Hoe snel word een pony ziek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoorShet4

Hoe snel word een pony ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 14:01

Hallo daar :P
Ik zou heel graag een eigen pony aanschaffen, maar er is natuurlijk altijd kans dat je pony ziek word. Hoe groot is de kans dat je pony ziek word als je hem klinisch hebt laten keuren? En raden jullie een klinische of röntgen keuring aan?

Groetjes :D

nomorebokt

Re: Hoe snel word een pony ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:10

Met een klinische en /of rontgenologische keuring kijik je of ze bewegingsapparaat in orde is, dat heeft niets maar dan ook niets met ziek zijn te maken. Een paard of pony heel plotsklaps ziek (virus, spieren of hoedfbevangen, peesblessure ed) worden. Een goed spaarpotje voor onvoorziene omstandigheden is daarom een must. maar zie dat je 14 bent en dus niet het paard zelf zal (kunnen) onderhouden.....ik zou eerst ens met je ouders praten.....ik zou zeggen, doe je eerst je huiswerk maar eens goed. Volgens mij heb je geen flauw benul wat en paard hebben inhoud......of het is een relaccount.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:14

Daar valt niet over te gokken !!! Sorry maar een risico zit in een klein hoekje !!
Toch zou ik je pony rontgrenologisch incl hals en rug keuren.

Maar ziek worden kan altijd.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:15

Welke keuring je moet doen weet ik niet.

Maar de vraag over het ziek worden van een toekomstige pony kan helemaal niemand beantwoorden :+
Dit is van zo verschrikkelijk veel factoren afhankelijk. Buiten het gestel van je paardje om alleen al.

Het is een kwestie van geluk (of pech) hebben.
Met onze paarden hebben we altijd geluk gehad. En mijn pony heeft eigenlijk (bijna) nooit wat gemankeerd, maar sinds vorig jaar allemaal kleine klachten die te wijten zijn aan haar leeftijd.
Helaas beschikken we niet over een glazen bol.....

Je zult ten aller tijden een spaarpotje moeten hebben voor onverwachte kosten.
Als dit niet mogelijk is, kun je beter geen eigen pony kopen. Omdat je het dier dan niet kan geven wat het nodig heeft.
Maar dat is mijn mening....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:15

Tja, hoe snel worden ze ziek...?
Mijn Belg is nog nooit ziek geweest, maar heeft zich wel een keer zo erg open gehaald dat het geniet moest worden door de veearts.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Daar kan je je niet op voorbereiden.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:19

Misschien kun je eens samen met je ouders bij een veearts inlichtingen inwinnen. Hun kunnen je vaak wel het een en ander uitleggen zodat je er alvast wat van af weet. Want ja je weet natuurlijk nooit van tevoren wanneer je paard of pony ziek word.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:22

Tja kan altijd gebeuren. Hoorde gisteren een verhaal. Dat was een paard dat net verkocht was, moest alleen nog overgeschreven worden en betaald neem ik aan. En stond het paard met een gebroken been in de wei, weg paard.
Maar goed de kans is niet zo groot maar het kan wel altijd.
Ik zou tot 4000 euro klinisch keuren en daar boven röntgenologisch. Tenzij er bij de klinische keuring iets zou zijn waar je meer van wil zien.
Keuring zegt iets over schade eventueel blijvend. Maar het paard kan bij wijze van spreken ook dood neer vallen als je het een uur hebt.
Paard kan gezond zijn maar het is altijd een risico.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:23

Een keuring zegt iets over je paard op dat moment, na rontgenfotos heb je uiteraard minder risico op bepaalde gebreken, maar sommige dingen kunnen ook door een (stom) ongeluk(je) komen.
Het ene paard heeft altijd wat (ook al is het gekeurd) en het ander is sterker en heeft nooit wat. Mijn veulen is een brokkenpiloot en haalt zichzelf steeds open, hoe ze het doet weet ik niet. Als mijn vriend geen dierenarts was geweest had zij me al ruim 2000€ gekost aan dierenarts kosten gok ik.

Wat je kan overwegen is de pony te verzekeren.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:51

50 % kans dat je paard ziek wordt. een welles nietes spelletejs, dus kan je geen pijl op trekken. Zorg dat je een buffer hebt.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:53

Hetzelfde idee, hoe snel kan jij ziek worden...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:34

Een keuring is een momentopname. Bij een klinische keuring wordt er gekeken naar de algehele conditie van het dier en het bewegingsapparaat. Dit zegt niets over eventuele ziektes in de toekomst. Een paard kan bij wijze van spreke de ene dag goedgekeurd worden en de volgende dag ingeslapen moeten worden wegens koliek. Het blijft gokken.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:38

Ziek zijn kan van verschillende factoren afhangen.
Ze kunnen zich open halen aan iets en gehecht moeten worden, een trap krijgen en bv. hierdoor paar weken moeten stappen.
Ze kunnen een hoefzweer krijgen, een kou oplopen en daarkun je paar weken mee zoet zijn, koliek krijgen, droes krijgen.
Alles kan, je weet het nooit.

Je kan je best doen, door je paard goed te verzorgen, maa rnog kan een paard ziek worden of een blessure oplopen.

Zo heb je jaren niks en zo ben je maanden achter elkaar aan het dokteren met torenhoge vee-artsrekeningen.

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:31

Dat kun je inderdaad niet van te voren voorspellen, er kan altijd van alles gebeuren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:38

Hoe groot is de kans dat jij ziek wordt?

Juist daar kun je geen uitspraken over doen! Ze krijgen een trap van een ander en staan maandenlang op de kliniek, ze krijgen een infectie en moeten weken aan de antibiotica. Kun je dit uitsluiten? Nee natuurlijk kun je dat niet! Net zoals we ook geen uitspraken kunnen doen hoe groot de kans is dat jij of ik vroegtijdig zal overlijden.

Wat ik begrijp is dat het duidelijk vast zit op het geld dus koop geen pony!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:29

Je kan er niet over oordelen, wat de andere dus ook al zeggen.
Mijn paard is 4 jaar dat ik hem heb, NOOIT ziek geweest, maar toen ik hem op ben gaan halen, heb hij zich opengehaald, waardoor hij verdoofd en gehecht moest worden.
en 2x had hij iets met zijn benen.

Mijn shet heb ik nu 1.5 jaar, en die is ook nooit ziek geweest, alleen gecastreerd.