pony kan niet zonder voer bij opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rebekka

pony kan niet zonder voer bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 20:10

Mijn pony is altijd een beetje lastig bij het poetsen en opzadelen als ze geen voer heeft.
dus krijgt ze altijd wat, en dan staat ze keurig netjes stil.
Als ik het niet doe, want dit probeer ik ook wel eens, gaat ze dreigen met haar achter benen, happen, schrapen, draaien.
Dit kan ik wel negeren maar het is zo vervelend!
ik probeer ook wel eens wat minder te geven, maar als ze het dan op heeft dan wordt ze alsnog irritant.

opzich geen groot probleem, maar het zou natuurlijk beter zijn als ze uit zichzelf stil stond. :P

Mastrootje

Re: pony kan niet zonder voer bij opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:12

Ja, wel een beetje logisch he. Ze krijgt altijd eten en nu in eens doe je het niet meer.

Streng zijn, wees de leider en ze moet gewoon niet zeiken. En vooral JIJ moet consequent zijn. Al HELEMAAL niet eten gaan geven als ze gaat dreigen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:15

Gut... Ken die je vervelende kindertjes die je wel is voorbij ziet schuiven in een supermarkt? Die aan 1 stuk door lopen te krijsen? Uiteindelijk krijgen ze van mams dan tóch een snoepje, en is t krijsen over... En de volgende keer gaan ze gerust nog harder krijsen om te krijgen wat ze willen....omdat mams uiteindelijk dat snoepje wel geeft als ze het maar hard genoeg op een brullen zetten.

Gedrag van jouw paard is (bij wie en op wat voor moment dan ook) aangeleerd... En persoonlijk zou ik het toch wel een groot probleem vinden hoor! Inderdaad, consequent zijn. Dreigen onmiddellijk afstraffen en absoluut, maar dan ook absoluut GEEN voer meer geven tijdens het opzadelen.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:41

Precies. Ik ben het met mijn voorgangers eens.
Je hebt dit gedrag zelf aangeleerd. Je paard moet zich gewoon gedragen en zolang jij haar foute gedrag met voer beloont houdt ze daar echt niet mee op hoor. Gewoon nooit voer geven bij het opzadelen en streng zijn als ze vervelend doet. Als je dit consequent volhoudt stopt het vanzelf.

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:55

ben het ook wel met mijn voorgangers eens.
maar weet je zeker dat het zadel goed past?
ik heb namelijk heel veel paarden gezien met dit gedrag, bij veel paarden lag het zadel niet goed of hadden ze rugproblemen.
waardoor ze boos werden als je gaat poetsen en opzadelen.
dus ik zou ook opzoek of er een oorzaak is van dit gedrag!

succes!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:14

hahaha, ik denk dat mijn voorganger het al duidelijk hebben geschreven

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:35

Als je ermee stopt zal waarschijnlijk het gedrag eerst verergeren, maar dat lijkt me normaal.
Als ze na een tijd doorheeft dat het niet helpt zal het gedrag hopelijk weer afnemen.
Maar je moet even door een lastige periode heen, dat je pony alles op alles gaat zetten om het voer te krijgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:37

Paard kan prima zonder voer bij het opzadelen.
Je hebt hem alleen zelf aangeleerd zich te gedragen met voer, nu zul je hem dus moeten leren zich te gedragen zonder voer. Je hebt het zelf in de hand.

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:43

MIsschien langzaam afbouwen. Dus iemand bij je paard laten staan terwijl jij opzadelt die je paard af en toe een snoepje geeft. En dan geef je gewoon steeds minder snoepjes en na een tijd moet ze zonder kunnen. Neem er de tijd voor. het zal wel een tijd duren voordat ze zonder kan, maar het is zeker niet onmogelijk;)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:46

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:46

Iets aanleren gaat meestal makkelijker dan weer afleren.
Het zal zoals hierboven genoemd wel erger worden als je niets meer geeft voordat het weer beter gaat.
Als je er aan begint met niets meer geven moet je daar wel achter staan en niet een paar dagen volhouden en dan toch maar weer geven, ben je weer helemaal terug bij af!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:47

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:41

En dan nog moet je er op letten dat dreigen, bijten, schoppen etc gewoon not done is bij het opzadelen. Mocht je paard dat doen terwijl je geen eten geeft, negeer het niet, maar laat weten dat je het er niet mee eens bent. Bijten? Een flinke tik. Schoppen? Schop terug. Dreigen? Stemcorrectie er overheen. Doet ze het goed? Geef een krabbeltje, maar geen voer.
Ik weet niet waar je woont, maar anders wil ik wel eens langskomen om te kijken of ik iets voor je kan betekenen. Ik zeg niet dat ik het kan oplossen, maar dan kan ik even kijken wat ze precies doet :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:45

Moet zeggen dat jou pony je heel goed heeft afgericht. Gewoon niet meer doen dus, moeten ze mij niet flikken zeg zulk gedrag, dan laat ik ze elk hoekje v/d stal zien.. is ie helemaal betoeterd.

Geen_idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:53

Ik sluit me aan bij Benfan. Gewoon vanaf nu helemaal niet meer doen, zorg desnoods dat je met meerderen bent zodat die kunnen helpen als hij weer vervelend wil gaan doen. Succes!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:57

Ik ben het ook helemaal met bovenstaande berichten eens.

Wat je nog wel zou kunnen doen - heeft bij mijn paard geholpen met o.a. het bit supermakkelijk indoen, hoeven netjes geven - is om je paard (na het opzadelen ZONDER voer) achteraf als beloning een snoepje te geven. Ze zijn slim genoeg om snel door te hebben dat ze na een bepaalde handeling wat lekkers krijgen en ondergaan het een stuk makkelijker.

Het zal in het begin doorbijten zijn voor je, maar zeker het proberen waard. Voor je paard maakt het een stuk makkelijker dat het alsnog wat lekkers krijgt - wat je uiteindelijk ook af zou kunnen bouwen als je er niet afhankelijk van wilt zijn.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:09

Ik beloon niet met eten, je stem een aai is meestal genoeg om ze te laten voelen dat ze flink zijn ...

Maar zoals mijn mede collegas bokkers het zeggen je hebt iets aangeleerd dat moeilijk is om af te leren, toch blijven proberen en haar duidelijk maken dat het niet erg is om opgezadeld te worden.

Mijn ruin was vroeger ook beetje chagrijnig wanneer ik het zadel op zijn rug legde, waarschijnlijk vroegere eigenaar .. heb hem laten voelen dat het helemaal niet erg is, en van de moment hij niet lastig deed goed aangemoedigd met stem en na een poosje ging dat al heel wat beter. Oh weet je wat bij hem ook erg hielp (staat misschien wat stom) ik liet altijd het dekje en zadel even zien en hem laten ruiken en dan ging dit ook beter !

Succes, komt wel goed !
*\o/*

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:24

Dit is gewoon vervelend gedrag. Je geeft je paard/pony gewoon zijn/haar zin. En als je het opeens niet meer geeft worden ze vervelend. En ben het met mijn voorgangers zeker eens. Laat weten dat je er niet mee eens bent en geef hem/haar een tik of weet ik veel wat anders MAAR GEEN ETEN!

sandrastam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:15

Ook ik ga met mijn voorgangers mee :)

Pluttersput schreef:
En dan nog moet je er op letten dat dreigen, bijten, schoppen etc gewoon not done is bij het opzadelen. Mocht je paard dat doen terwijl je geen eten geeft, negeer het niet, maar laat weten dat je het er niet mee eens bent. Bijten? Een flinke tik. Schoppen? Schop terug. Dreigen? Stemcorrectie er overheen. Doet ze het goed? Geef een krabbeltje, maar geen voer.
Ik weet niet waar je woont, maar anders wil ik wel eens langskomen om te kijken of ik iets voor je kan betekenen. Ik zeg niet dat ik het kan oplossen, maar dan kan ik even kijken wat ze precies doet :)

Dat is een mooi aanbod, dus mocht je er zelf niet uitkomen, zou ik zoiets overwegen, of iemand anders als pluttersput niet in de buurt zou wonen :)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:20

Het vervelende gedrag word keer op keer beloond doordat je paard er voer voor krijgt... Inderdaad zoals hier voor al word omschreven; jou paard heeft jou mooi onder zijn duimpje.
Misschien is het slim om iemand te vragen die jou kan helpen, want als je dit in je eentje af wilt gaan leren, kan het nog weleens voor gevaarlijke situaties gaan zorgen als ik dit zo hoor.. Veel succes.