help! ik weet het niet meer.......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justjoycie

help! ik weet het niet meer.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 11:31

Beste Bokkers,

ik ben nieuw hier op bokt, dit is dan ook mijn eerste berichtje.

lieve paardenvrienden, HELP!

een half jaar geleden heb ik een paard gekocht bij een particulier. na wat telefonisch contact ben ik gaan kijken en had diezelfde middag na te hebben gereden (binnen en buiten) nog de beslissing genomen hem te kopen. (zo dom, ik weet het) maar als wat voor dier dan ook een beetje lief naar mij kijkt smelt ik al. ook waren de mensen ontzettend aardig en ik vertrouwde het helemaal. de enige MAAR die het paard eigenlijk had volgens de verkoopster was dat hij een beetje zuur keek op stal maar je verder niks deed.
toen begon de ellende........

eenmaal thuis werd het de duivel! bijten, dreigen, over je heen willen lopen met poetsen, aanvallerig gedrag bij het opzadelen, slaan met zijn staart tijdens aanrakingen en rijden en ga zo maar door. eenmaal met hem aan het rijden en een maand verder werd het wel minder alleen is hij tot op de dag van vandaag ALTIJD boos, sjagrijnig en happerig.
na ongeveer anderhalve maand werd het rijden ook een hel. (ik reed al sinds de 3e week niet meer op hem) dit kwam doordat hij zijn neus in de lucht gooide en ik dan het gevoel had geen controle meer te hebben en ik bang van hem werd omdat hij zo vaak ergens van schrok. waardoor hij geen steun aan mij had tijdens het rijden en hij in paniek raakte als ik alleen al mijn voet in de beugel deed. mijn stiefvader en een vriendin reden hem dus voor mij en na een tijdje begon hij te staken, achteruit te lopen, overdreven schrikken, niet na willen geven en uiteindelijk steigeren. en zo boos!! o zo boos.......ik wist het zeker, er is iets niet goed, hij heeft pijn of trauma of....er moest IETS zijn.ik ben dus gaan zoeken....eerst harry hoevers (ostheopaat) erbij gehad. hij werd gekraakt en was daarna een stuk rustiger. alleen werd het meteen daarna winter en heb ik niet met hem kunnen trainen waardoor hij nog meer vast ging zitten. toen ben ik hulp gaan zoeken bij een gedragstherapeute van tinley. zij vond zijn gedrag ook extreem maar ze kon niet met zekerheid zeggen of dit aangeleerd en overgehouden gedrag was na een trauma of dat hij pijn had.

hierna ben ik dus diect naar paardenkliniek de veluwe gegaan om rontgenfoto's en een echo te maken van zijn bewegingsgestel. al snel bleek hij achter atactisch. na de foto's en echo kwam er dan ook uit dat zijn 2e en 3e nek wervel niet goed waren. zit atrose in en is al helemaal verwoekkerd. hoogstwaarschijnlijk trauma van een ongeluk een aantal jaar geleden. ik schrok me natuurlijk een hoedje en vroeg dan ook wat hij nog wel of niet zou kunnen. de DA vertelde: hij zou nooit meer nagevelijk of dressuurmatig mogen werken omdat hij dan pijn heeft. ook is hij daar achter niet sterk genoeg meer voor......wel zou hij nog geschikt zijn als recreatiepaard voor bosritjes of lekker op zijn manier in de bak.....tot in hoeverre hij pijn heeft konden ze niet zeggen dat zou ik moeten uitproberen met pijnstillers. maar hij had het idee dat hij niet tot nauwelijks pijn heeft als hij lekker op de wei staat en af en toe onder het zadel, zonder dat er wat van hem gevraagd word een stukje te rijden.

mijn grote probleem is nu.......het is geen makkelijk paard, ik ben niet consequent genoeg voor hem....hij walst gewoon over me heen als ik hem zijn gang laat gaan. ik ben een type manegepaard....een lekker rustig dier waar ik mee kan tutten en zonder angst lekker kan rijden. Tristan (paard) is een dominant baasje met hengstenstreken. (gillen en slaan met voorbenen naar andere paarden in de paddock) geen dekgedrag gelukkig. is geen knuffelpaard omdat hij van elk contact boos lijkt te worden. zoals vorige eigenaresse claimt was hij bij haar ook wel sjagrijnig maar wel ontzettend handelbaar. volgens haar gaat hij als hij iemand vertrouwd voor diegene door het vuur. dit geloof ik ook wel....ondanks ellende vanaf dag 1 geef ik ontzettend veel om hem....hij heeft iets wat me maar blijft trekken.....hij is overigens ook nog eens een plaatje om te zien. hij heeft ook leuke en lieve dingen, sabbelen op snoepjes en spelen als een wilde kat met een bal of een stuk stof.....alleen.....ik kan niet met hem uit de voeten. ik zit echt met mijn handen in het haar. ik hou van hem maar weet dat het tussen ons nooit wat zal worden. ook heeft hij nog eens medische problemen waardoor ik dus niet meer weet wat ik met hem moet doen. is hij inslaapwaardig.....zou uberhaupt iemand anders hem willen hebben met het karakter die hij heeft.....hij is ondanks alles mijn trots, mijn vriend, mijn alles...het doet zo'n pijn.

ik ben nu eerst even bezig om te kijken of ik tot een schikking kan komen met de vorige eigenaresse omdat hij vanaf dag 1 al niet het paard is die ik bij haar gezien heb en ook nog eens een verborgen gebrek heeft.....maar lukt dit niet.....mensen....HELP!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:35

Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel vervelend voor jullie beiden vind.

Wat ik nu zeg klinkt misschien heel hard, maar je hebt in mijn ogen 2 opties: Of je brengt het paard terug naar de vorige eigenaar (maar dat is ws een lange moeizame weg, en wie weet wat die dan weer met het dier doet?). Of je neemt de verantwoordelijkheid en laat het paard inslapen. Hij heeft zoveel psychische en lichamelijke problemen, daar moet je niet mee gaan zeulen, wie zegt dat anderen ook het beste met hem voor hebben? Of ze spuiten hem plat en verkopen hem weer.

Zie het als een dure en wijze les. Neem altijd een expert mee en laat een paard keuren OOK bij een particulier.

Het dier zal niets merken als het ingeslapen word zal alleen rust en geen pijn meer ervaren.

p.s. Ik weet niet of je in de buurt woont, maar zo ja dan ben ik bereid om je te begeleiden.

justjoycie

Re: help! ik weet het niet meer.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 11:49

hallo caira,

wat een ontzettend duidelijk en lief advies.....ik woon in apeldoorn.

ik weet dit ook maar ik twijfel zo ontzettend over het inslaap gebeuren.....hoe weet ik dat hij bij een ander wel consequent iemand ook niet gelukkig kan zijn, en zijn laatste jaren lekker op de wei kan staan...hij is pas 11......

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:53

Dat is helaas precies de andere kant van nl.

Nee natuurlijk weet je niet of hij bij een ander wel gelukkig kan zijn. Maar je weet WEL dat hij met zijn hele zijn nu aangeeft dat hij niet gelukkig is. Een stabiel en gelukkig paard geeft niet het gedrag wat jij omschrijft.

Er heerst een groot taboe op het in laten slapen van paarden, het lijkt wel alsof we steeds maar door moeten blijven dokteren. Maar genoeg is genoeg.

Bij de aanschaf van een paard neem je een grote verantwoordelijkheid op je schouders, dat heb je nu zelf ook al gemerkt. Ik vind persoonlijk dat het in laten slapen van een niet gezond/ niet gelukkig paard ook tot deze verantwoordelijkheid behoort. Het dier zal het jou in elk geval nooit kwalijk nemen dat jij voor zijn rust gekozen hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:00

justjoycie schreef:
hallo caira,

wat een ontzettend duidelijk en lief advies.....ik woon in apeldoorn.

ik weet dit ook maar ik twijfel zo ontzettend over het inslaap gebeuren.....hoe weet ik dat hij bij een ander wel consequent iemand ook niet gelukkig kan zijn, en zijn laatste jaren lekker op de wei kan staan...hij is pas 11......

Ten eerste mag de leeftijd geen reden zijn om een paard niet in te slapen.
Verder is het zeker nu met de markt op zijn gat lastig om paarden te verkopen, zeker als er een medische en gedragshandleiding bij zit. Er zijn er in die prijsklasse zat te vinden die gewoon in orde zijn. Ergens anders onderbrengen kan alleen als je de eigenaar blijft, dus stalling betaald en die pensionhouder betrouwbaar is.

Hoe moeilijk ook, als je hem niet kan houden laat hem dan aub inslapen ipv het risico te lopen dat hij via een ander in de handel terecht komt met alle gevolgen van dien (voor hem, maar ook voor een nieuwe eigenaar die er misschien wel een ongeluk mee krijgt).

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:19

heb je rechtsbijstand? bel die eens en kijk wat juridisch de mogelijkheden zijn.

enne.idd. bij inslapen , gaat zo rustig, het beestje heeft er geen weet van. want verkopen kan je zo'n beestje ook niet! maar blijft idd een moeilijk beslissing. maar weet wel als je die beslissing hebt genomen, valt er 1000 kg van je af, en neemt niemand je kwalijk want hij is gewoon niet in orde!
Maar heb je de ruimte en het geduld hem in de wei te zetten, is dat ook een goede optie, maar dat kan alleen jij beoordelen, en ik geloof niet dat een paard daar onglelukkig van wordt, alleen heb jij er als eigenaar minder aan als waar je hem voor gekocht hebt.

stel maar zo, als hij morgen dood in de wei zou liggen , hoe zou je je voelen, (buiten verdrietig) opgelucht? of zou je er alles voor over hebben hem terug te krijgen.... denk daar maar eens over na. iig heel heel veel sterkte met welke beslissing je ook neemt. want helaas, kan alleen jij die nemen..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:21

houden van is ook loslaten....als hij zo zuur doet...hij kan gewoon ongelukkig zijn, of ook echt pijn hebben, hoe moeilijk ook, als je hem laat inslapen weet je zeker dat hij goed terecht komt.

sterkte met je keuzen, ik kan me niet eens voorstellen hoe dit zou moeten zijn.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:30

Je bent redelijk laat met klagen als je nu een zaak zou gaan beginnen. Bij een zaak, zou jij (omdat het een particulier was) bewijs moeten leveren dat het paard dit al had voordat je hem kocht. Dat betekent dat een DA het moet antidateren naar een datum van voor de koop. Dat is lastig, als je van toen geen foto's en ander bewijs hebt etc.
Ik had het paard meteen terug gebracht en mijn geld terug geeist.
Wat zeggen de oude eigenaren? Willen ze het paard terug nemen en zo niet, waarom niet?
In welke prijsklasse zat het paard.. super goedkoop, normaal of erg duur?
Ik zou niet met dit paard verder gaan.. hier word jij niet gelukkig van.
Voor een volgende keer: er staan super veel tips op internet v de aanschaf v een paard, zou verder de laatste x dat je gaat kijken iemand meenemen met HEEL veel verstand van paarden en verder zou ik minimaal een aantal keren bij een paard gaan kijken.
Ook zou ik ongeacht de koopprijs (maar dat ben ik..) een rontgenologische keuring laten doen. Dan ben je nog niet 100% zeker van een gezond paard, maar dit was er wel uitgekomen..

Verder vind ik het vooral super rot voor je en wil ik je heel veel sterkte toewensen.
Wat zijn nu verder je plannen met dit paard?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:34

Allereerst: wat een ontzettend moeilijke situatie zit je op dit moment in!! Natuurlijk is het allemaal achteraf praten als we het hebben over aankoopkeuringen, ed. Maar een aankoopkeuring is ook niet zaligmakend en natuurlijk geen garantie dat een paard zeker 100% gezond is en blijft.

Het beestje klinkt mij in de oren als erg ongelukkig. Niet alleen tijdens het rijden, maar zoals ik uit je verhaal opmaak, ook in de paddock (het slaan en gillen). Een paardje met hengstenstreken steekt over het algemeen heel veel energie in het vechten om de rangorde en het 'beschermen' van 'zijn' kudde. Dit is voor een gezond paard al vermoeiend, maar voor een paard wat daarbij ook pijn heeft bij bepaalde bewegingen is dit al helemaal geen pretje.

Normaal gesproken zou mijn eerste advies zijn om er iemand bij te halen om hem fysiek na te kijken en om gedragsmatig op een professionele manier met hem aan de slag te gaan. Dit heb je allemaal al gedaan en ik vraag me dan ook af of het realistisch is om te verwachten dat er nog verbetering in zijn gedrag kan komen. Natuurlijk kun je blijven hopen dat er op een dag iemand langskomt die verliefd wordt op het paard, een megaklik met hem heeft en zijn beste vriend voor altijd wordt. Maar ik denk dat we allemaal weten dat dit waarschijnlijk maar dromen zijn.

Hoe moeilijk het ook is, ik denk wel dat het tijd voor je is om afscheid te nemen van dit paard. Jij wordt hier niet gelukkiger van (en gaat paardrijden uiteindelijk niet gewoon puur om plezier hebben?) en het paard wordt hier ook zeker niet gelukkiger van! In eerste instantie zou ik inderdaad proberen om wat te regelen met zijn vorige eigenaar, zeker omdat zij aangeeft hem wel aan te kunnen. Dan loop je het risico dat zij hem weer verkoopt en dat het ergens anders fout gaat. Dit is voor het beestje niet leuk, maar hij krijgt dan wel een 2e kans en jij (een deel van) je geld terug. Mocht dit niet lukken, denk ik toch echt dat inslapen in dit geval de beste optie is.

Ik weet dat er een enorm taboe heerst op het laten inslapen van een paard dat nog enigzins pijnvrij zou kunnen leven, mits (zo goed als) onbelast, maar in mijn ogen is dit echt de beste oplossing. Wanneer je je verplaatst in het beestje, zie je dat dit geen paardwaardig leven is. Ik wens je in ieder geval erg veel sterkte met deze supermoeilijke beslissing! Misschien helpt het een beetje dat je hier leest dat je echt geen slechte baas bent als je in deze situatie voor een spuitje kiest...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:44

Ben ik nu de enige die hem niet zou laten inslapen? Ik begrijp jullie echt wel, maar als hij nog lekker pijnvrij in de weide kan staan dan doe je dat toch? Die beslissing heb ik ook voor mijn merrie genomen toen ze bleek atactisch te zijn. Lekker op de wei en in de winter opstal.
Ja het is waar ik moest geld aan der uitgeven terwijl ze daar maar stond, maar het is niet omdat ze niet meer kan rijden enzo dat ik mag beslissen om haar te laten inslapen, terwijl ze het wel nog naar der zin kan hebben. Dat is wat egoistisch vind ik.

Ik zou proberen om iemand te vinden die meer gewend is om met paarden om te gaan, maar op een zachte manier, en die persoon vragen om je paard te helpen en jou leren met hem omgaan.
Kan je hem nergens op een weide zetten met een ouder paard of pony die rustig zijn? Het sociaal contact zal hem goed doen en misschien bloeit ie weer wat open?

edit: het lijkt me dat het gedrag toch moet kunnen verbeteren aangezien hij zo niet was bij de vorige eigenaar?

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:49

bedankt alvast voor deze reacties,

ik weet dat ik het anders had moeten doen met de aankoop....het stomste is nog dat ik bij meerdere paarden ben gaan kijken en die WEL had laten keuren......zo stom van mezelf.....ik was echt spontaan verliefd op tristan en ja.....jullie beschrijven mijn angst dus ook...stel dat tris terug moet naar de vorige eigenaresee en zij verkoopt hem gewoon verder.......dat wil ik echt niet...dat hij nog een keer door deze hel moet bij een ander....dan is idd inslapen de beste mogelijkheid....ik heb al contact gehad met het juridisch loket en ja....op een aantal punten sta ik sterk maar ik heb wel verzaakt op mijn ondezoeksplicht....wel kan er bewezen worden dat deze medische klachten niet bij mij zijn ontstaan.....dus ja dat zijn eigenlijk de enige dingen waar ik wat mee zou kunnen...ik ga zelf proberen via een aangetekende brief naar de verkoopster om tot een schikking te komen.....verstandig??? of toch nu al kiezen voor een spuitje:(....????

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:53

je kunt natuurlijk altijd nog tot een schikking proberen te komen. je weet nu wat er met je paard is en je kunt hem dus in de wei laten.

de keuz einslapen zou voor zijn omda tik er niet meer mee overweg kan en omda tik neit zou willen dat een anders hem weer door die hel, zoals je het zelf omschrijft, wil laten gaan. eigenlijk is dat puur voor bescherming van eht paard.

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:54

dankjewel renatevb, met die geachte ben iuk nu dus ook aan het worstelen. maar het is de maar de vraag of hij bij de oude eigenaresse wel zo braaf was...dat weet ik alleen van horen zeggen natuurlijk en aangezien hij toch problemen heeft die je bijna NIET niet kunt zien twijfel ik soms aan haar eerlijkheid. hij is echt heel erg boos...altijd, overal. dat is denk ik waarom mensen zeggen dat hij niet gelukkig is....ook ik denk dat maar tegelijk denk ik ook.....een consequent iemand, die hem aan kan.....zou die betsaan voor hem...verkopen zit er sowieso niet meer in en daarmee bedoel ik er geld voor krijgen....maar ja...ach ja.....misschien ben ik ook wel van alles aan het proberen om maar onder een spuitje uit te komen.....wat is dit toch moeilijk

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:56

precies emtywords........

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:58

nja, ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben niet voor deze keuze te staan... maar zolang je weet dat hij in de wei geen last heeft en je kunt hem onderhouden kun je iig kijken wat je nog voor elkaar lrijgt met een schikking oid.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:00

Ga eerst eens in overleg met de eigenaresse en kijk eens wat daar uitkomt voor je (overhaaste?) beslissingen neemt.

Heeft de gedragstherapeute ook daadwerkelijk iets met het paard gedaan of hem alleen onderzocht? Want ik ga er vanuit dat als een gedragstherapeute het gedrag niet kan veranderen, dit ook niet meer echt tot de mogelijkheden behoort.

@renatevb: Het gaat mij niet alleen om de pijn die het beestje heeft, maar vooral om het feit dat hij nergens echt lekker in zijn vel lijkt te zitten. Op de paddock slaat en gilt hij (dikke kans dat hij bij deze capriolen wel degelijk zijn nek voelt), hij wordt boos van ieder contact... Is het dan wel eerlijk om hem toch op de wei te laten staan, terwijl hij zich ook hier niet prettig voelt? Kijk, als een paardje nog helemaal happy door de wei kan springen zonder pijn en zich hier helemaal gelukkig voelt, zou ik ook niet kiezen voor een spuitje. Maar als hij zelfs op de wei niet echt gelukkig is... waarom zou je daar dan geld en vooral heel heel veel energie en verdriet insteken? Hij is niet gelukkig, jij bent niet gelukkig... Voor wie doe je het dan? Voor je eigen gemoedsrust en geweten? Omdat het 'nu eenmaal zo hoort'? Het lijkt wel of er een ongeschreven regel is onder paardenmensen dat je koste wat kost je paard moet blijven behandelen en in leven moet houden... Ik persoonlijk vind dat vreemd...

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:03

ja dat is zo idd....alleen begin ik er steeds minder zeker van te worden of hij echt geen pijn heeft. sinds ik met hem bij de kliniek ben geweest lijkt zijn gedrag ineens 3 x erger....geen idee waarom....hij staat nu zelfs in zijn stal te schreeuwen als een hengst naar zijn beste maatje als die in of uit de stal word gehaald ik schopt dan hard tegen de staldeur. ook is hij in de paddock nu een hel....alleen maar heen en weer lopen tot zwetens aan toe en gillen en slaan naar andere paarden. vervolgens dus de bakrand en bedradingen kapot etc.....ik wil het zo snel mogelijk weten idd of de oude eigenaresse tot een schikking wil komen

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:10

Maar nogmaals: er heeft dus wel al een professional geprobeerd zijn gedrag te verbeteren?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:15

Als je een idee wil hebben of het gedrag een uiting is van pijn, zou je hem een paar dagen pijnstillers kunnen geven (uiteraard in overleg met een dierenarts). Mocht zijn gedrag dan als een blad aan de boom omdraaien, is de kans groot dat je paard pijn heeft.

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:21

ja ik heb en er een prof bij gehad idd....die dacht aan pijn.

idd pijnstillers werd mij ook al geadviseerd. kan het altijd proberen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:27

Pytje schreef:
Als je een idee wil hebben of het gedrag een uiting is van pijn, zou je hem een paar dagen pijnstillers kunnen geven (uiteraard in overleg met een dierenarts). Mocht zijn gedrag dan als een blad aan de boom omdraaien, is de kans groot dat je paard pijn heeft.

Ja dat vind ik ook een mooi voorstel..

@Ts: komt je paardje wel eens buiten met andere paarden?
Want dat gedrag van hem kan ook wijzen op een erg onzeker paard.
Ik had ook zo'n merrie, die sloeg en beet naar andere paarden, ook tijdens het rijden.
Toen ik der op de weide zette met een pony heeft ze die pony een hele tijd lopen opjagen, zo erg dat ik die pony uit de weide heb gered.
Maar nadien heb ik der op een hele grote weide gezet, in een kudde van pony's en paarden die al jaren samen stonden, en wonder boven wonder na een dag of 2 was ze echt helemaal anders en stond ze te kroelen met de paarden. Ik heb der daar gelaten, en nu is ze echt een rustig en tevreden paard.
Misschien kan je dat ook eens proberen?

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:33

nou...in een koppel paarden is hij idd wel meer op zijn gemak....ik kan niet zeggen dat hij dan erg gelukkig is maar hij staat dan iig niet te schreeuwen en te slaan. als hij maar de ruimte heeft in de wei en een wat groter aantal paarden om zich heen...stuk of 6 ofzo...alleen ook dan haal ik hem regelmatig met trap en bijtwonden uit de wei...al staat hij er wel gelukkiger bij dan

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:50

Veel advies kan ik je niet geven, maar ik kan wel ons verhaal vertellen.
Wij hebben een aantal jaren geleden een paard gekocht voor onze dochter. Toen we het paard voor de eerste keer zagen zag ze er niet uit........geen kleur, ingevallen etc.. Onze dochter heeft haar gereden en wij hebben besloten haar te kopen. Er waren foto's bij en daaruit bleek dat ze een kleine OCD had in haar knie, maar dat risico hebben we genomen.
Het bleek een paard met gebruiksaanwijzing. Het rijden ging niet vanzelf, maar met enige hulp zijn ze toch vrij snel in de klasse M beland. Het op trailer gaan was een probleem en is dat eigenlijk altijd gebleven, maar met enige trucjes en geduld lukte het altijd weer om haar mee te krijgen. (achteraf is gebleken dat de merrie erg plotseling bij haar veulen is weggehaald en op de vrachtwagen is geladen op weg van Denemarken naar Nederland; waarschijnlijk is er op de vrachtwagen ook het een en ander gebeurd.........trauma).

Op zekere dag, tijdens het losrijden voor een wedstrijd, begon het paard met haar hoofd te schudden. Wij hadden het idee dat er een vlieg in haar oor terecht was gekomen of iets dergelijks (om een beeld te geven van het schudden). Helaas ging het niet over, wat we ook probeerden. Bezoek aan de kliniek in Emmeloord leverde ons in eerste instantie een antibioticakuur op, omdat het vermoeden was dat er een ontsteking zat in de luchtzakken in het hoofd. Na 2 weken was er echter geen verbetering zichtbaar en moesten we terugkomen. Omdat de arts daar toen zag dat ze een wat vreemde stap maakte met haar voorbenen zijn er foto's gemaakt van de hals/nekwervels. Hieruit bleek artrose van een aantal wervels; wat beknelling gaf van zenuwen.

Zelf zagen wij het paard achteruit gaan. Eerst stond ze nog rustig op stal en in de wei en begon alleen met haar hoofd te schudden onder het rijden, later had ze problemen met haar hoofdhouding tijdens het eten en nog iets later moest ze in de wei soms bijkomen van een stukje rennen of rollen. (ze stond dan echt te kijken van............dat had ik beter niet kunnen doen....).
Met inspuiting van pijnstillers en een bepaald zuur had de merrie nog een poosje in de wei kunnen lopen, maar het was niet voorspelbaar hoe de ontwikkeling zou gaan. Wij hebben toen besloten haar naar de slager te brengen, hoe zwaar dat ook voor ons en zeker voor onze dochter was. We hadden zeker een andere oplossing gezocht als het paard een paardwaardig bestaan had kunnen blijven leven, zonder inspuitingen/pijnstillers/etc..
Dit alles, vanaf het eerste symptoom tot de slager, gebeurde binnen 2,5 maand.

Veel succes met je beslissing en hopelijk denkt de vorige eigenaar een beetje met je mee.

justjoycie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:59

dankjewel! wat vreselijk voor jullie, knap hoor hoe jullie er mee om zijn gegaan. petje af!
wel (fijn) om te lezen voor mij dit....geeft toch een beetje steun

ik hoop het ook!!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:39

Joyce, het paard heeft veel pijn, en je kunt er niks mee, ik zou er voor kiezen voor een weidemaatje voor een oud paardje of iets anders, alleen wat je wel krijgt, je niet of hij nooit meer bereden word aangezien sommige mensen zich niet aan de afspraak houden.
Wil je zekerheid hebben zou ik gaan voor een spuitje, klinkt heel hard maar het geeft je waarschijnlijk wel rust in je hoofd als je weet dat hij nooit meer pijn heeft!.

Hij doet op stal en in omgang ook erg boos dus het wil niet zeggen dat hij alleen pijn heeft onder het rijden

succes.