Help, mijn paard in de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zsa

Help, mijn paard in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 20:36

Beste mensen,

Ik heb een hele lieve en rustig merrie van drie jaar oud. Trailerladen is geen probleem, ze heeft alleen 1 vervelende eigenschap . Als we met de trailer onderweg zijn , een 1 1/2 paards draait ze zich ze om ,vandaag heeft ze zichzelf bijna opgehangen hierdoor.

Ik heb haar aan een elastieke trailerlijn staan.

Ze is 1.66 hoog dus echt een paard. Ze raakt niet in paniek. Maar ik ben wel doodsbang, ik kan haar niet te strak vast zetten want ze moet al zo zoeken naar haar evenwicht.

Een twee paards trailer aanschaffen is uitgesloten.

alle tips welkom

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:43

Vastgezet met een elastieke trailerlijn? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Het klinkt ook niet veilig vind ik.
Er zijn speciale lijnen om een paard in de trailer vast te zetten en daar moet geen rek inzitten. Die hebben aan 1 kant een paniekhaak, voor het geval de lijn snel los moet.
Het beste is je paard met twee van die lijnen vast te zetten (1 aan iedere kant van haar hoofd). Knap paard dat dan nog kan omdraaien.

Deze lijn bedoel ik: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 001352/205

zondersokken

Re: Help, mijn paard in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:52

Er zijn er ook die hun paard los hebben staan in de trailer, moeten ze wel heel braaf en geoefend zijn natuurlijk dus ik weet niet of dat voor jou jonge paard een optie is?

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:00

zo ,n lijn als die van agradi heb met als gevolg dat ze vandaag met haar kont naar de zadelkamer stond hoofd tussen haar knieeen en tegen de wand ze kreeg amper lucht. We zijn via de laadklep naar binnen gegaan en hebben het bovenstuk van haar halster losgemaakt.

met lossen als ik los maak en doe dan klep draait vanaf dag dat we haar hebben ook om dus helaas is los geen optie. Mijn andere paard kan wel los gelukkig,dat is veel beter voor zijn evenwicht.

Misschien is het inderdaad beter om haar aan twee lijn vast te zetten, ben alleen bang bij een poging tot draaien dat ze zich ophangt. Ik ga alles proberen hoor, totdat we de juist oplossing hebben.

Ik heb deze lijn 1xhttp://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/halstertouw/vastzet-/trailerlijnen/product/4040337/205 ik heb nog een tweede in de kast.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:06

Heb je de luifel boven de laadklep open of dicht tijdens het rijden? Ik kan me voorstellen dat als je 'm open laat, dat je paard dan naar buiten wil kijken. Als je 'm sowieso altijd dicht hebt, dan misschien toch eens met 2 trailerlijnen proberen of als dat niks is, helemaal los zetten, zodat ze zich in ieder geval niet kan "ophangen".
Laatst bijgewerkt door SulJinty op 13-02-11 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:11

Ik heb even naar jou lijn gekeken. Die kende ik nog niet. Zou ik zelf ook nooit gebruiken eerlijk gezegd.
Klinkt ingewikkeld hoor, kont naar de zadelkamer en hoofd tussen haar knieen. Hoe krijgt ze dat in hemelsnaam voor elkaar?
Los lijkt me niet echt veilig. Zou echt proberen om haar aan twee lijnen te zetten en die dan ook niet te lang maken (ze zijn verstelbaar) of als je toch lijnen genoeg hebt, zet haar dan aan drie lijnen vast. Twee naar opzij en 1 naar voren.
En dan de lijnen net lang genoeg om te zorgen dat ze bij het hooinet kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:42

Jouw paard wil kennelijk liever achteruit rijden. Dat geeft ze toch wel heel erg duidelijk aan.
Een echt goede oplossing zou zijn een 'achteruitrijdtrailer' te kopen of je eigen trailer daarvoor om te bouwen als het kan. Alle andere oplossingen zijn eigenlijk een beetje paardjepesten...

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:21

Serieus Ibbel? Bestaan die dingen? Dat zou dan wel eens een goede oplossing kunnen zijn.
Ik weet wel dat een paard stabieler staat als ze in een hoek van ca 45 graden kunnen staan, maar dat moet in een 1,5 paards toch wel lukken denk ik.
Dat er ook trailers bestaan waarin ze achterstevoren kunnen staan is nieuw voor mij.

Edit, heb even gegoogled en ik kwam dit tegen:
http://www.2dehands.be/paardensport/tra ... 77507.html

Misschien heeft iemand er iets aan.

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:38

ik heb net een nieuwe trailer 1 dag oud...... ik weet dat paarden liever tegen de rijrichting ingaan zoals een twee paards vrachtwagentje . Zij doet het bij lossen als de klep opengaat en vandaag op de terugreis. ze kijkt achterom. ik heb haar pas drie keer op de trailer gehad. `Ik heb haar pas vier maanden.

Dus een andere trailer aanschaffen is mij nu nog veel te ver gezocht ...ze is jong we moeten nog veel oefenen, maar ik ga eerst met twee touwen en eventueel zeiltje dicht proberen.

O ja de trailer van hierboven genoemd zijn wij wezen kijken ,maar is alleen voor mensen met een zeer ruim ruim budget niet alleen vanwege de aanschaf trailer maar meer de dure auto die hem moet trekken. Ze zijn namelijk heel zwaar.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:46

Ja, ik heb niet naar de prijs gekeken :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:28

Gut, wist niet dat er zo veel paarden graag achteruit rijden dat er zelfs speciale trailers voor zijn! Mijn poown draait zich ook standaard om in de trailer, maar hij staat dan ook gewoon los (eerste keer omdat ie toen nog een half jaar oud en helemaal groen was, daarbij issie nog geen 1,20m dus vastzetten is niet echt handig :+ ). Zeiltje altijd netjes dicht, daar kan t niet aan liggen... Hij rijdt gewoon liever achteruit..

Tsja, miss een camera ophangen in de trailer en bij elke poging van haar om te draaien even de rem aantikken? Ken iemand die zo dr paard heeft afgeleerd te gaan zitten in de trailer maar weet niet of dat ook werkt met omdraaien...

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:36

amyz schreef:
Gut, wist niet dat er zo veel paarden graag achteruit rijden dat er zelfs speciale trailers voor zijn! Mijn poown draait zich ook standaard om in de trailer, maar hij staat dan ook gewoon los (eerste keer omdat ie toen nog een half jaar oud en helemaal groen was, daarbij issie nog geen 1,20m dus vastzetten is niet echt handig :+ ). Zeiltje altijd netjes dicht, daar kan t niet aan liggen... Hij rijdt gewoon liever achteruit..

Tsja, miss een camera ophangen in de trailer en bij elke poging van haar om te draaien even de rem aantikken? Ken iemand die zo dr paard heeft afgeleerd te gaan zitten in de trailer maar weet niet of dat ook werkt met omdraaien...

Vraag me af of dit dé oplossing is, straks draait ze niet meer om in de trailer, maar durft er ook niet meer op..

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 20:09

Vandaag weer met haar geoefend zonder te gaan rijden. Dit heeft mij een halster en drie touwen gekost en waarschijnlijk een beurt bij de chiropractor voor het paard.

Ze loopt er zo op en zolang ik in de buurt blijf is er niks aan de hand . Zodra ik wegloop komt ze in haar achteruit om draait zich razend snel om . Ze is zelfs om de vast over de achterbalk heen gekomen.

Daarna loopt ze gewoon de trailer weer op. Ik heb veel tijd in het clickertraining met mijn vorige paarden gestoken , ook bij haar . Ze vertrouwd volledig op mij met alle gevolgen van dien. ik oefen alleen dit heb ik met de andere ook gedaan maar die draaide niet .

ik heb geen idee hoe ik dit eruit ga krijgen.

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:59

Er loopt een topic over trailer laden; misschien kunnen de deskundigen, die daar genoemd worden, je er mee helpen (er worden daar een paar namen genoemd die veel bokkers kennen.........
[OPG] Trailer laden

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:32

Ik heb met clickertraining ook het trailerladen in het verleden geleerd. Ben wel gewend dat ze de 1e 10 x in hun achteruit willen maar niet dat ze omdraaien.

Ik vraag mijn instructeur conrad van pruijssen om mij weer te helpen..... ik krijg alle paarden in de trailer en normaal uit de trailer maar dit nieuwe paard van mij het zal weer een ware leerschool worden met een oplossing hoop ik.

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:36

Volgens mij heb je een bijzonder paard gezien de weinige reacties van mensen met hetzelfde probleem.
Het zal daarom denk ik ook vragen om een bijzondere oplossing.
Ben heel benieuwd hiernaar.................hoop het later te lezen in dit topic :)