stallings betaalachterstand ;ik zit er midden in !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_x

stallings betaalachterstand ;ik zit er midden in !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 22:58

beste bokkers :)

het is een lang, misschien onsamenhangend verhaal maar hoop dat jullie even de tijd willen nemen om het te lezen.

Een vriend van mij heeft zo'n 1,5 jaar geleden mijn eerste paardje terug gekocht aangezien ze anders naar de slacht zou gaan.
Hij zou alles betalen het enige wat ik moest doen was alle zorg op me nemen, dit deed ik natuurlijk maar al te graag, en nog steeds.
Nu zit het zo dat hij de stalling niet meer kan betalen en nu zo'n 600 euro betaalachterstand heeft.
De staleigenaar belt mij elke x op om te vragen (en nee niet vriendelijk) wanneer hij z'n geld nou eens krijgt en dit en dat...
natuurlijk snap ik dit maar helaas kan ik er niks aan doen behalve die vriend van mij aansporen.
Nu werd ik net gebeld door mijn moeder dat de staleigenaar naar haar had gebeld en mee had gedeeld dat hij behoorlijk boos is en hij er niks meer voor doet en ik elke dag zelf moet voeren.
Ik zit er een beetje doorheen...ik wil mn paard daar graag weg hebben en bij mijn andere paard stallen(die stal is wat goedkoper en ik wil haar dan zelf gaan betalen) omdat ik het nu onwijs druk heb met het heen en weer sjeezen tussen 2 stallen, maar ik mag haar dus niet meenemen en moet nu ook nog zelf gaan voeren.

ik zit eigenlijk een beetje op het punt dat ik de trailer wil pakken en mn paard daar sneaky weg wil halen, want ik ben het best zat, zoals ik al zei, ik zit er tussen in !

die vriend van me heeft gezegd dat hij hoopt het deze maand af te kunnen betalen, maar ik krijg hem niet aan de lijn en weet dus niet of het hem deze maand lukt .

als ik die 600 euro had had ik het uiteraard allang afbetaald, maar ik heb het niet.

wie o wie heeft tips voor mij? Wat kan ik wel en wat kan ik absoluut niet doen ?

alvast heel erg bedankt en nogmaals excuses voor het onsamenhangende verhaal !

groetjes Wendy

different1

Re: stallings betaalachterstand ;ik zit er midden in !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:01

je kunt je paard wel betalen als ze op die andere stal staat, omdat dat goedkoper is.
kun je niet dat bedrag gaan betalen aan de huidige staleigenaar, en iets als onderpand geven voor een bepaalde tijd?
en anders, tja....toch iets verkopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:03

Tja als het jouw paard is is het jouw verantwoordelijkheid dat die stal betaald wordt. Dat jij de deal hebt dat je vriend het zou doen daar heeft de staleigenaar niks mee te maken. Jij moet dus betalen. Doe je dat niet dan kan de staleigenaar de stal volgens mij op slot doen en krijg jij dus je paard niet mee tot de rekening is betaald, met een beetje pech verkoopt de staleigenaar zelfs jouw paard om met dat geld de schulden te voldoen..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:03

Sneaky weghalen heeft niemand wat aan. Daar komen alleen maar grotere problemen van.
Het is jouw paard, maar iemand anders betaald hem?
Dan vrees ik toch dat jij eigenlijk niet zoveel over "jouw" paard te vertellen hebt.....

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:04

svdijk schreef:
je kunt je paard wel betalen als ze op die andere stal staat, omdat dat goedkoper is.
kun je niet dat bedrag gaan betalen aan de huidige staleigenaar, en iets als onderpand geven voor een bepaalde tijd?
en anders, tja....toch iets verkopen.

per maand betalen lukt me wel, maar in een keer zo'n bedrag ophoesten niet en de stalling blijft zo maar oplopen.
bij de huidige stal is het 120 euro
bij de stal waar ik haar naar toe wil 75.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:05

troi schreef:
Tja als het jouw paard is is het jouw verantwoordelijkheid dat die stal betaald wordt. Dat jij de deal hebt dat je vriend het zou doen daar heeft de staleigenaar niks mee te maken. Jij moet dus betalen. Doe je dat niet dan kan de staleigenaar de stal volgens mij op slot doen en krijg jij dus je paard niet mee tot de rekening is betaald, met een beetje pech verkoopt de staleigenaar zelfs jouw paard om met dat geld de schulden te voldoen..

aan dit laatste heeft hij niks, hij kan m naar de slacht brengen of haar als weidemaatje verkopen, voor beiden zou hij misschien 300 euro krijgen... ;)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:05

Ik denk dat de staleigenaar misschien wel bedacht is op stiekum vertrek.
Ik heb het paar keer meegemaakt dat stalgenoten betaal achterstand hadden en de stal eigenaren waren allemaal bedacht op er tussen uit sneaken en sloten op het moment supreme de stalhekken of gooide een tractor voor de uitgang. Politie kwam en gaf staleigenaar gelijk.
Dus dat zo ik niet doen.

Hoe je het wel op moet lossen?
Snap dat de staleigenaar pissig is, gaat om betaalachterstand en jouw vriend zegt nu: Ik kan het niet meer betalen, maar paard staat er wel...
Als de staleigenaar nog wacht en straks via advocaat officiele brief stuurt en er wordt nog niet betaald, ben je dadelijk het paard kwijt.

Is er echt geen mogelijk om het geld in delen terug te betalen? Een goed gesprek met je moeder erbij met de staleigenaar, dat je elke maand extra geld geeft?

120 euro, dan is er dus eenaantal maanden niet betaald... Snap dat hij pissig is..
Succes!
Laatst bijgewerkt door FeLaRe op 25-02-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:06

wendy_x schreef:
aan dit laatste heeft hij niks, hij kan m naar de slacht brengen of haar als weidemaatje verkopen, voor beiden zou hij misschien 300 euro krijgen... ;)

300 is al een stuk meer dan 0... Ik denk dat menig stalhouder het zo zou doen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:07

Als het mijn stal was ging het paard idd niet van het erf af voor er betaald zou zijn, banketstaaf voor jou, dat wel

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:08

Misschien kun je die 600 euro van iemand lenen? Dan kun je je paard daar weghalen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:08

Nou ja, lijkt mij dat eerst het geld betaald moet worden voordat het paard weg kan. Als staleigenaar zou ik zelfs nog een slot op stal hangen :=

Als je vriend altijd al de stalling heeft betaald is het officieel gezien zijn paard. Ik zou zeggen trek je handen er van af en laat het je vriend en de staleigenaar even uitzoeken. Ga er niet tussen zitten. Is niet leuk voor paardenbeest maar ja dat dier is hoe dan ook nu al de dupe er van.

Wil je het niet hard spelen "gewoon" de 600 euro betalen en paard weghalen. Geld loopt elke maand op dus als je dat er voor over hebt zou ik het nu doen en niet langer wachten.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:09

Zou je niet met de staleigenaar kunnen gaan praten en de situatie aan hem uitleggen? Misschien kunnen jullie samen tot een overeenkomst komen dat je maandelijks wat afbetaald, maar dan wel je paard mag verhuizen..

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:11

stef schreef:
Als het mijn stal was ging het paard idd niet van het erf af voor er betaald zou zijn, banketstaaf voor jou, dat wel

Zou al 5 maanden niet betaald zijn. 5 x 120 euro p/m.
Is banketstaaf voor jou, maar ook voor de staleigenaar. Ik vind dat hij nogal geduld heeft, door nu pas boos te worden en over sancties zoals zelf voeren te spreken.
Lijkt mij, dat je hier toch al van op de hoogte was, als dit al een tijd speelt?

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 23:12

nja het is een stal waar 3 stallen staan en er zit geen deur in ofzo die op slot kan ...
ik baal gewoon dat het zo moet gaan...ik wil ook best een contract met hem ondertekenen dat het binnen een half jaar sowieso betaald is ofzo en dat ik dan mijn paard meeneem maar ben bang dat hij hier niet mee instemt.
het probleem is dus dat ik er gewoon niks aan kan doen en er midden in zit...als ik het geld had had ik het allang betaald.

de stal eigenaar is niet iemand die iemand snel vertrouwd dus wat lieveranders zegt wordt hem sowieso niet want dit heb ik al voorgesteld ;)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:16

Hij heeft ws je adres, weet zowieso wie je bent, dus als je weg sneakt, zijn de problemen denk ik nog groter.
Jullie hebben een schuld bij hem en hij staat wettelijk in zijn recht.
Zeker daar jullie al 5 maanden niet hebben betaald....ik begrijp dat hij er geen vertrouwen meer in heeft.
Is banketstaaf, maar hij staat in zijn recht.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:17

Bij mij zou je ook niet zonder centen weg mogen. Waarom heb je het zo ver laten komen? Willen je ouders die 600 euro niet voor schieten?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:19

Vervelend maar als ik dit zo lees ben jij gewoon maar een verzorger van het dier dus heb je verder ook weinig te vertellen in het hele verhaal.

Maar ja als die vriend na 5 maanden niet reageerd en jij elke dag komt snap ik best dat hij het nu via jou probeerd. Die man moet ook gewoon kunnen leven en 5 maanden 120 euro minder in de maand is veel :=

Druk zetten achter vriend en als die niet kan/wil betalen en jij wilt er zelf nog wel actie voor ondernemen. Het geld direct overmaken naar eigenaar en als jij dat niet kan maar voorstellen het paard te verkopen/slachten en het aanvullende geld te betalen. Als je zegt dat ie niet meer dan 300 euro zou gaan opleveren.

Heel hard maar wie het niet kan betalen en er al 5 maanden tegen aan hikt moet drastische maatregelen gaan nemen en niet nog weken aan gaan klooien.

Ruby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:23

Ik zou hem niet zomaar weghalen als ik jou was. Daar zal de situatie denk ik niet snel beter van worden. Kan je het geld niet van je moeder lenen? Of anders een betaalregeling met de stalhouder? Hij staat nou eenmaal in zijn recht en als er inderdaad al 5 maanden niet betaald is dan vind ik hem nog best vriendelijk.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:26

Sorry hoor maar ik vind het echt heel erg achterlijk om een beetje sneaky weg te gaan, mag ik dit even zeggen.

Ga (extra) werken, ga vragen aan een vriendin/vriend of iemand die wil helpen af te betalen want zo word de schuld alleen maar hoger.. betalen zal je toch wel moeten vroeg of laat.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:31

Je kan dat paard daar toch niet zomaar sneaky weghalen?! Dat dier is door de stalhouder al die tijd gevoerd en verzorgd, dat moet gewoon betaald worden. Of leen het geld van iemand, betaal de stalhouder en vertrek dan, of laat de zaak verder aan die "vriend" over en vergeet het paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:39

scheepie schreef:
stef schreef:

Is banketstaaf voor jou, maar ook voor de staleigenaar. Ik vind dat hij nogal geduld heeft, door nu pas boos te worden en over sancties zoals zelf voeren te spreken.
Lijkt mij, dat je hier toch al van op de hoogte was, als dit al een tijd speelt?

Tja, ken vergelijkbare situaties, maar een beetje stalhouder laat t paard niet barsten. Die kan er niks aan doen en daarbij heeft hij er niks aan als de DB komt omdat er op ZIJN erf een paard staat te verpieteren omdat ie geen eten krijgt. Nadeel is wel, van een kale kip (vriend van TS in dit geval) kan je niet plukken, dus wat kan je dan als staleigenaar?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:42

als dit al zo'n probleem is moet je je zelf misschien eens af gaan vragen of het hebben van twee paarden wel zo verstandig is.... maar goed ga naar de staleigenaar toe en tref een regeling met hem, zet het desnoods op papier.... anders zak je steeds verder weg in de schulden... maar goed een paard weg doen lijkt me toch misschien een verstandige oplossing? paarden een onverwachte (hoge) uitgaven gaan nou eenmaal goed samen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:43

paard waar de achterstand op loopt is niet (meer) van TS en zij is dus ook niet verantwoordelijk voor de betaling van het stalgeld.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:51

Nee maar ze wil wel de kosten op zich nemen zo gauw het paard op een andere stal gaat. Als je nu geen 600 euro op kan hoesten lijkt het me niet verstandig er een 2e paard bij te nemen met alle financiele risico 's/verplichtingen van dien..

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:55

stef schreef:
scheepie schreef:

Tja, ken vergelijkbare situaties, maar een beetje stalhouder laat t paard niet barsten. Die kan er niks aan doen en daarbij heeft hij er niks aan als de DB komt omdat er op ZIJN erf een paard staat te verpieteren omdat ie geen eten krijgt. Nadeel is wel, van een kale kip (vriend van TS in dit geval) kan je niet plukken, dus wat kan je dan als staleigenaar?[/quote]

Nee, dat vind ik ook niet, maar ik bedoel dat hij qua geld in zijn recht staat.
Hij moet het paard gewoon zijn voer geven.
Maar kan me voorstellen dat hij na 5 maanden pissig is en zijn geld wil zien.
Ik heb dit geval paar keer toevallig meegemaakt en die staleigenaren waren voor 5 maanden het al beu en wilden hun geld zien.
Paard kan er niks aan doen.