Hoe hoog boete bij rijden met trailer zonder E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Hoe hoog boete bij rijden met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:22

Hallo,

Ik vroeg me af wat de boete is als je met een trailer rijd zonder een E rijbewijs?
Iemand hier ervaring mee?

Groeten Kim

Wesco

Re: Hoe hoog boete bij rijden met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:24

Ik denk dat je je meer zorgen moet maken of je wel verzekerd bent bij een ongeluk zonder E rijbewijs.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:25

Hoi Kim,

de hoogte van de boete weet ik niet maar ik zou me eerlijk gezegd meer zorgen maken om het feit dat je onverzekerd rondrijdt... Een ongeluk kan dus een flinke claim op de bestuurder van de auto neerleggen, welke niet bij de verzekering te innen is.

Wat ook de reden is dat ik mijn BE eind vorig jaar gehaald heb voordat ik met de combinatie rond ging rijden.
Ik heb het ingekocht via vakantieveilingen.nl, dat scheelde me ongeveer de helft (wat ik vervolgens weer opmaakte aan een 2e kans omdat ik de eerste keer zakte ;-)).

Sorry, geen antwoord op je vraag maar sta er goed bij stil dat de boete slechts je kleinste zorg is als je zonder correct rijbewijs met een dergelijke combinatie rondrijdt.

Groet,

edit: wat hierboven ook al gezegd wordt dus
Laatst bijgewerkt door Nikitah86 op 07-02-11 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:25

Is gewoon een vraag hoor, ik heb nergens gezegd dat ik het zelf ga doen.
Ik heb niet eens een rijbewijs :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:34

En eerlijk gezegd had ik daar nog niet bij stil gestaan.
Ik dacht dat het enige risico was een boete op te lopen.
Maar inderdaad, je bent niet verzekerd..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:41

rijden zonder rijbewijs: 220 euro
bron: autotelegraaf.nl

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:13

Daarbij denk ik ook dat als je aangehouden wordt je vervolgens niet meer verder kunt rijden met de combinatie dus....

Wij hebben net een auto gekocht om de trailer te kunnen trekken, de auto was "nieuw" de man die hem gekocht had heeft uiteindelijk een nieuwe kleiner model besteld omdat het totaal gewicht auto en caravan net 40 kg boven het gewicht kwam wat hij met zijn B mag trekken. Deze man werkte voorheen zelf in de verzekeringen en durfde het dus niet aan omdat hij wist dat ze bij een ongeluk hem daar op zouden pakken.
(wij hebben zo wel een stuk voordeliger een nieuwe auto kunnen kopen)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:17

Zoals hierboven te zien is, zijn de kosten 50% van wat een trailerrijbewijs kost.
Buiten het feit dat je gewoon onverzekerd bent, en als er wat gebeurt je dit uit eigen zak kan betalen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:24

annastasia schreef:
Zoals hierboven te zien is, zijn de kosten 50% van wat een trailerrijbewijs kost.
Buiten het feit dat je gewoon onverzekerd bent, en als er wat gebeurt je dit uit eigen zak kan betalen.

Heb jij zo'n talent voor autorijden? :+ Voor 440 euro heb ik nog lang mijn E rijbewijs niet helaas! :(

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:25

Tja, ik heb daarvoor al een aantal jaar met de trekker gereden, met allerlei aanhangers erachter.
Dus ja ik had wel enige ervaring.
Ok, ik was € 50,- meer kwijt voor m'n rijbewijs, maar heb 'm inderdaad in 1x gehaald.

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:27

@dispar_vulgo Ik heb mijn E rijbewijs voor minder dan 440 euro gehaald. Geloof 350 ofzo. Ook toevallig bij vakantieveilingen gehaald. En ik had m in 1 keer. (en ben echt geen talent in autorijden)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:29

annastasia schreef:

Het gaat niet om mij, ik kan moeilijk voor 1 keer een kennis vragen om een rijbewijs te kopen.
Maar het probleem is inmiddels al opgelost.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:40

Ook niet specifiek naar jou gericht TS, maar als je rondkijkt hoeveel mensen eigenlijk illegaal rijden....

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:04

maar alls je een ongeluk krijgt, hang je voor de rest van je leven. Een boete betaalt je en je bent klaar, maar als je iemand gehandicapt rijd kan je de rest van je leven betalen. omdat diegene onverzekerd omrijd

Chrystall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:18

Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over het feit dat je niet verzekerd bent. Ik zou noooooit zonder E rijbewijs met een trailer gaan rijden. En al helemaal niet met een paard erin. Stel dat er wel iets gebeurt. En wat kost nou tegenwoordig een E rijbewijs?

Sneezey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:24

Heel even: Je mag een trailer trekken als je auto inclusief te laden gewicht zwaarder is dan je trailer inclusief te laden gewicht maar de gehele combinatie niet boven de 3500kg uitkomt. Dus met een zware auto mag je een 1paards trailer gewoon met B trekken. Met 2 paardstrailer niet. Of je moet de 2 paardstrailer qua gewicht terug laten keuren naar 1 paards maar dan kan je net zo goed een 1 paards trailer kopen. Ik heb nl ook B rijbewijs en heb dit helemaal uitgeplozen. Je kan het nazoeken op de site van het CBR. (Overigens heb ik wel lessen gehad en ga m in de toekomst gewoon halen hoor, maar dit terzijde)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 10:50

Sneezey schreef:
Heel even: Je mag een trailer trekken als je auto inclusief te laden gewicht zwaarder is dan je trailer inclusief te laden gewicht maar de gehele combinatie niet boven de 3500kg uitkomt. Dus met een zware auto mag je een 1paards trailer gewoon met B trekken. Met 2 paardstrailer niet. Of je moet de 2 paardstrailer qua gewicht terug laten keuren naar 1 paards maar dan kan je net zo goed een 1 paards trailer kopen. Ik heb nl ook B rijbewijs en heb dit helemaal uitgeplozen. Je kan het nazoeken op de site van het CBR. (Overigens heb ik wel lessen gehad en ga m in de toekomst gewoon halen hoor, maar dit terzijde)

Dat wist ik ja :)

En voor de rest: Als een iemand zegt dat het niet verstandig is om onverzekerd te rijden snap ik het ook wel, dat hoeft geen 20 keer herhaald te worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:33

Chrystall schreef:
Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over het feit dat je niet verzekerd bent. Ik zou noooooit zonder E rijbewijs met een trailer gaan rijden. En al helemaal niet met een paard erin. Stel dat er wel iets gebeurt. En wat kost nou tegenwoordig een E rijbewijs?

660 Euro als ik m in 1 keer haal, erna 120 Euro voor het losse examen.... aangezien zo'n bedrag voor jou blijkbaar maar een zakcentje is wil jij me vast sponsoren :D :D :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:40

Persoonlijk vind ik de kosten van het halen van een E-rijbewijs niet opwegen tegen de vaardigheden die je opdoet. En dan nog afgezien van zaken als veiligheid, verzekering en bekeuringen natuurlijk ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:44

Sneezey schreef:

De auto moet ledig zwaarder zijn dan de trailer inclusief maximaal toelaatbaar gewicht.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:45

Vanaf 2013 mag je trailer rijden zonder dat je een E rijbewijs hoeft te halen :D
het gewicht mag niet meer dan 3500 kilo zijn maar dat moet wel lukken :D

(dacht misschien leuk om te weten) :')

hoogte van de boete ik heb geen idee..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:46

Tja; persoonlijk vind ik een versoepeling van de regels (als dat al doorgaat: zie ander topic) niet best.
Je gaat toch maar op pad met zo'n zware combinatie... en je hebt daar echt wel wat vaardigheden voor nodig...

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:10

Urielle schreef:
660 Euro als ik m in 1 keer haal, erna 120 Euro voor het losse examen.... aangezien zo'n bedrag voor jou blijkbaar maar een zakcentje is wil jij me vast sponsoren :D :D :D

Dan geef ik jou (en iedereen) de tip om vakantieveilingen (dagje weg, cursussen) goed in de gaten te houden.
Ik was daar 2x (was de eerste keer gezakt) tussen de 300 en 325 euro kwijt voor dagopleiding inclusief lunch en examen. Scheelt dus voor velen fors, zelfs als je nog een stukje moet rijden om bij de leslocatie aan te komen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:21

Thanks voor de tip, dat scheelt idd een flink stuk en is misschien wat voor de mensen in Nederland die het lezen. Hier zijn er helaas geen dagcursussen dus ik zit vast aan 8 rijlessen minimaal. Heb ik al wel gedaan (en niks van geleerd behalve onzeker worden met de combinatie :o ) maar is vervallen. Ik rij inmiddels alweer jaren rond met een toegelaten combi op B-rijbewijs en mijn ervaring is toch dat je het alleen leert door gewoon te doen.
Uiteraard wel met een combinatie die MAG, even voor de duidelijkheid :P

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:23

220 euro!! .. Gelukkig hoeven wij geen EB Want onze combinatie is onder de 3500:D:D