Ervaring rijden met GPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Ervaring rijden met GPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:16

Zoals de titel al luid zoek ik ervaringen over het rijden met GPS.

Ik ben al een tijdje aan het rond neuzen en kom toch steeds weer op 1 merk terecht, de GARMINS. Speciefiek heb ik nu de DAKOTA 20 op het oog (al wisselt dat de laatset tijd nog wel eens)http://www.garmin.nl/product/?pid=010-00781-01#fragment-1

Maar ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen in gebruik. Als je op coordinaten rijd wordt er namelijk hemelsbreed gerekend hoe ver het is tot het volgende punt. Valt dit mee of tegen? Is het verwarrend?

En hoe is het in gebruik? Kan je onder het rijden gewoon alles uitvoeren? Is het bereik altijd voldoende? En hoe hebben jullie het bevestigt?

Kortom ervaringen gezocht over specifiek deze GPS maar ook over anderen zijn welkom :j

Zoek functie is gebruikt maar zonder gewenst resultaat, laatste topic is van ruim 3 maanden terug

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:01

suusje26

Re: Ervaring rijden met GPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 11:06

Countrygirl, heb dat hele topic over het hoofd gezien. Heb het even doorgelezen maar niet al mijn vragen zijn beantwoord. Ik hoop dat ze via dit topic wel beantwoord kunnen worden :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:22

Ik heb de Dakota 10 (sinds een maand). Voor mij had de 20 geen meerwaarde. Ik werk helemaal niet met coördinaten. Ik stippel een route uit en je kan ermee op pad. Wil je gewoon rond gaan toeren dan maak je een waypoint aan op je startpunt en als je er genoeg van hebt zeg je dat hij je terug moet brengen naar je startpunt. Het kost alleen wel even moeite om hem te leren lezen.

Je kunt er een beschermhoes bij kopen, maar de bevestiging is niet ideaal. Ik ben er nog mee aan het puzzelen in ieder geval. Doordat hij niet optimaal bevestigd kan worden is het lastiger om alles al rijdend uit te voeren. Als ik echt dingen in moet stellen dan ga ik even stil staan, dat is (mede omdat het natuurlijk nog nieuw is) momenteel het gemakkelijkst.

Het mooiste zou ik een verstelbare riem/lijn vinden (zoiets als aan een heuptasje zit) die je aan de voorkant van je zadel kunt bevestigen en strak kunt trekken en ondertussen door het hoesje hebt kunnen halen. Zo heb je hem altijd recht voor je neus.

Over het bereik heb ik niets te klagen gehad. Ik heb hier in de omgeving gereden en ook op de hoge veluwe. Ik ben vergeten om hem toen uit te zetten en hij heeft dus keurig de hele route plus de terugreis per auto (Hoenderloo-Lochem) geregistreerd.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 14:18

Fjordnina, dank je wel voor je reactie. De 20 is mijn aangeraden wegens het lezen van SD kaartje, wat bij de 10 niet mogelijk is. Het leren lezen kan ik via bever zwerfsport leren, zij bieden hier een cusrus voor aan. Maar ja, dat zal niet onder het paardrijden gebeuren maar via een wandeltocht wat wel even wat anders is.

Waar "bewaar" jij de GPS onder het rijden? Gewoon onder je vest/jas?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:00

Ik heb er ivm het sd kaartje ook over zitten twijfelen, maar zonder SD heb je ruimte genoeg en er staat me ook iets van bij dat de routes met een SD (wandel)kaart niet routeerbaar zijn. De voordelen van de 20 tegenover de 10 waren (voor mijn doel, paardrijden) zo minimaal dat ik daar geen 60 euro extra voor over had. Ik loop op dit moment in ieder geval (nog) niet tegen de mogelijkheden van mijn toestel aan.

Ik bevestig mijn gps momenteel aan een ringetje van mijn zadel. Om mijn nek vindt ik zelf altijd verschrikkelijk.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:57

fjordnina schreef:
Over het bereik heb ik niets te klagen gehad. Ik heb hier in de omgeving gereden en ook op de hoge veluwe. Ik ben vergeten om hem toen uit te zetten en hij heeft dus keurig de hele route plus de terugreis per auto (Hoenderloo-Lochem) geregistreerd.

Whaha, ik kwam dit topic bij toeval tegen en moest erg lachen om je reactie :') vond je gps de route op de hoge veluwe nog niet lang genoeg?! moest perse de route terug er ook nog bij?! hihi

edit: ik besef dat dit een erg off-topic reactie was, dus wil ik nog even on-topic reageren. Ik heb één ervaring met het rijden met GPS (ik zal daar niet te ver over uitweiden) maar naar mijn idee is het erg verstandig om zeker te weten dat je je gps goed kent voor je een gebied in gaat wat je niet goed kent. Dit geldt overigens niet perse alleen voor de GPS, maar ook voor bv een kaart. Wanneer je de kaart of de gps niet goed kunt lezen heb je er helemaal niks aan!Kortom boek gelijk een cursus bij de aankoop van je GPS!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:19

Fjordnina ik zit ook te twijfelen over welk model dakota ik wil aanschaffen.
Voorziet de basiskaart van de Dakota10 goed in de bossen?
Dus staan er veel paadjes/wegen etc. op zodat je goed routes kunt uitzetten thuis en vervolgens kunt gaan rijden.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:41

Zelf heb ik geen ervaring met GPS, heb van de week wel met mijn buurman een gesprek hierover gehad. Hij heeft zelf wel gps voor als hij een buitenrit gaat doen en hij zegt dat als je ermee kan werken, dat het echt ideaal is! Hij gaat mij leren hoe het werkt en dan mag ik hem van hem lenen voordat ik er zelf eentje ga aanschaffen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:31

jojootje84 schreef:
Whaha, ik kwam dit topic bij toeval tegen en moest erg lachen om je reactie :') vond je gps de route op de hoge veluwe nog niet lang genoeg?! moest perse de route terug er ook nog bij?! hihi

Nee, de batterij was blijkbaar toch nog niet leeg zoals ik dacht :+ .

@ Silence: Ik heb de wandelkaart (op cd) erbij gekocht en dan staan alle paden er keurig op. Zonder heb je er te weinig aan, maar dat is eigenlijk met alle outdoor Garmins zo.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:27

Oké, en dan heb je dat erop gezet van de cd?
Ik zie namelijk wel overal die SD kaart te koop staan, maar die is dus niet te gebruiken op de 10.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:39

Ja, je installeert de wandelkaart eerst op je pc en daarna kun je de kaart heel gemakkelijk overzetten op de gps. Ik heb hem bij Waypoint vandaan en daar helpen ze je ook gewoon als je ergens niet uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:50

Ik heb de Dakota10 vorig jaar november van het werk gekregen. Heel eerlijk gezegd heb ik hem 1 keer uit het doosje gehad en er verder nog helemaal niets mee gedaan :o . Ik heb er geloof ik ook de wandelkaart bij uitgezocht. Komend voorjaar wil ik hem wel eens uit gaan testen op bekend terein :) . Ik heb een westernzadel en ben benieuwd of ik hem op mijn knop gemonteerd kan krijgen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:54

En die kost vast geen €60 (het verschil tussen de 10 en 20) of wel fjordnina?

edit: zie op de site van waypoint wel een kaart staan van €89. Is dat hem?
Anders is het net zo voordelig om de 20 te kopen lijkt me :j
De sd kaartjes staan voor €25 op marktplaats en dan het verschil van €60 in de modellen maakt het even duur?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:41

Als je bij Waypoint gaat kijken op de pagina van de Dakota 10 en de Dakota 20 zie je onderaan ook de mogelijkheid voor pakketten. Dan blijft de Dakota 10 het goedkoopste volgens mij.

Ik weet verder niet wat er precies op de SD kaartjes van marktplaats staat, ik vond
het in dit geval handiger om het direct goed te doen, zo weet ik zeker dat ik het juiste materiaal heb.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:22

Hoi,

Puntje van aandacht is de leesbaarheid van het scherm. Bij touchscreens is die echt STUKKEN MINDER dan bij de gewone schermen. Probeer het uit & vergelijk. Ik wilde eigenlijk ook een touchscreen (oregon), die zijn ook wat gebruikersvriendelijker. Na 5 seconden ermee buiten in de zon te hebben gestaan was mijn besluit genomen. Slecht te lezen, VEEL slechter dan de GPSMAP62. Die ligt qua prijs wel weer hoger dan de dakota.

Normaal draai je de GPS een beetje, en dan heb je weer prima zicht. Maar tijdens het paardrijden heb ik 'm op het zadel gemonteerd. Hij zit dus gefixeerd, en moet gewoon goed leesbaar zijn. Het valt sowieso al niet erg mee om de GPS te lezen (klein scherm, vergeleken met mijn veel grotere kaarten die ik aan het zadel heb hangen. Het is echt wennen).

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de GPSMAP62s, omdat die een ingebouwd kompas heeft. Als je ongeveer op dezelfde plek blijft, maar wel rondjes draait (zoals mijn poownie soms doet als hij ongeduldig is), dan draait de kaart in elk geval mee. dat was bij de GPSMAP62 niet het geval. Als je een normaal paard hebt, dan is dat niet perse nodig. De s heeft ook de mogelijkheid om geheugen uit te breiden, maar ik geloof dat ik dat nooit nodig ga hebben.

Ik heb de wandelkaart TOPO BENELUX gekocht bij waypoint. Die kaart hebben ze zelf ontwikkeld vanuit de 1:10.000 kaart van het kadaster. Er staan werkelijk heel veel weggetjes op. Duur? 120,- voor de benelux. Als je papieren kaarten gaat kopen mag je daar wel een veelvoud van maken.

Overigens, qua bevestigen ging het erg gemakkelijk. 2 spoorriempjes & een beetje klooien, en het zit prima bevestigd. Mede dankzij de antenne van de GPSMAP62. (Ik heb wel een westernzadel).

En ik ben uitstekend geholpen bij waypoint. Ik ben niet de allerstomste, maar bij deze GPS'en is er zoveel mogelijk, dat ik graag een 'balie' heb waar ik de GPS op kan dumpen met de woorden 'hij doet 't niet' ;)

Anyway, je kan heeeeel veel info vinden op de websites van waypoint ( http://www.gps-garmin.nl/gps_produkten.html )
En er is ook een GPS forum: http://forum.gps.nl

Succes met de zoektocht!
Daphne