veel veranderd in de dressuursport! positief of negatief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

veel veranderd in de dressuursport! positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 02:32

Hallo Bokkers!!

12 jaar geleden ben ik voor het laatst gezien in de wedstrijdring, nu heb ik een leuk paard waarmee ik weer wil gaan starten. Ik hoor dat de dressuursport van nu lang niet meer zo streng is als in die tijd. Voor de bokkers op leeftijd.....wat is jullie mening?.
Als je zo lang niet meer aan de start verschenen bent als ik en er is veel veranderd (oa: de proeven) zou ik dan opnieuw moeten beginnen? of moet ik starten waar ik zelf geëindigd ben (mijn paard is nu Z1 geklasseerd, ik M)?.

Lielle

Re: veel veranderd in de dressuursport! positief of negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:08

IMO is het niveau enorm gestegen, jurering is daarmee ook strenger geworden. Wb niveau, je zou in de hoogst gemeenschappelijke klasse moeten starten, maar aangezien jouw klassering meer dan 36 maanden oud is, kun je dispensatie aanvragen bij de KNHS. Dat kan trouwens altijd, maar die 36 maanden worden expliciet ergens in het reglement genoemd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:44

Ik vind het niveau juist veel en veel en veel hoger. Het paard waar ik in mijn beginjaren M mee reed zou ik nu geen punt meer mee rijden in de B. Kan me wel voor mijn kop slaan dat ik destijds niet nog even doorgereden heb naar het Z voor de verkoop want dat gaat nu wel even duren :o

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:13

Kun je niet eerst een oefenwedstrijd rijden voordat je beslist wat je kunt starten?
Dan kun je zelf zien hoe je ervoor staat t.o.v het huidige niveau.

De paarden zijn iig kwalitatief een stuk beter dan 12 jr. geleden of dat met het niveau ook zo, vind ik lastig te beoordelen. De proeven waren wel moeilijker.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:29

Vind het ergens wel goed (zeker voor de paarden) dat het strenger is geworden, ik dacht andersom?.
Heb er weer enorm zin in maar wil niet in de M starten als de lat al zo hoog ligt. Neem er rustig de tijd voor...
Mijn paard is Z1+7 geklasseerd dus hij kan het wel...nou ik nog! bovendien heb ik het paard pas 3 maanden en moeten we lekaar echt nog leren kennen. Hoop deze zomer wel te gaan beginnen
(zal eens navragen ivm dispensatie)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:33

wat versta je onder strenger? Ik vind het niveau een stuk hoger, en daarmee moet je gewoon een betere proef neerzetten dan 10 jaar geleden om een wp te rijden.

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:49

Ik vind het niveau ook hoger in vergelijking met vroeger. Je moet een betere proef neerzetten en een kwalitatief beter paard hebben om leuk mee te kunnen doen.
Als ik jou was zou ik of dispensatie aanvragen en L gaan starten of een paar keer HC starten om te kijken waar je staat.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:06

Het niveau is hoger en dat komt waarschijnlijk doordat de kwaliteit van de beesten beter is. Als je leest wat een B paard zou moeten kunnen dan haal je eigenlijk geen winstpunt meer. Hoe ik met mijn pony in de B begon zou nu ook echt niet meer winstpuntwaardig zijn :o

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 13:37

Oow...oke, mijn paard is Z1+ geklasseerd. Ik ga mijn best doen!! een keer HC starten zou ik wel willen, hoe gaat dat in zijn werk? kun je op iedere wedstrijd HC starten?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:50

En toch blijft het jury sport, ik blijf mij soms verbazen over het feit dat sommigen combinaties een winstpunt krijgen :o

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:53

Het valt mij juist op dat veel dressuurruiters van nu meer met echt rijden bezig zijn en niet alleen maar een krulletje willen zien. Ook op de lage nivo`s zie je veel meer ruiters die heel bewust bezig zijn een paard echt netjes van achter naar voor gereden voor elkaar te krijgen. Qua mentaliteit vind ik de sfeer onderling tussen de ruiters ook gemoedelijker en gezelliger geworden.
In de springsport lijkt het juist omgedraaid. Paarden worden steeds meer als machines gezien en het moet maar vanzelf gaan en een paard netjes scholen en daar tijd insteken lijkt steeds minder belangrijk. Ook wordt er in de paddock vaker asocialer gereden en is de onderlinge sfeer een stuk achteruit gegaan.
Dat wat me ooit tegenviel aan de sfeer op dressuurwedstrijden valt me nu juist tegen op springwedstrijden.

Een keer HC starten kan bijna altijd, misschien wel handig om in te schatten waar je het beste kunt instromen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:57

Dat zie ik dan totaal niet terug in de springsport Capriole, wellicht ook per regio verschillend? Ik zit in Twente (springruiters in overvloed) en ik zie juist dat de 'grotere' jongens hun jonge paarden meer de tijd geven :j

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:13

Gelukkig!
Het was ook maar wat me zelf de laatste tijd veel opviel.
Maar als je met de betere paarden iets wilt bereiken kom je er toch niet als je er geen geduld, tijd en scholing voor over hebt. Kwaliteitspaarden zijn toch vaak aparte gevallen die het niet zomaar alles pikken en moeten daarom ook goed gemanaged worden in hun opleiding.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:21

ik ben dit jaar weer voor het eerst gestart sinds 5 a 6 jaar, ik vind het niveau enorm gestegen, qua kwaliteit van de paarden en strengere jurering
Je mag in de L1 beginnen, maar ook in de M1. Je kunt ook dispensatie aanvragen zodat je in de B kan starten.
Heel veel succes en vooral veel plezier!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:49

Ik kom nu trouwens heel veel dezelfde jury`s tegen als 15 jaar geleden.
Moeilijk om iets over het punten te zeggen, omdat ik nu andere paarden rijd en jaren uit de dressuur ben geweest, maar ze zijn zeker niet milder geworden.
Het zal jou misschien ook op gaan vallen, dat veel juryleden van `toen`nog steeds elk weekend actief zijn!