Paard reageert heftig op andere paarden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkiekikker

Paard reageert heftig op andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 15:38

Hallo allemaal,

Ik zal proberen om het verhaal kort te houden, maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken :o Sinds een aantal weken verzorg ik een nieuwe pony. Heel leuk beestje, maar ook heel lastig. Dit komt allemaal doordat er verkeerd mee omgegaan is. De eigenaresse deed er bijna niks mee, dus pony stond veel te veel op stal. Als er al op gereden werd dan was het met slof, en dan alleen maar de kin op de borst trekken zodat ze maar niet kon bokken o.i.d.. Logisch gevolg: een pony die zo goed als onhandelbaar was. Zowel aan de hand, aan de longeerlijn als onder het zadel deed ze niks anders meer dan bokken en steigeren.

Via de stalhouder werden ik en een stalgenootje gevraagd om haar te gaan verzorgen/rijden als we tijd hadden. Stalgenootje is inmiddels gestopt omdat ze de pony niet vertrouwt/ het niet goed ging. Eigenlijk gaat het nu heel goed, aan de hand is ze een stuk braver, longeren gaat goed, rijden was eigenlijk vanaf het begin al geen probleem.

Het ding waar ik wel tegenaan blijf lopen is dat ze heel heftig reageert op andere paarden. Ten eerste valt ze andere paarden aan als ze te dicht in haar buurt komen (+/- 5 m afstand). Daarnaast toont ze ook een soort verlatingsangst.
Ter illustratie: als ik haar aan het longeren ben, en er komt een paard langs de bak (ligt aan ruiterpad) dan begint ze onwijs te hinniken, naar het paard toe te willen rennen en soms ook te bokken of steigeren. Onder het zadel kijkt ze wel, maar als ik dan even haar aandacht vraag richt ze zich weer netjes op mij. Dat is een ander geval als er een ander paard bij me in de bak rijdt. Dat gaat goed (zolang het paard niet te dichtbij komt) totdat het andere paard weg wil. Dan slaan bij mijn verzorgpony echt de stoppen door. Ze begint dan te steigeren, wil er achteraan rennen, als je haar daarin tegenhoudt gaat ze achteruit springen, en ze blijft gek doen tot het paard uit zicht verdwenen is.

Mijn einddoel is eigenlijk om (alleen of met andere paarden) lekker met haar het bos in te kunnen.Je zal wel begrijpen dat dat niet gaat zolang ze deze reactie blijft vertonen op andere paarden. Oja, volgens de eigenaresse vertoonde ze dit gedrag vroeger niet, en kon ze goed met of zonder andere paarden naar buiten. Zij zegt niet te weten waardoor ze dit is gaan doen. Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem op een veilige manier aan kan pakken?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:56

Komt ze nu wel dagelijks in de wei of paddock met andere paarden? En hoe reageert ze dan? En hoe lang staan ze dan buiten?

ikkiekikker

Re: Paard reageert heftig op andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 16:13

Momenteel staat ze op stal, ze komt er nu wel elke dag uit. Ik verwacht dat de paarden binnen een paar weken weer de wei op gaan (overdags). Hoe het dan gaat met de andere paarden wordt dus even afwachten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:32

Dus eigenlijk heeft ze de afgelopen maanden 0,0 aan sociaal contact met andere paarden gehad? Dan kan ik haar gedrag eigenlijk wel begrijpen.
Hoe ging het vorig jaar in de kudde?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:34

Ik ga mee met _Dune_

Kan ze niet af en toe los in de bak/paddock met een ander paard?

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:37

Doen de andere paarden dan niet ook zo? Of kunnen zij wel gewoon sociaal bezig zijn?

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:41

ik volg dit even, mijn paard reageert ook vals naar andere paarden

ikkiekikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 16:56

Ik weet niet hoe het vorige jaren ging op de wei, de pony staat namelijk pas sinds begin van de winter bij ons op stal. Vanuit haar stal kan ze contact hebben met haar buurpaarden, maar dat zoekt ze eigenlijk niet op. De andere paarden op stal zijn overigens erg sociaal. Los met een ander paard heb ik ook al over na zitten denken, maar ik ben te bang dat ze aanvalt en het andere paard verwondt.

Even vergeten erbij te zetten, vorig jaar heeft ze een veulen gehad. Misschien kan dat iets te maken hebben met haar veranderde gedrag t.o.v. andere paarden?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:13

ik had in het begin dat andere paarden heel lelijk tegen mijn paard deden, echt voluit trappen enzo.

is na een tijdje vanzelf over gegaan, nu zijn de andere paarden maatjes met de mijne. Misschien gaat het bij jou pony ook vanzelf over.

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:30

mssn kan ze haar plekje niet vinden binne de groep van paardje op stal
dat kan en reageerd dan op deze manier