aan halster lopen met sterke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

aan halster lopen met sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:23

Laat ik beginnen om te zeggen dat mijn tinker een grote schat is, maar ze is als het om eten gaat nogal koppig... en STERK
Als ze iets echt wil hou ik haar vrij lastig tegen...

Met het lopen aan het halster trekt ze continu haar hoofd omlaag om gras te eten, en wat ik ook doe ze reageert er niet op! Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een half jaar lang zo geoefend heb dat ze het prima deed, maar het meisje dat hier verzorgt heeft denk ik niet dezelfde methodes aangehouden en ik ben weer terug bij af. |(

Maar: ze reageert dus niet meer op vermaningen en ze is zo sterk dat ik haar hoofd met geen mogelijkheid omhoog getrokken krijg of haar op tijd kan bijtrekken als ze het hoofd omlaag gaat doen. Zelfs met een tikje op de neus of met een zweepje krijg ik haar dit nu niet afgeleerd (vooral natuurlijk als ze die dag nog niet op de wei heeft gestaan)

Iemand tips trucs of anderszins?

Otti1977

Re: aan halster lopen met sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:29

probeer het eens met een touwhalster, ik heb daarmee ook veel meer controle over mijn sterke haflinger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:37

Eerst weer even vanaf het begin leren meelopen in de bak, zonder afleiding van gras enzo. Ho=ho, ook zonder spanning op het halstertouw. En wat bij mij goed werkt; ik gebruik een lange leadrope ipv een touwhalster (6 meter is ie) en met t uiteinde kan ik heel gemakkelijk even naar zijn kont zwiepen en hem direct een pets verkopen als meneer niet meteen luistert :j
Niet op de neus of op het hoofd straffen, dan heb je kans dat je paard na een tijdje kopschuw gaat worden. Een flinke pets op de kont werkt hier een stuk beter.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:39

Als het zowiezo niet de bedoeling is om hem gras te laten eten waarom doe je hem dan niet een hoofdstelletje in? :x

Zo'n longeerhaak erop die je aan weerskanten van het bit moet doen en longeerlijn eraan.

Als ze dan nog vervelend zijn geef ik ze meestal een hakje onder hun buik of tik ze met de longeerlijn tegen hun kont
op het moment dat ze me weg willen trekken.

Ik moet bekennen dat ik er weinig last mee heb...

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 12:45

svdijk86 schreef:
Als het zowiezo niet de bedoeling is om hem gras te laten eten waarom doe je hem dan niet een hoofdstelletje in? :x

Zo'n longeerhaak erop die je aan weerskanten van het bit moet doen en longeerlijn eraan.

Als ze dan nog vervelend zijn geef ik ze meestal een hakje onder hun buik of tik ze met de longeerlijn tegen hun kont
op het moment dat ze me weg willen trekken.

Ik moet bekennen dat ik er weinig last mee heb...

ze eet net zo makkelijk met bit in hoor, deert haar niks :P ! Hakje onder de buik en tik op de kont ook geprobeerd, dan loopt ze paar stappen verder en doet het weer.... en toch krijgt ze dan elke keer weer een pluk gras te pakken en heeft dus gewonnen.

Hengsten ketting werkt nog wel, gewoon omdat ik dan het kracht niveau iets meer aan kan. Het stomme is dat ze verder zo mak als een lammetje is en geen stap verkeerd zet, dus vind het zo rot om dan zulke maatregelen te moeten nemen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:50

Ik heb ook altijd leadrope mee. Wat daar goed bij mij werkt is om vanuit schuinachter je paard er naar toe te lopen en dan je leadrope in de lucht. Dus aandrijven door lichaamstaal. Mocht dit niet duidelijk zijn dan kan een zwaai richting de billen van je paard met het einde van een leadrope ook goed werken. Want idd, moet je een gevecht aan gaan met een touw, dan verlies je!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:35

O dit herken ik echt. Dat deed mijn tinker ook.
Ik wandelde met hem met een touwhalster en had altijd mijn stick bij me. Wanneer hij zijn aandacht wou richten op de grond tikte ik hem heel zachtjes aan op zijn billen of rond zijn vlanken. Hij kreeg dan door van O ik moet opletten. Of je kan hem ook inderdaad ligt aandrijven met je leadrope.
Ook leerde ik hem op commando grazen. Als ik zij hoofdlaag mocht hij eten, anders niet. Zo leerde hij dat als ik het niet zei hij het niet mocht.
En je moet niet te gespannen zijn. Daar maakt je paard namelijk grote misbruik van. :o

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:39

zelf meer spinazie eten :+

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 15:40

Minx2000 schreef:
O dit herken ik echt. Dat deed mijn tinker ook.
Ik wandelde met hem met een touwhalster en had altijd mijn stick bij me. Wanneer hij zijn aandacht wou richten op de grond tikte ik hem heel zachtjes aan op zijn billen of rond zijn vlanken. Hij kreeg dan door van O ik moet opletten. Of je kan hem ook inderdaad ligt aandrijven met je leadrope.
Ook leerde ik hem op commando grazen. Als ik zij hoofdlaag mocht hij eten, anders niet. Zo leerde hij dat als ik het niet zei hij het niet mocht.
En je moet niet te gespannen zijn. Daar maakt je paard namelijk grote misbruik van. :o

ja ik heb dat commando ook aangeleerd... maar die meiden die hem rijden zijn niet sterk genoeg om dit door te zetten en nu is ze het dus in een halve maand weer afgeleerd! Wat moet je daar dan mee... Verder kunnen ze haar heel goed aan, vooral met rijden, dus het zou zonde zijn als ze niet meer met haar kunnen lopen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:40

Het is een kwestie van consequent zijn. Daarbij mag je best ff wat harder optreden (zwieper met halstertouw, of eens flink straffen aan touwhalster), maar zorg er in elk geval voor dat er géén beloning (hap gras) volgt! Dus beter iets te hard straffen zonder beloning, dan net niet hard genoeg en wel beloning.

Wanneer je écht consequent bent, en ieder die met het paard omgaat, dan is het in no time opgelost en kun je zonder straffen verder. Weinig kans dan op kopschuwheid e.d. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:41

Toch zou ik ze niet meer met haar laten lopen. Kracht heeft er niets mee te maken, wel techniek en timing. Touwhalster, leadrope en stick, en op tijd ingrijpen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:46

wij wandelen alleen met hoofdstel bij de oudere paarden. Bit in betekend werken en niet eten. Dan klikken we het bit los en mogen ze eten. Dat verschil leren ze hel snel. Als ik nu met halster ga lopen gaat ze ook elk grasje of wilge dat voorbij komt proberen te proeven met hoofdstel geen last.

Ik zou de meisje ook niet meer met haar laten lopen. Als ze het toch graag willen eerst jijzelf het probleem laten oplossen en dan later jun onder begeleiding zodat ze het ook leren optijd in te grijpen.

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:22

monicees schreef:
zelf meer spinazie eten :+

haha, nou denk niet dat dat werkt:P

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:31

pfft nee... ze is ZO sterk. Heb altijd een fjord gehad, maar is niks in vergelijking met mijn bonte dame;)!

Niemand gelooft me tot ze het zelf meemaken...

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:21

waar woon je? zou het graag een keer proberen }>

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:28

hihi je gaat onderuit ik verzeker het je;)! Breda, beetje ver voor zo'n testje denk ik!

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:46

laat het je weten als ik ooit in de buurt ben!! er is een hoop nodig om mij omver te krijgen :D

wat betreft de verzorg meisjes, jammer dat op die manier jouw manier van opvoeden teniet wordt gedaan..
ik zou voorlopig met ze mee gaan als ze gaan wandelen, en ze jouw tactiek ''aanleren''

Zelf wandel ik ook altijd met bitje, niet omdat die van mij graast onderweg, maar wel een heul eigen wil heeft af en toe,
en met een bitje heb je toch wat meer te vertellen.
Dat van bit in = werken, bit uit = eten zou ik niet doen, zo creeer je juist dat je zonder bit dus niet meer normaal kunt wandelen.

Tenslotte zie je het, als het goed is aankomen, wanneer ze een snoekduik willen gaan nemen..
wees hierop dus alert en zorg dat dr aandacht bij jou is, al voordat je het ''lekkers'' nadert.
wel ns een zweepje mee genomen onderweg, niet persé om te meppen, maar een tikje op de borst, meer om een schrik reactie op te wekken als ze duikt..
zo is het snel genoeg duidelijk dat hoofd omlaag tijdens het wandelen dus geen leuk gevolg heeft.
je kan dit ook gewoon met een halstertouw doen, of uiteinde van longeerlijn.
Wees consequent, in ALLES wat je doet.. dus niet alleen met wandelen..
want eten onderweg is gewoon een slechte gewoonte, die met opvoeding makkelijk te verhelpen is. :+

succes met je clowntje!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:48

Weet je wat het is, het zou niet moeten gaan om kracht. Want dat wint je paard geheid. Leer 'm dat 'ie ook door een bitje heen kan lopen en je bent nergens meer.

Opvoeden gaat om iets anders dan kracht.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:49

heb het ook nergens over kracht ;)
wel over tactiek, timing en omgaan met.. ''eigenwijze'' paarden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:52

Zeker mee eens, maar als ze eenmaal hun kracht kennen word het natuurlijk al een stuk moeilijker om dit soort dingen af te leren zonder kracht!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:54

aerdenhout1 schreef:
Zeker mee eens, maar als ze eenmaal hun kracht kennen word het natuurlijk al een stuk moeilijker om dit soort dingen af te leren zonder kracht!

Juist niet, bedoel ik te zeggen. Wanneer een paard zijn kracht kent en misbruikt, zal er geen menselijke kracht meer voldoende zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:55

monicees schreef:
Zelf wandel ik ook altijd met bitje, niet omdat die van mij graast onderweg, maar wel een heul eigen wil heeft af en toe, en met een bitje heb je toch wat meer te vertellen.

Jij gebruikt dus een hulpmiddel om je kracht extra kracht bij te zetten. Kwestie van tijd voor je wellicht een scherper bit nodig hebt, als in 'nog meer extra kracht'. Een verloren zaak op lange termijn en bij een volhardend paard, m.i.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:01

Natuurlijk red je het als mens zijnde qua kracht nooit van een paard! Zelfs een Shetlander zal nog sterker zijn.
Gelukkig....hebben wij een tikkie meer verstand dan een paard en kunnen wij als mens dus hulpmiddelen uitvinden waardoor we weer controle krijgen over bepaalde dingen, zoals de kracht van een paard.
De hengsten ketting heeft hier op stal al vele malen zijn diensten bewezen.

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:03

Chubby schreef:
aerdenhout1 schreef:

Juist niet, bedoel ik te zeggen. Wanneer een paard zijn kracht kent en misbruikt, zal er geen menselijke kracht meer voldoende zijn.

ja das makkelijk praten, maar ik hoor nog geen oplossing ;)

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:06

monicees schreef:
laat het je weten als ik ooit in de buurt ben!! er is een hoop nodig om mij omver te krijgen :D

wat betreft de verzorg meisjes, jammer dat op die manier jouw manier van opvoeden teniet wordt gedaan..
ik zou voorlopig met ze mee gaan als ze gaan wandelen, en ze jouw tactiek ''aanleren''

Zelf wandel ik ook altijd met bitje, niet omdat die van mij graast onderweg, maar wel een heul eigen wil heeft af en toe,
en met een bitje heb je toch wat meer te vertellen.
Dat van bit in = werken, bit uit = eten zou ik niet doen, zo creeer je juist dat je zonder bit dus niet meer normaal kunt wandelen.

Tenslotte zie je het, als het goed is aankomen, wanneer ze een snoekduik willen gaan nemen..
wees hierop dus alert en zorg dat dr aandacht bij jou is, al voordat je het ''lekkers'' nadert.
wel ns een zweepje mee genomen onderweg, niet persé om te meppen, maar een tikje op de borst, meer om een schrik reactie op te wekken als ze duikt..
zo is het snel genoeg duidelijk dat hoofd omlaag tijdens het wandelen dus geen leuk gevolg heeft.
je kan dit ook gewoon met een halstertouw doen, of uiteinde van longeerlijn.
Wees consequent, in ALLES wat je doet.. dus niet alleen met wandelen..
want eten onderweg is gewoon een slechte gewoonte, die met opvoeding makkelijk te verhelpen is. :+

succes met je clowntje!

ja dat klinkt inderdaad zoals ik het wil gaan doen. Nu maar op verbetering hopen, baal er alleen zo van dat het perfect ging en ik nu opnieuw moet beginnen:(