Weer opnieuw leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MJ__

Weer opnieuw leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:36

Sinds mijn pony een peesblessure had,ben ik me veel meer gaan concentreren op haar beter maken.
Hier stak meer tijd in dan ik had gedacht,en heb die tijd niet meer gereden.
Uiteindelijk is deze blessure na 2 jaar overgegaan.
Toen ben ik na terug een beetje manegelessen om weer te wennen aan een rug van een paard,begonnen met haar weer een beetje in te rijden (echt geen probleem,braver dan haar ga je niet vinden.)
Maar na die peesblessure kon ze wel nooit meer rijden zoals we voorheen deden.
Dus heb ik een verzorgstertje voor haar gezocht die plezier beleefde aan rustig hobbelen in de piste,en ben mij meer bezig gaan houden met andere dingen.

Na dit alles heb ik min of meer 4 jaar niet meer gereden (alleen dat inrijden,maar wie mijn pony kent kan dit echt amper als intensief rijden bekijken.)
Nu ben ik na overleg met mijn ouders,vanplan om een nieuw paardje te kopen,
Omdat ik uiteraard ook wel weet dat ik terug wat training kan gebruiken voor mezelf eerst,zoek ik de beste manier om terug te ''leren'' paardrijden.Omdat ik ook van mezelf weet dat ik veel dingen in die 4 jaar vergeten ben.

Manegelessen is wel een optie,Maar dat heb ik voor ik Mijn pony opnieuw ging berijden ook even gevolgd,
En eigenlijk heb ik hier niet zo heel veel van geleerd.
1.Omdat ze zich vooral concentreren op de basis,waar opzich niets mis mee is,maar die heb ik na 2 lessen ook wel terug beet.
2.Omdat ik opzich nog al een angsthaas ben (geworden),en manegepaarden zijn uit mijn ondervindingen ongelooflijk loom of ongelooflijk gevaarlijk. (wil hier nog wel wat uitleg over geven,maar anders wordt de startpost zo lang :') ).

Nu vroeg ik me af voor degene die een gelijksoortige situatie hebben gehad,
Hoe hebben jullie na een lange tijd het paardrijden weer opgepikt?

Maflinger_S

Re: Weer opnieuw leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:43

Ik heb het rijden na 20 jaar niet gereden te hebben weer opgepakt met privélessen op een pensionstal annex manege en dat beviel prima.
Ik denk dat het voor jou een goede optie zou zijn om met je nieuwe paardje privélessen te gaan volgen en lekker bij de basis te beginnen: goed zitten, vertrouwen kweken of wellicht zelfs beginnen met grondwerk en longeren, nog even zonder rijden.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:44

Ja,dat zou ik zowieso ook doen,
maar ik ben bang dat ik het paard omzeep ga helpen zonder dat ik het besef.
(heb ik altijd al gedacht,en nog nooit gedaan,maar het blijft steeds in mijn hoofd hangen :') )
Dus ik wil graag weer eerst heel goed kunnen rijden,voor ik aan een nieuwe begin.
Vind het alleen zo moeilijk om daar de geschikte manier voor te vinden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:46

Dan zou ik in elk geval gaan voor een wat ouder paard die jou weer in het zadel kan helpen zeg maar.
Dus een van minimaal een jaar of 7/8 die braaf is en waar je van kan leren.
Zoek daar een leuke instructeur/trice bij en dan gaat de rest vanzelf.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:48

Privélessen idd. Daarin leer je vele malen meer dan in een groepsles. Wel een goede instructeur zoeken, natuurlijk. En dan beginnen met een aantal zitlessen aan de longe. Mijn instructeur vond dat niet nodig toen ik weer begin met paardrijden. Achteraf heb ik spijt dat ik m'n eigen zin niet heb doorgedreven. Als je eerst zitles aan de longe krijgt kun je je echt daarop concentreren en daar heb je later veel profijt van.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 17:51

Longe is idd een heel goed idee,
en neemt ook meteen mijn grootste angst weg (dat het paard er vandoor gaat zonder dat ik eerst weer een stevige zit heb gekregen.)

Dankjewel! :)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:05

Ik heb er 8 a 10 jaar uitgelegen.
Heb toen weer wat prive lesjes genomen om een manege, maak kwam er achter dat dat niet echt meer iets voor mijj was, niveau was wat laag daar.Ben toen weer naar een bijrijpaard gaan zoeken(die inmiddels van mij is) en daar ook mee gaan lessen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:14

privelessen? dan leer je veel meer als in een gewone les