Ramen voor paarden tijdens vervoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Ramen voor paarden tijdens vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 16:20

We laten een bus bouwen voor onze minipaarden.
5-7 gaan erin, ze staan dus net als in een vrachtwagen met hun hoofd links.
Nu nog de vraag, willen we daar ramen in of niet?

Voor licht en ventilatie is het niet noodzakelijk, er komen in het dak 3 dakluiken en 2 ventilatoren.
Voordeel van de ramen aan de zijkant zou zijn dat de paarden daar wat uitzicht hebben tijdens het rijden, maar dat zou tevens ook het nadeel zijn, mogelijke schrikreacties. Ze staan relatief laag, paarden in een grote vrachtwagen staan een stuk hoger.
Een ander nadeel zou zijn dat het toch meer onrust geeft bij de paarden onderling, hoor van anderen dat zeker hengsten rustiger zijn onderweg met zo min mogelijk prikkels van buiten en dat sommige mensen dus juist geen ramen willen.
We vervoeren ook regelmatig vreemde paarden bij elkaar maar tot nu toe geeft dat eigenlijk weinig problemen maar ze staan nu in een trailer zonder ramen aan de zijkant.
Eerdere ervaring met onze oude B-vrachtwagen met ramen was overigens ook prima, wel altijd met ervaren paarden en hooguit 2 merries bij elkaar.

Dus... ramen of geen ramen? :D

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:23

Wij hebben vorige week een raampje gezaagd in onze veetrailer en mijn
shetlander is nu een stuk rustiger.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:24

je kan toch van die kleine bovenraampjes doen die meestal in een vrachtwagen zitten? als je die hoog doet kunnen ze niets zien, maar is er toch daglicht in je vrachtwagen

edit: nog ff een plaatje gezocht :http://www.okaza.be/img/5f4c14c017_1.jpg

Juangi

Re: Ramen voor paarden tijdens vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:29

Ik zou er wel stevig glas in laten zetten dat, mocht er een paard doorheen gaan, veiligheid biedt. En eventueel een deurtje voor het raam laten zetten. Mocht een paard toch schrikkerig reageren van bijv. vrachtwagens, dan kan je onderweg nog stoppen en deurtje dichtdoen zodat hij niet zo schrikt.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:33

Ik krijg het idee dat je 5/7 (mini)paarden in een B-rijbewijs auto wilt gaan zetten.

Maar heb je ook rekening gehouden met het laadvermogen? Ik weet niet hoeveel die paarden wegen, maar je mag met het totaalgewicht niet over de 3500 kg gaan. (dus gewicht auto + laadvermogen)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 16:38

Voor het licht is het niet nodig, via de 3 dakramen komt er ruim voldoende licht binnen.. Gaat mij er juist om of het voor de paarden echt zo fijn is om naar buiten te kunnen kijken.
Zonder ramen zijn ze hier ook rustig onderweg.
Hooguit tijdens onderweg bij/af laden van vreemde paarden dat de hengsten even staan te springen maar verder zijn ze tijdens het rijden rustig.

Als er ramen in komen, dan uiteraard veilig met traliewerk ervoor.
Ik kan nog wel eens vragen of er een optie bij zit om de ramen te blinderen idd.

Laadvermogen gaat geen probleem worden, de paarden wegen per stuk nog geen 100 kilo, mijn volwassen hengst kwam in showconditie net aan de 93 kilo ;)
De inbouw wordt ook zo licht mogelijk gehouden, o.a. kunststof schotten e.d.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:00

Hou de optie open door wel ramen te doen, maar ook te zorgen dat je die kunt afdekken. Het ene paard vindt uitzicht prachtig, het andere vreselijk.

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:52

Ben het met waratje eens, daarbij zou ik ze ook niet van glas maar gewoon plexiglas laten maken.

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:50

Hoi Marije

Zoals ik je gisteren ook al geadviseerd heb zou ik het persoonlijk niet doen.
Er zit absoluut geen meerwaarde aan het hebben van de raampjes aangezien je al voldoende daglicht krijgt door je dakkoepels. Het naar buiten kijken is absoluut niet nodig en wanneer ze dit niet kunnen zorgt dat vaak juist voor rust.
Het grote voordeel van het niet hebben van die raampjes is dat de bus niet oogt als een paardenwagen. Hierdoor loop je minder risico aan de kant gezet te worden voor controle aan de grensovergangen of onderweg.

Gr Dennis

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:50

Ik zou er toch iets van raampjes in zetten, maar niet op zo'n hoogte dat ze er doorheen kunnen kijken, maar wat hoger. Zeker bij warm weer kan dit fijn zijn voor extra ventilatie.
Wij hebben ze ook in de vrachtwagen zitten, en eigenlijk staan ze altijd open, samen met de dakramen. En dit terwijl de vrachtwagen ook nog eens zeer goed geisoleerd is.
Wij hebben er van die caravanraampjes in zitten, ideaal.

http://i7.photobucket.com/albums/y300/Devdan/appaloosa-keuring/NeonLightenDevdan1.jpg

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:34

Ik vind van die kleine openschuifbare plexiglas raampjes juist wel heel fijn, ook fijn om met warme concoursdagen als ze er de hele dag opstaan, lekker open te zetten voor een beetje frisse lucht.
Eventueel kan er nog ter beveiliging tralies of een gaasraster voor maar dat is wel ellendig met schoonmaken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:47

Dennis ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Vooral omdat het voor licht en ventilatie niet nodig is en ook voor grenscontroles idd.
Ik heb de paarden sowieso alleen tijdens het rijden op de wagen, als we aankomen gaan ze altijd direct op stal. Ik laat ze nooit een dag op de wagen staan. We zijn meestal 3-4 dagen onderweg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:20

DTF schreef:
Er zit absoluut geen meerwaarde aan het hebben van de raampjes aangezien je al voldoende daglicht krijgt door je dakkoepels. Het naar buiten kijken is absoluut niet nodig en wanneer ze dit niet kunnen zorgt dat vaak juist voor rust.

Jij vindt misschien dat het geen meerwaarde heeft, maar een paard kan daar een andere mening over hebben. Er zijn paarden die graag zicht hebben op de wereld en er zijn paarden die het liever niet hebben. Juist dat laatste zinnetje van je hier is tekenend: het zorgt vaak voor rust, maar soms ook niet. Soms kan zicht juist weer voor een stukje rust zorgen. Het is per paard verschillend wat prettig is, daarom zou ik zeggen dat je zelf de keuze open houdt door raampjes te hebben die je kunt afdekken.

DTF schreef:
Het grote voordeel van het niet hebben van die raampjes is dat de bus niet oogt als een paardenwagen. Hierdoor loop je minder risico aan de kant gezet te worden voor controle aan de grensovergangen of onderweg.

Ik denk dat bij bepaalde controles een paardenauto juist eerder doorgelaten wordt dan een "dichte" bus. We zijn een keer met 2 combi's langs een caravancontrole geweest, de ene combi waren de paarden duidelijk zichtbaar in de trailer (2 grote paarden, gewone maat klep) bij de andere combi was het paard niet zomaar zichtbaar (klein paard en hoge klep). Drie keer raden wie er door mocht rijden en wie niet....... Ook die controle-jongens willen wel eens beseffen dat die controles met paarden op de wagen niet zo handig zijn. ;)

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 01:28

Waratje

Volgens mij vergeet je hier even dat het gaat om minipaarden.
Het is dus een gewone bestelwagen die omgebouwd gaat worden.
Wanneer hier raampjes in geplaatst gaan worden kunnen ze toch nog steeds niks buiten zien want de raampjes plaats je boven aan en niet op 80cm hoogte.

Over de controle heeft zij dus wel voordeel. Omdat het een bestelwagen is en geen blokkendoos lijkt het van buiten op een bus van de motorcrossers. Het ziet er dus niet eens uit als een paardenwagen.

Ik heb zelf meerdere jaren (mini)paardentransporten gedaan en weet ook een beetje hoe het er aan grensovergangen aan toe gaat. Vandaar dat ik deze mening heb.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:21

DTF schreef:
Waratje

Volgens mij vergeet je hier even dat het gaat om minipaarden.
Het is dus een gewone bestelwagen die omgebouwd gaat worden.
Wanneer hier raampjes in geplaatst gaan worden kunnen ze toch nog steeds niks buiten zien want de raampjes plaats je boven aan en niet op 80cm hoogte.

Ah, daar heb je gelijk. Ik had over het hoofd gezien dat het om mini's ging ;)

DTF schreef:
Over de controle heeft zij dus wel voordeel. Omdat het een bestelwagen is en geen blokkendoos lijkt het van buiten op een bus van de motorcrossers. Het ziet er dus niet eens uit als een paardenwagen.

Ik weet niet of het nou een voordeel is als die bus er uitziet als een bus van motorcrossers voor het vermijden van controles :+