Dominant of onzeker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Dominant of onzeker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:26

Ik ga hier even een beetje een beeld schetsen van mijn merrie en ben erg benieuwd of mensen bepaalde inzichten en/of tips hebben hoe hier het beste mee om te gaan.

Blue wordt in april 5 jaar oud en ik heb haar sinds 2,5 jarige leeftijd. Ze heeft in het begin in een vrij grote kudde in een grote paddock/weide gestaan, dit ging prima. Ze was wel een van de dominanten maar voor zover ik weet was er geen opvallend gedrag. Wel was ze toen heel dominant naar mij toe. Met 3 dus op een rustige manier aan het werk gegaan met haar. Ik heb haar toen gestald op een manege om voldoende begeleiding te hebben met beleren. Met bijna 4 weer verhuisd naar een pensionstal bij een boer. In de winter daar op stal gestaan. Ze is over het algemeen altijd erg braaf geweest, met af en toe een momentje van uitproberen waar ik dankzij de begeleiding die ik had goed mee om heb kunnen gaan. In de zomer ging ze daar weer met een groepje de weide op. Vrij kort daarna ging ik op vakantie. In die tijd is een van de merries weg gegaan en ging een ander op vakantie waardoor ze 'achterbleef' met 1 merrie. Die heeft ze toen gedoopt tot haar vriendin-eveneens-eigendom. Ze heeft die merrie een keer een flinke trap verkocht waardoor ze haar goed 'onder de duim' had. Het was immers haar laatste kuddegenoot op dat moment. Echter toen de vakantie merrie terug kwam, mocht zij er niet meer bij, noch mochten mensen haar 'vriendin' uit de weide halen. Toen ik terug kwam van vakantie waren ze dus niet zo blij met mijn paard. Maar naar mijn idee was dit een logisch gevolg van de onrust in de kudde en de onzekerheid van het wegvallen van kuddegenootjes.

Toen kwam er een jonge merrie bij, dominant dametje. Blue was het hier niet mee eens en heeft dit merrietje dagenlang nagezeten in de wei. Nu is dit merrietje erg drammerig, komt graag in je ruimte en is moeilijk te corrigeren. Dus ook dit kon ik begrijpen. Hierna kwamen er 2 grotere merries bij de kudde die op hun beurt Blue flink op haar plek hebben gezet waarna de rust was wedergekeerd. Daarna weer een stalperiode waarin ze een tijdje vrij pittig gedrag heeft vertoond naar mij toe. Dit gaat nu weer goed.

Sinds een paar weken staat Blue weer op een nieuwe stal (ik wil nu eenmaal altijd het allerbeste voor mijn paard en heb dus wat moeten zoeken, al heeft ze het op alle plekjes goed gehad hoor). Hier komt ze momenteel dagelijks in de paddock. Vanaf de eerste dag was ze gekoppeld aan een grote fries, dit was direct haar vriend. Ze gedroeg zich dominant naar hem toe maar hij accepteerde het en liep ervan weg. Nu had ze afgelopen week een buitje en heb ik haar tijdens het longeren flink op haar plek moeten zetten (lees; niet hoeven slaan of wat dan ook, maar wel even heel duidelijk gecorrigeerd). Hierna was ze als een lammetje en volgde mijn aanwijzingen perfect op. En prompt krijg ik de volgende dag de melding dat ze haar 'vriend' in een hoek heeft gedreven en heel gemeen heeft staan trappen. Ook wilde ze niet dat de medewerkster van stal haar 'vriend' uit de paddock haalde.

Mijn idee is dus dat ze doordat ik haar heel duidelijk haar plek heb laten weten, toch op een andere manier probeert haar 'gram' te halen. Ik verwoord het misschien niet helemaal goed. Maar jullie begrijpen het denk ik wel.

Eigenlijk is het zo dat bij alle paarden die ze kan hebben, ze overdreven probeert de baas te zijn, maar hierin nog niet zo goed weet hoe dat dan eigenlijk moet. Ook wanneer ik geen duidelijke leider ben, vertoont ze dominant gedrag. Alsof ze dan zoiets heeft van; 'jij bent niet sterk genoeg, dus moet ik maar de leiding nemen'.

Ze accepteert overigens wel leiding wanneer ze wat minder zeker is in een situatie. Zo heeft ze gisteren op de trailer gestaan samen met een merrie waarmee ze in de paddock niet samen kan. Maar in de trailer en op de buitenrit die erna volgde was het haar beste vriendin. Ze liep het liefst met haar neus in haar kont om de veiligheid op te zoeken en had geen behoefte om het voortouw te nemen.

We gaan nu proberen om haar te koppelen met een merrie die héél duidelijk haar grenzen aangeeft. Die niet meteen begint te trappen maar wel heel duidelijke lichaamstaal heeft. Wat de eerste keer betreft was Blue erg onder de indruk.

Wát een verhaal zeg. Ik ben benieuwd of er überhaupt iemand is die dit helemaal gelezen heeft :o

Sjolvir

Re: Dominant of onzeker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:31

Heb je er ook rekening mee gehouden, dat merrie's afh. van hun cyclus toeschietelijker, danwel stuk onaardiger kunnen zijn?
Heb je daar op gelet?

Verder lastig te beoordelen zo vanachter een computer.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:49

Wat bedoel je met afhankelijk van hun cyclus? In welke periode (in de cyclus) is de kans groot dat ze toeschietelijker zijn? Ik weet dat ze wanneer ze hengstig is onder het zadel wat minder licht is. En in gedrag naar andere paarden toe een stuk meer accepteert. Maar af en toe lijkt het wel of madam hengstig is wanneer het haar uitkomt. In de zomer was ze mooi om de 3 weken, maar in de winter kon ik het moeilijk ontdekken. Een week geleden was het weer eens zover na een lange tijd. Dus vind het ook moeilijk om in te schatten in welk 'gedeelte' van haar cyclus ze zit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:52

In de winter is het vaak ook moeilijker te ontdekken, echter zegt niet dat het geen invloed heeft op haar gedrag.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:56

Zou je mij hier meer over kunnen vertellen? (Als je er zin in hebt :P) Of had je het echt puur over het moment van hengstigheid zelf?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 21:27

Jammer dat er tot nu toe nog geen mensen in dit topic zijn langs gekomen die mij wat wijzer kunnen maken :o

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:42

He Roos ik wist niet eens dat Blue af en toe zo lastig was. Nou je kent mijn merrie, en die handelt uit pure onzekerheid. Ze is daarnaast ook nog eens dominant, maar als ze eenmaal hengstig is is het echt een schatje. Een week voordat ze hengstig moet worden heeft ze laast van PMS zeg maar.

Heb je haar eierstokken al eens laten controleren?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:10

Nouja, zo lastig wil ik ook niet zeggen. Naar mij toe valt het reuze mee, maar naar andere paarden is ze erg heftig. En aangezien ik sociaal contact wel heel belangrijk vind zou ik er graag iets aan doen. Voordat geen enkele eigenaar mijn paard nog bij die van hem/haar in de paddock wil hebben. Onder het zadel gedraagt ze zich trouwens wel. Ik voel het wel als ze pissig is, en dan wil ze wel gaan vervelen naar het andere paard, maar ze is dan goed te corrigeren. Al kijkt ze dan niet al te vrolijk, haha.

Aan de andere kant, als het hormonaal zou zijn, zou het met elk paard zo gaan. Terwijl als de rollen gewoon heel duidelijk zijn het eigenlijk altijd juist goed gaat. Zo waren er op de vorige stal 2 grote merries waar ze prima mee samen kon, hengstig of niet. Maar het lijkt wel of ze bij elk paard wat ze enigszins aan denkt te kunnen, overdreven reageert. Ik zeg expres het lijkt, omdat wij natuurlijk niet alle subtiele lichaamstaal even goed kunnen opvangen en vertalen. Wie weet wat er allemaal in dat koppie omgaat en met wat voor reden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:22

Dat is dus wel lastig, voor jou, wat jij met haar wilt. Yf is wat dat betreft 'makkelijk', die kan ik bij elk paard gooien. Dan gebeurt er alleen wat als dat andere paard te opdringerig wordt, dan pas laten heel duidelijk weten dat ze geen contact wenst (die van mij is sowieso een beetje contact-gestoord, maar daar weet ik de reden achter).
Ik denk dat ze wel een beetje een 'grote mond' probeert te hebben, ze weet wanneer ze de leiding kan nemen. En dat doet ze dan ook, totdat ze iets spannends tegenkomt, dan komt haar onzekerheid naar boven. En een paard wil van nature geen 'zwakte' laten zien.