nu nog scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Okky

nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:09

hallo,
mijn paardje, een 5 jarige waar ik intensief mee rijd en uitbreng in de springsport, zweet erg snel. ze heeft niet een hele dikke vacht, maar net dat vachtje wat ze heeft, volgensmij krijgt ze het daarom zo warm. ze is goed op conditie, en altijd zo geweest.
wie zou nu nog zijn paard scheren, als je dit probleem had?

anneliesdj

Re: nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:14

Kun je doen maar je beschadigd dan wel de zomervacht.
Je kunt je paard ook een week of 3-4 een beetje vakantie geven en daarna weer oppakken. Ik zou het niet de moeite vinden om nu nog te gaan scheren.

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:19

sorry, maar dat je de zomervacht beschadigd, dat is echt onzin. kijk naar al die grote stallen die doen het ook nu nog. maar als je dat vind..
vakantie zit er helaas eventjes niet in voor mijn paardje.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:20

Okky schreef:
sorry, maar dat je de zomervacht beschadigd, dat is echt onzin. kijk naar al die grote stallen die doen het ook nu nog. maar als je dat vind..

Wat is dan het probleem? Dit zou volgensmij de enige reden zijn om het niet te doen, en als jij dat geen goede reden vindt, waarom vraag je dan of je je paard nu nog kan scheren? :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:23

zomervacht beschadigen is de grootste onzin,
ik heb vorig jaar mijn merrie rond deze tijd geschoren in het voorjaar heb ik haar weer op het land gezet,en haar vacht was echt niet beschadigd paard heeft in weer en wint buiten gestaan zonder deken.
heeft een mooie vacht gekregen in de zomer,
ik ga volgende week ook scheren.succes ermee

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 00:34

nou mijn probleem is, dat haar vacht niet dik is, eigenlijk meer best dun. of het dan zin heeft óm het te scheren

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:40

Okky schreef:

Grote stallen scheren ook midden in de zomer en die maken zich uberhaupt niet druk om iets onbenulligs als de zomervacht :roll:
Als je het grote onzin vind, waarom scheer je dan niet gewoon? Is er een andere reden om het niet te doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:42

sammy1 schreef:
ik heb vorig jaar mijn merrie rond deze tijd geschoren in het voorjaar heb ik haar weer op het land gezet,en haar vacht was echt niet beschadigd paard heeft in weer en wint buiten gestaan zonder deken.

Het is ook niet zo dat je beschadigd alsin dat het paard zich niet warm meer houd of niet waterdicht meer is.
Het gaat dan puur om het mooie, zelf maak ik me er ook niet zo druk om maar ik zou uberhaupt niet twijfelen over wel of niet scheren :P

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:43

anneliesdj schreef:
Kun je doen maar je beschadigd dan wel de zomervacht.
Je kunt je paard ook een week of 3-4 een beetje vakantie geven en daarna weer oppakken. Ik zou het niet de moeite vinden om nu nog te gaan scheren.

Inderdaad,
De meeste paarden komen nu al lekker in de rui. Dat betekend dat de zomervacht er al weer zit.
Hoe die terug groeid, ik heb geen idee.
Mij lijkt het neit echt een goed plan om het nu nog te doen.

Eventjes wat langer poetsen en wat langer uitstappen.
Ik zou het in ieder geval nu niet meer doen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:30

En bijna niemand die er bij stilstaat dat een paard begint te verharen zodra de dagen "langer" worden?
Na december worden de dagen langer (licht)
Dit is een biologisch "klokje" waarmee de natuur weer richting zomer gaat werken.
Is het jullie niet opgevallen dat de vogeltjes weer meer fluiten en tjilpen afgelopen week? (wat klinkt dat stom) maar het werkt echt zo.

De vacht van paarden (en andere dieren) wordt langer zodra de dagen korter worden en de nachten (donker) weer langer worden.
De vacht van paarden wordt korter (verharen) zodra de dagen langer worden en de nachten korter.

Met scheren op de meest vreemde en onnozele tijdstippen van het jaar kan jij je paard wel degelijk "verkleuten"....
Een paard moet veel energie gebruiken om die vacht terug te krijgen. Dat is een natuurlijk proces.
Als dit proces verstoord wordt (midden in de winter gaan scheren omdat jijzelf niet voldoende dekens hebt gebruikt) kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor het welzijn van het paard. (afweersysteem, koutje hier, griepje erbij, hoestje daar, zo gaat dat beginnen)
Veel mensen scheren met liefde hun paard maar staan er nooit bij stil hoe het toch mogelijk is dat het paard in no-time weer zijn haren terug krijgt. Grootste reden is dat men niet de correcte diktes van dekens gebruiken.

Met dank aan de wikischrijvers die gelukkig ook dit onderwerp hebben (her-) schreven / danwel beschreven:

http://www.bokt.nl/wiki/Verharen

Cchanny schreef:
Inderdaad,
De meeste paarden komen nu al lekker in de rui. Dat betekend dat de zomervacht er al weer zit.
Hoe die terug groeid, ik heb geen idee.
Mij lijkt het neit echt een goed plan om het nu nog te doen.

Eventjes wat langer poetsen en wat langer uitstappen.
Ik zou het in ieder geval nu niet meer doen.
Laatst bijgewerkt door VDB op 20-02-11 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:34

Is dus geen onzin. :n
Door nu te gaan scheren (wanneer het proces "zomervacht aanmaken" is begonnen) ben je wel degelijk de zomervacht aan het beschadigen. :o
Vraag voor de gein de eerste beste paardenarts om het bevestigd te krijgen.
Veel succes met je paard (die na je scheerpartijtje) weer veel energie gaat gebruiken om die haren wederom aan te maken omdat er op een niet correcte manier (te weinig grammen) dekens worden gewisseld. ;)

sammy1 schreef:

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 02:03

Ik moet het hier ook benoemen. Ik weet helaas de bron niet meer ( |( !!! ) maar hoe vaker je een paard scheert hoe moeilijker hij in en uit de haren komt als hij oud wordt.
Helaas houdt hier niemand rekening mee.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:42

Ik zou het niet doen over een maand of 2 hebben ze de zomervacht alweer tot die tijd zou ik het gewoon lekker uitzingen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:51

IK snap het echt niet.mijn merrie is begin oktober geschoren, en heeft met max 350 gram gestaan. VAcht is echt niet dik geworden en zomervacht komt dr ook al lekker door.
Geef je paard beetje lekkere vitamine en paar flinke roskambeurt, en wacht 2 weken..
Volgend jaar optijd scheren en de goede dekens erop.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:55

ik heb mijn paard 1,5 maand geleden nog geschoren. ik merk dat hij (en tegenstelling tot andere keren) nu nauwelijks vacht aanmaakt, en het heeft wel problemen gegeven toen het ineens weer een week zo koud was.

als het niet echt nodig is, zou ik het niet doen. Ik doe het in ieder geval niet nog een keer, zo laat in het winterseizoen nog scheren. :)

natuurlijk zal het wel per paard verschillen. die van mij komt enorm in zijn vacht en staat veel buiten.
als die van jou meer op stal staat kan het weer heel anders zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:53

Als je het zo wilt dan doe je het lekker.
Je geeft zelf al antwoord dus wat is het probleem ? xd

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:41

Als je het zelf prettig vind en geen problemen hebt met 'beschadiging' van evt. zomervacht moet je het gewoon doen.

Ik zou zelf nu niet meer scheren.
Mijn paard is in nov. geschoren, heeft wel weer wat vacht aan gemaakt, maar niet gigantisch en ze is nu alweer flink in de rui, je ziet duidelijk dat de zomervacht alweer door aan het komen is.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:36

Ik scheer ieder jaar verschillende paarden. Na december scheer ik niet meer i.v.m de zomervacht. Gewoon even een paar weekjes wachten dan valt het haar er vanzelf wel af :D.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:22

Mijn pony's worden volgende week gewoon geschoren, wel een tuigmodel. paar weekjes wachten zit er niet in: met shetlanders een mendurance rijden eind maart in volle wintervacht is niet te doen. In juni gaat het scheermes er nogmaals over. Dan hebben ze namelijk nog steeds een (te) dikke vacht voor de wedstrijden. Problemen met de zomervacht: nooit gehad. Dekens? Gebruik ik niet. Wel extra voer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:53

Als ze bij jou in juni nog steeds een dikke vacht hebben heb je wel problemen met de zomervacht lijkt mij.
En waarom gebruik je geen dekens dan?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:46

Een shetlander heeft gewoon een veel dikkere vacht in vergelijking met een warmbloedras. Voor op de mendurance is de vacht te dik. Dekens worden gesloopt en omdat de vacht een prima transportfunctie van zichzelf heeft, heb ik de dekens ook niet nodig. Problemen met de zomervacht daar bedoel ik mee dat veel mensen aangeven dat de vacht er lelijk van wordt. Ik zie uiteindelijk in augustus geen verschil in vacht bij mijn pony's wanneer nu wel of niet geschoren zijn
Afbeelding
Pony twee maanden na scheren in augustus

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:49

Napie schreef:
Dekens worden gesloopt en omdat de vacht een prima transportfunctie van zichzelf heeft, heb ik de dekens ook niet nodig.

Hoe bedoel je dat?
Als je een paard scheert geef je hem toch iets ter vervanging om zich warm te houden?

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:57

anneliesdj schreef:
Napie schreef:
Dekens worden gesloopt en omdat de vacht een prima transportfunctie van zichzelf heeft, heb ik de dekens ook niet nodig.

Hoe bedoel je dat?
Als je een paard scheert geef je hem toch iets ter vervanging om zich warm te houden?

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:02

Mijn merrie heb ik 2 weken geleden ook nog laten scheren , Normaal doe ik dat ong in oktober of novermber. Maar we hebben een winterstop gehad en nu pas weer aant werk.

Mijn ervaring is dat je gewoon kunt scheren mits hij niet bezig is met verharen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:08

anneliesdj schreef:
Napie schreef:

Hoe bedoel je dat?

Ik haal de vacht er toch niet voor niks af. Als ik een jasje uit doe, kunnen hun ook een jasje uit. Warmte bijstoken doe ik van binnenuit door extra ruwvoer aan te bieden.
Woensdag wordt hals, schouders en buik geschoren. De vacht op de rug geeft voldoende warmt en waterdichtheid om ze warm te houden. Een deken bedekt de buik en hals toch al niet