In de stal is het paard de baas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

In de stal is het paard de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:02

Naar aanleiding van deze quote;
Citaat:
Ten eerste je beestje met rust laten op stal! De stal is zijn plek, en daar ben jij te gast!

Ik heb vaker zulke opmerkingen voorbij zien komen, maar kan me er niet in vinden. Ook in de stal heeft het paard te luisteren. Ik poets en zadel dus gewoon buiten, maar net zo makkelijk in de stal.
Tuurlijk zijn er paarden die er wat gevoeliger op zijn; ik dender niet zomaar de stal in om een flink de borstel over de vacht te halen. Haal het paard even aan bij de deur, en ga gewoon rustig mijn gang. Nooit problemen mee gehad, terwijl de paarden die ik tegenkwam niet allemaal even schattig waren :+

Hoe denken anderen er over?

Anoniem

Re: In de stal is het paard de baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:04

Ik doe ook gewoon poetsen en zadelen in de stal als dat zo uit komt, de ene keer niet, de andere keer wel.
Verder mest ik ook gewoon uit waar ze bijstaat.

Maar ik ga geen rare fratsen uithalen in dr stal, blijf gewoon rustig e.d.
Maar ik vind wel dat ik gewoon de dagelijkse verzorging ook op stal moet kunnen doen :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:05

Ik doe eigenlijk niets met mijn paard in haar stal. Het enige waar ik nu mee bezig ben is wachten tot ik zeg dat je mag eten omdat ik door de beperkte ruimte (en de voerbak in de hoek) ik haar makkelijk een pas terug kan zetten en altijd voor de voerbak kan blijven staan. Maar ik zal er niet poetsen, niet zadelen, niets. Ik vind dat haar stal haar plek is. Als ik bezig ben met vrijheidsdressuur en ze loopt haar stal in weet ik ook voldoende en laat ik haar lekker met rust.

Scheelt wel dat mijn paard erg enthousiast is om mee te werken en naar mij toe te komen, dus dat ik ook nooit de stal in hoef.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 14-02-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:06

Ik vind dat de stal inderdaad de eigen plaats is van een paard. Maar dat betekent niet dat ze ons daar in één keer mogen domineren ofzo :) Da's natuurlijk nonsens. Daarom vindt ik het maar niets een paard in zijn box te borstelen. Maar opzich is het niet zo'n héél groot probleem als je het wel doet, denk ik. Zolang je hem/haar op z'n tijd maar ook de rust gunt in zijn/haar stalletje.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:07

Ik ben de baas, waar dan ook! Maar ik banjer niet zomaar zijn stal in! Daar zit dus wel een verschil tussen.

Ik zeg mijn paard eerst gedag, gewoon bij de deur. Dan gaat ie vanzelf (of anders op vriendelijk (!) commando) achteruit en dan doe ik de deur open. En dan stap ik gewoon naar binnen en meneer gaat aan de kant. Ik hou wel rekening met hem, ben toch in zijn box dus ik ga niet voor zijn hooi staan bijv. Maar hij zal toch echt respect voor mij hebben net als ik voor hem. Respect hebben voor je paard is namelijk niet hetzelfde als over je heen laten lopen en je paard de baas laten zijn!

Edit: in principe poets en zadel ik liever buiten de box: meer ruimte en vaststaand is het makkelijker (anders blijft ie me knuffelen namelijk :+ het is een knuffelkont) maar als het niet anders kan: gewoon in de stal hoor. En dat gaat ook prima.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 14-02-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:07

Wij zijn de leider, als een paard dominant gaat doen (bijv. over de stal) wordt dit gewoon afgestraft.
Ik heb nog nooit een paard gehad wat nijdig was in betrekking tot zijn stal dus veel ervaring heb ik er niet mee.
Verder vind ik dat wanneer paarden staan te eten in de stal je ze de rust moet geven, maar als jij het eten bijv.
wil pakken moet dit kunnen. :)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:08

ik vind het belangrijk dat mijn paard mij accepteerd in zijn stal. hij moet tenslotte respect hebben voor mij. dit betekend niet dat ik niet respecteer dat het zijn plek is en zal ik ook dat respecteren en hem ook zijn rust gunnen , poetsen doe ik in en uit de stal maar opzadelen alleen erbuiten omdat hij dat meer op zijn gemak is .

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:11

ik zadel op op stal, poets op stal en nooit gemerkt dat iemand er hier moeite mee heeft hoor :+ bovendien, poetsen vinden ze beiden een traktatie, een massage, en waar kan je dat beter doen dan lekker thuis :Y) Als ik ze nou een piaffe zou vragen, ala, maar dekentje op en af gaat ook gewoon op stal, waarom dan geen hoofdstel of zadel omknopen. Ben er verder wel voor dat stal een rustplekje is, maar daarmee denk ik meer aan dat er geen hordes kinderen constant aan de deur hangen en in en uit lopen en aan het paard zitten. nu staan ze hier thuis en als ik in- en uitloop breng ik meestal wat te bikken mee dus over het algemeen ben ik erg populair in mijn schuur en word ik ook warm welkom geheten in de stallen, om welke reden ik dan ook werkelijk kom ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:11

Ik vind ook zeker dat het paard niet dominant mag zijn in zijn stal. Ik gedraag me heel rustig in zijn stal, maar hij mag mij zeker niet omver duwen omdat hij snel zijn hooi wilt eten. Dit vind ik evengoed met rangorde te maken hebben en ik sta boven hem.
Ik vind wel heel belangrijk dat hij zich fijn en rustig voelt op stal, vaak ga ik een tijd rustig bij hem in de stal zitten. Het is wel zijjn uitrust plek.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:15

Dit is ongeveer het zelfde verhaal dat je eigenlijk niet in de weide ''mag'' werken met je paard omdat weide/stal ontspanning betekent (Btw, mijn paarden staan niet op stal). Ondanks dat het niet zou mogen, of het oneerlijk zou zijn tegen het paard zie ik niet in dat het paard er last van heeft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:19

Ik denk dat dat een verschil in benadering van je paard is. Het had een quote van mij kunnen zijn. Zo heeft de een zijn paarden puur voor de sport, zo heb ik ze als vrienden en doe ik alle moeite om ze te begrijpen. Daar hoort voor mij het respecteren van de eigen ruimte bij. Een ander zal daar misschien heel anders over denken.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:24

kjoetie schreef:
ik zadel op op stal, poets op stal en nooit gemerkt dat iemand er hier moeite mee heeft hoor :+ bovendien, poetsen vinden ze beiden een traktatie, een massage, en waar kan je dat beter doen dan lekker thuis :Y) Als ik ze nou een piaffe zou vragen, ala, maar dekentje op en af gaat ook gewoon op stal, waarom dan geen hoofdstel of zadel omknopen. Ben er verder wel voor dat stal een rustplekje is, maar daarmee denk ik meer aan dat er geen hordes kinderen constant aan de deur hangen en in en uit lopen en aan het paard zitten. nu staan ze hier thuis en als ik in- en uitloop breng ik meestal wat te bikken mee dus over het algemeen ben ik erg populair in mijn schuur en word ik ook warm welkom geheten in de stallen, om welke reden ik dan ook werkelijk kom ;)

Precies :j

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:29

rijden/langeteugelen/longeren doe ik dan wel weer in een afgebakend stuk, en niet in het eetstuk... om de praktisch vanwege de grond en maatje wat ik er niet steeds tussendoor wil hebben lopen, en ook een stukje gevoel van prive en zakelijk gescheiden houden :').. dat ws nergens op gebaseerd is :') maar ik denk dat ze die plek dan ook wel associeert met werken/opletten.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 14-02-11 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:31

De stal is van onze pony's tot ik mijn man of verzorgster naar binnen stap, dan zijn wij echt de baas.
We kunnen alles en moeten helaas ook alles doen op stal (geen poetsplek) de jongens kunnen naar buiten vertrekken als ze willen. Als er al gezadelt moet worden kan dit op stal of buiten dat maakt de pony niet uit.

Maar ik geef vaak wel als antwoord laat je dier met rust op stal, niet elk paard heeft goede ervaringen op stal, niet alle eigenaren/verzorgers kunnen hun plek "eisen".

Ik weet dus van vroeger een manegepaard, die had een nare rug wond opgelopen (ik weet niet meer waardoor) dit dier is altijd behandeld aan de wond op stal en het was een pijnlijke behandeling. Dier was qua rug genezen maar niet in het koppie, iedereen maar dan ook iedereen die de box wilde betreden werd aangevallen. Dit dier heeft dus geleerd mens in de box betekend pijn.
Iemand daar had een oplossing gevonden door het dier met het hoofd voorbij de deur te laten komen rustig het halster om en uit stal vragen. Buiten stal was het gewoon een super beest.

Niet elk dier is koel in het hoofd en vergeeft behandelingen, hoe vaak wordt er niet ontwormt (met strijd) op stal, krijgt hij/zij de jaarlijkse enting op stal. Wondverzorging op stal.
Soms kan je er gewoon niet onderuit, mijn dierenarts zal ook niet blij zijn om tot de enkels in de drek te moeten staan om te enten. Maar pijnlijke wondverzorging gebeurt bij mij echt niet op stal hardnekkige mok kon ik toen behandelen op een poetsplaats. Nu is de paddock zo dat ik het buiten wel kan doen zonder modderstampen.

Dus ja je paard moet respect hebben voor jou ruimte en veiligheid en veel toestaan, maar kijk ook naar je paard waarom dingen stug doen als het paard het als "naar" ervaart en het ook buiten de stal kan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 22:46

@ Bluestar; de paardentandarts behandelt mn verzorgpony's in hun stal. De influensainjecties krijgen ze net waar ze op dat moment staan (of dat nu hun uitloop of hun stal is), scheren doe ik op stal (telt niet helemaal; beiden vinden die aandacht geweldig :') ), als het regent beslaat de hoefsmid ze beiden op stal. Vegen (ze staan op rubber matten, hebben geleerd buiten te mesten en plassen), kan ik gewoon tussen hun hoeven door doen. Ze tillen ze wel voor me op. Ontwormen doe ik net waar ze staan; binnen of buiten.
Geen langdurige traumatische gebeurtenissen zoals bij het manegepaard, maar wel ook minder prettige dingen. Door gewoon zelf rustig te blijven is het nooit tot argwaan of zo gekomen. Kan direct na een minder prettig gebeuren gewoon bij ze de stal in zonder dat ze zich druk maken.
De keer dat Ascot een fiks gat in zn nek had door open abces is hij op de poetsplaats behandelt. Gat moest met tuinslang helemaal uitgespoten worden. Maicka vond het wassen vrezelijk. Maar beiden hebben er ook geen probleem mee om op de poetsplaats te staan.
Scheelt mischien dat dit beiden haflingers zijn (al hebben ze beiden een groot ego...)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:48

Wat ik wel altijd heb geleerd is dat de stal een veilige plek voor het paard moet zijn.
Dus situaties die eng/pijnlijk zijn voor het paard nooit in de stal doen.
Zoals de dierenarts, paarden tandarts.
Dat je dan beter in een andere stal de behandeling kunt doen zodat de eigen stal een veilige plek blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:51

Dat klopt, de stal is het paard zijn eigen persoonlijke plekje.

MAAR: aangezien wij als mens boven het paard staan, mogen wij ten allen tijde in die stal komen, en daar eigenlijk doen wat we willen.

Hetzelfde geldt voor je hond: wij mogen in zijn mand gaan liggen, maar hij niet in ons bed (in principe toch..).

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:53

het is zijn plek maare ik betaal hem dus ik heb evenveel recht er te staan.
paardlief mag me dankbaar zijn dat ik elke maand me scheel betaal

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:53

Had de opmerking ook in een topic gelezen.

Een paard hoort ondergeschikt te zijn aan de baas.
Dat betekent dat ze ook in de stal naar mij moeten luisteren.
Ik zal ze niet tot vanalles dwingen, maar als ik dekens verwissel, ga poetsen etc vind ik wel dat ze moet luisteren.
Dit gebeurd dan ook gewoon in de stal evenals opzadelen.
Enting krijgen ze ook gewoon op stal, merken ze niets van.

Wel vind ik dat een paard zich veilig moet kunnen voelen op stal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:59

Ik denk dat die opmerking/quote er ook niet over ging of je paard wel of niet moet luisteren in zijn stal, maar het gaat er vooral over OF je op stal moet willen poetsen of niet.

Persoonlijk heb ik respect voor dat kleine stukje persoonlijke ruimte van mijn paard. Daarin hoeft ze niets, daarin kan ze doen wat ze wil. Daarintegen mag mijn paard, ook als ze los loopt, niet in de zadelkamer komen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:05

idd vjesta het gaat er nu steeds over of het moet kunnen, het gaat er om of je het moet willen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:11

Juut schreef:
@ Bluestar; de paardentandarts behandelt mn verzorgpony's in hun stal. De influensainjecties krijgen ze net waar ze op dat moment staan (of dat nu hun uitloop of hun stal is), scheren doe ik op stal (telt niet helemaal; beiden vinden die aandacht geweldig :') ), als het regent beslaat de hoefsmid ze beiden op stal. Vegen (ze staan op rubber matten, hebben geleerd buiten te mesten en plassen), kan ik gewoon tussen hun hoeven door doen. Ze tillen ze wel voor me op. Ontwormen doe ik net waar ze staan; binnen of buiten.
Geen langdurige traumatische gebeurtenissen zoals bij het manegepaard, maar wel ook minder prettige dingen. Door gewoon zelf rustig te blijven is het nooit tot argwaan of zo gekomen. Kan direct na een minder prettig gebeuren gewoon bij ze de stal in zonder dat ze zich druk maken.
De keer dat Ascot een fiks gat in zn nek had door open abces is hij op de poetsplaats behandelt. Gat moest met tuinslang helemaal uitgespoten worden. Maicka vond het wassen vrezelijk. Maar beiden hebben er ook geen probleem mee om op de poetsplaats te staan.
Scheelt mischien dat dit beiden haflingers zijn (al hebben ze beiden een groot ego...)

Is ook ideaal juut ik kan ook alles op stal doen, maar de vraag was meer wie is de baas op stal
Ik gaf het voorbeeld ook alleen dat niet elk paard goede ervaringen heeft op stal. En niet iedere eigenaar/verzorger even handig is in "baas" zijn op stal.

Ik kijk dus ook per dier naar wat hun "gebruiksaanwijzing" is. Als een dier liever niet lastig gevallen wordt op stal zal die dat aangeven, dan zal ik mijn best doen om zo min mogelijk te doen op stal. Niet omdat het paard de baas is daar maar om het veilig gevoel te laten behouden. Aanvallen ed mag van mij dus ook nooit dat wordt gecorrigeerd.
Ik ben de baas in stal (gelukkig) maar ik probeer nare dingen zo veel mogelijk buiten stal te laten plaats vinden. Omdat ik van idee ben stal moet een veilige plaats zijn, en als het daar moet dan moet het daar maar. Ik en het dier moeten af en toe maar even slikken :D en accepteren wat de situatie brengt.

Natuurlijk moet de mens de baas zijn op stal, maar waarom niet een beetje kijken naar het paard zelf. Respect kan je in mijn ogen niet afdwingen met wel verdienen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:46

Ik weet niet meer in welk topic, maar dat zinnetje uit de OP was mij ook al opgevallen en ik dacht erover te reageren.
Ik ben het er niet mee eens. In de omgang met mijn paard ben ik natuurlijk overal de baas, ook in zijn stal. Ik ben ook de baas over het eten dus als ik bij de voerbak wil en ik duw hem aan de kant dan verwacht ik geen tegenstand.
Ik vind ook dat een paard rust moet hebben in zijn stal. Maar als je verstandhouding met je paard goed is dan heb je gewoon een ontspannen situatie als je samen bent.
Een belangrijk punt waar nog al eens aan voorbij gegaan wordt, is dat je paard zich juist kan ontspannen zodra hij weet dat jij de touwtjes in handen hebt. Een strenge/consequente trainer zorgt dus juist voor ontspanning en niet voor spanning. Als een paard ergens van onzeker wordt dan is het wel van een onzeker (overkomend) mens.

Bij mijn paard werkt het prima en het is zeker geen lieverdje! Het is een paard dat regelmatig even “test” of ik nog capabel ben. Dat doet hij door kleine dingetjes, zoals je even opzij duwen. Door deze kleine dingetjes meteen te corrigeren kom je nooit aan de “grote” dingen toe. (gevaarlijk dominant gedrag bedoel ik daarmee) En hoef je ook niet "groot" in te grijpen.

Mensen die een stal als eigen plekje van het paard beschouwen, hoe zien jullie dit in vergelijking met het leven in kuddeverband? Daar heeft een paard toch ook geen plekje voor zichzelf waar de leider niet komt?

Er is mijns inziens wel een groot verschil met manegepaarden en andermans paarden. Manegepaarden omdat er anders gewoon teveel “baasjes” rondlopen, maar nog meer omdat deze leerlingen niet altijd even duidelijk en consequent zullen zijn omdat ze het vak nog leren. Dat kan verwarrend werken voor de paarden. Door ze op stal met rust te laten weten ze daar tenminste waar ze aan toe zijn.
Bij andermans paarden is het niet altijd naar de zin van de eigenaar als je hun paard op gaat voeden.
Paarden die je in training hebt of waarvan je weet dat de eigenaar achter deze benadering staat kun je natuurlijk hetzelfde behandelen als je eigen paard. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:02

Motje11 schreef:
Mensen die een stal als eigen plekje van het paard beschouwen, hoe zien jullie dit in vergelijking met het leven in kuddeverband? Daar heeft een paard toch ook geen plekje voor zichzelf waar de leider niet komt?

Nope. Maar ik ben geen paard en mijn paard leeft niet in een kudde.

Ik vind het gewoon een prettig idee dat mijn paard een plek heeft waar ze niets hoeft. Buiten is haar groepsgenote de baas, in het gangpad en de bak ben ik het, en in haar stal mag ze gewoon lekker doen en laten wat ze wil.

MANELLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:47

hier luisterd het paard gewoon naar mij (meestal) :+
Of dit nou in de stal is of niet.