Nee daar gaan we bijna weer: het leed dat exceemdeken heet..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Nee daar gaan we bijna weer: het leed dat exceemdeken heet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 12:52

Ik kijk naar buiten en zie het zonnetje. Meteen denk ik aan die geweldige tijd, het voorjaar en de zomer. Heerlijke buitenritten met de paarden, lekker bezig zijn met ze, in het weiland vol gras kunnen ze heerlijk dekenloos rondrennen <3 maar ohneeeee niet allemaal |( Het is ook de tijd waarin het zomerexceem weer begint... Voor drie van de paarden is het een helse tijd, de tijd van ongekend veel jeuk en schuren schuren schuren tot bloedens toe.. Van top tot teen ingesmeerd worden met troep dat toch niet helpt. Oh wat was ik blij met de exceemdeken, eindelijk een oplossing dat ook nog werkte! Maar helaas te vroeg gejuicht; de deken blijft niet mooi zitten. De hals van de deken schuift naar achter waardoor toch nog een deel van de manenkam onbeschermd blijft. Als de deken goed blijft zitten is het echt de oplossing voor mijn paardjes!! Ik heb al verschillende merken geprobeerd en ben nu het meest blij met de Epplejeck eigen merk exceemdeken. Is er iemand die een oplossing heeft gevonden tegen het schuiven van de deken?

aisie

Re: Nee daar gaan we bijna weer: het leed dat exceemdeken heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:54

Rambo sweet itch hoody schuift niet en de hals blijft ook prima zitten. Is een dure deken maar kan ook wel een paar jaar mee.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:57

je kunt het uiteinde van de hals vastmaken aan het halster, met bv een musketon haak.
Er zijn ook maskers te koop, zodat ook de voorpluk beschermd wordt. Daar kun je de hals ook aan vast maken. (maskers van het merk vd deken zelf, ik bedoel niet die maskers die de vliegen bij de ogen weghouden)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:57

Ga ik helemaal in mee, ik heb hem 3 jaar gebruikt 's zomers toen was ie echt op, maar de deken blijft goed zitten, zeer stevig materiaal en mijn paard stond er niet onder te zweten o.i.d.
Je betaald er wel heel wat voor, maar dan heb je ook zeker wat!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 13:00

Ik heb de deken al eens vastgemaakt aan het halster maar dat gaf een lelijke schuurplek van het halster op het hoofd :( Het masker wat bij de deken zit heeft een pasvorm van niks, maar die kunnen idd aan de deken worden bevestigd. Heeft iemand ervaring met die maskers?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:01

een "goedkoop" eczeemdeken bij kopen en zelf wat knutselen en naaien aan je "goede" dekens...
je ziet soms vliegendekens die je aan het halster of vliegenmaker kanbevestigen, maar eigenlijk zijn de halsstukken hiervoor te kort en trekken constant aan het hoofd. Als je hier zelf een stuk bij kan aanzetten, dan kan je de hals wel bevestigen aan het halster of vliegenmasker (idd misschien wel iets minder veilig, maar daar kan je je weiland misschien ook wat aan aanpassen) zonder dat het trekt, maar dat het wel blijft hangen en niet tot halverwege de hals zakt...

en anders zo'n "sleezy" dit is uit hetzelfde materiaal als de paardenBH of borstbeschermer maar hier zit het hoofd en hals bij in. ga eens kijken of ik een foto kan vinden...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:03

Afbeelding

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:05

wij hebben het masker een tijdje gebruik, zo lijkt het paard op een ridder paard, omdat de oren ook in het masker gaan. Het kan inderdaad ook trekken, daarom is een maat die normaal te groot is voor je paard erg ideaal. ik weet niet of je de buikflap ook gebruikt? Dat deden wij niet, ook daar zou je nog mee kunnen knutselen.
Wij gebruiken trouwens niet een duur merk, de deken kost ongeveer €50,-, en het masker €15,- geloof ik.

edit/ bij onze deken zitten de oren in het masker, ipv erdoorheen zoals op de foto. het masker heeft echt de vorm van een paardenhoofd zeg maar. Boven de ogen zitten slierten tegen de vliegen.
Laatst bijgewerkt door peugotje op 08-02-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 13:06

Oja dat is ook wat! Maar is dat materiaal niet een beetje storend in de zomer? Ik vind je andere idee wel een geniaal idee!!! Ik heb nog een volledig gesloopte exeemdeken liggen waar ik best nog wel wat goeie stukken af kan halen en aan de 'nieuwe' deken kan bevestigen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:07

aisie schreef:
Rambo sweet itch hoody schuift niet en de hals blijft ook prima zitten. Is een dure deken maar kan ook wel een paar jaar mee.

Helemaal mee eens!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:08

idd bij erg warm weer is het volgens mij niet zo fijn, maar is een paard dat zich tot bloedens toe schuurt fijn? Mijn verzorgpaard stond bijna winter en zomer met zo'n sleezy, anders had ze geen manen...

maar als je zelf wat handig bent denk ik idd dat het verlengen van het halsstuk de beste oplossing is...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:12

Zo'n sleezy is niet helemaal handig als eczeemdeken. Het wordt vaak snel warm en het gaat binnen no time kapot.
Vastmaken aan het halster is inderdaad ook niet slim. Ik denk dat het makkelijkste is om je hals te verlengen. Koop op marktplaats een hele goedkope eczeemdeken en haal daar een reep stof vanaf die je ergens op de hals maak (tussen de bestaande stof dus) en zo verleng je de hals.

Ik vind die bruine dekens trouwens allemaal prut. Dat zijn de goedkope dekens, dan kun je dus inderdaad bij de EJ eigen merk, de pagony en dat soort spul. Allemaal veel te glad, trekken naar achteren waardoor de hals te kort wordt en de deken bij de schouders schuurt en de gespen houden het ook niet lang. Enige voordeel van deze dekens is dat ze heel dun zijn en bij 35 graden dus niet stikheet.

Ik heb zelf een blauwe deken gehad (van eckert? ik vergeet het steeds...) een pagony-achtige en een rambo sweet itch hoody. De Rambo vindt mijn paard het fijnste, hij blijft goed zitten, schuurt niet en de staartflap is ideaal. Wel komen de manen door de onderkant heen (gespjes) en ik vraag me af of er dan niet ook vliegjes doorheen komen. Ook is de gladde stof bij de hals en de schouders snel kapot gegaan en toen begon de deken wel de schuren.
Ikzelf vond de blauwe deken fijner. Hele stevige stof, maar niet zo stug als de rambo, deken bleef ook mooi liggen. Jammer genoeg maakte hij er elke dag wel een nieuw gat in en ik heb hem verknipt tot halsdeken. Op de dagen dat het erg warm is krijgt hij deze om, paard schuurt namelijk vooral de manen.

Mijn eigen conclusie is dat geen enkele deken echt ideaal zit en je ze toch enigszins aan zou moeten passen aan je eigen paard. Er zijn mensen die laaiend enthousiast zijn over de pagony en andere weer juist niet. Het blijft proberen denk ik.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:14

Heb een Everline klaarliggen, en ga beginnen met homeopathische druppels. Ben ook weer wat veranderd in voer waardoor minder eiwit en suikers...kijken of het helpt.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:26

Ik gaf m naast dat ie de rambo sweetich hoody op had ook druppels van Puur Culico.
2 seizoenen gegeven en daarna moest het grotendeels over zijn.
*klopt af* vorig jaar zonder deken gestaan! *\o/*
Ben benieuwd voor dit komende seizoen..

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:00

Ik ga dit even volgen. Mijn paard heeft ook al jaren last van eczeem, dit lijkt elk jaar erger te worden. Ik ben ook op zoek naar een geschikte eczeemdeken. Hoor goede verhalen over de Rambo Sweet itch en ook de Everline spreekt me aan... Vindt ze alleen wel prijzig. Heeft iemand deze toevallig nog 2e hands/in de aanbieding liggen :+ ??

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:05

Inderdaad Puur Culico druppels! En de Everline is inderdaad van Kerckeart ofzo iets!
@MJR84: ik heb mijn Everline van MP gehaald afgelopen herfst...met voorbedachte rade zeg maar. Ik ben benieuwd hoe is bevalt!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:07

Ik naai met de hand (machine kan ook ) een exzeem masker (of vliegen)
er aan vast. Nix geen schuiven meer. Blijft super zitten.
mischien een tip ? *\o/*

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:12

ArlandoO schreef:
Ik gaf m naast dat ie de rambo sweetich hoody op had ook druppels van Puur Culico.
2 seizoenen gegeven en daarna moest het grotendeels over zijn.
*klopt af* vorig jaar zonder deken gestaan! *\o/*
Ben benieuwd voor dit komende seizoen..

Die druppels werken dus wel?
Ik heb inderdaad zitten denken om er dit jaar mee te beginnen :j.

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:18

Ik ben ook benieuwd of die druppels echt werken! Heb ondertussen alle zalfjes en dingen al geprobeerd, maar niks blijkt te helpen.... Hij is van de week zelfs al ge-ent tegen eczeem, kijken of dat zn vruchten af gaat werpen....

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:23

Bij die van mij werkt TKC97 en haar dekentje het beste :j.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:28

Die druppels lijken mij ook wat! Ik heb ook een rambo sweet itch hoody, maar die is zo dik dat ze daardoor gaat schuren. Nu heeft ze een vliegendeken van horseware (een amigo), dat gaat nog beter, ze heeft ook maar een lichte vorm van ZE en door goed olie te smeren op haar manenkam zou het helemaal beter moeten gaan. Hoop ik, want een dekenloos paard is altijd leuker :) . Ook komt er dit jaar een dazenval, weet niet of de eczeemmuggen daar ook in trappen? Maar zijn ze toch al van de vervelende vliegen verlost!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:01

aisie schreef:

DIe heb ik ook. De prijs viel me wel mee. Mijn Bucas is gemold door onze merrie. Dus ik moest een nieuwe hebben. Die Rambo was in de aanbieding voor 60 Euro en die heb ik dan maar geprobeerd aangezien dat op dat moment de enige was in zijn grote maat.
Maar die blijft prima zitten hoor. Ook omdat die over de oren heen gaat dus zijn pony topje is ook bedekt daarmee.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:06

@:Tass & MJR84: Ik ben die druppels gaan proberen omdat ik het niet alleen van buiten wilde tegen gaan ;)
Daarnaast is het goed betaalbaar en op natuurlijke basis, dus vond het zeker de moeite waard om te proberen.
Heb wel steeds de hoogste dosering gegeven 2x per dag.. Kost wel wat van je dagen om 2x per dag te geven, en heb het ook trouw gedaan van maart tot en met oktober! 2 seizoenen achter elkaar.
Tis ook makkelijk geven aan je paard, mijne voer ik namelijk niet bij dus poedertjes etc zijn lastiger te geven..

Of het een wondermiddel is, geen idee. Mijn pony schuurde zich niet tot bloedens toe, dus of het ook echt werkt bij paarden met erge eczeem?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:47

Scum, dan heb je geluk gehad! Overal waar ze nu te koop zijn (die ik zie tenminste) kosten ongeveer 150 euro. Ik vind dat voor een deken toch wel aan de dure kant.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:50

De Rambo Sweetitch hoody, hoor niets als goede verhalen.

@Annetje, al bij josie geprobeerd, die kan ze meestal voor een goede prijs wel krijgen?