Bekap problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wamhorse

Bekap problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:14

Hallo allemaal

Zoals de titel al zegt, kamp ik op het moment met een klein probleempje.

Mijn pony (4jaar) heeft een verschrikkelijke hekel aan de hoefsmid! Ze wil dan ineens geen voetjes geven en als er na een paar minuten wel een voetje gegeven word lijkt het helemaal goed te gaan totdat ze het op de heupen krijgt en ineens haar voet terug wil. Dit gaat met een hoop gedraai en getrek en zelfs af en toe een beetje steigerend. De oude eigenaar had mij al iets verteld over nukkigheid bij de hoefsmid maar ik had niet verwacht dat ze zo zou doen. Op zich vind mijn smid het geen probleem en hij doet zijn werk uitstekend maar ik vind het zelf zo vervelend dus bij deze mijn vraag.

Kan ik zelf iets doen zodat de pony de volgende keer iets meer vertrouwd is met de smid. Zijn hier oefeningen voor of wat voor tips dan ook allemaal welkom.

Alvast bedankt.

Wamhorse

Re: Bekap problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 19:37

O ja tijdens het poetsen/ opzadelen en zo geeft ze zonder problemen voetjes en doet ze helemaal niet moeilijk. Maar ik weet ook zeker dat het niet aan de smid ligt want ze heeft het dus bij de oude smid ook gedaan. Ik denk dat ze eens een keertje te kort bekapt is of iets in die wereld en dat ze daarom nu zo doet maar ja hoe lossen we het op?

AUB lieve mensen, tips zijn meer dan welkom!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:04

Uit je verhaal begrijp ik dat ze niet bang is. Klopt dat?
Mijn paard zet ook graag halverwege zijn voet weer neer. Ik had een smid en die bleef gewoon stug vasthouden. Die voet kwam echt niet op de grond. Ik vond alleen zijn bekapwerk niet zo goed, dus ik ben op zoek gegaan naar een andere smid. Voor ging prima, achter wilde meneer zijn voeten ineens niet meer geven. Het dier stond op een gegeven moment te trillen op zijn beentjes, maar die achterhoef kwam niet van de grond.
Ik heb toen zelf zijn voet even opgetild en gewacht tot hij rustig was. Daarna kon de smid zo zijn voet pakken. Aan de andere kant precies hetzelfde verhaal. Aan de ene kant is hij dus stronteigenwijs, want eerst wilde hij gewoon niet. Vervolgens werd hij dus bang. Ik denk ook dat er bij hem ergens een traumaatje zit. Mijn huidige smid is een rustige, geduldige man en dat werkt voor hem toch het beste.
Geen idee hoe je dit nu oplost, want net als jij kan ik prima met zijn voeten aan de slag. Iemand anders dus niet.
Misschien kun je vragen of stalgenoten ook eens een keer de voeten van je paard op willen pakken, dan went ze er aan dat ook andere mensen met haar voeten bezig zijn. Wie weet helpt het ook (net als bij mij) om de voet eerst zelf te pakken en daarna pas de smid.
Verder zou je aan je smid kunnen vragen of hij tussendoor af en toe de voet kan neerzetten, misschien is het dan makkelijker voor je pony.
Succes in ieder geval, en hopelijk gaat het snel beter!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 20:07

Bedankt voor je reactie

Ik weet niet zeker of ze wel bang is of niet ik heb in het begin de indruk van niet maar als we al een tijdje bezig zijn word ze wel steeds rustelozer.

Goede tips trouwens ik zal het morgen meteen aan wat mensen gaan vragen (niet allemaal tegelijk natuurlijk hahaha) En ik kan misschien zelf ook proberen om dan de voet eerst te pakken en daarna de smid. Goh hoop dat het bij mij ook werkt want het is knap lastig.

Harmonie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:25

In het verleden is mijn paardje bij de vorige eigenaar eens door een smid veel te hoog getrokken.
En had na het bekappen een vreselijke last van haar rug .
De volgende bekap beurten gingen dan ook heel moeizaam, ze wilde niet meer.

Mijn man bekapt zelf paarden en let er extra op dat de paarden niet te hoog getrokken worden .
Werkt met bekapbokjes en houd het been laag , zodat het paard ook goed zijn/haar evenwicht blijft houden.
Misschien is jou paardje ook wel pijn gedaan door het erg hoog trekken tijdens het bekappen.

GR M

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 11:10

He MArjolein08

zou best kunnen hoor, ik weet het echt niet maar in het begin was ze met voetjes geven ook al niet blij dus ik durf er wel geld op in te zetten dat er zoiets is gebeurd. Tegenwoordig gebruikt mijn smid ook altijd bekapbokjes helaas vind madame dat ook al niet tof.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:49

handig topic dit! Mijn 2,5 jarige vindt het altijd een big problem om zijn voorbenen te laten klemmen zodat de smid ze goed kan bekappen. Als iemand ze vasthoudt en ze worden gekapt is er geen probleem, maar zodra ze tussen de benen geklemt worden is hij het er absoluut niet mee eens. Nu kan dit natuurlijk een hengstenstreek zijn maar mij laat hij het wel doen.... De hoefsmid neemt volgende keer iets mee waar zijn been op kan rusten zodat hij kan bekappen, zonder te klemmen, hopelijk gaat dit werken.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 11:52

Oke dat is ook wel weer een interessant verhaal. Maar ik denk dat er wel meer paarden zijn die niet van klemmen houden. Word hij dan ook gemeen en zo ja hoe los je dat dan weer op zonder het paard helemaal over de zeik te krijgen?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:03

hij wordt dan ook vervelend, gaat draaien, wilt niet meer stilstaan, probeert te steigeren. Iemand heeft ooit eens geopperd om hem dan een praam om te doen, maar dit hielp echt totaal niet. Als oplossing hebben we altijd maar weer dat we hem even met rust laten, of even gaan stappen ofzo, hem een beetje afleiden. En dan weer vastzetten en zelf zijn voeten omhoog houden zodat de smid met 2 handen kan werken, niet ideaal en handig, maar ja, je moet wat :D

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:06

Tsja dit lijkt net alsof ik mezelf lees hahaha. Praam is bij ons ook niet zo'n best idee (denk ik). De laatste keer had ik dus ook dat pony op gegeven moment toch wel erg groot werd en ja dan kun je inderdaad maar beter even gaan afleiden want soms word het gewoon link als ze zo gespannen zijn. Heel vervelend ik hoop nog op de gouden tip hahaha.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:08

Mijn paard, was toen ze jonger was ronduit gevaaarlijk, zeker met een veulen aan haar voet. Heb haar sedatiegel gegeven. Nam de scherpe randen van haar angst/ baldadigheid af daarbij heeft ze een ingewikkeld karakter waar niet iedereen zo mee wegloopt. Heb al jaren dezelfde hoefsmid ze weet wat er inmiddels komen gaat. Nu heeft ze even geen veulen gehad en is ze met de jaren ook al iets wijzer geworden. Vorige week bekapt ging allemaal prima maar als er een veulen is weet ik dat het beter is om haar een beetje te sederen. Liefst geef ik niets maar voor ieders veiligheid, en dan is het ook zo voorbij.

Wel een ander verhaal als TS beschrijft want hier kwamen de voeten wel in de lucht, dat doet ze dan met alle vier tegelijk! Verrekte lenig zijn ze dan.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:11

ik kan het me echt helemaal voorstellen! Ik hoop echt dat bij ons zo'n bekapbokje gaat helpen anders weet ik het ook niet meer. En als ze zo gespannen zijn kan je inderdaad maar beter even afleiden, je weet nooit wat er kan gebeuren.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:16

@moonvw

Wauw dat is ook een verhaal zeg. Fijn dat die sedatiegel wel wat helpt anders ben je inderdaad ver van huis. Dat doet mijn pony gelukkig niet meer in het begin heeft ze wel eens geslagen (geprobeerd) maar na een paar keer kwaad worden heeft ze dat nooit meer gedaan.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:17

@ Angelloflove, succes in ieder geval en laat even weten hoe dat is gegaan als je wil.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 14:40

@ Dune,

Heb mijn vriend gevraagd of hij eens bij de pony een voetje wou vragen. Dit deed ze alleen niet met zoveel overtuiging. Ik snap er gen bal van z moet het bij de hoefsmid toch ook gewoon kunnen?!?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:55

Dan zal het denk ik wel een soort angst of koppigheid zijn. Ik lees hier goede dingen over je hoefsmid, misschien de volgende keer eerst zelf de desbetreffende hoef vragen, daarna je smid. Misschien kan hij de hoef een paar keer tussendoor neerzetten voordat ze zelf moeilijk gaat lopen doen?