vervelend gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tsjebbe

vervelend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 19:36

Mijn fries is geregeld met buitenrijden erg vervelend...

hij kijkt heel veel opzij... met het nadeel dat hij niet goed oplet en veel struikelt...

als ik hem een tikje met de zweep geef word hij kwaad en gooit met zijn benen...

hebben jullie hier tips voor?

Flicka_

Re: vervelend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:12

waarom geef je hem gelijk een tik, je kunt toch even je been araan leggen en even een stemhulp geven zodat hij oplet.
maar je kunt het ook gewoon voorkomen door zijn hoofd recht te houden natuurlijk!

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:54

De mijne doet dit ook! Erg vervelend!

Hoe kun je z'n hoofd dan 'recht houden' als ik vragen mag?

Flicka_ schreef:
maar je kunt het ook gewoon voorkomen door zijn hoofd recht te houden natuurlijk!

Frosia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:54

Het afstraffen op het moment dat hij niet oplet kun je beter vervangen door dit gedrag te voorkomen door hem constant alert te houden. Bijvoorbeeld door te doen wat Flicka_ schrijft, even je been er aan en/of een stemhulp geven om hem weer 'wakker' te krijgen.

Flicka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:32

Dona85 schreef:
De mijne doet dit ook! Erg vervelend!

Hoe kun je z'n hoofd dan 'recht houden' als ik vragen mag?

Flicka_ schreef:

Als je paard omkijkt en je geeft even een stemhulp (klikje met je tong) dan zou je paard al een beetje schrikken en zijn hoofd terugkeren,
als hij dat dan niet doet kun je nog even je teugel tegen zijn hals leggen zodat hij zijn hoofd terug keert.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:37

Houd je paard bezig tijdens het buitenrijden. Doe dezelfde dingen als in de bak, pasje schoudervoor, pasje wijken, stelling links, stelling rechts. Zorg ervoor dat de aandacht bij jou is door steeds verschillende dingen te vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:19

Ik ga mee met Dune, een buitenrit is niet aan een lang teugeltje sloffen en je paard uitgebreid om je heen laten kijken. Dan krijg je schrikreacties om niets en een paard dat struikelt. Dressuurmatig werken, ook buiten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:28

Net zoals eerder gezegd, als je paard buiten vervelend is, gewoon aan het werk zetten. Ontspannen buitenritjes kun je doen zodra je paard weer luisterd.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:29

Ik heb ook een paard dat echt overal naar kijkt. Die heeft dan ook echt een concentratievermogen van 1 seconde. En daar bij helpt echt niks.
Maar ik zeg ook probeer je paard bezig te houden. Wat ook kan helpen is aan de kant waar die niet naar kijkt (dus als hij naar links kijkt aan de rechter kant) met je zweepje langs ze hoofd een beetje heen en weer gaan. Niet aanraken ofso. Gewoon op ongeveer een 10cm afstand. Dan ziet hij namelijk iets bewegen en vestig zijn aandacht daar op. De eerste keer gewoon heel rustig doen omdat hij anders misschien schrikt.
Je kan ook zegen van draai even een rond je dan staat hij ook weer recht. Alleen zo ik dan wel proberen om de andere kant uit te draaien omdat hij anders zijn zin krijgt.

bidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 02:08

hoi,
mijn merrie was ook altijd heel erg bezig met andere dingen buiten dan met mij!
Ze is heel erg kijkerig en struikelt en slingerde heel erg daardoor. Ik ga mee met de anderen dat je buiten ook dressuurmatig moet rijden.
ik laat haar wel even kijken, anders dan wordt de mijne een beetje opgefokt, maar daarna moet ze wel iets voor mij doen om te weten ohw ja we zijn er samen! haha
Als ik haar in het begin veel vraag, dan wordt ze ontspannen en op de terugweg, het laatste stukje, is voor haar en dan mag ze kijken, zo is ze toch ontspannen, aan het werk en bij me, zodat we samen lekker buiten kunnen rijden.
pas als ik voel dat ze lekker ontspannen is, is ze minder kijkerig en dan mag ze van mij wat meer.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 02:48

Als een paard buiten moet 'werken', moet dat ook serieus zijn. Dan heb je je teugels aangenomen en vraag je dingen.
Maar als hij lange teugel krijgt, heeft het paard ook nog een verantwoordelijkheid in mijn ogen. Van mij mogen ze wel kijken, mits te gewoon recht blijven lopen. Dat regel ik met m'n benen. En als ze dan onmogelijk doet, vraag ik een snellere gang. Dat moet ze wel beter opletten. Maar zomaar straffen heeft weinig zin. Eerst uitleggen aan het paard wat je verwacht is eerlijker. En als die boodschap niet overkomt, kun je ze zelf laten ervaren wat er gebeurt, door bijvoorbeeld een drafje te vragen. Dan moeten ze toch al beter opletten.