Paarden verhuizen, wat komt er bij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Paarden verhuizen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:56

Afgelopen weekeinde heb ik een andere stal gevonden waar ik mijn paardjes naar toe wil verhuizen. Het laatste weekeinde februari gaat dit gebeuren. Zijn er dingen waar ik extra op moet letten, wat kan ik verwachten, welk gedrag? Hoe lang heeft een paard nodig om tot zichzelf te komen na een verhuizing en zo heb ik eigenlijk veel meer vragen.
Ze komen in een vergelijkbare box, en bij elkaar in dezelfde stal (8 boxen), tegenover elkaar (staan ze nu ook). Alleen wel allemaal vreemde paarden, vreemde mensen etc.

Misschien is hier al een topic over, dan zou ik graag een verwijzing willen.

mika11

Re: Paarden verhuizen, wat komt er bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:36

Wij hebben laatst ook 3 paarden verhuist. We hebben ze eerst met z'n drieën een uurtje in de paddock gelaten. En pas daarna op stal met hooi. Dat ging prima, konden ze in de paddock een beetje rondlopen en de boel bekijken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:06

Mijn poown eind vorige maand verhuisd. Heb m eerst even in zn nieuwe stal een beetje tot rust laten komen (t is geen stresskip maar met dank aan paps kletterde zn naambordje ineens zowat op zn hoofd :+ Vervolgens deed paps óók nog is de klep van de trailer niet bepaald subtiel dicht, dus poown in de stress :') ) en daarna kennis laten maken met zn nieuwe vriendjes... Ging allemaal vrij makkelijk eigenlijk. Merk wel dat ie nu pas een beetje gesettled is. Wandelen heb ik gelijk de volgende dag geprobeerd, maar dat was nog niet zo'n succes :') Afgelopen weekend wel goed gegaan... En dan heb ik een idioot makkelijke poown..
Dus mijn tip; niet te snel alles weer willen doen, Bis had er iig langer voor nodig om tot rust te komen dan ik had gedacht..

Succes met de verhuizing iig!

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:17

Inderdaad je tijd nemen om de paarden te laten wennen....

Ik heb mijn merrie in juni verhuisd. Ze heeft de eerste dag in de stal gestaan naast haar nieuwe maatje. Konden ze in de eerste 24 u al aan elkaar wennen. Ze had 's morgens op de oude stal nog buiten gestaan en de dag erna hebben we het na het werk uitgeprobeerd op de wei... In de eerste weken vond ze het vervelend om alleen achter te blijven... Andere paard was dan rijden... Maar daarna niet meer. Ze is in verhouding snel gewend.

Het is misschien wel een goede tip om de paarden de dag voor de verhuizing een wormenkuur te geven. Nieuwe omgeving andere parasieten...

Komen ze met andere paarden op de wei? Dan is het wellicht slim om ze al met een enkeling uit de kudde op de voorhand kennis te laten maken. Dan hebben ze al een voor de kudde bekent maatje...

Succes met verhuizen...

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:22

als ik zomers paard op vakantie doe (dus grooten vakantie en dan gwn 6 weken)
dan gaan we rustig naar de nieuwe stal rijden als we daar aan komen doe ik me dame op stal zetten met wat lekkers en effe een dikke knuffel en een aai over de bol :D dan vind ze het niet leuk als ik de deur dicht doe want ze is doods bang voor vreemde mense ze mag me moedder nog steets niet ! ze is altijd bang dat ik er achter laat dan ga ik naar de caravin eten en me eigen ding doen en dan ga ik weer naar het paard je dan ga ik met haar struttelen in de wei of paddoc dan doe ik borstelen als ze het toe geeft dat het genoeg is en dan gaat het zadel er op en effe stappen en 2 rondjes draafen en laat ik haar kenis maken met de mense die haar eten geven en zoo en dan lekker op stal met lekkers

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 22:29

Ik ben inderdaad van plan om 's morgens nog gewoon met ze te werken, zodat ze hun beweging hebben gehad. Vroeg in de middag worden ze dan overgebracht (15 minuten met de trailer), zodat ze in ieder geval met licht aankomen en nog een poosje met licht kunnen wennen. Ik ben sowieso van plan alles rustig aan te doen. Ze hebben de laatste tijd in in het werk gestaan, dus moet toch alles weer gaan opbouwen.

De ruin is een allermans vriendje en zal geen problemen geven in de wei, heeft zo nieuwe vriendjes. De merrie ben ik wat benauwder voor, zij is erg eenkennig (paarden) en een echte blijf van mijn lijf merrie. Staat ook vaak alleen in de wei. (kiest hier dus zelf voor). Ze gaan pas vanaf 1 april de wei op, dus we hebben in ieder geval een maand de tijd. Op stal komt ze naast een ruin te staan (andere kant is niets) en de ruin komt tussen twee anderen in.