Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Tammy_ schreef:wij hebben een electriciteitsmast in de wei staan, telt dat ook
Tigra_ schreef:DubbelDun schreef:@Tigra_ : dat maakt niet uit. Je hebt nl een goede ringgeleider
Dat zou kunnen maar hij is al meerdere keren op lagere punten ingeslagen dus het is toch wel een beetje een fabel dat ze altijd het hoogste punt pakken.
DubbelDun schreef:Qua hoogspanningsmast zijn er hele onderzoeken gaande/geweest over de invloeden die die stroom heeft op mens en dier. Sommigen worden er ronduit ziek van.
En als zo'n mast getroffen wordt door een inslag kan er ook over de grond (zeker bij nat gras) behoorlijk wat geleiding zijn. Je paard zal er maar onder lopen...
En dan de kans nog dat er draden losraken en gaan 'zwaaien'... of heb ik nu teveel films gekeken
stefanvi schreef:DubbelDun schreef:Qua hoogspanningsmast zijn er hele onderzoeken gaande/geweest over de invloeden die die stroom heeft op mens en dier. Sommigen worden er ronduit ziek van.
En als zo'n mast getroffen wordt door een inslag kan er ook over de grond (zeker bij nat gras) behoorlijk wat geleiding zijn. Je paard zal er maar onder lopen...
En dan de kans nog dat er draden losraken en gaan 'zwaaien'... of heb ik nu teveel films gekeken
Dat kabels los raken en gaan zwaaien lijkt me niet snel gebeuren, enig idee hoe dik die kabels zijn? Het lijken maar dunne draadjes, maar als je er dichterbij komt, zijn het toch best serieuze kabels.
Een dergelijke kabel zou in dat geval moeten breken, en dan moet het nogal tekeergaan wil dat gebeuren.
En wat betreft inslaan, daar is uiteraard rekening mee gehouden. Die 2 enkele draden die je aan weerszijden van een mast ziet lopen helemaal op het hoogste uiterste punt dienen als bliksemafleider.
DubbelDun schreef:@Ikke: dank voor het woord. Dat levert een interessant stukje leesvoer op:
http://www.profielwerkstukonweer.nl/ind ... enapparaat
En de reden waarom ik niet onder hoogspanningsmasten wil wonen