Heb woeste plannen om dit voorjaar ipv naar de Veluwe richting Drenthe te gaan. Weekje buitenritten in eens een ander gebied als de Utrechtse Heuvelrug. Dus ben me aan het oriënteren mbt de routes en rijgebieden, rustplaatsen (cq waterpunt) en afstanden.
Standplaats wordt ws ten noorden aan het Drents-Friese Wold, maar wil ook een flinke dagtocht doen door het Dwingelderveld. Mocht je het boekje 'Men- en Ruiterroute gids Drenthe' van de hand willen doen, of een goede kopie van routes hebben (wel met de bewegwijzering in nrs erop), stuur me een PB.
Voor de dag op het Dwingelderveld ben ik nog opzoek naar ideën voor een P om de trailer te laten: omdat ik een huurtrailer heb zet ik m liever bij iemand op het erf ipv een grote (onbewaakte) P. Dus als je in de buurt van het veld woont, hoor ik het graag per PB!
Ben benieuwd, lijkt mij een leuk gebied! (weet iemand trouwens hoe het met de dazen zit eind mei?)
Jannie
Geplaatst: 16-02-11 14:05
Bij staatsbosbeheer in Appelscha zijn kaarten te verkrijgen met ruiterroutes van het Drenths friese Wold, hier staan volgens mij ook de rustplekken op. Weet dat er aan de kant van Diever een plek is waar je de paarden kan laten drinken, heb gehoord dat er nog ergens iets is. http://sbb.simplict.nl/
Smotz
Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-11 15:47
Hey, super bedankt! Dat zijn goede kaarten om een idee te krijgen wat op een dag te doen is. Die kleuren van de dagroutes, staan die ook op de paaltjes aangegeven toevallig? Dat je de kleur kan volgen?
Napie
Geplaatst: 17-02-11 19:26
In het Drents Friese Wold zijn een viertal dagroutes (gekleurde wagenwielen): rood (vanaf bezoekerscentrum Appelscha), blauw (vanaf Zorgvlied) Groep (vanaf Diever) en oranje (vanaf de werkschuur in Hoogersmilde) De routes zijn erg mooi en circa 20 km lang. Alle routes zijn ook op elkaar aangesloten: je kan dus ook makkelijk een route maken van 30-4- of 60 km. De routes zijn goed te volgen. Op dit moment wordt er nog gewerkt op de oranje route maar die zal rond eind maart vrijkomen. Verder zijn alle ruiterpaden voorzien van nieuwe bewijzering namelijk zwarte wagenwieltjes. Buiten de bewijzerde routes is geen toegang.
Voor het Dwingelerveld kan je prima parkeren bij de sterrenwacht in Dwingeloo of bij vd Valk in Spier. Altijd veel volk dus je trailer staat daar ook goed.
Het boekje van Drenthe zijn routes met paardenstoelen. Vreselijk om te volgen, nooit wat aan gehad en de helft ontbreekt van de bewegwijzering.
Dazen vind ik over het algemeen erg meevallen. Die komen meer in augustus.
Ik heb een mapje met allerlei kaarten met ruiterroutes door heel drenthe heen. Ooit eens gekocht bij de Slegte maar ik heb er eigenlijk niet zo veel aan. Laat me maar weten of je interesse hebt.
Smotz
Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-11 10:18
mmm wanneer was 'ooit' ? Ik bedoel, de routes in het boekje, die bestaan nu nog of zijn ze intussen gewijzigd? Anders heb ik interesse.
antonhaf
Geplaatst: 22-02-11 10:24
De dagroute op het dwingelderveld zal wel moeilijk worden denk. Ze hebben wat gewijzigd in de ruiterroutes en het zijn ijzeren stripjes die je voorheen moest volgen. Omdat ik er heel vaak rij let ik er niet zo op, maar de route is nog niet vernieuwd. Ik heb zelf ook het 'oudere' boekje.
Trailer kan je bij ons wel kwijt, maar hiervandaan is het nog 3 km naar het Dwingelderveld.
Ow, dat valt idd wel mee CC. Kan je me een PB sturen met vraagprijs? Alvast bedankt!
@Antonhaf: die 3 km valt wel mee, ik rij nu ook 2km naar bos en voorheen 4km. Maar dat valt zonder ijzers te doen, neem aan dat jullie nu ook te paard naar Dw.veld gaan? Alvast bedankt! Mmm misschien komt er dan nog voor mei een nieuw kaartje, de huidige op de site is van juli 2009. Ik zal t in de gaten houden en anders bel ik tegen die tijd even het beheer van het park, Natuurmonumenten is dat geloof ik. Ken nog iemand die bij NM werkt, zie dr dit weekend, zal eens polsen!