Hengst met zeer vroege hengstenkuren?? graag advies reacties

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inge10

Hengst met zeer vroege hengstenkuren?? graag advies reacties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 18:23

Hoi allemaal heb even jullie advies en ervaringen nodig.

Ik heb een jonge hengst van zo'n 7 a 8 maanden.
Deze heeft al flink wat hengstekuren naar merries inclusief het echt erop willen springen.
We denken ook dat er al 1 bal is ingedaald (moeten we nog even goed naar laten kijken).
Volgens de stalling waar die staat kan ik hem het beste zo snel mogelijk laten castereren
(deze zomer zeggen ze)vanwege zijn dominate gedrag. Maar ikzelf vind dit wel erg vroeg
dan zou die voordat hij 1 jaar is al gecastreerd moeten worden.
En hoe zit het dan verder met zijn groei? Wordt hij dat ook niet te slungelig en te klein?
En is het wel goed voor hem zo vroeg?

Graag jullie ervaringen en advies

Alvast bedankt

Anomien

Re: Hengst met zeer vroege hengstenkuren?? graag advies reacties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:25

naar mijn weten kan het met 1 jaar al prima en worden ze er zelfs groter van. Aangezien een hengst zijn energie in andere dingen stopt t.o.v. een ruintje.

Ik had het wel gedaan. Wanneer ze onhandelbaar zijn en vaak met 8 maanden toch al flink aan te maat... kun je er ongelukken mee krijgen. Maar het beste kun je dat vragen aan de DA.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:25

pfff... ik heb geen idee.
ik lees ff mee

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:35

Wij hebben Sylvester om deze reden gekastreerd met 8 maanden. Bij hem waren toen beide ballen al ingedaald. Beestje was niet meer te houden en nadat hij me voor de 2e keer in een week een verkreukeld jukbeen had getrapt met maaien was voor ons de keus snel gemaakt. Hij dekte toen ook al merries en was gewoon niet fijn meer in de omgang. De dierenartsen waren in eerste instantie wat verbaasd dat we hem al wilden opereren maar nadat ze met 4 aan hem gehangen hebben om de narcose te geven was voor hun de keus ook niet moeilijk meer. En wat een verademing een paar weken later, heel gemakkelijk in de omgang normaal tegen merries.

Helaas weten we niet hoe hij als volwassen paard was geworden maar als 2 jarige was hij heel normaal in zijn ontwikkeling, gewoon een standaard arabier voor zijn leeftijd en niets dunner of ieler dan zijn nog hengst collega's.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:37

weet niet of het mogelijk is maar gooi hem nog een jaar of 2 bij een hengsten groep van zijn leeftijd,goed voor tussen de oortjes zeg maar. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:41

amazone77 schreef:
weet niet of het mogelijk is maar gooi hem nog een jaar of 2 bij een hengsten groep van zijn leeftijd,goed voor tussen de oortjes zeg maar. ;)

ik zou dat al snel doen als ik ts was, hij is al bijna 8 maanden, een paar maanden verder en die merries zijn drachtig :P

wat info ;) zoekfunctie doet wonderen....

chrisje_83 @ [MD] wanneer is een hengstveulen vruchtbaar

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:44

een hengst is met 8 maanden toch al vruchtbaar? En als je merrie hebt die nu al hengstig is (net als de mijne)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:45

rienne schreef:
een hengst is met 8 maanden toch al vruchtbaar? En als je merrie hebt die nu al hengstig is (net als de mijne)

kan :j dan heb je een probleem....

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:48

Nah, die van mij sprong met die leeftijd ook op merries maar stond vervolgens een beetje stom te kijken, wist niet hoe t verder moest _O-

Maar zou idd even contact opnemen met je da. Als ie onhandelbaar moet kan je beter zo snel mogelijk castreren want das gewoon niet fijn, een stuiterende hengst naast je. Persoonlijk zou ik dan liever uiteindelijk een paard zonder die hengstenhals hebben dan er eentje mét, en zelf een gebroken nek :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:49

Ik heb de mijne laten castreren ook 8 kzou vragen of de dierenarts langs komt bij die van mij waren hun ballen al ingedaalt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:49

Kan heel goed, ik heb hengsten van 2,5/3 maanden al zulk gedrag zien vertonen, slurfje eruit, haantjesgedrag en tot springen aan toe.
Zoals gezegd; 8 maanden is idd vruchtbaar dus ik zou het er niet opaan laten komen. Of apart zetten met een koppel hengstveulens of zsm castreren, als hij bij merrie's staat moet je daar echt niet mee wachten tot de zomer.

Hoe je paard uitgroeid is altijd de vraag, ruinen zijn niet perse smaller dan hengsten. Als je hem echt een breed hengstenuiterlijk wilt laten krijgen moet je hem hengst laten tot zeker 2,5-3 jaar. Daarvoor zie je van het hengst zijn nog weinig en heeft het dus ook geen zin hem daarom langer hengst te laten.
Ruinen worden over het algemeen een paar cm groter dan hengsten.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 04:13

Qua groei wisseld het enorm. Gemiddeld worden ruinen inderdaad iets groter. Maar op mijn oude pensionstal stond een paard van ongeveer 178. Grootste paard van stal, en pas geruind op zijn 8e.
Is er geen mogelijkheid tot het plaatsen in een opfok ? Kun je kijken wat hij nog doet qua groei, zonder dat je er last van hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 04:17

Ja de ouders spelen ook nog altijd een rol hé?
Maar stel dat al zijn voorouders tot 6 generatie's allemaal 160 waren, dan wordt een merrie ook 160, een hengst 158 en een ruin 162, voor het idee.
In praktijk merk je daar zowieso niets van want je weet nooit hoe groot hij zou worden wanneer je hem niet zou ruinen of andersom en vergelijken met andere paarden is niet redelijk omdat die andere ouders hebben. Daarnaast spelen ook omgevingsfactoren zoals voeding, beweging ed een grote rol.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:03

als bijde ballen ingedaald zijn kun je hem zeker nu al castereren,zijn beide ballen er nog niet moet hij naar de kliniek voor een casteratie.
vroeg gecastereerde hengsten(ruinen) worden over het algemeen groter,meetal wel wat slungeliger.
misschien kun je hem in een groep zetten met andere jaarlingen/veulens,als je nog niet wilt castereren.
onze 1,5jr a pony hengst heeft pas 1 bal dus we moeten nog wat wachten hij dekt ook nog niet en is erg braaf,maar hem had ik ook liever met 1jr gecastereerd,maar helaas

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:57

laat ze goed informeren door een dierenarst

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:02

Hengsten zijn vaak kleiner dan wanneer hij geruind worden, dan worden ze hoger in stokmaat, het zit m meer in de spieren zoals forse hengstennek als je m hengst laat.

Ja hoor ook hengsten kunnen op die leeftijd flink vervelend zijn. niks mis mee.

Maar inderdaad, dat is per paard verschillend en laat je goed informeren door een veearts.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:23

eventjes offtopic:
Als je je hengst op z'n derde (of in ieder geval laat) castreert, houden ze dan die hengstenbouw(grote spieren) of gaan die spieren weer weg? :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:12

Spieren kunnen weer weg gaan, afhankelijk van waar ze zitten ;)
Maar een hengst wordt vaak lang hengst gelaten vanwege het wat breder zijn, grovere kaken/hoofd ed en dat gaat natuurlijk niet meer weg als het er eenmaal zit.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:17

listiglistje schreef:
rienne schreef:

kan :j dan heb je een probleem....

ons hengstveulen is deze maand 9 maanden en onze hengstige merrie staat er helemaal klaar voor...

Hij heeft zo iets van... WAT WIL JE NOU donder op _O-

inge10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 15:19

Allemaal bedankt vooor de reacties.
Heb besloten om hem ergens anders tussen de ruinen en 2 hengstjes te zetten.
Vandaag overgeplaatst en ging niet helemaal verkeerd.
Hij moet nog even leren dat ie de baas niet is of mag spelen maar dat komt vast wel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:23

Fijn dat het goed gaat in de nieuwe groep. Toch zou ik zelf niet te lang wachten met castreren. Ze groeien echt niet mooier uit als ze lang hengst zijn, alleen heb je bij vroeg geruinde paarden niet zo heel veel last van echt hengstengedrag later. Als dat er eenmaal inzit, krijg je het er namelijk niet meer uit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:36

ik heb een nu 3-jarige friese ruin die inmiddels al 1.65 mtr is (van juni 2008) en hij is met ca 8 maanden geruind.

inge10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 16:22

Helaas heb ik hem devolgende dag alweer op mogen halen. Terug naar zijn oude plekje. Zijn vriendje was veranderd naar zijn grootste vijand. Dus toch besloten dat hij geruind wordt zodra het kan.

Allemaal bedankt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:26

Goed besluit TS! Dit soort hengsten kan je op een gegeven moment ook nergens meer kwijt qua stalling.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:51

Hier worden ze ook voor hun eerste jaar gecastreerd. Heeft naar mijn idee echt geen invloed op de groei of uitstraling, Hengsten die op hun 3e gecastreerd worden zijn ook in no-time hun hengsten-uitstraling kwijt qua uiterlijk, maar je kunt er wel pech mee hebben dat ze als ruin zijnde blijven proberen te dekken en dat ze dus nooit bij merries in de wei kunnen.