nieuwe deken nu al kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

nieuwe deken nu al kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:45

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet, vandaar dat ik maar een topic open.

Ik heb een nieuwe BR deken voor mijn paard gekocht. Donderdag voor het eerst op gedaan. Mijn merrie stond eerder altijd alleen in de paddock omdat ik geen zin heb in blessures & kapotte dekens door andere paarden. Sinds een paar maanden staat ze nu samen met een merrie, en een ruin. Volgens de stal eigenaar sprongen de paarden vaak over het draad, en daarom staan ze nu samen in een paddock. Via m'n bijrijdster hoorde ik dat die ruin wel eens boven op mijn merrie springt. Zelf zie ik dit nooit omdat ze altijd op stal staat op de tijden dat ik er ben. Vandaag kwam ik erachter dat er al een klein gaatje in de deken zit. Boven op de deken (vooral bij de achterhand, en de zijkant) zie je al lichte slijtage plekken. Ik baal hier heel erg van omdat het een nieuwe deken is, en het de bedoeling is dat deze zeker nog 2 jaartjes mee kan. Op stal zijn we allemaal WA verzekerd, dus leek het mij logisch om de eigenaar van die ruin te bellen zodat ik via haar verzekering een nieuwe deken kan aanschaffen. Mijn bijrijdster zegt dat het weinig zin heeft omdat het geen grote scheuren zijn. Wat zouden jullie hiermee doen? Ik ben vandaag al bij de staleigenaar, en heb gezegd dat ik haar niet meer bij een ruin wil hebben.

Corally_B

Re: nieuwe deken nu al kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:48

Tja, welkom in de paardenwereld zou ik haast zeggen.
Nu is de deken stuk door een ander paard, straks door een boom, de andere keer door het rollen... enz enz....

Vind het nogal wat dat je meteen je paard niet meer bij een ruin wil hebben....

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:48

De staleigenaar heeft de paarden toch bij elkaar gezet? Daar kan dan de eigenaresse van de ruin toch niets aan doen. Als je de reparatie wil laten betalen (een nieuwe deken zal er waarschijnlijk niet in zitten bij zo'n klein gaatje) zal je dat waarschijnlijk door de staleigenaar moeten laten doen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:50

beste oplossing is om canvasdekens te kopen, die zijn bijna onverwoestbaar.
paarden horen absoluut niet alleen te staan, zijn niet voor niets kuddedieren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:52

Hmm ja ik vind je reactie ook nogal direct.
Mijn dekens redden het ook nooit langer dan een week.
Maar ik heb liever dat mijn paard lekker speelt en gek doet dan dat ie in zijn eentje loopt
omdat ik heb bedacht dat hij een deken nodig heeft en dat hij hem ook niet stuk mag maken.
Dat is net zoals tegen een klein kind zeggen dat ie niet de kleren mag vies maken, dat lukt ook niet.

Ook canvasdekens gaan kapot! Ik heb mijn nieuwe deken dinsdag opgedaan, woensdag lag er een klip af en
vandaag zat er een scheur in. (ander paard had aan de deken getrokken)
Plus een klein gaatje doet niks af aan de deken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:53

Denk ook dat de verzekering hier niet veel mee doet, simpelweg, omdat met beider toestemming ze bij elkaar gezet zijn en dit in geval van paarden gebruiksschade is.
En wie zegt dat die scheuren door haar ruin zijn ontstaan? Misschien wel langs een paal of wand geschuurd, of met rollen.

Lijkt me lastige om te bewijzen.
Hier sneuvelt ook wel eens wat, is het gevolg van iets te wild spelen, soms een deken, soms een hap of tik tegen paard, soms een pluk manen soms een stuk staart.
Maar ja, beetje spelen onderling moet kunnen, hoewel ik ook niet altijd blij ben met de onstane schade en anderen niet door de schade van die van mij.

Zoek je wel leuk nieuw vriendje voor je paard? Ik zou persoonlijk jouw paard niet meer bij de mijne willen hebben als je om een deken al over verzekeringen gaat beginnen. Dan zou ik de mijne lekker bij andere vriendjes zetten. (even keihard andersom geredeneerd.)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 21:55

Daar ben ik het mee eens, alleen in een kleine paddock kunnen ze haast geen kant op. Volgens haar bijrijdster trapt ze nu regelmatig van zich af als die ruin erop wil springen. Ze is 2 jaar geleden ook regelmatig besprongen door een ruin, en hierdoor een week kreupel geweest. Ik heb haar toen iedere dag keihard rond zien rennen in de wei om die ruin te ontlopen & van zich af zien trappen. Heel vervelend om te zien, en je paard bezweet uit de wei te halen. Vandaar mijn keuze om haar alleen nog bij die merrie te zetten omdat ik wil dat ze rustig buiten kan staan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:58

Dat is logisch! Alleen ik denk dat wij meer reageerden op je dekenreactie.
Het kwam namelijk op mij over dat jij de ruin beschuldigde van het kapot maken van de
deken en dus niet meer je merrie daarbij wilde laten staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:59

Selka schreef:
Dat is logisch! Alleen ik denk dat wij meer reageerden op je dekenreactie.
Het kwam namelijk op mij over dat jij de ruin beschuldigde van het kapot maken van de
deken en dus niet meer je merrie daarbij wilde laten staan.

Ja, daar reageerde ik dus ook op.

Als men echt niet gezellig in een paddockje samen kan staan is ander vriendje betere optie, zeker in kleine paddock.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:00

als er aangetoond kan worden dat die ruin je deken kapot heeft gemaakt zou je kunnen proberen om reparatie te verhalen op de verzekering van de eigenaar van die ruin.
maar ik denk niet dat het gaat lukken, want volgens mij sta je nog altijd op eigen risico op een pensionstal.
het natuurlijk wel zuur dat een deken na een paar dagen al stuk is maar dat is nou eenmaal het risico van paarden hebben.
je paard bij andere paarden weg te houden omdat je bang bent voor een kapotten deken vind ik wel heel erg, paarden moeten wel lekker kontakt kunnen hebben met andere paarden.
er bestaan wel reparatie setjes die je bij een ruitersportzaak kan kopen, dan kun je je deken zelf maken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:06

Allereerst TS weet je niet hoe je deken kapot is gegaan. Je kunt niet iemand aansprakelijk stellen voor deze onduidelijke schade. Veronderstellingen zijn geen feiten. Daarnaast loop je dit risico als paarden bij elkaar in lopen, en dat zal elke paardeneigenaar beamen.

Wat ik niet zou willen is een ruin die steeds op merries springt. Die eventuele schade kan vele malen groter zijn dan een dekentje of een weekje kreupel.
De stalhouder aansprakelijk stellen lijkt me ook een zinloze optie. Hij zal vast zo slim zijn om dat uitgesloten te hebben. Daar komt bij als de paarden steeds door de draad gaan hij nauwelijks een andere keuze heeft dan ze bij elkaar te plaatsen. De schade die hij geleden heeft zou wellicht groter kunnen zijn dan de schade aan jouw deken. Wel hoort hij imo voor voldoende grote paddocks/wei te zorgen. Als paarden de ruimte hebben, is er bijna altijd rust in een groep. Maar van die springende ruin zou ik ook niet blij worden.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:07

elmiran schreef:
Daar ben ik het mee eens, alleen in een kleine paddock kunnen ze haast geen kant op. Volgens haar bijrijdster trapt ze nu regelmatig van zich af als die ruin erop wil springen. Ze is 2 jaar geleden ook regelmatig besprongen door een ruin, en hierdoor een week kreupel geweest. Ik heb haar toen iedere dag keihard rond zien rennen in de wei om die ruin te ontlopen & van zich af zien trappen. Heel vervelend om te zien, en je paard bezweet uit de wei te halen. Vandaar mijn keuze om haar alleen nog bij die merrie te zetten omdat ik wil dat ze rustig buiten kan staan.

Dus het heeft niets met je deken te maken?

Als dat niet zo is dan snap ik dat je liever niet hebt dat de ruin erbij staat. Maarr je paard niet alleen laten staan, tenminste, niet zonder contact met paarden.
Mijn ruin stond regelmatig alleen met aan de andere kant van t lint een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:11

Sjolvir schreef:
Denk ook dat de verzekering hier niet veel mee doet, simpelweg, omdat met beider toestemming ze bij elkaar gezet zijn en dit in geval van paarden gebruiksschade is.
En wie zegt dat die scheuren door haar ruin zijn ontstaan? Misschien wel langs een paal of wand geschuurd, of met rollen.

Lijkt me lastige om te bewijzen.
Hier sneuvelt ook wel eens wat, is het gevolg van iets te wild spelen, soms een deken, soms een hap of tik tegen paard, soms een pluk manen soms een stuk staart.
Maar ja, beetje spelen onderling moet kunnen, hoewel ik ook niet altijd blij ben met de onstane schade en anderen niet door de schade van die van mij.

Zoek je wel leuk nieuw vriendje voor je paard? Ik zou persoonlijk jouw paard niet meer bij de mijne willen hebben als je om een deken al over verzekeringen gaat beginnen. Dan zou ik de mijne lekker bij andere vriendjes zetten. (even keihard andersom geredeneerd.)

Kon het niet beter zeggen...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:26

Lies21 schreef:
Dus het heeft niets met je deken te maken?

Als dat niet zo is dan snap ik dat je liever niet hebt dat de ruin erbij staat. Maarr je paard niet alleen laten staan, tenminste, niet zonder contact met paarden.
Mijn ruin stond regelmatig alleen met aan de andere kant van t lint een ander paard.

Ook wel een beetje met de deken & de kans dat m'n paard beschadigd door het bespringen. Dat laatste heb ik namelijk 2 jaar geleden al mee gemaakt. Normaal doet ze 2 jaar met een deken, vandaar dat ik er van schrok&baalde dat haar nieuwe nu al beschadigd is. Met die merrie die er bij staat gaat het verder wel goed. Hiervoor had ik mijn paard apart staan, maar wel met paarden naast haar aan de andere kant van t draad.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:53

Sorry dat ik het zeg, maar dat gebeurd nou eenmaal als je paarden gezellig bij elkaar zet.
Ik snap niet dat je je paardje vroeger alleen hebt gezet omdat je geen blessures wilde... het blijven kuddedieren hoor.
Ik vind het nergens op slaan dat je nou een schadevergoeding wilt...je kiest er zelf voor om je paard bij andere te zetten, en als paarden spelen bijten ze nogal eens in elkaars deken of vacht.
Als je dit voortaan wilt voorkomen moet je je paard maar weer helemaal zielig en alleen zetten.

Aan de andere kant begrijp ik je probleem, want ik wordt er ook helemaal gek van dat er nogal eens een scheur in de deken van mijn paard zit.
Maar ik gun het mn paard om lekker met andere paarden te staan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:13

Een scheurtje in een deken kun je niet voorkomen als paarden bij elkaar staan. Dat gebeurt nu eenmaal wel eens. Ruinen die achterop merries duiken heb ik wel een hekel aan. Dat vind ik een heel vervelend probleem en eerlijk gezegd zou dat een reden zijn om mijn merrie bij zo'n ruin weg te houden...

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 02:58

mijn regendeken heeft maar 3 dagen geleeft en dan staan ze nog maar met zijn tweeen en niet op een pensionstal,dat weet je ik baalde ook maar ja is niet anders

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:02

Ik had de staleigenaresse al gesproken erover. Ze zou mijn paard nu alleen nog bij die merrie zetten. Deken heb ik gelijmd met stormsure. Gelukkig is de winter zo weer voorbij, en gaat alles nu de uitverkoop in :D. Dus ik ga alvast opzoek naar een canvas deken.

eline2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:11

gewoon naar haar/hem toegaan en zeggen dat haar/zijn ruin jou deken heeft kapot gemaakt en zeggen dat je van de verzekering een nieuwe deken wil.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:15

Lies21 schreef:
Vind het nogal wat dat je meteen je paard niet meer bij een ruin wil hebben....

Daar is toch niks raars aan, wil mijn paard ook niet samen met een ruin hebben staan. :n

Jammer dat je deken zo snel kapot is, denk niet dat je een nieuwe krijgt van de verzekering?
Gelukkig is het de deken en niet je paardje zelf moet je dan maar denken. ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:12

@TS: als je in de buurt van Zwolle woont pb me dan ff voor een canvasdeken. Ik heb er nog een heel stel en gebruik ze nooit meer. Ze zijn oersterk, maar veel zwaarder dan de gewone outdoordekens.

@Splendesco: waarom geen ruin? Veel ruinen zijn helemaal niet zo bespringerig. Als ze dat wel zouden doen, ben ik er ook zo klaar mee hoor.