Ik heb sinds kort een nieuwe pony. Nu als ik er een stukje mee naar buiten ga op het terijn kan ze best schrikachtig zijn. Tenminste als ik dan naast haar loop(aan de linkerkant natuurlijk) dan blijft ze even stil staan en dan opeens wil ze de linker kant op stuimen en botst ze tegen me aan, al zie ik egt niks waar ze van zou kunnen schrikken. En er zijn 2 uitgangen aan ze stal. Als ik de eene uitgang gebruik dan loopt ze zo snel mogelijk voor me heen en wil ze weer trug naar de stal terwijl ze dat bij de andere uitgang niet doet (al is die wel dinger bij haar stal). Ze staat trouwens ook nog gewoon op stal omdat ze nog aan de andere pony's moet wennen, dus zou het misschien ook gewoon speelsigheid kunnen zijn? Nou denk ik wel dat het door de nieuwe opgevind komt maar wat als ik er mee ga wandelen buiten het terijn dan zit ze ook weer in een nieuwe omgeving doet ze dat dan ook? En onder het rijden zou ze dat dat ook doen? Hoelang zou het duren tot ze hiermee stopt? Ik zat ook al te denken aan een schriktraining als ik haar wat beter ken.
gewoon er langs lopen en tegen haar praten als ze er langs is eventueel wat lekkers!? & het is heel onduidelijk wat je hebt geschreven, volgende keer kun je beter even op fouten nakijken:) succes ermee
xTesske
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-11 13:09
Ik heb het even verbeterd wat ze vorige was inderdaad nogal onduidelijk
Als ik met haar naar buiten ga is ze erg schrik achtig, altans ik denk dat het schrik is. Als ik dan naast haar loop aan de linker kant dan opeens staat ze gewoon te kijken en opeens wil ze de linker kant opstuimen, heel onverwachts en botst ze tegen me aan. We hebben dus 2 uitgangen op de stal en bij de eene die dinger bij haar stal licht durft ze gewoon ver naar buiten, en bij de andere uitgang die tog wel een heel stuk van haar stal aflicht na 3/4 meter wil ze al snel opeens voor me heen terug naar de stal lopen maar meestal blijft ze dan stil staan en kijkt ze gewoon naar de stal. nu zijn dus mijn vragen. Als ik met haar buiten het terijn loop zou ze dat dan ook doen? En als ik haar rijd ook? Ze staat dus ook nog even in de stal omdat ze moet wennen aan de andere pony op haar heen, dus zou het niet een beetje speelsigheid kunnen zijn? Hebben jullie hier ervaring mee en weten jullie of en hoelang het duur tot het over is? Ze is trouwens pas 6 jaar bijna 7.
Als je paard door jou heen loopt of tegen je aan botst is het wel belangrijk dat je dr op dr plek zet! Nu is het een kleine botsing, maar als ze straks een keer echt goed schrikt dan wil je niet hebben dat ze boven op je springt. Door je heen lopen geeft aan dat ze jou niet respecteert en niet als leider ziet.
xTesske
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-11 13:58
daanielle schreef:
top! Ik zou gewoon met haar dr langs lopen, er naast of erop. tegen haar praten en hoe langs is ze al van jou?
Waar langs lopen? Nog niet lang paar dagen daarom vraag ik het ook al lekker vroeg dat ze het zo snel mogelijk afleert
haha oke, maar je pony moet ook vertrouwen in jou en de omgeving kijken. en veel poetsen met dr wandelen, zo gauw ze iets eng vind waar je loopt loop dr gewoon 10 x langs en praat tegen haar zodat ze je gaat vertrouwen en de omgeving minder eng vind
Tigra_
Geplaatst: 23-02-11 15:05
Ik zou als er enge dingen zijn. Juist erlang laten lopen en goed laten kijken. Veel oefenen. Voor de rest is het denk ik voor de pony er wennen. Neem aan dat hij van stal verhuisd is? Dat is al heel spannend voor een paard, totaal andere omgeving, vreemde paarden, onbekende mensen dat kan heel wat stress veroorzaken en daardoor kunnen ze wat onzeker/schrikachtig worden. Goed van je dat je het zo snel mogelijk wil oplossen. Dus ik zou gewoon zeggen gewoon lekker doorlopen en niet teveel aandacht besteden aan haar angst, kan zijn dat je het juist dan bevestigd. Als je altijd tegen haar praat gewoon blijven doen. Maar niet gaan praten omdat je denkt dat ze gaat schrikken. Gewoon doen wat je normaal doet en er niet teveel tijd besteden aan de angst.