Buik geschoren = deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Buik geschoren = deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:34

Dag allemaal,

Ik heb even een vraagje over dekengebruik...
Vanmorgen ben ik met mijn merrie, 10 jaar, half-arabier, maar redelijke wintervacht, naar de kliniek gemoeten voor onderzoeken.
Er moest een echo gedaan worden van de buik en enkele biopten genomen, dus nu is haar buik, hartstreek en lies geschoren (rug, flanken, benen, etc niet).

Normaal staat ze 24/24 buiten zonder deken, bijna continu ruwvoer (af en toe is het op voor we nieuw brengen, maar vaak nog niet, ligt er een beetje aan hoe gulzig ze waren).

Toen ik daarnet hooi ging geven stond ze in de schuilstal "ongelukkig te wezen", ze stond niet echt te rillen, wel wat te opgetrokken, hoofd naar beneden, telkens een voorbeen op te trekken (afwisselend), duidelijk ongemakkelijk.
Haar oren voelden vrij fris.
Ze heeft vrij veel verdoving gehad vanmorgen, dus misschien reageert ze daar nog wat op en haar buik en flank is ook wel natgemaakt (doornat) voor het onderzoek.
Ik heb er dus nu (tijdelijk?) een weidedeken opgegooid en wou morgen eens kijken hoe ze zich voelt.
Haar algemene toestand is verder goed, trouwens.

Mijn vraag aan jullie:
Zou een deken verder nodig zijn als enkel de buik / lies / hartstreek geschoren is? De dierenarts dacht van niet, maar raadde wel aan het in de gaten te houden.
Als ik er toch permanent een moet gaan opleggen de rest van de winter, moet ik er een gaan kopen, want het deken dat er nu op ligt is te dik gevoerd om op een verder intacte vacht te leggen, vrees ik, en past ook niet 100% (is een tweedehandsje dat ik heb bijgehouden "voor het geval dat" bij ernstige ziekte ofzo).
Voor ik dus investeringen ga doen in dekens die dan verder toch maar op zolder gaan liggen tot er nog eens eentje ziek is, wilde ik dus even jullie advies...

Bedankt alvast,

Kaat

Napie

Re: Buik geschoren = deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:05

Ik heb mijn shetten vorig jaar begin maart geschoren (toen was de sneeuw zo'n beetje net weg dus koud) en had toen de hals, schouders en buik (tot de lies) geschoren. Ze zijn toen dekenloos op het land gegaan. wel extra ruwvoer

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:08

Deken lijkt me niet echt nodig.
Voelt zich waarschijnlijk niet zo happy door de onderzoeken.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:26

geen deken nodig zodra het paard weer helemaal lekker is, tot die tijd wel een deken opleggen. Met een deken heeft een niet zo lekker paard toch minder energie nodig om warm te blijven. Dus nu in de gaten houden en zodra ze fit is gewoon eraf halen.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 01:36

Bedankt! Ik heb alleen ervaring met "intentioneel geschoren" paarden...
Hopelijk voelt ze zich morgen beter...

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 01:43

ik zou ook gewoon de deken er even oplaten tot ze zich beter voeld. dat kost inderdaad minder energie