Ik heb sinds oktober een 4,5 jarige ruin. In december heeft hij ernstige mok gekregen. Helaas was de verzorging een hel. Zowel ik als de DA mochten zijn achterbenen niet aanraken, zelfs niet onder verdoving. Dus paard tijdelijk op een andere (dure) stalling gezet met opvoelbox. Daar heeft hij mij ook eindelijk leren vertrouwen. Ik mag hem sindsdien overal aanraken.
De hoefsmid heeft vorige keer, na een heel gevecht, enkel vooraan kunnen bekappen. Omdat hij een hele tijd mank heeft gestaan en een scheve staart heeft, heb ik 2 weken geleden de osteopaat laten komen. Ik heb speciaal een vrouw laten komen. Maar het heeft niet geholpen. Ook zij heeft erg moeten opletten om niet getrapt te worden. De behandeling is toen halverwege gestopt. Gisteren is ze opnieuw gekomen en er was al iets meer vertrouwen, maar ze heeft nog steeds niet aan de achterhand kunnen behandelen. Dus moet ze opnieuw komen. Zijn eenkennigheid begint mij echt wel veel geld te kosten.
Wie heeft de tip? Hoe leer ik hem vreemden te vertrouwen? (hoefsmid stelde voor om te trainen met vreemde mannen, maar het is best wel een opdracht vreemde mannen met veel paardenervaring te vinden)
winny66
Geplaatst: 23-02-11 00:47
hoi ja heel moeilijk maar probeer zoveel mogenlijk uit je omgeving mannen dan wat lekkers te geven, en zeg ze daarbij het paard niet aan te kijken heel belangrijk
Suzannah
Geplaatst: 26-02-11 16:04
Je paard heeft angst voor wat er gaat komen. Helpt het misschien om heel veel naar je paard toe te gaan en dan alleen voor een aai om vervolgens weer weg te gaan. Hierna ditzelfde doen met andere voor je paard onbekende mensen. Je paard associeert mensenbezoek dan niet alleen met onwelkome aanrakingen en het leert dat het ook leuk en ontspannen kan zijn. Veel succes!
Gouden tip is om grondwerk mee te nemen, ga Parelli doen. Die gaat je handvaten geven hoe je je paard moet benaderen (ook aan de achterbenen) zonder dat hij het licht uit je ogen mept, en gaat je helpen bij het verbeteren van de band tussen jullie twee. Als dat eenmaal recht is gezet, is het toestaan van behandelingen door anderen ook geen probleem meer.