motivatie nodig....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

castano

motivatie nodig....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:23

help ik heb even motivatie nodig....

Ik heb een 4,5 jarige hengst die goedgekeurd is (nog niet heeft gedekt) en heel lastig is op het moment...
Ik sta op het punt hem te castereren ...maaar moet dit niet doen omdat hij de enigste is in zijn soort in nederland en ik vast spijt krijg.
maar nu wat tips kan gebruiken met hengsten die puberen.....

Mindfields

Re: motivatie nodig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:26

Een flinke opvoedcursus geven :D

Groetjes,

Noor

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 00:38

hahaha ga naar bed jij...ach wat een goede met onze jonge mannen he jij met tandje en ooronsteking en ik met een puber en te weing ruimte..hoe is je haar geworden...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:44

Hahaha ja wel geinig geworden maar niet zo blond als ik wilde :D

Maar even serieus wat haalt ie allemaal uit voor streken?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:20

tja...hij begint gewoon weer over nieuw met alles en ik ben zelf even moe.. ;( ..hahaha je kent het wel.
Dan ga je denken aan alles wat je NIET hebt ,zoals een lekker stuk land waar hij even kan rennen enzo...
En wat zou het een stuk makkelijker zijn als het "niet" voorjaar wordt en hij veel hormonen krijgt..hihih
Hij is wel lief hoor, maar hij heeft echt last van de hormonen en vindt zelfs MIJ lekker. <3
En dan ben je het ineens weer zo zat...die hitserige mannen... dat je denkt ZO ballen eraf... :Y)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:41

BKR > OPG

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:48

Ik zou aanraden om professionele hulp te zoeken. Een hengstentrainer, die hebben vaak ervaring met hengsten en hun typische streken.

Anders zou ik er toch voor gaan om hem te laten castreren, ook al is hij de enige in zijn soort hier. Ik heb mijn hengst ook laten castreren omdat ik hem al druk vond. na wat ik gehoord heb over hem, ben ik wel blij, want het had echt gevaarlijk kunnen worden.

Begrijp het niet verkeerd hoor, ik ken ook hele lieve hengsten. Maar als je een hengst niet aankunt, of niet goed opvoedt, kunnen ze heel gevaarlijk worden. (Ruinen en merries trouwens ook hoor, alleen hebben die minder last van hun hormonen)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:44

Weet je zeker dat het hengstengedrag is...? Meestal heeft het namelijk echt niet zoveel met de ballen
te maken hoor. Maar is het een kwestie van een beetje uitproberen, dominantie en dergelijke.

Mijn tip zou zijn: ga eerst weer eens terug naar de basis.

Neem bijvoorbeeld wat lesjes grondwerken en investeer je tijd in het (opnieuw) opvoeden van je paard.
Het voordeel daarvan is dat iemand met ervaring kan zien of je de technieken nog goed doet, of dat
er inmiddels wat 'slordigheidjes' in geslopen zijn. Leer hem weer even wat zijn plaats is en dat jij zijn
leider bent. Niet zweverig bedoelt.

Geef dat even de tijd. Mocht dat nou echt allemaal niet werken, kan castreren altijd nog. Succes!

castano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:51

@ rumpleteaser hey thanks ben ik vandaag ook gaan doen...even terug naar de basis en even weer goed op mijn strepen gaan staan...ene ja hoor meneer was goed te pruimen en het was een leuke training geworden.En natuurlijk waren er slordigheidjes omdat ik ook moe was en niet zo meer altijd maar op mijn strepen wil staan....maar ja daar willen hengsten niks van horen, want dan nemen ze het weer over...zucht.
@dilan ik heb jaren voor een hengsten houderij gewerkt dus ik ben hengstentrainer hihihi maar ook die raken wel eens moe....zeker als ze 20 jaar ouder zijn en soms gewoon even niet de baas willen spelen...
En dan raak je even gedemotiveerd en wil je ineens van ballen af...
DUS we gaan weer met volle moed ertegen aan en als ik weer eens zo zit(zal best wel weer eens ) dan kan ik dit weer terug lezen....thanks voor jullie reactie Afbeelding ook namens Neo

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:08

Zo te horen ligt het niet helemaal aan het paardje maar ook een beetje aan jezelf.. Je kan pas goed functioneren als je er zelf ook helemaal met je koppie bij bent.. Zeker als je met hengsten te maken hebt.. Gewoon een nacht goed slapen en uitgerust er weer tegenaan.. Als je dit prachtbeest laat castreren heb je daar eeuwig spijt van denk ik zo.. Succes!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:21

Wat een knapperd!!
Ik heb geen hengst (wel gehad) maar momenteel een jong paard en afentoe is je motivatie ver te zoeken, maar gelukkig heb ik het weer terug gevonden, vooral door een instructrice die me weer even een verhelderde blik heeft gegeven wat ik echt even nodig had, en nu gaat het gewoon weer super, hij heeft nog wel zijn streken maar de momenten die goed gaan geven me nu zo'n geweldig gevoel en de momenten die minder gaan, ach die lachen we gewoon weg en we genieten van alles wat zo mooi is tussen ons!

Is er geen optie overigens dat je een stalling kan vinden waar hij wel op de weide kan? Ik weet hoe lastig het is, maar het is toch wel belangrijk dat ie lekker naar buiten kan.