draver op naam zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mulder1982

draver op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:40

ik heb een draver gekocht, maar ben niet van plan om met haar te koersen, gewoon recreatief en evt misschien later een keer een wedstrijdje dressuur..
ik wil haar graag op naam zetten.
moet dit perse bij de NDR of kan dit ook bij een ander?
zo ja weet je dan ook misschien waar en hoe duur dat is en hoe dat in zn werk gaat?

alvast bedankt

quadripes

Re: draver op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:42

je krijgt de papieren er niet bij en als het wel zo is, dan kun je hem/haar toch niet op je naam zetten: een uitgekoerste draver is 'dood' voor het stamboek en dan horen de papieren teruggestuurd te worden - als ze er dus bijzitten, heeft de vorige eigenaar iets gedaan dat niet mag. in sommige gevallen krijg je de papieren dan met een aantekening erbij om te zorgen dat ze niet meer op de baan kunnen verschijnen.
er is niet voor niets gestopt met het koersen met zo'n paard.

het paspoort kun je nog wel op je naam laten zetten.

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:47

ik heb de papieren er wel bijgekregen volgens mij ik heb haar originele boekje uit italie met de afstammelingen erin en inentingen e.d.. of is dit dan het paspoort?
het gaat mij erom dat ik kan aantonen dat ik de eigenaar ben..

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:49

dat is het paspoort

en volgens mij zijn papieren en paspoort geen eigenaarsbewijs. het paspoort kun je volgens mij bij een nederlandse federatie op jouw naam laten zetten, anders moet je de NDR even mailen of bellen om te vragen of dat ook bij hen voor een Italiaans paard kan. dat weet ik niet. heeft ie niet hier op de baan gelopen? als ie al bij hen bekend is, dan zou het namelijk wel moeten kunnen, denk ik?

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:51

ja ze heeft in nederland op de baan gelopen

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:53

ja ik weet niet hoe dat precies werkt, maar ik heb hier op Bokt in elk geval al vaak voorbij zien komen dat paspoort en papieren officieel geen eigendomsbewijzen zijn.

van mijn volbloed heb ik ook alleen het paspoort trouwens hoor.

en van mijn shetlanders en welsh ook en die staan ook niet op mijn naam. de chips ook niet.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:32

Je kan het paspoort naar de knhs sturen, dan zetten zij jouw naam erin. Heb ik ook gedaan met mijn Deense paard zijn paspoort, kost 15 euro.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:11

De instantie die het paspoort heeft afgegeven kan het paard ook op jouw naam zetten. Het NDR papier zal er neem ik aan niet bij zitten, anders dien je ook deze op je naam over te schrijven. Dit is niet alleen nodig voor koersen op de baan maar ook voor eventuele nakomelingen.

Je eigendomsbewijs kan het stamboekpapier zijn, maar in geval het paard deze niet heeft is een aankoopnota of bewijs van betaling je eigendomspapier. Het paspoort behoort bij het paard te blijven (gelijk aan een kenteken van een auto)

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:12

klopt er zit geen NDR papier bij.
er zit een italiaans boekje bij van U.N.I.R.E volgens mij idd het paspoort.
hierin staat alleen de naam van de fokker vermeld, ook niet van de vorige eigenaar..
er zit een compleet stamboek in van een deel van dr familie en verderop alle inentingen en medische onderzoeken.

als ik haar chipnr invoer staat dat ze is ingeschreven bij de NDR, ben ik dan verplicht om dat ook te doen of kan dat ook bij de KNHS een nieuw paspoort aanvragen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:25

Op naam zetten bij de NDR kost je al snel 200 euro. Als je niet wil koersen of fokken heeft het geen meerwaarde :+

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:30

nee precies daarom, maar ik begreep dat je wel verplicht bent een geldig paspoort bij je paard te hebben, en ik heb nu dus de italiaanse is die dan geldig of moet ik die op naam laten zetten of moet ik een nieuwe aanvragen bij de knhs oid?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:34

Een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus het is ook niet nodig om die op naam te zetten. Je kan de italiaanse volgens mij gewoon houden. Staat er een chipnummer in?

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:36

ja daar staat een chipnr in zodoende vond ik ook dat ze ingeschreven staat bij de NDR op naam van de vorige eigenaar

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:46

Het enige eigendomsbewijs is je koopcontract (je kassa bonnetje dus :) ) niet het papier of het paspoort. Als je ooit voor de rechter komt en je eigendom moet bewijzen zorg dan dat je je pensionstalling per bank betaald, alle bonnen/facturen betreffende je paard bewaart etc en regelmatig foto's maakt van je paard. Eventuele startcoupons etc kunnen ook dienen als bewijsstuk.

Maar dit is alleen maar nodig als je paard gestolen wordt of je bijv in een nare scheiding terechtkomt waarbij je moet bewijzen dat jouw paard van jou is. Verder zal het iedereen een 'worst' zijn of je paard op naam staat of niet zeker als je recreatief rijdt.

Het gros van de paardeneigenaren schrijven hun paard niet over op naam of zelfs het paspoort niet of hebben niet eens een papier omdat ze een kruising hebben. Je bent niet verplicht om je paard op naam te hebben, er is geen centrale database waarin dat geregistreerd staat.

Je huidige paspoort waar de entingen etc instaan kun je gewoon houden en je entingen in blijven zetten voor zover ik weet.

mulder1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:00

oke dat is duidelijk haha, dan laat ik het gewoon lekker zo;)