Onafscheidelijke pony’s

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sul2stef

Onafscheidelijke pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 21:45

Hallo,
Ik heb 2 pony's een arabier en een shetlander.
De arabier is nooit moeder geweest maar zins we de shetlander hebben gedraagt ze zich als haar moeder.
Als ze niet de Shetlander in zicht heeft raakt ze in paniek.
Ze gaat stijgeren, bokken, rennen en heel hard schreeuwen.
De shetlander vind het niet super erg.
Maar ik ben bang dat de arabier misschien wel een hart stilstand kan krijgen.

Wat kan ik hier tegen doen?

Anoniem

Re: Onafscheidelijke pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:15

Ik volg dit, heb hetzelfde met 2 shetlanders..
Wij lopen gewoon met zn 2en maar proberen dus de moederlijke shet (in jou geval de arabier), achteraan te laten lopen en steeds iets verder weg. gewoon rustig opbouwen :)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:16

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je aan de arabier duidelijk maakt dat ze niet voorgoed van haar vriendje wordt gescheiden. Heel veel paarden denken namelijk dat als je ze meeneemt van hun vriendjes dat ze voorgoed weggaan. Ook al komen ze telkens weer terug. Misschien klinkt het raar. Maar probeer eens in woorden (hardop of in jezelf) te zeggen hoelang zij weg is van haar vriendje en dat je zeker weer teruggaat.

Het klinkt misschien erg dom, maar dit advies heb ik weleens gegeven aan een eigenaresse waarvan het paard verlatingsangst was en altijd tegen de staldeur aan stampte als zij weg was. Nu zij aan haar paard verteld hoe lang zij weg blijft en zeker weer terugkomt is het gedrag van haar paard opslag verandert en staat ze zonder problemen op stal.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:01

@Laurahi
dus al ze zegt dat ze nooit meer terug komt, raakt het paard in paniek?

Het is gewoon kudde gedrag paarden zijn kudde dieren, alleen zijn ze kwetsbaar voor "roofdieren"
Zolang je arabier niet door de omheining gaat en een veilige weide heeft om rond te rennen denk ik dat ze vanzelf wel bijdraaid.
Je kunt de shetlander dan streeds iets langer weghalen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:04

@laurahi: Wat handig.. dus jij kent een paard wat mensen-taal begrijpt? Doe mij er ook zo 1 :')

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:55

Hier hetzelfde "probleem". Want het kan namelijk ook erg handig zijn! Mijn paard durft meer met zijn beschermheilige erbij *D
Ik oefen veel met de paarden afzonderlijk uit de stal halen/buiten zetten. Ik merk een groot verschil nu ik met leiderschapsoefeningen bezig ben. Op het moment dat mijn paard zijn maatje uit het oog verliest, moet hij nog steeds MIJ volgen, terwijl hij het liefst rechtsomkeert maakt en door mij heen naar de pony toe rent. Het helpt al als ik hem bezig blijf houden tijdens grondwerk en tijdens het rijden "vergeet" hij haar op een gegeven moment.
Maar inderdaad: kuddegedrag zit zo diep geworteld, het is best lastig om je eigen menselijke regels erop los te laten.
Succes!

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:12

ik ook 2 verzorgpony's die het zelfde hadden.
je moet gwn even de wei in 2en splitsen en allebei 1 een deel zetten en steeds wat verder van elkaar.
ik had het makkelijker omdat de buitenbak aan de wei grenzden.

julibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:32

Je kan een geit of schaap/kip bij haar neerzetten. Dat werkt na eigen ervaring ;)

Demii96A

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:49

Heb precies hetzelfde met me haffies, ze zijn onafscheidbaar van elkaar wat kan ik hier tegen doen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:55

Gewoon steeds een stukje verder... Met 1 van de 2 een stukje weglopen en nog voordat ze in paniek raken weer teruggaan. Let wel goed op; paarden moeten nog kalm zijn (richt je daarbij voornamelijk op degene die je aan de hand hebt) zodat ze dus niet beloond worden voor het paniekerige gedrag. T is even zoeken, maar als je goed oplet en het rustig aanpakt kan je steeds een stukje verder weg. Je moet ze idd leren dat hun vriendje écht wel weer terugkomt.