Adem in...Adem uit....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Adem in...Adem uit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:33

Hoi mede bokkers,

Ik ben bijna een jaar de trotse eigenaar van een lieve maar vooral eigenwijze jonge Haflinger :)

Echter loop ik af en toe nog wel eens tegen dingen aan. Als ik hem wil opzadelen dan kan hij echt niet stil blijven staan vooral als ik hem wil aansingelen is hij aan het draaikonten. Iedere keer als hij op zij loopt dan corrigeer ik hem door een terug te zetten. En dit misschien wel 100 keer achter elkaar zonder resultaat. Als hij maar 2 sec. stil staat dan beloon ik hem. Maar als ik dan weer probeer aan te singelen begint hij weer te draaien. Op een gegeven moment is mijn geduld op en wil ik hem een tik geven. Maar dit heeft ook niet veel nut volgens mij.

Zijn er nog andere manieren om hem op zijn plek te laten staan? HIj is nog jong dus het is logisch dat hij hier moeite mee heeft. Maar in principe als ik niet met zijn zadel bezig ben kan hij wel even stil blijven staan maar zodra ik hem wil aansingel begint hij te draaien.

Toen ik eenmaal klaar was met opzadelen ben ik gaan rijden. Dit ging erg goed en hij was braaf en liep netjes. Hij luisterde goed naar me. Op een gegeven moment heb ik hem stil laten staan en heb ik hem beloond met een snoepje omdat hij het zo goed deed. Echter daarna had ik een heel ander paard! Toen ik hem aanspoorde om weer te gaan lopen weigerde hij, vervolgens begon hij als een gek te rennen en te bokken!

Toen ik hem weer onder controle had, heb ik hem uit laten stappen en ben ik eraf gegaan omdat ik best geschrokken was.

Hebben jullie misschien een idee wat hij mij hiermee probeert te vertellen. En hebben jullie ook tips zodat hij beter blijft stil staan met opzadelen.

Ik hoop op reacties en tips.

Alvast bedankt.

aerdenhout1

Re: Adem in...Adem uit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:39

Buiten dat ik denk dat je wel wat hulp kan gebruiken van een wat meer ervaren persoon, denk ik dat je zeker met het stilstaan wat consequenter mag zijn.
Dus eerste keer even recht zetten, 2 de keer stem verheffing en derde keer toch even die gericht mep met stemverheffing.
Doet hij het dan nog, dan zal je echt even op je strepen moeten gaan staan en meneer wijsmaken dat je het echt meent.
Pak op z'n je weet wel is dan op z'n plek.
Staan is staan bij mij...lol maken doe je maar met je vriendjes als je buiten staat!

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:43

aerdenhout1 schreef:
Buiten dat ik denk dat je wel wat hulp kan gebruiken van een wat meer ervaren persoon, denk ik dat je zeker met het stilstaan wat consequenter mag zijn.
Dus eerste keer even recht zetten, 2 de keer stem verheffing en derde keer toch even die gericht mep met stemverheffing.
Doet hij het dan nog, dan zal je echt even op je strepen moeten gaan staan en meneer wijsmaken dat je het echt meent.
Pak op z'n je weet wel is dan op z'n plek.
Staan is staan bij mij...lol maken doe je maar met je vriendjes als je buiten staat!

Citaat:

Ik krijg zaterdag les in grondwerk dus ik denk/hoop dat ik daar veel van ga leren.

Ik ben ook best streng voor hem, maar ik wil ook weer niet dat hij bang van me wordt als ik hem een tik geef.
Anderzijds, als je soms ziet hoe paarden met elkaar omgaan. Dan maakt dat tikje van mij ook niet uit zou je zeggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:45

Precies..wij als mens kunnen een paard nooit zo hard slaan als ze onderling wel eens doen!
Mits geen hamer in je handen natuurlijk!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:47

Ligt je zadel wel goed? Aangezien hij dit meer doet met het opzadelen dan anders.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:48

Haha nee inderdaad, en heeft u misschien ook een idee/tip over mijn andere vraag?

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 18:49

Macs schreef:
Ligt je zadel wel goed? Aangezien hij dit meer doet met het opzadelen dan anders.

Ik heb het zadel een half jaar, en dit gepast bij de zadelmaker, maar hij heeft het altijd gedaan. Dus ik durf eigenlijk niet te zeggen of het aan het zadel ligt. Volgens de zadelmaker ligt hij goed..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:52

hahahahahaha
welk een opmerking weer
aerdenhout1 schreef:
Precies..wij als mens kunnen een paard nooit zo hard slaan als ze onderling wel eens doen!
Mits geen hamer in je handen natuurlijk!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:53

mischien kun je hem aan twee kanten vast zetten?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 00:25

Ik doe het andersom. Ik draai gewoon mee en blijf gewoon rustig aansingelen/poetsen of wat ik dan ook het doen ben. Zodra ze stilstaat hou ik (even) op. Ze mag niet leren dat ze door draaien er onderuit komt, integendeel, het duurt alleen maar langer en is vervelender. Werkt bij mijn paardje goed, die had al snel door dat als je stilstaat alles veel sneller en fijner gaat. :)

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:26

Citaat:
Dit ging erg goed en hij was braaf en liep netjes. Hij luisterde goed naar me. Op een gegeven moment heb ik hem stil laten staan en heb ik hem beloond met een snoepje omdat hij het zo goed deed. Echter daarna had ik een heel ander paard! Toen ik hem aanspoorde om weer te gaan lopen weigerde hij, vervolgens begon hij als een gek te rennen en te bokken!

Hoe is jouw snoepjesbeleid? Als hij bijvoorbeeld alleen NA het rijden zijn snoepje krijgt en dit gewend is kan hij in dit geval de conclusie getrokken hebben dat het werk er voor hem op zat en misschien daarom zijn protest uitte?

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:47

Cossie schreef:
Citaat:
Dit ging erg goed en hij was braaf en liep netjes. Hij luisterde goed naar me. Op een gegeven moment heb ik hem stil laten staan en heb ik hem beloond met een snoepje omdat hij het zo goed deed. Echter daarna had ik een heel ander paard! Toen ik hem aanspoorde om weer te gaan lopen weigerde hij, vervolgens begon hij als een gek te rennen en te bokken!

Hoe is jouw snoepjesbeleid? Als hij bijvoorbeeld alleen NA het rijden zijn snoepje krijgt en dit gewend is kan hij in dit geval de conclusie getrokken hebben dat het werk er voor hem op zat en misschien daarom zijn protest uitte?

Ik heb er niet echt een vast ritme in, maar ik geen in principe nooit tijdens het rijden een snoepje. Ik had ze nu toevallig in mijn zak, en omdat ie braaf was dacht ik hij krijgt van mij een snoepje. haha. Dit ben ik ook gelijk afgeleerd.

Ik heb overigens morgen les in grondwerk. Ik hoop dat ik daar wat van leer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:55

Ik zou ook gewoon meedraaien. Je paard leert nu aan dat als hij weg draait het aansingelen ophoudt, hij eerst terug mag lopen en het dan begint het hele proces opnieuw. Ik vind het consequenter dat je meeloopt (mocht je op stal opzadelen, dan loopt hij vanzelf tegen de box aan en kan hij niet verder), want zo komt je paard er niet onder uit.

Het bokken zou inderdaad een vorm van protest kunnen zijn. Dus ik zou dit zelf niet weer doen.

Ik zou me ook eens wagen aan freestyle. Hiermee kan je goed de dominantieverhouding bepalen en krijgje ook een goede band van met je paard.

nandolufyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:00

Inderdaad hulp vragen.
TEgen mij zeggen ze altijd (iemand die er verstand van heeft, en het is natuurlijk een ander paard) dat als een paard met opstijgen rondjesloopt, je niet de hele tijd m recht moet zetten en dat elke keer weer. Een paar keer, dan even flink op zn donder geven. Het rondje lopen is wat hij wil, dus als je hem recht zet, kan hij weer gaan lopen.

Snoepjes geven onder het rijden: niet doen, na het rijden is goed genoeg.
Maar ik ben ik maar, dus hulp zoeken is de beste optie!

Succes!

Groetjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:05

Paard leren geduldiger te zijn. Dat betekend dat je hem ook weleens vast moet zetten (bij voorkeur na het werk) om over dat wat er dat uur gebeurt is na te denken. Dan vallen er dingen op hun plaats. En dan, als je hem vastzet, weglopen en hem echt een hele tijd zo laten staan. Als je bang bent om hem helemaal zonder toezicht te laten staan, ga je om de hoek staan en hou je gewoon al die tijd je mond. Hij mag je niet zien, hij mag je niet horen.

Als je bang bent dat hij gaat hangen, zijn er speciale ringen te krijgen waardoor hij zich niet op kan hangen, de zogenaamde Aussie Tie Ring. Maar dat gedraaikont komt omdat jij iedere keer met hem bezig bent op de momenten dat hij vaststaat. Hij heeft aandacht, en hij krijgt reactie bij dat alles wat hij doet. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Bij het niet laten opstappen en rondjes blijven lopen: als hij dat wil, dan moet hij dat doen. Maar dan ook echt doen. Longeer hem in een klein cirkeltje om je heen, zet hem aan het werk. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk, lopen bij opstappen is werken en hard ook. Sowieso veiliger om hem eerst even aan een teugeltje om je heen te laten lopen, wil hij echt bokken, dan zit jij er iig niet op.

Wat betreft het bokken bij het rijden en er tussenuit knijpen....leer hem de one rein flex en de one rein stop aan. Dan kan hij gewoon niet aan de hol gaan. Maar dat aanleren van de One rein flex en de One rein stop vraag wel wat kennis en voorbereiding. Misschien dat je je zou kunnen verdiepen in Natural Horsemanship, en hulp kunt vragen van een goede en gecertificeerde NH-er, bij voorkeur iemand die de One Rein Stop in zijn basisopvoeding meeneemt. Parelli bijvoorbeeld.

En dan tot slot: problemen in het zadel kunnen vanaf de grond opgelost worden. Veel veiliger om dat van de grond uit op te lossen. En de beste methode daarvoor is grondwerk. En grondwerk is meer dan meelopen aan een halster en halthouden als jij dat vraagt.

Ik zal even wat filmpjes opzoeken over grondwerk. En eentje over het opstappen en de One Rein Flex.

Edit: filmpje over opstappen en de One Rein Flex.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... r_cq42BtH0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... 2Oom-ZA_FM

En wat filmpjes om te zien wat de basis is geweest voordat je aan de One Rein Flex kunt gaan beginnen. De basis kun je gewoon niet overslaan. Zie hoe het paard tijdens het grondwerk verandert.

Het grondwerk:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En mocht je niet overtuigd zijn van de werking van de One Rein Stop bij een bokkend paard, kijk even naar dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=Ha-dyWUofsc

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:19

Sjors493 schreef:
mischien kun je hem aan twee kanten vast zetten?

da's alleen verdoezelen van het probleem. Zo werd dat bij mijn paard ook gedaan bij z'n vorige eigenaar. Met als resultaat dat ik hem niet een kon poetsen aan een enkel touwtje.

Heb hem toch gewoon vast gezet aan een enkel touwtje. Gewoon dat gedraai negeren. Nu staat ie met poetsen netjes stil. Zadelen en aansingelen gaat nog niet zo goed, maar toch al iets beter als in het begin.

Wat het probleem met rijden betrefd, ten eerste raad ik aan geen snoepjes te geven tijdens het rijden. Daarbij zou ik les nemen, een instructeur kan beter tips geven hoe je je paard onder controle houd, dan dat bokkers dat vanachter de pc kunnen

Frosia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:57

Goede en duidelijke tips Cassidy! Daar hebben velen hier (waaronder ikzelf) zeker wat aan :)

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:04

Cossie schreef:
Citaat:

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:14

Cassidy: Wat ik me altijd afvraag is: Als een paard nou aan de kletter gaat, en je hebt hem de one rein stop geleerd. Kan het ook zijn dat zo een paard daar niet op reageert en gewoon HOUDOE zegt ;)? Wat doe je dan? ik snap dat de basis hierbij ook van essentieel belang is! Maar dan nog..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:17

Dan heb je de ORS niet goed aangeleerd. Het is een reflex die je een paard aan moet leren. Die je 1000 keren moet oefenen voordat het een reflex wordt. Toen jij hebt leren lopen, heb je ook na moeten denken voordat je de ene voet voor de andere zette. Maar als ik je nu vraag om iets voor me te gaan halen, dan ga jij denken aan dat wat je voor me moet halen, en niet aan hoe je moet gaan lopen. En dat is met de ORS net zo.

Neusje naar je stijgbeugel of de teen van je voet toe op het moment dat je erop zit, is rust. Ongeacht hoe erg hij schrikt of de benen wil nemen. Dus de ORS is geen quick fix. Er zijn geen afkortingen voor. Er moet voor die tijd een goede grondwerkbasis inzitten. En als dat er in zit, KUN je gewoon geen spreekwoordelijk opgestoken middelvinger krijgen mocht paardlief wel bokken of het op een hollen willen zetten.
De ORS moet er bij de ruiter als reflex ook inzitten. Als jij drie minuten bezig bent - nadat paardlief schrikt en het op een hollen zet - om te bedenken wat je moet doen en uiteindelijk de ORS gaat toepassen, ben je te laat, en is het paard in volle vaart, en kun je hem omtrekken als je alsnog de ORS toepast. Ook bij de ruiter moet: schrikreactie paard = ORS een reflex worden, je moet hem zonder veel nadenken kunnen toepassen. Als je moet nadenken ben je te laat.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-11 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:19

Tip bij het draaien:
Ik heb ook een pony die hier een handje van heeft, maar dan bij dekens om doen. Mijn mini. Ik heb het haar langzaam af kunnen leren doordat ik haar met de ene kant tegen de stal/muur aan zetten. De pony kan dan eigenlijk alleen maar naar jou toekomen maar dit kun je makkelijk corrigeren. Ik heb dit langzaam afgebouwd door haar steeds schuiner te zetten. Klinkt vreemd maar het werkte wel :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:20

Ooh oke dat het een reflex moet worden had ik niet begrepen..

Uitleg is duidelijk, thanks!

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:54

Bedankt voor jullie reacties :D.

Heb vandaag les gehad in grondwerk (parelli). Heb geleerd dat een paard niet in mijn ruimte mag komen.

Ze zegt dat mijn paard mij erg aardig vindt maar dat hij nog geen respect voor me heeft. Maar dit komt door juiste training en consequentheid vanzelf :)

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:07

gwn wat hooi neerleggen dan blijft ie wel staan :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:09

Succes met Parelli. Van wie heb je les gehad? Ik hoop dat je er mee doorgaat want het is echt super. Blijf alleen niet te lang in de basis hangen, level 1 moet je in drie maanden hebben doorlopen...daarna wordt het pas echt interessant.
Zag je bij het grondwerk al verbetering bij je paard?