Hoe elegant afstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Hoe elegant afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 11:51

Mijn vraag is simpel. Hoe stap je elegant af met een bodyprotector? Ik ben gister voor het eerst op mijn jong paard gaan rijden. Het was ook mijn eerste keer met bodyprotector. En het afstappen was niet zo'n succes. Ik bleef hangen met de onderkant van de bodyprotector aan het zadel waardoor ik bijna op de grond lag ipv stond.
Hoe doen jullie dat?

linnnh

Re: Hoe elegant afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:56

Haal je bij het afstappen beide voeten uit je beugels? :)
Zoja, stiekem 1 voet nog in de beugel laten en daarop steunen, en je dan met je hand iets wegdrukken van je paard en dan springen :D

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:58

Zou ik toch niet doen met een jong paard, één beugel inhouden. Ik zet meestal een beetje af met mijn handen zodat je iets omhoog komt, dan kom je precies met de bodyprotector over je zadel heen. Ik ben in het begin ook regelmatig blijven steken :P

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:58

tsja dat probleem had ik ook een tijd, maar word vanzelf beter. Oefening baart kunst! =) Ik kon soepel afstappen met een body protector toen mn paard helemaal beleerd was. ;) succes

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:00

Dat heb ik ook altijd!!! :o
ik ga zegmaar als ik bijna afstap, dus nog aan het zadel hang, dan duw ik me een stukje naar achter zodat ik helemaal niet tegen het zadel aankom als ik afstap, dan land je ongeveer een meter van je pony af. miss niet handig bij een jonge pony, of een hele grote maar bij mijn fjordje werkt het wel :D

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:01

Theeglas schreef:
Zou ik toch niet doen met een jong paard, één beugel inhouden. Ik zet meestal een beetje af met mijn handen zodat je iets omhoog komt, dan kom je precies met de bodyprotector over je zadel heen. Ik ben in het begin ook regelmatig blijven steken :P

Voor 2 seconden moet dit wel kunnen hoor! :)
Ik deed het met die van mij ook.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:04

het is geen 2 seconde die je nodig hebt om zo af te stappen hoor ;)
en ik vind het wel een beetje dom :o
dan ben je zo veilig bezig...
en dan ga je vervolgens afstappen met je beugel in :?
dan kun je net zo goed zonder bodyprotector en zonder cap gaan rijden ;)

gewoon je wat optillen uit het zadel met je handen, dan kom je er wel elegant van af :))

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:05

in twee seconden kan toch veel gebeuren hoor...

ach, van on-elegant afstappen leert je paard ook weer toch? ik neem aan dat je in de rijbak afstapt? als je paard dan schrikt omdat jij een meter verder landt, kan er weinig gebeuren.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:01

Gewoon lekker afstappen Tempus. Niet bij nadenken want dan ga je juist heel raar/vreemd afstappen en dat merkt je pas beleerde ruin.
Wel is het wijsheid om een bodyprotector te hebben die goed om je lichaam aansluit. Dan kan de bodyprotector ook niet ergens aan haken.
Fijn afstappen zoals je normaliter doet.
Wat voor BP heb je? Zo eentje als ik aan heb in mijn profiel? Want die kan je met veters verstellen van los naar strak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:04

Ik heb een paard die echt overal spoken ziet en alles en iedereen eng vind, maar ik 'duw' mezelf ook bij het zadel vandaan met mijn bodyprotector en dat vind ie geen probleem :D Doet wel altijd pijn aan m'n enkels. :')

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:30

Hehe ben dus niet alleen :P. De tweede keer was nog steeds niet zo super. Ik heb wel gemerkt dat ik niet blijf haken, maar gewoon met mijn BP ergens tegen botst ( tegen het zadel :D ). Maarja oefening baart kunst zeker, morgen nog een keer proberen. me
Maar jullie bedoelen met dat afduwen dat je je op het moment dat je je been over het zadel heft jezelf van je paard duwt en dus niet jezelf omhoog duwen als je er nog opzit? Haha klinkt ingewikkeld, ik dacht altijd dat afstappen lekker zorgeloos kon, daar brengt mijn BP toch verandering in.

@VDB ik heb een BP van harry's horse 1 van de laatste nieuwe met blokjes ( die kan je enkel met klitteband strakker trekken, maar hij past wel goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:13

Ja niet omhoog duwen maar van je paard af, dat je iets opzij springt :)
Afbeelding

Ik heb deze, als ik mezelf niet er vanaf duw dan ben ik bang dat ik met de waist belt in de problemen kom :+

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:31

Ik rijd niet met bodyprotector, omdat ik me ábsoluut niet kan bewegen in die dingen..
Alle betaalbare bodyprotectors zitten bij mij niet prettig..

Maar redelijk afstappen lijkt me alleen mogelijk, wanneer je je tenen in 1 beugel houdt bij het afstappen, dan kan je jezelf 'wegduwen' als het ware..

:o

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 15:31

vandaag is het min of meer gelukt :P nuja het begin is er. blijven oefenen ( ik had me trouwens wat van hem weggeduwd dat ik ietsje verder landde, en dat lukte toch redelijk.