Dominante Ruin of ondeugend help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Teddy83

Dominante Ruin of ondeugend help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 22:49

Ik heb een ruin van 2,5 jr het is een holsteiner en heeftal een aardig maatje.
Nu ben ik verhuisd naar een manege waar hij dus door mij buiten wordt gezet. Hij heeft op dit moment een staak fase.
Daar bedoel ik mee hij blijft voor de paddock stil staan, longeerbak, en zelfs nu op elk hoekje van de stal.
Nu loop ik met een zweepje in me hand maar hier reageert hij niet op.
Vanavond heb ik dus gewoon een half uur stil gestaan :( en hier wordt je heel ongelukkig van moet ik zeggen.
Nu heb ik dus ook het probleem dat als ik hem borsteld dat hij me wil happen, bijten zou ik het niet noemen.

Met longeren heb ik dus ook een probleem hij blijft altijd bij de deur stil staan en wil dus ook voor geen meter vooruit. hij reageert niet op de longeer zweep en je kan hem aanraken maar verroert geen hoef.

Ook met zijn hoeven op tillen lukt het met wel met de voorbenen maar met de achterbenen vertrouw ik hem totaal niet. De hoefsmid heeft me al laten zien hoe ik het kan aanpakken en hij wil me elke donderdag ochtend hiermee helpen.
Hij heeft me al een keer getrapt tegen me hoofd want hij trapt opzij en jammer genoeg niet naar achteren.

Als er een paard langs loopt tilt hij zijn achterbeen op maar trapt niet.

Wie kan mij zeggen dat mijn paard me aan het uitproberen is, of erg dominant is.
De hoefsmid zegt dat hij erg nijdig is tijden de hoef oefening. En dat ik dat er nu uit moet krijgen.

Ik hoor graag jullie mening hierover

Klodder

Re: Dominante Ruin of ondeugend help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:52

Lukt het de hoefsmid dan wel? En trapt hij ook echt gericht, ik bedoel, zou hij naar achteren trappen als je achter hem stond?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:53

poe....komt op mij over alsof hij zich begint te beseffen dat hij best al groot en stoer is.
Alsof hij de grenzen aan het aftasten is?
Ik vind het eerder richting het dominante gaan dan richting het ondeugende.
Is hij andere paarden ook de baas???

Teddy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 22:59

Nou de hoefsmid moest ook even aftasten van hoe ga ik dat doen. Je kan als ware indenken dat de hoefsmid zijn achterwerk nog bij zijn voorbenen had en bukkend naar de achter benen toe en dan de hoeven oppakken, tilde hij ze netjes op dan belonen wij hem.

Als hij met andere paarden in de bak staat dan is hij best een banketstaaf, hij duikt snel weg als ze op hem af rennen, hiervoor heeft hij met een merrie gestaan die een muilkorf om had en dan weet hij wel dat hij lekker kan bijten en daar werdt hij dan wel op gestraft.

Ik denk ook eerder dat hij erg dominant wordt en ga ook zeker dan kijken voor hulp

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:00

Misschien niet wat je wil horen, maar wat doet een 2,5 jarige op een manege en waarom longeren? Kun je hem niet beter eerst uit laten groeien in een kudde? Kan hij eerst de paardetaal leren, volwassen worden en zich lichamelijk ontwikkelen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:02

dan is hij naar soortgenoten niet echt dominant geloof ik.
Is hij net uit de opfok?
Is het zo dat hij nu alles een beetje aan het leren is?
In dat geval heeft het gewoon een beetje tijd nodig denk ik.
Ik ben benieuwd wat andere bokkers er van denken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:03

Je paard heeft maling aan je..
Een paard maakt gebruik van de kansen die hij krijgt.. en helaas.. die krijgt hij bij jou.
Een jong paard opvoeden kan niet iedereen, daar heeft men een stukje handigheid voor nodig die door ervaring is opgedaan.

Wel ben ik van mening dat je het nu écht moet corrigeren.
Hoe ouder hij wordt hoe sterker hij wordt, niet alleen lichamelijk maar ook in zijn koppie.

Mijn tip: Zoek iemand die je hierbij kan helpen.. ;)

Teddy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:04

Nou ik heb hem in de opfok gehad en eruit gehaald omdat hij erg vermagerde.
Ik heb moet ik eerlijk zeggen al een aantal opfok bedrijven gebeld om te kijken of er plek is. maar de groepen waren al gemaakt in het najaar en daar kon hij dus niet komen.
Ik kan zeker kijken of er plek is in het voorjaar-zomer.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:07

ok, dan is hij alles nu aan het leren.

De juiste hulp is echt niet verkeerd.
Als jij nu al wat onzeker bent over zijn gedrag of jouw eigen aanpak, zal hij dat voelen en het tegen je gebruiken.
Ik kan je niet vertellen hoe je het moet gaan doen omdat ik zelf ook de ervaring niet heb in jonge paarden.
Ik heb wel gezien hoe het mis kan gaan ( daarom begin ik er ook niet aan).
Ik weet niet wanneer je je paard in wilt gaan rijden maar bij dit dier ( hij lijkt mij slim) zou ik er op tijd wat hulp bij roepen.

succes

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:17

Sowieso inderdaad hulp zoeken, het is al goed dat je nu dit gedrag herkent. Ik heb teveel gezien dat dit soort paarden gevaarlijk kunnen worden, vandaar dat ik er voorstander van zou zijn om hem eerst volwassen te laten worden. Nu is hij ook aan het puberen. Maar dan moet je inderdaad wel een goede plek weten te vinden.

Teddy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 23:30

Ja met dit gedrag van hem wordt ik enorm onzeker van, krijg natuurlijk zoveel adviezen en daar wordt je soms wijzer van maar je wordt er zo gek van. Dus daarom dacht ik ik vraag het aan mensen /meiden op bokt die me niet kennen en Rocky ook niet en dan kijken wat hun mening is.

Sambagirl ik denk zeker dat Rocky lekker moet uitwaaien tot zijn 4e jaar, ik wil hem niet te vroeg in rijden omdat hij nu al 1,70 is, dus zal denk ik geen verkeerde keuze zijn om hem in de opfok te plaatsen.
Ik ga morgen even babbelen op de manege met de eigenaar want je mag niemand van buitenaf laten komen om bij iemand anders les te nemen. en ik ken iemand die mij toen al goed had geholpen met een aantal probleem dingen. En ik ga geen 27,50 per half uur betalen want dan worden ze heel rijk door mij met zo´n paard. Ik ga hier zeker goed over nadenken.
Dankjewel

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 08:51

Volgens mij moet je beginnen met je paard op te voeden.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hen vormen jij en hem een "kudde" en op dit ogenblik is hij duidelijk leider over jou.
Daarbij komt nog dat hij, gezien zijn leeftijd, misschien begint met "puber" gedrag te vertonen : hij denkt dat hij alles beter weet en zoekt zijn grenzen.
Jij moeten hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op www.thinklikeahorse.org,
daar vindt je al wat info. Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Ik zou je aanraden hulp te zoeken en wil je adviseren om een western trainer of ruiter te zoeken,
zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

Teddy83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 08:55

Marcr train jij paarden ? Volgens mij heb je er wel goed verstand van.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:23

Teddy83 schreef:
Marcr train jij paarden ? Volgens mij heb je er wel goed verstand van.

Neen, ik ben geen trainer of ruiter. Ik verzorg samen met mijn dochter haar paard en doe er grondwerk mee.
Wat ik tracht uit te leggen hebben wij geleerd van onze trainers maar iedereen kan dit leren als hij zich wil inleven in de denk- en leefwereld van paarden.
Dan ga je op een gans andere wijze om met paarden.

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:41

hij moet eerst weer respect voor jou gaan krijgen ik heb ook zoon ruin hij bijt mij dan niet enzo
maar kan dat ook heel goed blijven staan en dan niet verder willen enzo en ik doen nu 1 keer in de week freestyle les en soms tussen door zelf en dat helpt wel veel meer hij moet heel erg gaan inzien wie der de leider is en hij heeft nu door dat hij dat kan zijn en niet jij

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:46

Staat hij vaak in de stal dan op die manege?
Kan je geen wei huren en er een maatje bijzetten?
Ik heb de mijne 3 maand op een stalling proberen zetten, ging van kwaad naar erger.
Nu staat hij op een wei met een vriendje en verandering is zo duidelijk te zien!

Bij de mijne was het probleem dat als hij dan buitenkwam van alles schrik had, nu staat hij constant buiten en is terug veel kalmer.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:54

-