Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
manex schreef:Wat wil je met de pony gaan doen? Als je wedstrijden wilt gaan rijden moet het paard gechipt zijn.
Als je haar puur voor de recreatie wilt hebben zou ik er niet zo mee zitten dat ze niet gechipt is.
Dan zou ik op kosten van de verkoper een paspoort laten regelen en laten enten.
Het is dat mijn eigen paard al een chip had toen ik haar kocht maar anders zou ik die er nooit in hebben
laten zetten. Allemaal geldklopperij die dingen.
manex schreef:Wat wil je met de pony gaan doen? Als je wedstrijden wilt gaan rijden moet het paard gechipt zijn.
manex schreef:Als je haar puur voor de recreatie wilt hebben zou ik er niet zo mee zitten dat ze niet gechipt is.
manex schreef:Dan zou ik op kosten van de verkoper een paspoort laten regelen en laten enten.
manex schreef:Het is dat mijn eigen paard al een chip had toen ik haar kocht maar anders zou ik die er nooit in hebben
Alane schreef:manex schreef:Dan zou ik op kosten van de verkoper een paspoort laten regelen en laten enten.
Apart dat je meer waarde hecht aan een enting dan een transponder, temeer een tranponder juit het paspoort met die entingen aan elkaar verbindt. Zodat je zeker weet dat paard en paspoort bij elkaar horen.manex schreef:Het is dat mijn eigen paard al een chip had toen ik haar kocht maar anders zou ik die er nooit in hebben
valt wel mee hoor, toen de transponder ingevoerd werd bij het stamboek betaalde ik geen cent meer voor de inschrijving van het veulen.
Ik weet nu zeker dat paard en paspoort bij elkaar horen en dat de entingsbewijs ook bij dat paard hoort.
Heb je geen transponder dan moet je maar geloven dat het entingsboekje bij dat dier hoort.
manex schreef:Natuurlijk hecht ik meer waarde aan een enting dan aan een chip. Die enting is voor haar eigen gezondheid. Die chip is voor
de regering zodat ze weten waar ze straks de paardenbelasting kunnen ophalen.
manex schreef:En als ik een paard koop waar geen entingboekje en paspoort bij zit en ik regel zelf dat ze wordt geent en dat er een paspoort wordt aangevraagd, weet ik toch echt wel zeker dat het bij dat betreffende paard hoort.
Je weet inderdaad niet zeker of het geen gestolen paard is. Je zou dan de moeite kunnen nemen om het internet af te struinen op
de verschillende sites waar deze paarden worden gemeld.
manex schreef:En inschijving bij een rasgerelateerd stamboek is voor mij ook niet van belang. Het is maar net uit wat voor oogpunt je een paard koopt. Puur voor de recreatie zijn een chip en afstamming totaal niet interessant. De gezondheid van een paard dan weer wel.
manex schreef:@Alane, even goed lezen aub. Ik zou zelf zorgen dat het paard wordt geent zodat ik zeker weet dat het entboekje erbij hoort.
manex schreef:En een chip kun je onklaar maken door er een magneet bij te houden.
manex schreef:Stop er een nieuwe chip, plak de code in het paspoort en klaar ben je. En even voor de duidelijkheid, dit is geen actie die ik zelf zou doen, maar ik ken bepaalde handelaren die daar hun hand niet voor omdraaien. Het hele systeem is zo lek als een mandje.
)

manex schreef:En inschijving bij een rasgerelateerd stamboek is voor mij ook niet van belang. Het is maar net uit wat voor oogpunt je een paard koopt. Puur voor de recreatie zijn een chip en afstamming totaal niet interessant. De gezondheid van een paard dan weer wel.