Welke bijzondere verrichtingen examen E-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Welke bijzondere verrichtingen examen E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:46

Binnenkort wil ik een poging gaan wagen om mijn E-rijbewijs te gaan. Ben al een beetje aan het oefenen geslagen met achteruit rijden etc. Maar om me een beetje voor te bereiden zou ik graag willen weten wat jullie voor een opdrachten kregen tijdens het afrijden voor je E-rijbewijs.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:51

ik moest een stuk recht achteruit rijden en achteruit keren zeg maar. het is niet moeilijk, je moet gewoon super rustig rijden en goed nadenken bij wat je doet en in de spiegels blijven kijken! succes!

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:56

Bijna altijd komt het dock-rijden erin voor.
Oftewel, de combinatie met een bocht achteruit voor een laaddeur zetten. Dit houdt dus in dat je moet kunnen inschatten wanneer je moet gaan sturen om op dat bepaalde punt uit te komen. Daarnaast moet je op minder dan 1 meter van de deur af tot stilstand komen waarbij je (volgens mij) 1 keer mag uitstappen om te kijken. Lengte van de combinatie kunnen inschatten is hierbij dus ook belangrijk.

Verder kan er het recht achteruit rijden in voorkomen. Dan moet je net zolang recht achteruit blijven rijden totdat de examinator zegt dat het genoeg is, dit is dan bijv. een meter of 20.
Truc hierbij is om achteruit te rijden en afwisselend in beide spiegels te kijken of de aanhanger 'om komt', als dit het geval is, moet je dit direct corrigeren door een klein beetje te sturen.

Achteruit een bocht om is een mogelijkheid, dit is bijna hetzelfde als het dock-rijden, maar hier heb je wel de stoeprand die je kan volgen. Je moet uiteraard wel rekening houden met eventuele geparkeerde auto's, paaltjes enz.
Dit wordt soms ook wel gecombineerd met straatje keren.

Wat ik ook wel eens gehoord heb, maar volgens mij wordt het niet vaak gedaan, inparkeren met een aanhanger.

Bij de bijzondere verrichtingen gaat het in ieder geval voornamelijk om het achteruit kunnen rijden.
Oh ja, het achteruit rijden moet je allemaal op je spiegels doen, dus niet zoals sommige mensen het doen met over je schouder kijken. Maar als je dat eenmaal gewend bent, zie je ook in dat dat makkelijker is en je veel meer ziet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:51

In Belgie is het
- controle voertuig (bandenprofiel en spanning, vloeistoffen van de auto, spiegels, ruitenwissers, elastieken van de aanhanger, reflectoren en lichten, veiligheidskabel, noem maar op) en lading,
- aan- en afkoppelen van de aanhanger,
- 50 meter recht achteruit op je spiegels en bijsturend (als hij recht staat mag je hem niet simpelweg achteruit zetten, je moet aantonen dat je kunt bijsturen),
- in een S-bocht achteruit rijden op de 'laadkade'
(= tussen twee hekken, dichter dan 10 cm komen naast de stoep die naast het voertuig is zonder daarop te botsen, en achteruit rijden richting het achterste hek waar je dichter dan 20 cm bij moet komen zonder het hek te raken, 1 keer opnieuw insteken mag zolang je niet bent uitgestapt, uitstappen om te controleren hoever je nog moet richting hek is toegestaan zolang je niet meer bijstuurt en alleen nog achteruit rijdt.)

In het praktijkexamen op de weg kan de hellingproef voorkomen maar die wordt niet specifiek als bijzondere verrichting geëxamineerd.

Sammyoo

Re: Welke bijzondere verrichtingen examen E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:01

Als je van tevoren wil oefenen is het inderdaad handig om het achteruit rijden (en vooral het bochtje achteruit in alle variaties) goed te oefenen. Als je dat onder de knie hebt, is de rest een eitje.

Izie

Re: Welke bijzondere verrichtingen examen E-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:05

Ik moest bochtje achteruit, en daarbij dus keren
En achterwaarts in parkeren

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:20

ik heb dezelfde ervaring als stevanvi.

ook komt er een stukje in voor waarin je moet bepalen wat voor positie je inneemt in de weg. de instucteur zegt dan dat je fout gereden bent en dat je moet keren. je moet op de kruising dat de meest veilige optie kiezen om te keren.

seikert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:19

stefanvi schreef:
Oh ja, het achteruit rijden moet je allemaal op je spiegels doen, dus niet zoals sommige mensen het doen met over je schouder kijken.

In Utrecht (en ik neem aan in heel nederland) mag je zelf kiezen of je over links of over rechts bocht achteruit (dus keren) gaat en je mag als je over links ( je eigen kant) gaat gewoon met je hoofd uit het raam kijken naar je aanhanger.
Wat wel van je verlangt wordt is dat je het veilig doet dus veel ook om je heen kijkt en stopt als er iemand aan komt.
De examinator (+instructeur) staan buiten om je te waarschuwen als er iemand aan komt die jij echt niet kan zien.

Oefenen helpt maar degene die zakken, zakken meestal op het gewone rijden in het verkeer en niet op de bijzondere verrichtingen.

Succes.

ilse0123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:59

Ik heb sind kort mijn E rijbewijs.

Ik moest alles weten over de theorie van de aanhangwagen. (zwaarte, kentekenbewijzen, defecten)
Aankoppelen zonder de aanhanger te verplaatsen( dus met de auto achteruit recht voorde kogel).
Bochtje achteruit/ keren
50 m recht achter uit
en inpakeren achteruit de dok in.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:08

Weet er iemand misschien iemand die les kan geven in het achteruit parkeren met een S-bocht met trailer?
Of tips zijn ook altijd welkom :-).

groeten,
Liesbet