paard wilt niet lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiimSharon

paard wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 20:27

Sharon mijn pony van 21 jaar, heel actief wilt met buitenrijden niet meer lopen. Ze is 3 jaar geleden naar huis gekomen en na een paar keer stopt ze zomaar en gaat achteruit. Rustig doen helpt niet en hardhandig helpt niet. Als ik afstap loopt ze wel altijd mee. Ik vraag me steeds af wat het is.. Het buitenrijden zelf vind ze erg leuk, actief, oortjes naar voren. Als ik samen met mijn zus ga met een ander paard loopt ze gewoon door, als iemand mee loopt (meestal) ook. Ze gaat dus gewoon achteruit en wilt niet meer naar voren plotseling, niks aan de hand van schrikken.
is het nu iets van dat ze niet alleen wilt of gewoon etteren?
ze is trouwens altijd heel erg eigenwijs.
ps hoop dat het goed staat.

Klodder

Re: paard wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:29

Heeft ze geen pijn? Of is het echt alleen maar bij buitenrijden en loopt ze elders wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:32

Misschien wil ze niet alleen. Dan is het een kwestie van doorzetten en de baas zijn. Maar dat is moeilijk te beoordelen zo van afstand.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:30

Kan zijn dat ze niet meer zo goed ziet en hoort als vroeger en daarom het zelf niet veilig vind om zonder iemand erbij op pad te gaan. Er zijn niet zo heel veel paarden die iets doen om te "etteren", het zou me verbazen als ze dit op latere leeftijd opeens zouden ontwikkelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:17

Idd vreemd dat dit op latere leeftijd ineens om de hoek komt kijken. Die van ons heeft hier ook geregeld last van, is bijna 19 maar heeft dit al zijn hele leven gedaan. Bij hem werkt consequent zijn en op druk rijden, zodra ik merk dat hij in gaat houden been erbij en evt een tikje met de zweep. Heb alleen geen idee hoe je er achter kan komen of gehoor en zichtvermogen hier een rol in spelen? Doet ze het bijv bij schaduwen of wanneer ze van donker naar licht gaat en andersom?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:30

Denk dat het een beetje onzekerheid is.
Gewoon naar buiten gaan met veel tijd en wachten totdat ze weer gaat lopen.
Na een poosje gaat ze gewoon weer lopen.
Niet afstappen en geduld hebben :j
Als ze loopt uiteraard goed belonen, binnen de korste keren is het eruit.
Succes!

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:06

Dit heeft soms tijd nodig en een tip die ik je wil geven is dat je het in ieder geval niet moet forceren.

cybrdynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:37

Of, oefen als je samen met iemand rijdt, dat jij voorop rijdt. Dan leren ze om de voorop te lopen. Ik kan me voorstellen dat dit dan ook moeilijkheden moet geven, maar dan ben je tenminste niet alleen ;-)

julibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:27

Misschien moet je is om je heen kijken waar ze zo van stilstaat, en vertrouwt het alleen als ze ziet dat jij verder loopt.