Klein stukje elastiek in laars laten zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_PassoaJus

Klein stukje elastiek in laars laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:18

Hallo mede bokkers,

Nieuwe leren rijlaarzen (Van een Bokker overgenomen!), hartstikke leuk, maar ik kom er met geen mogelijkheid in! Ook niet met een plastic zakje.

Probleem: Het gedeelte dat in/onder je knieholte zit, is te smal voor het dikste gedeelte van mijn kuiten.. Ik kom er dus helemaal niet in!

Hoe is dit op te lossen? Ik dacht er zelf aan om in dat bovenste gedeelte een stukje elastiek te laten zetten. Maar is dat mogelijk? :) Zijn er mensen die er ervaring mee hebben en die weten wat zoiets ongeveer gaat kosten? Andere oplossingen zijn ook welkom hoor! :D

Alvast bedankt!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:22

- Ja, laarzenmaker kan zo'n stukje elastiek er tussen zetten (geen ervaring)
- Rits, je kan ongeveer 3 cm maximaal winnen (worked for me! :) )
- Oprekken (geen ervaring)
- Afvallen (worked for me 2, nadat de ook met rits mijn laarzen te strak zaten :') )

Liene

Re: Klein stukje elastiek in laars laten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:26

Zijn het laarzen met een rits? Ik heb in mijn leren rijlaarzen met rits naast die rits een band van ong 3cm elastiek laten zetten. Deze hield heel goed, na een tijdje rekte hij op dikkere plaatsen meer dan op dunnere, maar dat is logisch denk ik :) Het koste bij mij voor beide laarzen iets van een €25.

Oprekken kan je zelf wel proberen door vodden nat te maken en in de laars te steken. In jou geval dan vooral aan de bovenkant veel proppen. Ik heb dit ook al eens gedaan, maar dat was om het leer soepeler te maken, niet om ze echt uit te rekken ;)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:27

Ik wil er (Nog) geen ritsen in laten zetten omdat ik niet weet hoe de rest van de laars valt.. Ik moet er eerst maar in zien te komen. :j

Hoorde net van iemand dat natte kranten ook nog wel eens kunnen helpen, vannacht maar even doen!

@ Liene: Nee, er zitten geen ritsen in! :)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:32

Kranten heb ik ook geprobeerd en kan ik je alleen maar afraden :) Door dat je de inkt nat maakt gaan de letters af in de binnenkant van je laars. Ik had allemaal letters op mjin beige binnenkant :D Daarom doe ik het meestal met vodden of blanco papier.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:37

Een goede schoenmaker cq laarzenmaker kan je vast wel adviseren over de mogelijkheden en de kosten.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:37

Een goede schoenmaker cq laarzenmaker kan je vast wel adviseren over de mogelijkheden en de kosten. Een klein stukje elastiek V-vorm zal. denk ik, geen probleem zijn.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:38

Je kunt ook een korte rits in je laarzen laten zetten.
Die ritsen zijn zo'n 5 cm lang denk ik. En die worden bovenin de laars gezet.
Zodat je de opening van de laars kunt vergroten als je erin/uit wilt. Maar als de rits dicht is,
sluit hij wel netjes aan je been.

Misschien is dat een oplossing voor jou, Persoonlijk vind ik dit wel mooier dan een stuk elastiek.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:41

Olanis: Kijk, dit likt mij ook wel wat! Ik zal het in gedachten houden!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:42

ik heb elastiek in de bovenkant van me laars laten zetten in een V-vorm, werkte goed. is gedaan door de schoenmaker op het dorp.

maar voordat je dat laat doen, zou ik eerst jouw been overal opmeten en die maat vergelijken met je laars. zo weet je of het zin gaat hebben. oprekken kan max tot een halve cm dacht ik....
volgens mij kan je er later geen rits meer in laten zetten als er al een deel uit je laars is gesneden. zou zonde zijn.
als het niet haalbaar is zou ik verder kijken en deze weer verkopen.
succes

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:45

Ik heb kuitmaat 37,5, de laars is 38. Maar doordat ze nog vrij nieuw zijn en niet ingelopen zijn is het bovenste gedeelte ook nog niet meegerekt (Denk sowieso te smal). Daarom kom ik dus met mijn kuitmaat 37,5 niet over dat te smalle randje heen. :)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:54

ik kwam toendertijd met kopen wel in me laars en mij werd verteld dat het wel zou uitlopen. na de zoveelste kramp was ik het zat. heb het stukje elastiek (boven aan de binnenkant) er in laten zitten en toen zat het beter. al bleef ik klooien met plasticzakjes en vechten om er weer uit te komen.

heb nu laarzen opmaat laten maken en nooit meer problemen met kramp gehad of ze niet aan of aan krijgen

ik twijfel er aan of het gaat werken om er aan de bovenkant elastiek er in te zetten. de schoenmaker/laarzenmaker weet dat waarschijnlijk wel.

als je het opmeet past het dan ook? zou namelijk ook geod kunnen dat ze de verkeerde maat in de laars staat. je zou er toch in moeten komen puur op de kuitmaat.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:01

vraag het de zadelmaker...niet elke schoenmaker doet dit even netjes (mijn ervaring)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:12

blacknorton schreef:
als je het opmeet past het dan ook? zou namelijk ook geod kunnen dat ze de verkeerde maat in de laars staat. je zou er toch in moeten komen puur op de kuitmaat.

Dat lukt me niet dus! :') Ik zal morgen even meten!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:43

Inmiddels heb ik gemeten en laars rechts aangekregen (was flink wroeten)! Zat euh, strak! Dus morgen eerst ff laten oprekken bij de schoenmaker! Voor de rest pasten ze perfectos! :D

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:10

mooi!!!
als oprekken niet werkt kan je altijd nog elastiek of rits er in zetten!!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:10

Mijn ervaring is dat er bij een model zonder rits de bovenkant niet dichtsnoeren (je kuit moet er immers doorheen kunnen) bij een model met een rits kan je het wel helemaal pas maken dus bij de knie zo smal maken als je knie daadwerkelijk is.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:47

ik zou naar een schoenmaker gaan ofzo, en dan vragen of dat mogelijk is...

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:45

rits maakt helemaal niet zo heel veel breder,
ik heb ook elastiek erin, ze meten dan hoeveel elastiek er tussen moet.
ideaal! ik pas mn laarzen nu perfect :)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 18:50

Ik kan ze morgen ophalen bij de schoenmaker, ben benieuwd! Hoop toch wel dat ze iets zijn gerekt en dat ze uberhaupt nog heel zijn! :D