Angst voor mannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shalinitje

Angst voor mannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:22

Hallo allemaal,

mijn merrie van 4 is bang van mannen. We hebben dit ondervonden toen de hoefsmid voor het eerst kwam. Ik bond haar vast en de smid vroeg of ze goed voetjes gaf ik zei natuurlijk ja wie had gedacht dat ze zo aan het touw ging trekken voor haar nek te breken. Toen is hij een touwhalster gaan halen omdat ze dat niet kapot kunnen trekken. Maar toen hij dat wou aan doen kon ze op de een of andere manier lopen gaan (was wel in de wei). De angst die ik zag bij mijn paardje had ik nog nooit gezien het was niet normaal. Uitijdelijk heb ik haar heel voorzichtig gevangen en weer vast gezet. Op een bepaald moment vraagt die aan mij is dit paard zadelmak gemaakt door een man ? en ik zeg ja want zo is het ook. Onze hoefsmid is tot de conclusie gekomen dat mijn merrie bang is voor mannen.

Hoe ?

Ik had al gemerkt dat als mijn mama haar vriend of gewone vrienden of famillie leden (mannen) meegingen ze ging lopen en haar niet wou laten aanraken. Dit heb ik dan ook tegen hem verteld en zo heeft hij zijn conclusie getrokken.

Wat er is gebeurd in het verleden ?

Als ik dat eens wist dan was het probleem waarschijlijk al opgelost.

Ik heb al alles geprobeerd stilaan proberen op te bouwen, verschillende mannen aan laten wennen en ga zo maar door ik weet het gewoon niet meer. Ik merk nu ook in de winter dat ze ook van andere dingen doodsbang is als ze tegenwoordig nog maar een man ziet staat ze al op haar tenen. Ik wil een oplossing al is het een alternatief met kruiden of eender wat alles is goed. Ik wil alles proberen.

en o ja als ik op haar zit is er niets aan de hand dan kan elke man aan der komen. Ik denk dus echt dat het gebeurd is met het zadelmal maken.

gr Shalini
Laatst bijgewerkt door shalinitje op 06-02-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

amsterdam_30

Re: Angst voor mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:24

Je paard heeft bang van mannen? IS bang.. dat misschien? ;). heeft bang is geen Nederlands :P.
Der vriend is ook geen Nederlands. Haar vriend is wel correct.. of.. als ik op haar zit ipv op der zit.
Waar gaat het heen met de spelling in Nederland ;).

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:30

amsterdam_30 schreef:
Je paard heeft bang van mannen? IS bang.. dat misschien? ;). heeft bang is geen Nederlands :P.
Der vriend is ook geen Nederlands. Haar vriend is wel correct.. of.. als ik op haar zit ipv op der zit.
Waar gaat het heen met de spelling in Nederland ;).

ik ben van limburg dus is het wel een gewoon taaltje ;) maar ik zal het even veranderen is het misschien makkelijker :D

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:59

Haha.. tja.. maar correct NL is het niet.. Kan mij ook niet voorstellen dat DER op deze manier gebruikt ;).

Verder zou ik langzaam aan aan mannen laten wennen.. wel handig, want als ze tijdens t rijden bang wordt als ze mannen ziet lijkt mij niet handig.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:06

Ja het is iets heel vreemd. Het wennen heeft amper zin ze klampt zich vast aan die ene man waar je haar aan laat wennen. Ik blijf dit wel doen maar toch ik zoek andere oplossingen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:16

Het enige wat ik je als oplossing kan geven is alle mannen even stil moeten staan en praten tegen je paard voor ze willen aaien of iets lekkers willen geven.
Aaien zou ik in het begin nog even niet doen, maar lekkers is wel een optie het hoeft niet groot te zijn.
Op die manier heb ik onze ruin ook laten wennen aan mannen. Mannen betekenen in het begin gewoon iets lekkers krijgen. Later is een aai voldoende, maar de kennismakingfase moet altijd gedaan worden.

Blijf alijd op je hoede (voor zover het kan je moet er wel net zijn) dat mannen niet zomaar aan je merrie zitten. Altijd eerst even laten praten en wanneer de merrie wat minder gespannen is dan pas laten aaien.
Je merrie zal iets meer vertouwen krijgen in het mannenvolk zeker degene die vaker komen, maar nieuwe blijven ze altijd in het begin wat wantrouwen. Ik weet niet of je dierenarts een man of vrouw is maar als je kan kiezen pak een vrouw.

Ik zelf heb de laatste jaren een vrouwlijke dierenarts, natuurlijk snapt de pony dat het niet leuk is maar hij gaat haar niet uit de weg.
De hoevensmid is een man, die heeft gewoon even tijd gestoken in kennismaken al het goede beloont en onrust genegeerd of even gestopt met werken tot het weer goed was. Nu is hij zo vertrouwt dat even hoi zeggen een aai geven voldoende is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:36

Ik denk dat je je paard wat meer moet laten wennen. En haar angst niet "toestaan". Zeker mannen niet gaan ontwijken. Zorgen dat ze went aan de positieve dingen die mannen ook doen eens aaien, lekkers geven of er gewoon bij laten staan. Pas als zij rustig is dan stop je pas en is het klaar. Als je paard in paniek is en je loopt dan met je paard weg geef je daar aan toe en zal ze nooit rustig worden bij mannen. Natuurlijk rustig opbouwen en niet ineens een man voor de neus zetten die haar overal aanraakt. Maar denk wel dat je snapt wat ik bedoel?
Gezien de angst erger blijkt te worden doe je toch iets niet goed. Dus ja misschien eens iemand inschakelen gedragstherapeut of iets dergelijks die je gerichter kan helpen. Dit is imo toch ernstig. Je weet nooit in wat voor situaties je terecht kan komen en als er dan toevallig alleen een man beschikbaar is(da ofzo) tja dan is het zeer zeker noodzakelijk dat je paard niet in paniek raakt. Ik raad je dan ook aan als het jouw niet lukt om een trainingsstal te raadplegen.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:40

BlueStar schreef:
Het enige wat ik je als oplossing kan geven is alle mannen even stil moeten staan en praten tegen je paard voor ze willen aaien of iets lekkers willen geven.
Aaien zou ik in het begin nog even niet doen, maar lekkers is wel een optie het hoeft niet groot te zijn.
Op die manier heb ik onze ruin ook laten wennen aan mannen. Mannen betekenen in het begin gewoon iets lekkers krijgen. Later is een aai voldoende, maar de kennismakingfase moet altijd gedaan worden.

Blijf alijd op je hoede (voor zover het kan je moet er wel net zijn) dat mannen niet zomaar aan je merrie zitten. Altijd eerst even laten praten en wanneer de merrie wat minder gespannen is dan pas laten aaien.
Je merrie zal iets meer vertouwen krijgen in het mannenvolk zeker degene die vaker komen, maar nieuwe blijven ze altijd in het begin wat wantrouwen. Ik weet niet of je dierenarts een man of vrouw is maar als je kan kiezen pak een vrouw.

Ik zelf heb de laatste jaren een vrouwlijke dierenarts, natuurlijk snapt de pony dat het niet leuk is maar hij gaat haar niet uit de weg.
De hoevensmid is een man, die heeft gewoon even tijd gestoken in kennismaken al het goede beloont en onrust genegeerd of even gestopt met werken tot het weer goed was. Nu is hij zo vertrouwt dat even hoi zeggen een aai geven voldoende is.

Bij het lekkers geven moet ik haar toch aan het halster hebben hé ? Gewoon in de wei hebben we dat al geprobeerd hoe graag ze ook eet ze moet het niet hebben als ik haar vast heb denk ik dat ze zal twijfelen maar het wel zal aannemen

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:44

Tigra_ schreef:
Ik denk dat je je paard wat meer moet laten wennen. En haar angst niet "toestaan". Zeker mannen niet gaan ontwijken. Zorgen dat ze went aan de positieve dingen die mannen ook doen eens aaien, lekkers geven of er gewoon bij laten staan. Pas als zij rustig is dan stop je pas en is het klaar. Als je paard in paniek is en je loopt dan met je paard weg geef je daar aan toe en zal ze nooit rustig worden bij mannen. Natuurlijk rustig opbouwen en niet ineens een man voor de neus zetten die haar overal aanraakt. Maar denk wel dat je snapt wat ik bedoel?
Gezien de angst erger blijkt te worden doe je toch iets niet goed. Dus ja misschien eens iemand inschakelen gedragstherapeut of iets dergelijks die je gerichter kan helpen. Dit is imo toch ernstig. Je weet nooit in wat voor situaties je terecht kan komen en als er dan toevallig alleen een man beschikbaar is(da ofzo) tja dan is het zeer zeker noodzakelijk dat je paard niet in paniek raakt. Ik raad je dan ook aan als het jouw niet lukt om een trainingsstal te raadplegen.

Zo doen we het wat wennen als ze rustig is stoppen ik blijf hier mee doorgaan maar als we het opnieuw doen is het niets beter ben hier al zins juli mee bezig ;( . De trainingsstal ga ik zeker doen als het niet lukt. Nu het probleem is dat niemand weet wat er is gebeurd als je dat weet kan je de oefeningen daarop toepassen. Ze is bang aan de longen en nog meer van de longeerzweep. De angst aan de longe is nu weg die heb ik eruit gekregen :) maar de zweep het valt zo op alles wat er mee te maken heeft maar ik heb geen zekerheid

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:37

[quote="shalinitje]
Bij het lekkers geven moet ik haar toch aan het halster hebben hé ? Gewoon in de wei hebben we dat al geprobeerd hoe graag ze ook eet ze moet het niet hebben als ik haar vast heb denk ik dat ze zal twijfelen maar het wel zal aannemen[/quote]

In het begin er idd altijd bij zijn en als het beter gaat vasthouden. Laat voorlopig maar geen mannen alleen het land in gaan. Dit kan je pas doen als ze 1 wel vertouwd. Het kost idd mega veel tijd maar eigenlijk hoe minder druk jij je erover maakt hoe makkelijker het gaat verlopen.
Kies in het begin 2 of 3 mannen en laat die alleen het lekkers geven. Teveel vreemden geeft geen vertrouwen. Begin langzaam en heb geen haast het heeft gewoon tijd nodig.
Zet voorlopig je paardje ook niet vast als de hoevensmid moet komen, doe vooraf even je paard goed werken dan is het frisse eraf en zal ze makkelijker benaderbaar zijn door je hoevensmid.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:48

hoi hoi, ik zou er btw ivm het heeft bang, wel bijzetten dat je uit limburgs belgie komt... of is die plek toch in nederlands limburg... ik woon namelijk in nederlands limburg en heb het NOOIT ergens gehoort, zowel in zuiden/midden en noorden niet....
Lijkt me meer iets belgisch :P op tv worden dingen soms namelijk ook anders gezegt dan hier.

wat betreft je merrie, mijn hond (teefje) had dit ook, die was zo mishandelt en verwaarloost in dr puppytijd door een man dat ze sowieso bang was voor alles en iedereen, echter mannen dat was het ergst en bleef ook t meeste hangen.

Nu was hier een hele lieve oude man die haar zo leuk vond dat hij idd lekkers in zn zak had voor geval hij ons tegen kwam, eerst altijd lief tegen dr praten, dan wat lekkers...na een poosje langzaam eens proberen aan te raken (nadat ze het lekkers al beter pakte van hem)
En na veeeeeeeeeeeeeeel pogingen doen met, praten, lekkers aanraken. Mocht hij haar uiteindelijk aanraken, al was het alleen bij de snuit (achter de oren mocht nog niet)
Ze is zo wel gezakt in het bang zijn naar mannen toe. zou het dus gewoon eens proberen, al is het een stukje wortel ofzo ;)

EDIT:
Lees net nog wat dingen die je schreef..tis wel erg lastig..misschien moet je een meisje die ik ken en die honden/paarden heropvoed (onderandere) eens benaderen...misschien heeft ze een tip voor je.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 06-02-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:53

Mijn pony is ook bang voor mannen dit komt omdat hij vroeger is opgejaagd door mannen toen hij een veulentje was alleen hij word ''aggresief'' achtig tegen mannen.
ik weet niet of je dit ook kunt verhelpen maar misschien kun je net zoals hierboven word aangegeven met eten proberen (bij mijne helpt dit niet!)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:58

Gattuso schreef:
Mijn pony is ook bang voor mannen dit komt omdat hij vroeger is opgejaagd door mannen toen hij een veulentje was alleen hij word ''aggresief'' achtig tegen mannen.
ik weet niet of je dit ook kunt verhelpen maar misschien kun je net zoals hierboven word aangegeven met eten proberen (bij mijne helpt dit niet!)

ik denk dat jouw paardje aggresief word uit angst. De mijne schiet ook de lucht in van schrik bij de hoefsmid maar ik denk dat dat is omdat ze zowiezo al geen mannen vertrouwd en die dan nog eens aan haar benen gaat zitten

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:16

Bij ons op stal waren de paarden altijd alleen gewend aan dames. Alleen vrouwelijke vrijwilligers, zie je ;) En als er dan een man kwam deden ze altijd 'vervelende' dingen, zoals de hoefsmid, of de veearts. Ze hebben niet per se iets slechts met mannen meegemaakt, maar ze vertrouwen ze wel minder.
Sinds er ook een jongen helpt bij de paarden zijn ze wel iets beter van vertrouwen geworden, als het gaat om mannen :)

Bij ons was het dus een kwestie van gewenning, langzaam weer opbouwen om ook positieve contacten met mannen op te doen.. Dan krijgen ze hun vertrouwen wel weer terug denk ik?

KaasSouffle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:03

Vuure schreef:
Bij ons op stal waren de paarden altijd alleen gewend aan dames. Alleen vrouwelijke vrijwilligers, zie je ;) En als er dan een man kwam deden ze altijd 'vervelende' dingen, zoals de hoefsmid, of de veearts. Ze hebben niet per se iets slechts met mannen meegemaakt, maar ze vertrouwen ze wel minder.
Sinds er ook een jongen helpt bij de paarden zijn ze wel iets beter van vertrouwen geworden, als het gaat om mannen :)

Bij ons was het dus een kwestie van gewenning, langzaam weer opbouwen om ook positieve contacten met mannen op te doen.. Dan krijgen ze hun vertrouwen wel weer terug denk ik?

bij mijn pony word elke dag de stal uitgemesd (+gevoerd) door een man en elke keer als hij op de wasplaats bijv. staat en er komt een man langs schiet hij in de achteruit en oren naar achteren.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 19:22

Vuure schreef:

Bij deze paarden als ik het zo lees waren ze het gewoon niet gewend. Maar mijn pony is niet even vervelend doen het is echt je kan de angst eig niet beschrijven zo erg is het.