Grr... paard wil maar niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grr... paard wil maar niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 14:34

Hier zullen vast meerdere topics over zijn, ik kon ze zo gauw niet vinden.. :o

Mijn merrie heeft weer eens kuren. Sinds ze weer aan huis staat vertoont ze af en toe vervelend gedrag.
Ze kon eerst haar energie niet kwijt en miste haar paardenvriendje en vriendinnetje. De pony van mijn schoonvader is overleden en de bedoeling is dat mijn merrie binnenkort weer ergens anders op stal/weide komt te staan.
Ik weet dat een paard alleen houden niet ideaal is. Verre van. Een shetlander er bij kopen is geen probleem maar waar moet die naartoe als ik mijn paard in pension zet? Omdat ik een stalletje aan huis heb leek het mij verstandig haar alleen voor de winter thuis te houden, ze had een gezelschapspony alleen die is nu overleden.

Nu staat ze op een heel groot stuk weide naast mijn huis, ze kan lekker door de weide rennen en dit doet ze dan ook. Ze leefde helemaal op toen ik haar verplaatst had (eerst stond ze op een veel kleiner kampje land dat of keihard bevroren was, of 30cm blubber)

Ik heb zelfs weer met haar gereden afgelopen weekend en dit ging goed! Ze was wel wat kijkerig en liep niet ontspannen maar daar maakte ik me geen zorgen over. Na wekenlang stilstaan verwacht ik ook niet anders. Het longeren vooraf ging ook heel goed.
Ze was ook wel heel knuffelig en ik merkte dat ze mijn aandacht op prijs stelde.

S'avonds zet ik haar altijd op stal en dan staat ze al klaar bij het hek. Al een aantal dagen wil ze eigen wel mee maar trekt steeds haar hoofd weg. Als ze dan na een paar keer toch toegeeft loopt ze braaf mee. Ze is ook rustig op stal en gaat ook rustig weer s'ochtends de weide op. Dat ze haar hoofd steeds wegtrekt vind ik al vervelend.
Maar gistermiddag wilde ik gaan rijden, ze wilde niet komen.. oké dan maar lokken met voer. Ook niet! Toch staat ze steeds bij het hek maar als ik haar wil pakken rent ze weg. Grrrrr :( Ik heb haar twee keer bij het halster vastgepakt maar ze steigerde en trok zo hard dat ik wel los moest laten. Het halster sneed in mijn vingers.
Ik heb het nog een paar keer geprobeerd en heb haar toen zo gelaten. Ik ga daar niet urenlang achteraan lopen, ik trek dan toch aan het kortste eind.

Wat ik gedaan heb: haar laten staan en geen voer meer gegeven. Ik dacht; als je honger hebt, dan kom je wel!
Afijn, vanochtend vroeg stond ze bij het hek. Ze hinnikt wel telkens naar me en geeft aan ook wel honger te hebben. Maar nee hoor, weer rende ze weg.
Zojuist hoorde ik haar wel hinniken en zodra ze me zag liep ze naar het hek. Maar wéér kon ik haar niet pakken. Ik heb het met voer geprobeerd, ik ben achter haar aan gaan lopen... niets hielp.

Wat dien ik te doen? Ik word er gestoord van. Zo vind ik er niets aan en ik weet ook niet meer hoe ik de leiderrol moet bevestigen.
Kan het zijn doordat ze hengstig is? Als ze trouwens bij me wegloopt legt ze haar oren niet plat in de nek, ze draait zich gewoon om en loopt weg maar blijft wel in de buurt.
Ze is een beetje kopschuw, als ik haar halster af wil doen schud ze ook altijd heel erg met haar hoofd en kijkt ze een moment lang heel angstig. Maar als ik het hoofdstel in en uit doe is er geen probleem. Ook het halster omdoen is geen probleem.
Ze trapt niet en is verder ook niet gemeen. Maar ik wil gewoon dat ze bij me komt als ik dat wil.
Ik baal er gewoon van, ze ziet mij niet als leider en ook niet als baas. Ik heb haar nog niet zo lang maar in het begin ging het echt super. Al houdt ze altijd een klein beetje afstand.

Inmiddels toch maar een plukje hooi gegeven aangezien er van gras bijna geen sprake is en ze al meer dan 12 uur niet gegeten had vond ik het toch niet helemaal verantwoord om haar nog langer niets te geven.

Ze krijgt niet genoeg aandacht?

Overigens staat ze nog maximaal 2 maanden thuis en dan gaat ze ergens anders op de wei met andere paarden (voor haar bekende paarden) of in pension (met natuurlijk ook andere paarden)

blacknorton

Re: Grr... paard wil maar niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:47

lastig.
heb je al geprobeert om bij het hek te gaan zitten en te wachten tot dat je paard naar jouw toekomt. dan niet gelijk pakken maar haar belonen door over haar hals te aaien en dan pas voer geven. dit uit bouwen tot dat je een touw om haar hals kan leggen en dan voer geven etc. tot je haar eindelijk te pakken kan krijgen.

misschien vind ze het halster vervelend om heel de dag om te houden en irriteert het haar nu als je het vast pakt. als ze op stal staat zou ik toch proberen het af te doen en eigenlijk ook in de wei. (ben zowiezo geen voorstander van halster om in de wei. behalve als je het echt niet om krijgt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 15:00

blacknorton schreef:
lastig.
heb je al geprobeert om bij het hek te gaan zitten en te wachten tot dat je paard naar jouw toekomt. dan niet gelijk pakken maar haar belonen door over haar hals te aaien en dan pas voer geven. dit uit bouwen tot dat je een touw om haar hals kan leggen en dan voer geven etc. tot je haar eindelijk te pakken kan krijgen.

misschien vind ze het halster vervelend om heel de dag om te houden en irriteert het haar nu als je het vast pakt. als ze op stal staat zou ik toch proberen het af te doen en eigenlijk ook in de wei. (ben zowiezo geen voorstander van halster om in de wei. behalve als je het echt niet om krijgt)

Ja deze truc doe ik vaker, ook soms als ik niet van plan ben te gaan rijden oid. Dan geef ik haar een snoepje als ze naar me toe komt. Nu wil ze het biks wel dat ik bij me heb maar ze durft het niet uit mijn hand te pakken. (iets waar ze doorgaan ook geen problemen mee heeft)
Ze komt nu ook meteen naar mij toe, maar zodra ik mijn hand uitsteek loopt ze weg.
Halster gaat altijd af op stal en omdat de leidderrol niet bepaald bevestigd is laat ik halster om in de wei. Als het zover is dat ze makkelijk komt en haar halster om doet, dan gaat deze gewoon af in de wei.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:18

zou dan toch langer wachten tot dat ze het voer uit je hand wilt eten of uit de emmer die je vast hebt. ze moet zelf over die angst heen. denk dat uiteindelijk de trek in biks toch groter word dan de angst. de eerste keer zelf heel rustig blijven staan en op stem belonen. en dan uit bouwen.

verder zou ik het ook niet weten.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:42

ouderwets lokken met voer lijkt me het beste idee :+

En dan gewoon een keertje wacht tot ze naar je toe komt, haar iets lekkers geven en weer weglopen. Dan leert ze dat het leuk is om naar je toe te komen. En dat ze niet meteen vastgepakt wordt als ze komt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 15:58

Ik ga het straks toch nog maar een keer proberen. :) Maar ik baal er gewoon van dat ze me niet vertrouwd en me toch uit probeert te testen. Ik ben consequent genoeg dacht ik. Ik ben niet heel streng en eigenlijk hoef ik ook nooit streng op te treden want ze is verder heel braaf. Als het waait is wat schrikkerig of kijkerig, maar dat is paard-eigen. Ze steigert of trapt dus nooit en bijten doet ze ook niet. Ze komt eigenlijk altijd naar me toe als ik naar het hek loop en als ik haar vanaf de oprit al begroet komt ze er meestal al aan galopperen of hinnikt ze. Nu komt ze ook wel, maar maakt gelijk aanstalten om weg te rennen, ze wil het biks niet eens..

Maar toch ga ik het langer proberen, ik vroeg me gewoon af of de methode; niet komen? dan ook geen voer. Wel een goede methode was. En of het kan komen doordat ze hengstig is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:59

Kan je geen pony lenen van iemand,of dat die langs loopt.Dan komt ze misschien wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 16:09

marleen_usar schreef:
Kan je geen pony lenen van iemand,of dat die langs loopt.Dan komt ze misschien wel?

Heb mijn 'buurmeisje' net gesmst. Maar die moet dan een stuk van 600 meter met haar pony over de straat. En haar pony is niet zo'n held alleen. Maar het is wel een goed idee. :) Jammer dat zij de enige is die ik kan vragen... bwoh.

Overigens is het geen ramp als ze buiten blijft staan hoor, krijgt ze gewoon daar haar voer. En zo koud is het ook niet. Ze heeft een regendeken op dus het is geen noodzaak dat ze binnen moet komen. Wilde het rijden graag weer oppakken... zucht.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:35

ze overleven het buiten ook wel. maar het is wel fijn als haar gewoon kan pakken voor een borstelbeurt en een ritje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 17:49

Zo, net even een plakje brood gebracht. Het duurde even maar uiteindelijk kwam ze ook even knuffelen. Denk ook wel dat ze honger heeft ;) Pfff maar onze relatie verloopt moeizaam. Nu kan ik ook niet meer rijden, maar vanavond bij het binnenzetten hoop ik dat ze direct komt. En dan ga ik ook even borstelen. Hopelijk gaat het morgen beter. Geduld is een schone zaak....

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:55

succes !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:10

Dankje! Gisteravond na veel geduld wilde ze met me mee naar stal.

Maar ik snap het zelf niet zo goed, speelt ze dan gewoon een spelletje? Omdat ze n.l ook haar oren niet plat legt. Is het uittesten? Geen zin in rijden?

De planning staat om straks nog even te rijden, wens me wederom succes :P

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:50

Mijn paard wilde in het begin ook niet komen, dan liep ik naar hem toe en was is er bijna en rende
Hij weer keihard weg. Toen had ik iemand van stal gebeld of die even wou komen helpen
En hebben we hem opgejaadg met een longeerzweep. Toen hij eindelijk wou komen was hij drijfnat
En uitgeput toen ben ik gewoon gaan rijden. Hij heeft hier heel goed van geleerd en deed het daarna nog
Een paar keer maar na 1 rondje rennen kwam hij al en nu rent hij nooit meer weg. Succes!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:57

Poeh irritant he zulke dingen, ik heb precies hetzelfde. Sta soms wel een uur in de wei om paardlief te halen. Heb helaas behalve lokvoer ook geen andre tip voor je maar lees wel graag even mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:37

Heel veel geduld! Af en toe alleen maar laten komen, het zijn nieuwsgierige wezens dus ze komen vanzelf en dan een stukje brood geven of een snoepje. Zo heb ik het wel gedaan en uiteindelijk liep ze zo mee. Het is gewoon uittesten want ze heeft haar oortjes ook niet plat en ze blijft steeds bij me in de buurt. De afgelopen dagen ging het uit de wei halen ineens een stuk beter. Ze komt gewoon als ik haar roep :) Maar af en toe probeert ze het nog, ik ga zo vaak ik tijd heb even bij haar langs in de weide om even aandacht te geven en dan weer weg. Zo weet ze dat het 'leuk' is om bij mij te zijn want het levert haar vaak ook iets op; voedsel!

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:15

hoi wat je ook kan proberen is: ga in de bak of wei zoner halster of touw,wel lekkere snoepjes in je zak,ga dan op je hurken zitten en kijk haar vooral niet aan dus maak absoluut geen oogcontact,komt ze naar je toe geef dan wat lekkers zonder haar aan te kijken, herhaal dit een aantal dagen,ga dan staan maar nog geen oogcontact maken wel lekkers geven,ook dit weer een aantal dagen herhalen,dit bouw je uit door ook op een gegeven moment wat weg te lopen en dat ze achter je aankomt,maar nogmaals maak voorlopig geen oogcontact kan in dit geval zeer bedreigend overkomen. ik hoop dat je het geduld heb om dit vol te houden je zal zien dat je geduld beloond wordt ;)

Kimberley6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:36

ik heb ook bijna hetzelfde probleem! ik blijf het voorlopig nog even volgen :) misschien komen er nog wel een extra paar handige tips! het wordt straks weer zomer en dan gaat die van mij ook weer naar buiten, maar vangen, ho maar!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:26

kun je geen grondwerk met em gaan doen? zo versterk je de band en leer je ook met lichaamstaal te werken!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:27

tylando schreef:
kun je geen grondwerk met em gaan doen? zo versterk je de band en leer je ook met lichaamstaal te werken!

Uit de wei halen is grondwerk, dus dat doet ze al. ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:30

Skygirl schreef:
tylando schreef:

beetje raar antwoord vind je niet...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:35

tylando schreef:
Skygirl schreef:

beetje raar antwoord vind je niet...

Nee juist niet. Haar poging om grondwerk te gaan doen mislukt, daar vraagt ze juist tips voor. Beetje raar om dan te antwoorden dat ze grondwerk moet gaan doe juist.

@TS: Ik had dit probleem ook. Wat ik heb gedaan is gewoon heel vaak tussendoor even komen aaien enz. zonder dat ze uit de wei en bij de anderen weg hoefde. :j Nu is het geen probleem meer.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:36

je kan wel blijven lokken met voer.....
afijn je weet het beter dus ik bemoei me er niet meer mee

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:41

Een paard is een gewoonte dier. Heb je ook een stal aan huis?
Dan zou je haar alleen maar moeten voeren op stal.
Dus elke keer als je haar eten geeft, is dat als je haar vast hebt, dus op stal.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:51

tylando schreef:
je kan wel blijven lokken met voer.....
afijn je weet het beter dus ik bemoei me er niet meer mee

Dat raad ik helemaal niet aan hoor? :') Alleen ik zie niet in hoe je kan grondwerken als het paard niet wil komen. :7

OT: wat aerdehout1 zegt was bij mijn merrie ook wsl het probleem, want doordeweeks reed ik meestal 's avonds als alle andere paarden ook al op stal stonden. Aan het begin van de avond (tijd dat ze normaal allemaal naar stal gaan) kwam ze ook altijd wel gewoon.

Dus als ik haar dan een 's middags uit de wei wilde halen had ze daar geen zin in (gaat ook van d'r weidetijd af dan, dus snap het ook wel :D ) Nu rijdt ik juist vaker 's middags ivm schoolrooster heeft ze daar geen moeite meer mee.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:59

grondwerk is puur voor de communicatie met je paard dmv lichaamstaal...dit kan je ook in de wei trainen ..
juist is het een goed manier om zo te laten weten dat jij de baas bent ...grondwerk doe ik zonder halster en laat hem gewoon loslopen in de rijbak , wei of wat dan ook..