Worden hoedjes in de toekomst in Nederland ook afgeschaft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Worden hoedjes in de toekomst in Nederland ook afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 11:53

*Heb de zoekfunctie algebruikt, kreeg niks gevonden * ;)
Hallo,

Aangezien ik Z1 startgerechtigd ben, ben ik langzaam aan het kijken voor een hoedje. Nu hoorde ik van iemand dat de hoedjes in Amerika al afgeschaft zijn, en dat het nu ook deze kant op komt.
Dus worden de dressuurhoedjes in de toekomst hier in Nederland ook afgeschaft?

Ik heb de KNHS al een mail gestuurd maar nog geen reactie gehad. Heb ook op google gezocht, ook niks gevonden. Maar waar rook is is vuur toch? O:)

Ik vind het zonde om dadelijk een hoedje te kopen voor > €200,- als ze dadelijk 'afgeschaft' worden.

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Groetjes,
Anneke
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Men_Sven

Re: Wordt de hoedjes in de toekomst in Nederland ook afgeschaft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:36

Ik zit met precies hetzelfde. De staleigenaar heeft net even de KNHS gebeld om het te vragen. Ze had nml op facebook gelezen van een jury dat het verplicht is een cap te drage. De KNHS zei dat bij alle maneges die een veiligheidscertificaat hebben ( dat zijn dus alle manege's waar wedstrijden worden gereden) het verplicht is met een cap te rijden. Dus hoedje is niet meer toegestaan. Maar dat vind ik heel vreem want ik zie iederee nog met hoedje rijden.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:51

Hmm, ja. Dat is idd vreemd.
Als ik jou was zou ik nog even op het antw van de KNHS wachten.
Als het in nl officeel afgeschaft zou worden vind ik dat mooi. Veel veiliger met een cap. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:53

TinekeHorses schreef:
Als het in nl officeel afgeschaft zou worden vind ik dat mooi. Veel veiliger met een cap. :)

Ben ik het helemaal mee eens. :j

Ben wel benieuwd wat de knhs erover zegt, heb zelf hier nog niets over gehoord.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:55

Men_Sven schreef:
Ik zit met precies hetzelfde. De staleigenaar heeft net even de KNHS gebeld om het te vragen. Ze had nml op facebook gelezen van een jury dat het verplicht is een cap te drage. De KNHS zei dat bij alle maneges die een veiligheidscertificaat hebben ( dat zijn dus alle manege's waar wedstrijden worden gereden) het verplicht is met een cap te rijden. Dus hoedje is niet meer toegestaan. Maar dat vind ik heel vreem want ik zie iederee nog met hoedje rijden.

Dat klopt niet helemaal. Volgens mij zijn het de maneges met het FNRS certificaat, er zijn ook maneges die dit niet hebben en die dus gewoon nog steeds wel een hoedje toelaten :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:56

Waarom wil je dan een hoedje dragen?
De jury ziet amper wat je aanhebt. Het gaat om de juiste combinatie en de goed gereden proef.
Een hoedje heeft eigenlijk geen enkele meerwaarde.

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:56

Voor mij wel....het is een droom om Z te rijden met een hoedje! en dan willen ze dat nu opeens afschaffen!

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:00

Snap ik wel Men_Sven! Maar geloof mij een cap is veel veiliger! Ik denk dat de hoedjes pas rond 2013 worden afgeschaft. Waarom bel je de KNHS niet? Dat gaat misschien wel veel sneller...

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:20

Het is natuurlijk een eer om met een hoedje te mogen rijden -snap ik volkomen-, maar veilig vind ik het niet.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:39

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb inmiddels een reactie gehad van de KNHS.
Citaat:
"Op dit moment zijn er nog geen voorstellen om het hoedje af te schaffen voor paardencombinaties vanaf Z1. Wel kan het zijn dat de wedstrijdorganisatie het tijdens een indoorwedstrijd verplicht stelt om met cap te rijden. Dit is dan meestal opgenomen in het vraagprogramma."

Wat mij betreft mag het topic gesloten worden. Tenzij jullie nog verder willen praten over dit onderwerp :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:19

Johanna59 schreef:
Waarom wil je dan een hoedje dragen?
De jury ziet amper wat je aanhebt. Het gaat om de juiste combinatie en de goed gereden proef.
Een hoedje heeft eigenlijk geen enkele meerwaarde.

Wat een onzin. Juryleden zien echt het verschil wel tussen een cap en een hoedje anders moet je je afvragen of ze wel capabel zijn om te jureren :+ Een hoedje staat veel chiquer dan een cap.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:07

gelukkig mag het dan nog :) zelf vind ik het er een stuk mooier uit zien zo'n hoedje
stel je voor, straks moeten we nog gaan dressuren met een bodyprotectors:P
(ja sorry ik denk altijd nog ff door)

AmigoD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:11

ik geloof niet dat de dressuursport gevaarlijker is geworden sinds uch jaar vroeger, toen ze ook al geen veiligheidscaps droegen. Een hoedje is wat mij betreft een status symbool wat niet afgeschaft moet worden, er is al zoveel verdwenen uit de klassieke sport helaas.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:41

Prettig dat je antwoord hebt van het KNHS, ik vroeg het me ook al af. Je hoort namelijk wel de geruchten dat ze afgeschaft worden. Nu wel duidelijkheid.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:47

AmigoD schreef:
ik geloof niet dat de dressuursport gevaarlijker is geworden sinds uch jaar vroeger, toen ze ook al geen veiligheidscaps droegen. Een hoedje is wat mij betreft een status symbool wat niet afgeschaft moet worden, er is al zoveel verdwenen uit de klassieke sport helaas.

Mee eens. Natuurlijk is een hoedje minder veilig en maakt het voor je proef niets uit of je nou een hoedje of een cap draagt maar ik vind dat ieder daar zelf zijn verantwoording in moet nemen..
Hoedje is nou eenmaal erg mooi :D

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:25

Fijn dat ze het nog niet afschaffen. Ik mag straks eindelijk met hoedje starten en dat ga ik ook zeker doen. Ik vind het harstikke mooi staan en een hoedje hoort in mijn ogen bij 't Z.
Laatst bijgewerkt door fatal_flower op 24-02-11 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:28

Oj, wat een slechte TT ;(

AmigoD schreef:

Hier ben ik het wel mee eens. Al zou ik zelf op het inrijd terrein gewoon een cap dragen, denk ik. :)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:37

Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. En op het inrijterrein een cap dragen en in de proef een hoedje mag niet, je moet starten met het hoofddeksel wat je met losrijden ook op hebt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:42

Oh, dat wist ik niet. Dan wordt 't waarschijnlijk gewoon een cap hier.

Ach, het duurt nog even voor het zover is 8-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:17

CleovG schreef:
Ik vind dit eigenlijk wel een goed idee. En op het inrijterrein een cap dragen en in de proef een hoedje mag niet, je moet starten met het hoofddeksel wat je met losrijden ook op hebt.

Zit hier een duidelijke reden achter? Kan het ook niet in het reglement vinden, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mij.
Als ze het dan veiliger willen maken, zonder het hoedje af te schaffen moeten ze misschien die regel aanpassen, en een cap eventueel verplichten op het inrijterrein. Dan kan men daarna zelf kiezen of ze met een hoedje in de proef starten...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:19

Men_Sven schreef:
Voor mij wel....het is een droom om Z te rijden met een hoedje! en dan willen ze dat nu opeens afschaffen!

:roll: lijkt me meer een droom om een goede proef neer te zetten met winstwaardig of bijna winstwaardig en gewoon netjes met hoofdbescherming

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:27

ja, laten we appels met peren gaan vergelijken tita. Dat je met een hoedje kan starten hoeft toch niet te betekenen dat je geen goede proef neer zet? Waarom een vergelijking maken tussen hoofddeksel en niveau van de proef? Dat slaat nergens op...
Jemig, een hoedje is gewoon een symbool dat je moet verdienen en dient als een soort statussymbool. Dat is voor veel mensen een wens, dat dat niet die van jou is moet je lekker zelf weten, maar ga niet dit soort rare vergelijkingen maken die nergens op slaan...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:36

Haar droom is Z rijden met een hoedje......nou sorry hoor ik zou niet Z met een hoedje willen starten en vervolgens min punten hebben.

Volgens mij is de droom Z starten ongeacht dat hoedje....waarom is iedereen zo idolaat op het hoedje...heb je dan status...kun je dan op andere neer kijken..... sorry hoor ik had geen hoedje gewoon een cappie.
Kom maar op eruit met hoedje en de S&T

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:44

@ Tita Ik zou zeggen, laat een ander in zijn waarde. Ik vond vroeger een hoedje ook helemaal leuk. Nu vind ik het vooral wel leuk dat er iets van traditie overblijft. Jij maakt er verder allerlei invullingen bij. Als iemand dat nu leuk vindt, is dat toch gewoon genoeg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:51

tita schreef:
Haar droom is Z rijden met een hoedje......nou sorry hoor ik zou niet Z met een hoedje willen starten en vervolgens min punten hebben.

Volgens mij is de droom Z starten ongeacht dat hoedje....waarom is iedereen zo idolaat op het hoedje...heb je dan status...kun je dan op andere neer kijken..... sorry hoor ik had geen hoedje gewoon een cappie.
Kom maar op eruit met hoedje en de S&T

Je hebt gelijk, voortaan zullen we het zo gaan formuleren:

"mijn wens is om een Z-dressuur proef bij de paarden te kunnen rijden met een hoedje, waarbij ik ook nog een nette proef neerzet, mijn paard precies doet wat ik wil en ik een winstpunt haal"
Beter?

Verder ga ik niet op je reactie in, want i.m.o. ben je aan het schoppen om te schoppen en daar houd ik niet zo van :) Je kan ook gewoon op alle slakken zout gaan leggen als je dat leuk vind en er vanalles bij gaan halen, waar de TS het helemaal niet over heeft, maar daar ga ik me verder niet meer druk om maken :). Ik heb TS bijvoorbeeld helemaal niet gehoord over neerkijken op anderen of je beter voelen als anderen. Het gaat er gewoon om dat ze het hoedje verdiend heeft door tot Z-niveau te komen en dat ze dat dan ook graag wil doen..