verkeerde galop...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BestHorse

verkeerde galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:56

Hoi allemaal!

even een kort vraagje:
Wat doen jullie als je paard op wedstrijd in de verkeerde galop aanspringt?
Overnieuw of doorrijden?

Dankje! :D

Poosje81

Re: verkeerde galop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:56

Altijd terugnemen en opnieuw aanspringen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:57

Zeker overnieuw aanspringen, je moet nooit doorrijden in verkeerde galop.. had een 2 te pakken.. toen ik herstelde had ik toch nog een 4 :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:59

Inderdaad terugnemen en overnieuw aanspringen. Ik geef ook gerust een 2 of een 3 voor verkeerd aanspringen en niet herstellen. Door te herstellen laat je merken dat je weet dat het niet goed is. Doorrijden in de verkeerde galop zorgt ook voor een lagere beoordeling van het volgende onderdeel, een volte bijvoorbeeld. Als je die doorrijdt in de verkeerde galop, levert dat ook een laag cijfer op. Terwijl als je herstelt en doorgaat in de goede galop, je die volte gered hebt!

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:03

opnieuw aanspringen en zo snel mogelijk, maar tog rustig :p

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:05

als je weet dat je paard zelf wel overspringt nemen jullie je paard dan ook eerst terug of laten jullie hem dan doorgaloperen ? :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:07

Nee, terugnemen, er worden pas in het Z wissels gevraagd. Paard zelf over laten springen heeft niets te maken met rijvaardigheid, maar meer met ongehoorzaamheid aan de hulpen en eigenwijzigheid van het paard.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:56

Je moet altijd zorgen dat je de contra galop zo snel mogelijk hersteld :j

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:02

persoonlijk neem ik ook altijd terug naar draf...maaaaar nu heeft kleinvosje het erover dat het paard zelf over laten springen ongehoorzaamheid is(logisch) maaar...mijn paard kent bv de galopwissels gewoon op de hulpen(handig met springen he:P), dus die zou ik hem ook kúnnen laten springen wanneer die per ongeluk verkeerd is aangesprongen. Dan is het geen ongehoorzaamheid meer...hoe zit het dan met de beoordeling?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:06

Je voert iets uit wat niet gevraagd wordt dus het lijkt mij dat dit onvoldoende beoordeeld wordt maar de volgende oefeningen zullen (wanneer zij correct worden uitgevoerd) gewoon voldoende beoordeeld moeten worden omdat het paard in arbeids galop galopeerd.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:08

kleinvosje schreef:
Nee, terugnemen, er worden pas in het Z wissels gevraagd. Paard zelf over laten springen heeft niets te maken met rijvaardigheid, maar meer met ongehoorzaamheid aan de hulpen en eigenwijzigheid van het paard.

Tenzij je hem zelf laat omspringen. Ik heb ook zo'n paard wat om een poep en scheet wisselt. Heel handig voor de Z maar niet voor de B. Heb vaker op mijn coupon gehad, dat het goed was dat ik hem zelf op mijn hulp natuurlijk had laten terug springen. Anders krijg je het gezeur, dat het paard iedere keer omspringt jij hem terug pakt en dat het paard het weet en dan dan steeds terug valt in de draf.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:08

Jouw paard kent de hulpen ervoor, maar dan nog zou ik liever zien dat je terug neemt en overnieuw aanspringt, zeker in de lagere klasses. Over het algemeen genomen zijn de paarden in de lagere klasses nog niet zo ervaren dat ze een zuivere wissel op de hulpen kunnen.

@Daisies, daar ben ik het niet mee eens, het paard galoppeert wel in arbeidsgalop, maar er wordt een linker of een rechter galop gevraagd. Gaat een paard in de verkeerde galop, dan wordt het figuur dus niet goed uitgevoerd.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:09

Ja oke, maar dat is logisch, maar een terugname naar draf en weer opnieuw aangalopperen wordt ook niet gevraagd. dus het blijft een onvoldoende. Als ik het zelf zou bedenken is terugnemen naar draf en opnieuw goed aanspringen een hoger cijfer waard, dit omdat de oefening aanspringen in die bepaalde galop wordt gevraagd. Maar ik ben geen jury, en ik wil het wel eens weten (van goede wissels springen kan je soms wel profijt hebben hoor:P als een jury niet doorheeft dat je verkeerd bent aangesprongen en je wisselt snel...merken ze er helemaal niets van!:P haha, moet je wel een slaperige jury hebben)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:11

Ik ben het met je eens hoor, terug nemen en overnieuw aan laten springen laat zien dat je de hulpen wèl goed beheerst, maar dat je een miscommunicatie had. Het is AAnspringen in galop, gaat dat fout, doe je het overnieuw. Wissel rijden is geen aanspringen.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:12

kleinvosje schreef:
Jouw paard kent de hulpen ervoor, maar dan nog zou ik liever zien dat je terug neemt en overnieuw aanspringt, zeker in de lagere klasses. Over het algemeen genomen zijn de paarden in de lagere klasses nog niet zo ervaren dat ze een zuivere wissel op de hulpen kunnen.

@Daisies, daar ben ik het niet mee eens, het paard galoppeert wel in arbeidsgalop, maar er wordt een linker of een rechter galop gevraagd. Gaat een paard in de verkeerde galop, dan wordt het figuur dus niet goed uitgevoerd.

oke dat is waar ja. Misschien ieder zo zn voordeel?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:12

Zie mijn vorige post. Het gaat om de hulp voor het aanspringen, niet om die voor een wissel!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:14

kleinvosje schreef:
Zie mijn vorige post. Het gaat om de hulp voor het aanspringen, niet om die voor een wissel!

Jaja, ik heb het gezien:) en ben het ook met je eens! zoals al eerder uitgelegd:P

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:40

kleinvosje schreef:

Nee maar stel je laat het paard omspringen, maakt dat toch niks uit voor de volgende oefening? Als je de oefening in contra uitvoerd vind ik dat dit beoordeelt moet worden met 2'en

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:44

volgens de jury zelf, meegekregen tijdens schrijven: terugnemen en opnieuw juist aanspringen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:00

lucifertje schreef:
kleinvosje schreef:

Tenzij je hem zelf laat omspringen. Ik heb ook zo'n paard wat om een poep en scheet wisselt. Heel handig voor de Z maar niet voor de B. Heb vaker op mijn coupon gehad, dat het goed was dat ik hem zelf op mijn hulp natuurlijk had laten terug springen. Anders krijg je het gezeur, dat het paard iedere keer omspringt jij hem terug pakt en dat het paard het weet en dan dan steeds terug valt in de draf.

Voor het aanspringen heb je dan alsnog een laag cijfer. Je moet vanuit draf aanspringen in de gevraagde galop in de B/L.
Verkeerd aanspringen en vervolgens laten wisselen is dus ook niet de bedoeling. Ook in het Z beoordeel ik dit met een laag cijfer. Wissel wordt op dat moment niet gevraagd en is dus niet gewenst.

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 16:22

Oke dankje allemaal, dus opnieuw aanspringen. maar moet je dan nog een volte? want bijvoorbeeld 2 galopsprongen heeft toch ook geen zin? of wel? :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:26

Hoe lang doe jij erover dan voordat je doorhebt dat je in de verkeerde galop zit?

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:33

BestHorse schreef:
Oke dankje allemaal, dus opnieuw aanspringen. maar moet je dan nog een volte? want bijvoorbeeld 2 galopsprongen heeft toch ook geen zin? of wel? :)

je mag noot nog een extra volte maken :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:45

Mary_X schreef:
BestHorse schreef:

je mag noot nog een extra volte maken :)

En waar baseer je dit op?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:42

Tuurlijk mag je geen extra volte maken als je tenminste geen -2 wil krijgen vanwege een programmafout ;)