probleempje halster lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irisje2

probleempje halster lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 19:04

ik heb een veulen van 10 maanden oud dus bijna 1 jaar maar als ik aan het halster gaat lopen dan doe ik het halster om
en klik ik het touwtje er aan en dan wilt hij niet meer lopen en zit hij het sluitingkje te pakken van het halstertouw maar wat moet ik doen
want ik krjg hem niet vooruit weet iemand daar wat op

midgie

Re: probleempje halster lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:15

Begeleiding zoeken b.v?
Zodat er weer niet een veulen een kind van de rekening gaat worden.
Waarom heb je een veulen als je er niet mee weet om te gaan?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:18

Irisje wat voor veulen is het overigens?

@midgie: Begrijp je opmerking wel, maar ze is 12 en heeft het veulen al, dus tja je bereikt weinig met je opmerking behalve dan dat idd begeleiding zoeken handig is.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:18

RT-P >> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:20

Als hij naar de touw hapt, een beetje met de touw bewegen waardoor hij moet lossen.

Om te bewegen: druk zetten tot hij mee wil lopen, van zodra hij meeloopt, druk lossen. Je kan ook een zweepje meenemen om hem een klein tikje te geven als hij weigert.

Succes!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:28

Robin_S schreef:
Als hij naar de touw hapt, een beetje met de touw bewegen waardoor hij moet lossen.

Om te bewegen: druk zetten tot hij mee wil lopen, van zodra hij meeloopt, druk lossen. Je kan ook een zweepje meenemen om hem een klein tikje te geven als hij weigert.

Succes!

Ik zou juist geen druk zetten wanneer hij bij een beetje druk niet reageert, want de neiging bestaat dat hij terug trekt. Wij deden het met ons 2en. 1 ervoor en 1 erachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:33

Als hij terug trekt kan je nog steeds druk blijven zetten, en als het dan niet werkt, ja dan is het niet zo'n goede techniek.

Met z'n twee begeleiders is natuurlijk ook een optie, en wat je ook kan doen - en wat ik eigenlijk ook sterk aanraad - is om er een braaf paard voor te zetten, toch zeker in het begin.

Noa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:35

heb je al geprobeert om het met voer te lokken en iedere x als je veulen een stap zet geef je wat lekkers en als dat goed gaat bouw je het langzamer hand weer af. MAAR TREK NIET AAN HET HALSTER!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:38

Druk zetten betekent niet trekken ;)

Met voer lokken lijkt me niet zo handig om een veulen aan de hand te leren lopen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:39

Sluit me aan bij robin_s; gewoon zachte doch overtuigende druk houden en zodra de beweging (hoeft niet eens een hele stap te zijn!) naar voren er is druk verminderen. Zo opbouwen.. T is wel iets van de lange adem, maar ach, met die jonkies is alles eigenlijk iets van de lange adem :+

Heb t mijn poown iig ook geleerd door zachte druk te houden en zodra ie ook naar zn hoofd naar voren stak druk te verminderen. Elke keer een beetje verder doorvragen, heb je t binnen no time (lees; dag of 2, 3) voor mekaar :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:40

De drukzet techniek vind ik persoonlijk wel een goede. Hij mag best achteruit lopen alles doen, maar de druk moet blijven. Doet ie een stap naar voren, meteen druk eraf. De meeste paarden begrijpen het vrij snel.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:37

probeer het met iemand samen te doen...
jij loopt naast je veulen met het touw in je hand zonder druk, laat de andere persoon erachter lopen zodat het veulen misschien al een stapje uit zichzelf zet, net op dat moment geef jij een klein beetje druk op het halstertouw en dan laat je gelijk weer los ,wanneer ze dan weer stilstaat (in het begin zal dit misschien echt maar 1 stap zijn)beloon je het veulen gelijk!
wanneer dit niet lukt laat je degene die erachter loopt een tikje met een zweepje geven, een keer in de handen laten klappen zodat ie n beetje "schrikt" en vooruit loopt, vergeet niet dat je later ook niet dat een paard nooit mee loopt wanneer jij constante druk op het halstertouw zet, de reactie is dat ze dan terug gaan trekken en een paard, ook al is het nog een veulen, is altijd sterker dan jij!!
wanneer ie dit al een beetje doorheeft kun je het ook alleen doen door naast de schouder van je paardje te gaan staan en als ie niet mee wil lopen op een klein rukje aan t touw geef jij met het uiteinde van het touw een tikje tegen zn achterhand.
maar in het begin zou ik het toch proberen met hulp van een vriend of vriendin.
veel succes!!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 09:31

maar nu is het probleem al opgelost
ik heb ongeveer een weekje niet meer aan het halster gelopen
daarna ging het super goed

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 09:31

en nu nog steeds