Mijn paard aan iemand leasen, hoe en wat??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusiesu

Mijn paard aan iemand leasen, hoe en wat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 11:39

Ik zit erover te denken om het meisje dat mijn tinker verzorgt haar te laten leasen. Ze heeft al aangegeven dat ze interesse heeft, maar ik moet nu voor mezelf gaan uitzoeken wat dan de afspraken zouden zijn. Mijn paard staat hier gratis aan huis gestald, en ik wil de volledige dagelijkse verzorging aan de leaser overlaten. Ze mag er mee omgaan alsof het haar paard is, alleen ik blijf eigenaar.

Nu is het zo dat ik helemaal geen ervaring met leasen heb. Vragen die ik heb zijn:

Welk bedrag per maand vraag ik aan haar?
    Welke kosten blijf ik als eigenaar dragen ondanks dat zij volledige verzorging heeft?
    Wat zijn belangrijke afspraken die gemaakt moeten worden?

Hoe zit het dus met de kotsen van dierenarts, hooi, hoefsmid etc. En vergeet ik nu eventueel nog andere belangrijke zaken?

ALLE TIPS ZIJN WELKOM!

OdiEtAmo

Re: Mijn paard aan iemand leasen, hoe en wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:11

Ik heb zelf 6 jaar lang een pony geleast.
Ik betaalde het stallingsgeld + een kleine leasevergoeding.

De eigenaresse bleef verantwoordelijk voor het voer, strooisel, DA en het bekappen.
Zelf betaalde ik de TA, eventuele ijzers en wedstrijdkosten.
Ik kreeg er een zadel, hoofdstel, sjabrak en zweetdeken bij. De rest heb ik zelf aangeschaft.
Wanneer er iets kapot ging/niet meer paste was dat voor mijn eigen kosten.

Het is maar net waar je verantwoordelijk voor wil blijven. Stel je doet hetzelfde als bovenstaande.
Wat zou, voor de stalling die jij nu biedt, een redelijke stalprijs zijn? Tel daar de kosten van hoefsmid (bekappen), plus de wormspuit en influenza/tetanus bij op. Bij mij kwam dat op een extra van 20,- p/m.

Heel veel leasers willen alles voor een duppie, maar wat ze vergeten is dat; wanneer hun met het paard rijden, en deze loopt een peesblessure op, de eigenaar voor de kosten moet opdraaien. Leasers vergeten vaak dat ze een paard krijgen, zonder dat ze ooit voor opeens hoge kosten komen te staan (althans, in de meeste gevallen blijft de eigenaar verantwoordelijk voor de DA kosten). Daar mag je best een redelijk bedrag voor vragen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:06

Het is maar net wat je afspreekt. Ik heb een paard in bruikleen gehad, dwz alle kosten en verantwoordelijkheden voor mij maar dan ook zo goed als mijn eigen paard, dus ik koos de stalling, ik bepaalde wanneer de DA kwam, ik besloot of ik naar buiten ging of op wedstrijd...
Zorg alleen dat je alles goed op papier hebt, en ook wat als er onverhoopt iets ergs gebeurd met je paard (koliek, peesblessure,..) of wat als je hem toch wilt verkopen (percentage korting op de aankoopsprijs?)

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:44

Niet dat het ooit gaat gebeuren, maar leasen=prima mits bij mij op stal. Zo houd je er zelf zicht op. Heb al teveel spookverhalen gehoord over verdwenen paarden etc

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:46

ja ze blijft zeker hier! Ik lease haar ook niet omdat ik geen tijd heb, maar dat meisje is zooo lief voor haar en ze kan zelf geen paardje kopen. Als ze Roosje 4 dagen least kan ze er alvast van leren.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:54

Mijn nichtje least mijn pony.
Ze doet haar niet alle dagen mede, omdat ik dit niet wil. (school voor haar en zelf nog mijn pony willen doen)
Ze heeft drie vaste dagen en als ik soms niet kan een dag extra in overleg.
Ze neemt op die dagen alle verzorging op zich.
Hiervoor betaald zij 100 euro meer niet. Dit is bijna de helft van het stallingsgeld.
Als ze iets aan spullen wil mag ze het kopen, ik heb zelf genoeg.
Da en hoefsmid etc betaal ik dus, ze mag op wedstrijd of naar het bos alleen ze moet alles zelf regelen en dit dan even aan mij doorgeven.
Ik ga met wedstrijd of bos namelijk liever mee.

Als je een pony voor alle dagen verleast zou ik misschien ook wel meer vragen. Maar ik vind het zo prima verder staan mijn twee ponys voor een stallings prijs dus is het eigenlijk de gehele stalling van een pony wat betaald word.
Laatst bijgewerkt door Sanniej_ op 22-02-11 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

suusiesu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 12:57

dit klinkt zoals ik het wil doen! Maar ik ben soms bang voor de volgende dingen: wat als ze buiten rijden en er gebeurd iets met mijn paardje??

100 euro, jeetje ik zat aan 60 te denken... zit ik nou zo laag dan?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:01

Je zou bijvoorbeeld haar geen stallingskosten kunnen laten betalen, maar dan wel jaarlijkse en zoveelmaandelijkse DA en TA kosten, evenals die van de hoefsmid. En verder alles wat ze extra wil aan tuigage, moet ze zelf aanschaffen. Maar ook duidelijk hebben wanneer je tinker een blessure oploopt door haar of door jou (om het zo te zeggen) en wie dat dan betaald..
Vind ondanks alles ook dat je er best wat voor mag vragen, ik zou het zelf niet betalen maar degenen die dat wel doen zullen dan ook echt gebruiken waarvoor ze betalen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:01

Je zou bijvoorbeeld haar geen stallingskosten kunnen laten betalen, maar dan wel jaarlijkse en zoveelmaandelijkse DA en TA kosten, evenals die van de hoefsmid. En verder alles wat ze extra wil aan tuigage, moet ze zelf aanschaffen. Maar ook duidelijk hebben wanneer je tinker een blessure oploopt door haar of door jou (om het zo te zeggen) en wie dat dan betaald..
Vind ondanks alles ook dat je er best wat voor mag vragen, ik zou het zelf niet betalen maar degenen die dat wel doen zullen dan ook echt gebruiken waarvoor ze betalen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:03

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. 100 euro is hier in de omgeving zon beetje de helft van wat de meeste mensen vragen
ik begeleid mijn.nichtje ook wel hierin ze mag nu nog alleen wandelen aan de hand en met iemand samen buitenrijden.
Omdat ik het ook nog wel eng vind, als ik merk dat dit zonder problemen gaat dan mag ze pas een stukje alleen naar buiten.
Ik heb ook veel.contact met haar via de telefoon of ga even langs les geven of kijken hoe het gaat.
Ze is nog maar 14 maar kan heel goed aangeven wat goed gaat en wat minder gaat.