Elke dag opnieuw inrijden/aanleren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femkesanders

Elke dag opnieuw inrijden/aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 21:45

Hallo, ik heb een tinker van 3,5 ik heb hem vanaf zijn 1e jaar en hij was helemaal groen toen ik hem kocht,
Ik ben meteen begonnen om hem aan de hand te laten lopen, stil staan, poetsen etc.
verder ben ik begonnen met grondwerk.
jij reageert hier super op en heeft in de jaren al veel geleerd,
MAAR ik schrijf niet voor niets elke dag opnieuw inrijden, het is nogal een apart kereltje, hij heeft op in of andere manier schrik gekregen van de lange lijnen, op het moment dat ik al op hem afliep springt hij weg en/ of steigert. }>

Dit gebeurt ook met het aankomen lopen met het zadeldekje, zadel en longeersingel.
ik ben al lang met hem bezig, maar elke dag dat je met hem aan de slag wil gaan, zie je zijn ogen draaien, en probeert weg te springen.

Ook heeft hij 2 weken geleden vast gelegen in de stal, dit was nog geen 10 minuten toen ik erbij was en hem omhoog kreeg,
maar vanaf dat moment wil hij niet meer rechtsom lopen, zet heel zijn kracht in, en draait naar links.

Ook vandaag presteerde hij het weer, ik heb een ervaren instuctrice die al veel paarden zadelmak heeft gemaakt, we hebben hem vandaag eerst linksom gepakt, en dit deed hij keurig netjes met ontspanning in zijn lijf.

Ik had speciaal voor vandaag een roundpen afgezet met hoge witte paaltjes en rood wit lint, zodat hij minder ruimte heeft om te ontsnappen,
omdat hij rechtsom zo moeilijk loopt wilde we hem eerst los rechtsom laten lopen,
Hij ging vervolgens elke keer tegen het lint omhoog staan, waarbij ik dacht dat hij er dwars doorheen zou gaan,

een aantal rondes moesten we hem flink achterna zitten om hem uberhoubt rechtsom te laten lopen, we hebben aan pijn gedacht en stugheid in zijn nek, dit kan wel een beetje zijn maar niet na 2 weken en andere dingen kan hij wel rechts,

Op een gegeven moment liep hij keurig door, en sprong een meter hoog over het afgezette lint. }:0

En dat voor een 3,5 jarige tinker, die we nu een allrounder noemen.

Misschien hebben jullie Tips, ik heb wel een aantal ervaren mensen om me heen, maar hij is echt apart verhaal.

De meeste tips die ik krijg is blijven herhalen, en doet doen we natuurlijk, en we gaan ook gewoon door als hij denkt dat hij het er niet mee eens is, we stoppen ook pas als hij een ronde goed heeft afgesloten.

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Revanches op 12-02-11 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit tekst verwijderd

Freechoice

Re: ELKE DAG OPNIEUW INRIJDEN( AANLEREN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:47

Ik zou hem toch even na laten kijken hoor. Een paard wat vast gelegen heeft ook al is het relatief kort kan echt wel ergens last hebben en houden als dit niet hersteld wordt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:50

osteopaat erbij halen, bij voorkeur iemand die ook fysiotherapeut is. Paarden die vast gelegen hebben hebben heel vaak schade..

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:53

ik zou hem idd toch maar even laten nakijken door een ostheopaat/fysiotherapeut.
hij kan wel degelijk nog last hebben van het vast liggen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:55

laat hem zowiezo nakijken, het arme dier geeft aan dat hij het niet fijn heeft.

En het lijkt erop dat jullie te snel gaan en dat hij het in zijn koppie niet meer bij kan benen. Ik zou een paar stappen terug zetten en heel langzaam weer opbouwen. Het diertje is pas 3,5! Tinkers zijn echte laatbloeiers, ik ben op de mijne pas met 5 jaar gaan zitten. Daarvoor was hij er geestelijk echt nog niet klaar voor.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:56

Klinkt alsof hij ergens last van heeft, ik zou hem ook even na laten kijken.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:00

Mijn paard heeft ook vast gelegen in de stal(Hoef door de trailies gekregen en ong. 2 uur gelegen).
Meteen osteo bij gehaald, en maar goed ook hij zat helemaal vast op rechts.
Nu 2 behandelingen verder kan ik er weer redelijk op rijden op links, maar met goede training komt alles goed

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:07

Laat je paardje nakijken door een deskundig iemand!!! Je paard geeft duidelijk aan ergens (veel) last van te hebben. Dit kan lichamelijk, maar ook psychisch zijn. Sluit eerst uit dat er niks lichamelijks aan de hand is. En kijk dan verder. Hem nu doorpakken kan voor enorme problemen zorgen.

Luister naar je paard. Wat het ook is, ij geeft echt duidelijk aan dat er iets goed mis is...

Mocht er lichamelijk niks aan de hand zijn. Dan is het geestelijk. Zoals al eerder gezegd kan het zijn dat hij er nog niet aan toe is. Ik ben zelf ook een voorstander om niet zo vroeg al te beginnen met inrijden en doorrijden. Maar ze eerst de tijd te geven om lichamelijk en geestelijk te groeien en dan rustig aan te kijken wat ze aan kunnen.

En helaas heb ik al vele paarden zien passeren die niet goed begrepen werden of er niet naar geluisterd en gekeken werd dat er iets mis was. Deze paarden hebben veel leed moeten doorstaan. Doe je paardje dit niet aan.

Goed dat je advies zoekt en er mee bezig bent. Mijn advies is echt om hulp te zoeken bij iemand die het probleem kan achterhalen en samen met jou en je paardje aan de oplossing kan werken.

collie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:14

Ik zou ook gebruik maken van de Bach therapie. Ik ken veel mensen die goede resultaten hebben behaald.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:19

Laten nakijken op lichamelijke pijn zoals al eerder is geschreven. Voor de rest: ik zou hem even een tijd (half jaartje? paar maanden?) rust gunnen. Beest reageert totaal overspannen op dingen die op 'werk' wijzen. Relaxte dingetjes doen als wandelen, borstelen, voetje geven, spelletjes, alles waar geen druk opzit. Na een rustige zomer eens kijken of je het heel kalm en in langzamer tempo kan oppakken dan je het nu doet. Voor elk paard is 3,5 jaar jong maar voor een Tinker helemaal.
Als je hem nu onder druk blijft zetten krijg je of 1. een gek paard wat nooit meer normaal wordt of 2. een mentaal gebroken paard. Maar anderen zullen mij misschien weer een softie vinden en zullen schrijven dat je m eens flink moet blijven doorpakken. Dan ga je in mijn optiek dus voor optie 2 en dat vind ik niet diervriendelijk.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:22

Je bent al vanaf dat ie 1 jaar oud is met m bezig? Achterelkaardoor? Denk dat het verstandig is hem ook rust te geven, jonge paarden nemen alles in zich op en hebben tijd nodig alles te verwerken en te laten bezinken. Ik zou dus echt niet elke dag wat met m doen!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:28

Sowieso wil ik je adviseren om hem eens goed na te laten kijken door osteopaat/fysiotherapeut, je hebt gelijk, het stijve zou er na 2 weken wel af moeten zijn maar bijv. een verschoven halswervel niet ;)
Verder reageert hij dus nogal hysterisch op de dingen die je met hem probeert... vergeet niet dat hij nog maar 3,5 is en voor zo'n ras is dat in verhouding nog jeugdiger dan voor een bijv. KWPN'er.
Misschien snapt hij het ook gewoon mentaal allemaal nog niet, niet ieder kind is bijv. op dezelfde leeftijd zindelijk om maar iets stoms te noemen, de een heeft het gewoon eerder door dan de ander en als je die ander niet gewoon een paar maanden laat doen maar persé door pusht dan zal zo eentje er juist meer moeite en aversie tegen krijgen.

Misschien moet hij gewoon even een paar maanden op de wei. Laat 'm eens 2 maanden staan, alleen mee poetsen, voetjes geven enz en voor de rest gewoon lekker niks.
Wat maken die 2 maanden nou uit op een paardenleven? Desnoods 4, of gewoon lekker een hele zomer.
En je geeft aan dat je alles al met hem hebt gedaan, dus het is niet dat je over 2 maanden helemaal overnieuw moet beginnen, je zal verbaasd staan hoeveel ze onthouden omdat ze dat al eens hebben gedaan ;)

Juist omdat je aangeeft dat je instructrice al heel veel paarden zadelmak heeft gemaakt, mag je hopelijk van haar verwachten dat zij niet voor ieder paard hetzelfde tijdschema aanhoudt wat betreft beleren. De een zal er langer over doen en is er misschien sowieso pas later klaar voor.

Gun 'm wat tijd om al het geleerde eens te verwerken en gun hem ook tijd om wat volwassener in z'n koppie te worden :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:02

Wat hierboven al door velen is gezegd, daar sluit ik me bij aan: eerst dingen uitsluiten, dus na laten kijken. Schakel een chiropractor in! ;)
Daarnaast zou ik willen voorstellen om niet ELKE dag met dit beestje aan de gang te gaan. Op deze jonge leeftijd is 3 tot 4 keer per week meer dan voldoende. Hou het kort, dus hooguit een half uurtje en daarna weer lekker vrij. Wissel je oefeningen ook elke keer af: de ene keer longeren, de andere keer grondwerk, weer een andere keer alleen aan de hand wandelen... Op deze manier hou je het leuk en uitdagend! ;)

Diesel2005

Re: Elke dag opnieuw inrijden/aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:19

Ik zou hem ook na laten kijken en even een paar stappen terug doen. Gewoon alleen poetsen, wandelen aan de hand, enz. Daarna zou ik hem lekker de hele zomer op de wei laten lopen en aan het eind van de zomer weer van voor af aan beginnen.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 20:58

Nou ik snap jullie reacties wel hoor, fysiotherapeut is erbij geweest, maar hij is zo soepel als wat, zover je natuurlijk van buitenaf kan zien,

verder nee ik ben niet vanaf zijn 1 jaar continu met hem bezig, heel veel afwisseling, de ene keer poetsen knuffelen, de andere keer spelen, schriktraining, en daarnaast stap voor stap met wat grondwerk begonnen.

Verder we rijden nog niet op hem we hebben er nu 3 keer op gezeten, dit vind hij niet eng reageert dat hij het niet zo nodig vindt allemaal, types karakter.

hij reageert alleen panisch op de lijnen en op een zadeldek alleen als je op hem afloopt, als het erop ligt is er niets meer aan de hand.

ook met tussenposes van rust wekenlange vakantie etc.
we zijn nu wat intensiever bezig om juist regelmaat te krijgen maar dit is pas 2 weken.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:03

Dit is precies wat ik nu doe!

dus ligt het niet aan, ook spelen en lekker poetsen of alleen wat lekkers brengen doe ik ook.

hij wordt 1 soms 2 keer wat aan het werk gezet en dan ongeveer een half uurtje.

Shenavallie schreef:
Wat hierboven al door velen is gezegd, daar sluit ik me bij aan: eerst dingen uitsluiten, dus na laten kijken. Schakel een chiropractor in! ;)
Daarnaast zou ik willen voorstellen om niet ELKE dag met dit beestje aan de gang te gaan. Op deze jonge leeftijd is 3 tot 4 keer per week meer dan voldoende. Hou het kort, dus hooguit een half uurtje en daarna weer lekker vrij. Wissel je oefeningen ook elke keer af: de ene keer longeren, de andere keer grondwerk, weer een andere keer alleen aan de hand wandelen... Op deze manier hou je het leuk en uitdagend! ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:08

fysio kijkt alleen naar de spieren, osteopaat kan alle wervels ed langs om te kijken of alles nog goed zit...

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:10

Ik zal nog iets duidelijker zijn in wat ik in het topic heb geschreven, ik schrijf bv. dat als ik elke dag met hem aan de slag wil gaan hij hetzelfde reageert, Ik werk NIET elke dag met hem maar bedoel dit als wijze van spreken, je komt vandaag aangelopen met het zadeldek en hij denkt oei wat eng, en springt weg, als ik dit herhaal maakt het hem niets meer uit,

ik kom daarna overmorgen weer aangelopen met lijnen of dekje, hij kijkt en wil weer wegspringen, als je daarna het eroplegt is er niets meer aan de hand.

ook kan ik 3 weken niets doen reageert hij hetzelfde, dit ook na 6 weken of na 1 dag. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:11

Ik wil nog wel wat toevoegen:

Omdat hij nogal heftig reageert om dingen die op hem afkomen, zou je je af kunnen vragen of hij niet toevallig slechtziend of blind is al of niet aan maar 1 oog wat zijn blikveld beinvloed en angstig maakt. Eenmaal op de rug ziet hij het nl niet meer zo. Ik heb een paard gehad dat vrijwel blind was en een paard dat aan een oog blind was en die eenzijdigheid herken ik wel.

Daarnaast kan er net zogoed iets ana een klant van de mond dwarszitten, op die leeftijd wisselen ze nog.

Dan bestaat er ook nog eenzijdigheid van de ruiter. Het kan zijn dat je de hulpen niet exact spiegelt en tegenstrijdinge hulpen geeft, bv met de teugel links vragen maar met je heupen naar rechts zitten om een extreem voorbeeld te noemen. Vaak heeft en en ander te maken met hoe je met de buitenteugel omgaat.

*edit, in Engeland heb ik een paard meegemaakt van over de twintig dat nog steeds bang was van alles waar je mee aan kwam dragen van borstel tot zadel en die moest je altijd geruststellend toespreken. Als je het een keer vergat vloog hij zowat tegeh het plafond. Dus de wijsheid komt niet altijd met de jaren. :D
Ditzelfde paard verzette zich ook hevig tegen teugeldruk, kon geweldig aan de kletter gaan, maar was door mij met zachte hand goed te rijden (ik ben iemand die sterk geloofd in meer geven ipv meer nemen, bij problemen) tot grote verbazing van de eigenaar. :+
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-02-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:13

Heb je helemaal gelijk in, ik zou die ook zeker langs laten komen als ik niet denk dat het nu niet beter ging met hem, heb vandaag alleen maar geoefend om aan de rechterkant van hem te lopen omdat hij dat moeilijk vond, hij deed het helemaal super. ook met zijn nek enz,
hij mocht dan ook na 10 min. weer de wei in :D
marise83 schreef:
fysio kijkt alleen naar de spieren, osteopaat kan alle wervels ed langs om te kijken of alles nog goed zit...

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:18

Jaaa, kijk daar heb ik ook aangedacht en na laten kijken bij zijn laatste enting, wat je ook hoort en ziet is dat de ogen van het paard scheeft staan dus niet in 1 rechte lijn, dan regeren ze ook zo,

Helaas of eigenlijk fijn is dit dus uitgesloten,

verder zijn gebit ik werk nu nog met een touwhalster, hij wisselt slecht/niet dus tandarts komt regelmatig, hij ontpant nog niet voldoende dus hangen we er nog geen bit in.

en de laatste ik zit er zelf nog niet op _/-\o_ hoop er over een half jaar een keer op te zitten <3 ,
er is nu 2 keer iemand op gaan zitten voor het gevoel v <3 oor hem.
Lusitana schreef:
Ik wil nog wel wat toevoegen:

Omdat hij nogal heftig reageert om dingen die op hem afkomen, zou je je af kunnen vragen of hij niet toevallig slechtziend of blind is al of niet aan maar 1 oog wat zijn blikveld beinvloed en angstig maakt. Eenmaal op de rug ziet hij het nl niet meer zo. Ik heb een paard gehad dat vrijwel blind was en een paard dat aan een oog blind was en die eenzijdigheid herken ik wel.

Daarnaast kan er net zogoed iets ana een klant van de mond dwarszitten, op die leeftijd wisselen ze nog.

Dan bestaat er ook nog eenzijdigheid van de ruiter. Het kan zijn dat je de hulpen niet exact spiegelt en tegenstrijdinge hulpen geeft, bv met de teugel links vragen maar met je heupen naar rechts zitten om een extreem voorbeeld te noemen. Vaak heeft en en ander te maken met hoe je met de buitenteugel omgaat.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:20

Tips over het lijf zijn al gegeven dus val ik maar niet in de herhaling.
Het enige wat ik zo kan bedenken waarom jou paard schrikt als je komt aanlopen, maar alles oke is als het erop ligt is misschien jou houding.

Misschien loop je onbewust met een wat sluipende gang of in je gedachte dat lukt nooit.
Loop naar hem toe met wat lekkers in de ene hand en in de andere een dekje lijntje of iets anders (waar je dus niet mee gaat werken) Kijk na een paar keer herhalen eens of de reactie het zelfde is.

Ik zeg altijd ik kan mijn pony nog bang krijgen voor zijn appeltje het is puur de manier hoe je er mee aankomt. Lol als ik de appel van me af gooit en doet alsof het een bom is staat mijn pony aan de andere kant van de paddock. Daarna moet ik toch even wat moeite doen om hem het appeltje te laten op eten.
Nogmaals met dit verhaaltje wil ik alleen proberen te vertellen kijk eens naar je eigen houding.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:24

Lusitana,

wat leuk dat laatste voorbeeld, en ja denk ook met veel geduld maar ook niet altijd te flauw doen, ik verstop geen dekje en ben dat ook niet van plan, want als ik nou naast hem ga staan en doe het bv. 10 keer op hem aflopen denkt ie tis wel goed,
maar kom je morgen denkt ie doeiii

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:27

Klopt blue star,

denk dat je wel een punt maakt maar ik ben niet altijd diegene die op hem afloopt, ik heb hem weleens vast en komt de instructrice op hem afgelopen en die heeft een minder onzekere houding,
ik ben zeker op mun hoede dus dat kan er zeker mee te maken hebben, maar dat ik zo reageer is niet voor niets want ik weet wat hij doet.
en dat is en blijft moeilijk! *D

BlueStar schreef:
Tips over het lijf zijn al gegeven dus val ik maar niet in de herhaling.
Het enige wat ik zo kan bedenken waarom jou paard schrikt als je komt aanlopen, maar alles oke is als het erop ligt is misschien jou houding.

Misschien loop je onbewust met een wat sluipende gang of in je gedachte dat lukt nooit.
Loop naar hem toe met wat lekkers in de ene hand en in de andere een dekje lijntje of iets anders (waar je dus niet mee gaat werken) Kijk na een paar keer herhalen eens of de reactie het zelfde is.

Ik zeg altijd ik kan mijn pony nog bang krijgen voor zijn appeltje het is puur de manier hoe je er mee aankomt. Lol als ik de appel van me af gooit en doet alsof het een bom is staat mijn pony aan de andere kant van de paddock. Daarna moet ik toch even wat moeite doen om hem het appeltje te laten op eten.
Nogmaals met dit verhaaltje wil ik alleen proberen te vertellen kijk eens naar je eigen houding.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:35

Je kunt gewoon hardop zeggen:"En dan ga je natuurlijk weer schrikken en dit en dat doen (invullen wat hij altijd doet)."
Grappig genoeg doen ze het dan vaak niet. Dat komt deels omdat je, als je hardop je angst uitspreekt, die angst niet meer zo in je houding zit, maar je mond uitkomt, zeg maar. Daarbij, als je hem niet serieus neemt, voelt hij meteen dat er eigenlijk niks engs kan zijn. Anders deed je toch niet zo lakoniek?