Pony trapt en bijt met opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Pony trapt en bijt met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:02

Tegen dit probleem loop ik aan met mijn huidige verzorgpony
Dekje erop leggen is goed
Zadel erop begint ze al wat te draaien
Maar dan
Als je het lusje van het dekje vast wilt maken wordt ze al gek
Eerst proberen te bijten (ben al zover dat ik d'r vast gebonden heb <-- niet te kort, omdat ze me anders in me arm probeert te bijten)
Dan begint ze met achterbeen optillen en proberen mij te trappen
Uiteindelijk heb je eindelijk de lusjes vast (als je niet geplet bent ze wilt ook nog wel eens heel erg gaan lopen draaien)
Dan de singelstoten door het dekje
Ook een hel
En met aan singelen al helemaal
Ik weet niet wat dit is want als je een poosje gereden hebt kun je gewoon rustig nasingelen of zadel eraf en er weer op aansingelen
Geen probleem

Hetzelfde met het hoofdstel
Ze vindt het niet fijn als je aan haar oren zit
Het hoofdstel in doen is moeilijk ze loopt alle kanten op en hoofd in de lucht
Uiteindelijk het hoofdstel om en dan manen en voorpluk kun je niet goed doen begint ze met het hoofd te gooien
Na een tijdje staat ze het wel toe dat je kriebelt tussen de oren
Maar zodra je aan haar manen gaat lopen plukken is het mis
Na een tijdje rijden kun je haar gewoon daar kriebelen en manen goed doen

Ik weet niet wat ik hiermee moet doen
Vooral het opzadelen is heel vervelend
Het zadel past goed verder ook geen last van haar rug
Rijden vind ze heerlijk (we rijden heel veel buiten en vanaf 1 maart beginnen we bij de ponyclub dus 1 keer in de week in de bak)
Maar ik vind het zo raar dat als je een poosje gereden hebt je dan wel gewoon zadel af en op kunt doen en aansingelen enz hetzelfde geldt voor bij haar oren
Als ze in de wei staat kun je haar wel gewoon tussen de oren aaien

Hoop dat ik het zo goed het uitgelegd

Iemand tips?

Cassidy

Re: Pony trapt en bijt met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:04

Klinkt als flinke singelnijd. Ben jij de enige die met haar omgaat? Hier kan op geoefend worden, maar dat lukt alleen als jij echt de enige bent die met haar omgaat en niet al het werk wat jij erin hebt gestopt ineens voor niets is geweest omdat een ander er weer hardhandig mee omgaat.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:06

Ik ben de enige die er op rijdt
Laatst had er wel iemand anders mee gereden maar verder weet ik het zo niet ik ben de enige die er mee rijdt
Ik doe alles stapje voor stapje
Zodra ze rustig is stop ik even en dan heel voorzichtig het volgende
De singel vast maken aan 1 kant doet ze het
Maar zodra ik de singel onder haar buik doorhaal is er niks aan de hand maar het vast maken wel weer (doe het gaatje voor gaatje)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:09

Heeft de pony dit gedrag bij iedereen of vindt ze het van sommigen wel goed?

Het is niet jouw pony lees ik maar een dierenarts of liever nog een chiropractor erbij halen lijkt mij.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:09

Nee bij anderen doet ze het ook

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:14

Wie heeft vastgesteld dat het paard geen last van zadel en rug heeft? Want jouw paard probeert je duidelijk iets te vertellen. Hij heeft blijkbaar een nare ervaring gehad met het zadelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:17

Ik zou even veel aandacht geven aan het desensibiliseren, voor dekje, en singel.
En dat hoeft niet perse meteen opzadelen te zijn. Dekje los op de rug leggen, hem ermee aaien. Pas weghalen als hij niet meer lelijk kijkt. Daarna weer opleggen. Tot je helemaal geen reactie krijgt op het dekje
Zelfde met singel (in het ideale geval een longeersingel, dekensingel kan ook). Opleggen, niet vastmaken, weghalen. Opleggen niet vastmaken, weghalen. Tot hij geen krimp meer geeft.
Uiteindelijk vastmaken. Losjes vastmaken. Weer loshalen. Weer vastmaken, losjes. Weer losmaken. Singel eraf, singel er weer op. Weer vastmaken.

Tussen de stappen dat je uiteindelijk gaat aansingelen, paard longeren, of een rondje om je heen laten stappen.

Het probleem met de oren kun je net zo aanpakken.
Gebruik de advance and retreat methode. En oefen voordat je gaat rijden.
Aai het paard op de hals, tast je naar de oren toe.
Als je merkt dat het paard het op een gegeven moment niet leuk meer vind, ga je terug naar een plek waar hij het wel leuk vind. Als hij dat goed vind, ga je weer naar de plek waar hij het eerst niet goed vond. Krijg je weer weerstand, terug naar de hals waar hij het wel goed vond. Tot je bij de oren bent.

Beide dingen (opzadelen/afzadelen) en de oren, van beide kanten meenemen. Een paard heeft twee hersenhelften, maar alles wat ze aan een kant meemaken of zien, is nieuw voor de andere kant. Dus beide kanten meenemen.

En dit probleem is niet in een dag over, oefenen, oefenen, en misschien gaat dit er wel nooit meer uit.
En al het werk wat je er instopt om dit de wereld uit te krijgen is in een keer foetsie als er iemand is die hem te hardhandig opzadelt of te hard aansingelt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:26

ik zou eerst eens naar het zadel kijken of dat wel goed past, dan naar de tanden of er geen haken zijn en dan de methode van Cassidy gaan toepassen. Je kunt singelnijd wel afleren maar dan moet het zadel wel goed passen anders wordt het nooit wat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:18

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:41

Mijn paardje heeft ook ietsie last van singelnijd. Merk aan haar dat ze het niet prettig vindt om aangesingeld te worden. Daarom eerst de singel op allerwijdste gaatje en laat ik dat zo zitten. En dan het volgende gaatje and so on. Duurt iets langer, maar dan heb je geen krengerig paardje ervan. En ik rijd ook wel zonder zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:45

Kleine toevoeging...niet zo los aansingelen dat het zadel onder de buik kan schuiven als je paard beweegt. Want dan heb je echt een probleem...

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:53

Die van mij reageerde ook altijd vrij heftig op de singel. Toen heb ik hem na laten kijken en hij bleek vast te zitten bij de voorbenen, schouder en schoft. Na het losmaken hiervan was het al een stuk minder geworden! Daarna ben ik stapsgewijs gaan oefenen met een longeersingel zonder dekje(dat vond hij bnl geen probleem, nergens niet op zijn lichaam). Wat ik deed was beginnen in eerste instantie met het opleggen ervan, dan tegen de buik aan (voorzichtig en enorm stapsgewijs!) en zodra ik dat deed weer loslaten en belonen wanneer hij niet reageerde. Als hij reageerde betekende dat dat ik te snel ging dus deed weer een stapje terug. Consequent veel oefenen en als je perse wil rijden op dat moment gewoon de tijd nemen, en niet op dat moment het wel even snel willen. Rust en zelf consequent zijn waren bij mij de trefwoorden.

Is hij ook vervelend met opstappen? Dat kan je op eenzelfde manier oefenen met een krukje. Omdat hij dan minder druk op zijn rug krijgt met opstappen, vinden ze het op een gegeven moment namelijk een stuk minder erg (en het is nog beter voor de rug ook!).

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:14

is het zadel de goede maat?
zitten er geen knobbels in het zadel of singel?

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:17

Opstappen geen probleem
Stap met een krukje op
Blijft keurig staan (loopt soms een klein beetje weg)

Verder geen knobbels in het zadel voor zover ik kon voelen

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:46

Misschien is het helemaal geen singelnijd, ik bedoel als je haar na een poosje in de bak aansingeld is er niks aan de hand? En als je een tijdje hebt gereden kun je haar oren aanraken? En het heeft ook niet te maken met de band tussen paard en baas, want rijden vinden jullie allebei heerlijk?

Probeer het eerst simpel te houden en ga ergens anders opzadelen? Haal haar uit haar stal en zet haar op de poetsplaats of buiten (is ze afgeleid) des nood probeer je het in de bak en doe je het stapje voor stapje. Want na een tijdje in de bak of buiten aansingelen vindt ze allemaal geen probleem..

Succes :)

Eskimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:09

Ik had ook zon paard, ik deed altijd eerst het hoofdstel om.. In een hoekje zetten waar ze niet naar achter kan lopen (liefst op een wasplaats ofzo waar ze maar in 1 richting kan staan) Dan voorzichtig het hoofdstel indoen en haar hoofd naar beneden houden,
Dan trok ik voorzichtig haar hoofd naar rechts met de teugel en hield dat vast, (als je er links naast staat) en dan kan je voorzichtig aansingelen maar dan ie je iig niet bijten!

wolknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 01:05

toch goed laten checken door een expert of het zadel echt goed past op haar.
ook nagaan wat zij allemaal mee heeft gemaakt voor dat je met haar aan de slag ging.
lijkt erop dat dit paard veel slechte ervaringen heeft gemaakt. zij uit duidelijk ongemak. wellicht pijn en verzet.
probeer eens de TTOUCH van Linda Tellington Jones. je kan er boeken over lenen en ook veel op internet lezen. leuk ook als je iemand kunt vinden die je een paar fijne touches laat zien. heel prettig. zo kan je je paard ook eens iets goeds doen anders dan rijden/ bewegen. ik heb er goede ervaringen mee.