Verlatings angst laat zich alleen stoppen door sloot...Tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Verlatings angst laat zich alleen stoppen door sloot...Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:15

Onze paarden stonden in een kudde van 4 paarden.
1 hebben we in moeten slapen vorige maand.

We hebben er 1 te koop staan omdat we terug willen naar 2 paarden.
Nu hebben we een klein probleem
Fayah kan niet alleen staan het is een bijna 3 jarige merrie.
Vandaag gingen we met onze twee andere paarden even aan de wandel en Fayah bleef alleen thuis ( dit zal in de toekomst vaker gebeuren gezien we straks maar 2 paarden hebben ) Zolang ze ze nog zag was het goed..
Maar zodra ze ze niet meer ziet begint het en houdt niets of niemand haar meer tegen..
Ze is door het draad gevlogen naar het modderlandje.. Daar is ze weer door het draad gevlogen naar het weiland..
Daar is ze weer door het draad gevlogen naar het koeien land van de buurman..
Waar ze door een sloot werd tegen gehouden..

Het enige postieve is dat we nu weten dat ze prachtige gangen heeft en dat ze super mooi kan showen maar het is toch niet echt de bedoeling :o

Hoe kunnen we dit aanpakken om haar hier toch rustig aan te laten wennen..
Op stal opsluiten is geen optie.. Ze maakt zelf de deuren open en als het op die manier niet lukt dat vind ze wel een andere manier..

Als we alleen met haar aan de wandel gaan langs de weg oid is er niets aan de hand..

Iemand tips??
Alle tips zijn welkom
We zullen ook laten weten of het werkt misschien dat er dan nog meer mensen er wat aan hebben..

Alvast bedankt voor het meedenken

ponyparadijs

Re: Verlatings angst laat zich alleen stoppen door sloot...Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:22

Kan je haar niet beter het gezelschap van een pony bieden. Ik zou echt niet weten hoe je dit afleert. Je merrie is jong. Waarschijnlijk heel afhankelijk van de andere paarden. En weet zich dus geen raad met het feit dat ze alleen komt te staan. Daarnaast is het natuurlijk gedrag, ze wil bij de kudde blijven. Alleen is ze een doelwit voor mogelijke roofdieren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:23

Ik kon mijn eigen paard ook niet uit de kudde halen (kudde van 2) zonder dat zijn maatje helemaal overstuur werd. Hij was zo overstuur dat hij echt helemaal kletsnat was en buiten adem. Ik heb het heel rustig opgebouwd, dus eerst maar 5 minuten meegenomen voor een poetsbeurt en dan weer terug in de wei en zo steeds iets langer. Ook wandelingen met mijn paard gemaakt met zicht op de weide, en dan meteen weer terug. Heeft heel lang geduurd, maar uiteindelijk kon ander paard prima een uurtje alleen in de weide staan :j.

Met mijn huidige bijrijdpaard heb ik het echter andersom :D. Zij staat in een merriekudde en als ik met haar in de bak wil rijden heeft ze zo'n last van verlatingsangst dat ze in het begin alleen maar aan het bokken en rennen is, al hinnikend naar haar kuddegenootjes...Ze begint al enigzins te wennen aan het idee dat ze na het rijden weer terug gaat naar haar vriendinnetjes (zodra ze de wei inkomt gaat ze dan ook in rengallop naar de rest ;-)) maar ontspannen kan ze nog steeds niet. Op buitenrit ga ik dan ook altijd met z'n tweeën want dat is nog iets teveel van het goede.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:35

het probleem is dat het straks ook langer dan een uur is als de 1 wel op wedstrijd gaat en de ander niet..
de 1 wel op buitenrit en de ander niet etc..

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:42

Dan moet je dus niet (lang) op buitenrit en niet op wedstrijd. Het is het een of het ander.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:46

naja dat is niet wat ik vraag.. ik vraag of hier van af te helpen is.. of er trainingen oid zijn..
Het hoeft niet morgen over te zijn en als de tip is een pony bij oid dan neem ik dat ook voor lief..
Ik vraag alleen tips hier en aan de tip niet op wedstrijd en buitenrit is natuurlijk geen echte tip..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:47

Kun je haar niet opsluiten in een stal als de andere weg is?
Langzaam opbouwen dat ze alleen staat zodat ze er aan kan wennen. Steeds langer weg blijven.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:50

we zijn nu ook maar 5 minuten uit het zicht geweest, stal is geen optie had ik er al in gezet.. die maakt ze open of ze gaat er over :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:50

Een paard niet apart kunnen zetten omdat ze deuren openmaakt is natuurlijk geen argument. Zorg voor een goede stevige box, met goed stevig hang en sluitwerk, en zet haar apart. Ga dit oefenen, iedere dag een stukje langer, paard moet leren even alleen te zijn, en geduld te bewaren. Leer haar ook vaststaan, en langere tijd vaststaan, en bouw dit uit naar een uur of naar 2 uur. Paard moet zich gaan overgeven.

Als een goede en veilige box niet aanwezig is (met bovendeur die dicht kan) heb je je werk iig uitgestippeld. Zorg voor een goede, stevige, degelijke box, dan is eruit, erdoorheen of eroverheen geen optie.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:52

stevig is de box.. is volledig van ijzer.. heb wel een bovendeur die dicht kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:53

Als de bovendeur dicht kan, hoe kan ze de box dan openmaken?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:54

dat kan dan niet :o niet aan de boven deur gedacht maar ze kan dan wel de box er naast in springen.. ik ga het proberen kijken of het lukt

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:54

Hoi,

Erg vervelend! Mijn pony heeft het ook, maar gelukkig lang zo erg niet.
Toch denk ik dat de reactie hierboven de beste methode is. Je gaat gewoon leker je ene paard poetsen, maar in een gedeelte van de wei waar je andere paard niet kan komen. Maar ze ziet hem wel. Ik weet niet hoe die dan reageert, als ze daar niet opreageert dan natuurlijk uit het zicht, maar echt maar heel kort. Net zo lang totdat goed gaat en dan de tijd steeds verder uitbouwen.

Iedere dag oefenen. kost veel tijd, maar als je paard zich verwond heb je er ook niets aan!

Succes!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:59

En de box daarnaast, is daar ook een bovendeur die dicht kan? Dan die ook dichtmaken. Of je zorgt voor een tussenwand, al dan niet tijdelijk.
Verder er voor zorgen dat ze vast kan staan, ook langere tijden zonder toezicht vast kan staan. En op momenten dat je weg moet, en langere tijd weg moet: paard op stal, bovendeur(en) dicht, eventueel vast zetten.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:04

zolang ze in het zicht zijn is het geen probleem dat is ze gewoon rustig.. dus een landje er naast poetsen oid maakt haar niets uit.. op het pad met de andere paarden lopen maakt haar ook niets uit..
langs de weg lopen zolang ze ze ziet maakt er ook niets uit alleen wanneer ze ze niet meer ziet..

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:04

Dat lijkt me toch geen oplossing om hem op te sluiten in een box, dan zal hij alleen nog maar meer in paniek raken denk ik. Lin kan je geen shetje erbij kopen?? Die kleintjes zijn bijvoorbeeld ook weer een goede gezelschap in de trailer enzo.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:05

Cassidy zou jij je paard onbeheerd 2 uur of langer vast zetten in een box? Ik namelijk niet. Begrijp wel wat de gedachte er achter is. Maar het vast zetten vindt ik in dit geval nogal link. In paniek gaan ze hele rare dingen doen. En dan aan een touwtje vast staan kost je gewoon je paard.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:07

ik vind het eerlijk gezegd ook geen fijn idee om haar vast te zetten.. een ongeluk zit in een klein hoekje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:11

Mijn paarden staan iedere keer na het rijden vast in hun boxen. De jongste van inmiddels twee jaar na grondwerk met haar te hebben gedaan ook. Er zijn altijd mensen op stal dus is het niet helemaal onbeheerd, maar ze staan gewoon te pitten, met zweetdeken op rustig te wachten tot ik terugkom. Als het moet een paar uur lang.

Een paard moet leren vaststaan. Manegepaarden die op stand staan, staan toch ook vast? Dat hebben die ook gewoon moeten leren.

Als je bang bent dat je paard zich ophangt, kun je ook een cowboytruukje gebruiken. Lasso om de buik binden, door halster halen, aan de wand vastzetten en dan zo vastzetten dat het paard geen ringen uit wanden kan trekken of zo. Stevige biels die tot de helft ingegraven is, is daar ideaal voor. Gaan ze trekken kunnen ze zich niet ophangen, trekt het lasso om de buik samen, en de druk valt automatisch weg als ze een stap naar voren maken. Je moet het alleen durven doen. En je moet het opbouwen, en bij de laatste methode niet ingrijpen als ze wel in paniek raken. Laat ze het zelf uitzoeken. Als je goede bodembedekking hebt, dik zand of dik stro kan er niets gebeuren, en ophangen kunnen ze zich niet.
Schrikreacties zijn niet altijd te voorkomen. Maar het ligt aan ons en onze manier waarop wij met schrikreacties omgaan, hoe het paard er van leert. Als je te vroeg ingrijpt sensibiliseer je je paard en kan hij nooit meer vaststaan. Als hij leert dat hij er echt niet onderuit kan, geeft hij zich snel genoeg over en is het probleem ook de wereld uit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:23

@cassidy: staan jouw paarden dus alleen op stal? Zonder in paniek te raken of zenuwachtig te worden?

Zelf heb ik geleerd dat een paard nooit alleen mag staan :n.

De kudde van 2 waarvan 1 die van mij was en de ander helemaal over de zeik ging als ik mijn paard weghaalde stond in een weide waar nog 2 andere weilanden met kuddes omheen zaten. Hij zag dus wel paarden als ik weg was met mijn paard, alsnog was het een drama...

Een paard écht alleen laten zonder zicht op andere paarden daar zou ik geen gerust gevoel bij hebben.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:29

Ik heb eigen stallen sta dus niet op een pension stal waar meerdere mensen zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:31

Dan laat je het vastzetten achterwege, maar sluit ja haar op in haar box. Bovendeuren dicht, en gaan. Laat het haar zelf uitzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:34

laetitia schreef:
@cassidy: staan jouw paarden dus alleen op stal? Zonder in paniek te raken of zenuwachtig te worden?

Zelf heb ik geleerd dat een paard nooit alleen mag staan :n.

De kudde van 2 waarvan 1 die van mij was en de ander helemaal over de zeik ging als ik mijn paard weghaalde stond in een weide waar nog 2 andere weilanden met kuddes omheen zaten. Hij zag dus wel paarden als ik weg was met mijn paard, alsnog was het een drama...

Een paard écht alleen laten zonder zicht op andere paarden daar zou ik geen gerust gevoel bij hebben.

Mijn paarden staan in een stal met meerdere paarden, maar blijven weleens alleen achter ja. Zonder achterlijk te reageren. Ze roepen naar elkaar als ik met een van tweeen wegloop of weer terugkom, vooral moeder en dochter die naast elkaar staan. Maar daar blijft het bij. En een aantal uur alleen komt weleens voor hoor. Ik ga toch echt geen paard extra aanschaffen omdat ik met twee paarden die naast elkaar staan de ander niet een aantal uren alleen kan laten als ik met een van tweeen bezig ben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:40

Dan krijg je wel een neurotisch paard Cassidy! En op jou stal staan dus meerdere paarden! Alleen al het geluid van een paard, al is het in een andere stal dan naast het paard, geeft vaak al een soort van rust.
Ik zou ook nooit het risico nemen om een paard op te sluiten dat verlatingsdwang heeft.
Daarom is het ook beter om een paard in een kudde te laten, of met meerdere paarden op stal natuurlijk,maar die mogelijkheid heeft natuurlijk niet iedereen.
Moeilijk probleem...misschien toch een kleine pony erbij kopen?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:44

we hebben er wel over zitten denken.. dit probleem hebben we nooit gehad omdat we altijd opa hadden maar die hebben we 4 weken terug in moeten laten slapen :(