Paard mee naar warm(er) land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadys

Paard mee naar warm(er) land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 16:29

Ik hoop dat mijn bericht hier goed staat

Wie heeft ooit zijn paard meeverhuisd naar een warm(er) land, zoals Spanje?
Hoe doe je dat? Wat komt er bij kijken?
Vooral het klimaatverschil lijkt me een probleem. Ook het voer en hooi is natuurlijk van andere kwaliteit.
Ben erg benieuwd!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Paard mee naar warm(er) land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:19

[BEU] -> [TAO]

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:21

Naar welk deel van Spanje ga je? En wat voor paarden ras wil je meenemen? Spanje is natuurlijk veeeeel groter ;-))) dan Nederland en heeft ook 'verschillende klimaten'. Dus ligt er beetje aan :-))

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:18

Een vriendin van mij heeft haar paard vanuit Noorwegen mee genomen naar Frankrijk, daar was het midden winter, hier was het toen rond de twaalf graden. Zij heeft haar paard geschoren en onder een dun dekentje gezet.

Ik heb zelf mijn paarden in de zomer naar Frankrijk verhuisd. Van ongeveer 22 a 23 graden naar 42 graden hier. Voer maakte ik mij niet zo zorgen over, wel heb ik goed opgelet dat ze genoeg dronken en dat er voldoende schaduw was in de wei. De eerste tijd hadden ze het wel erg warm, maar ze waren al snel gewend.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 21:59

ALS het allemaal doorgaat gaan we richting de Costa Blanca, Benidorm-Alicante. Flink verschil dus!
Ik weet dat er paarden zijn verhuisd naar warm(ere) landen dus het kan. Ook tinkers, want het gaat om 1 tinker en 1 kruising IJslander/Quarter.

Ik maak me juist wel zorgen over het voer, is de kwaliteit dan niet zo anders?
Ik voer nu eigenlijk alleen maar ruwvoer en een beetje meusli. Goed hooi is dus voor mij erg belangrijk!
En gras, lijken mij andere soorten en groeit het daar wel/niet en hoe?

Noorwegen - Frankrijk is ook een groot verschil! Wat waren dat voor paarden, en nu helemaal gewend en happy in the sun :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:45

Het paard wat vanuit noorwegen is gekomen is een kruising, niemand weet precies hoe of wat, maar meer richting warmbloed. Dit paard was al snel gewend.

Hoe het zit met ruwvoer en gras in Spanje durf ik je niet te zeggen. Er zit op bokt wel een bokker (lusitana geloof ik) die in Spanje woont geloof ik, zij kan je er waarschijnlijk wel meer over vertellen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:51

Ik woon nu 6 jaar in Frankrijk en heb al mijn paarden uit nl. Geen verschil gemerkt aan de dieren. Inderdaad er goed voor zorgen dat ze altijd water en schaduw in overvloed hebben. In de zomer als t heel heet is staan mijn paarden uitzichzelf in de loopstal en gaan ze in de nacht de wei op.
Ik kan hier prima voer vinden en volgens mij moet dat ook geen probleem zijn in Spanje. Wel moet je er van uit gaan dat hoe zuidelijker je zit, des te duurder het hooi. Dit omdat daar door de droogte minder gras groeit.
Succes met jullie plannen!

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:23

Voer is hier (spanje) natuurlijk ook prima te vinden en gras is vaak duurder of van mindere kwaliteit en idd na droge periodes te kort. Maneges laten het vaak uit Frankrijk komen, in grotere hoeveelheden dus. Als je daar eenmaal zit zou ik in jou geval gewoon wat 'hipicas' (maneges) afgaan en eens informeren. En wat betreft de paarden, tja. . .wennen vanzelf hoor ;-) Zullen ook minder wintervacht kweken enzo en met name Friezen en Tinkers en vaak dan wat 'mindere' sokken. Maar ga je een beetje in de binnenlanden van de costa blanca zitten (dus iets bergopwaards) dan kan het in de winters ook best wel wat vriezen 's nachts.
I.i.g. succes met alles enne je niet al te druk maken hoor ;-). . .in Spanje hebben ze ook heel wat paarden :-)

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:04

Mijn paard is in 2007 met mij 6 weken in Spanje geweest aan de costa brava zeg maar en hij heeft nrgens last van gehad, hij heeft gewoon electrolyten bijgekregen en voor de rest was het prima

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:06

Djin ga je het warmer opzoeken :D ?

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 19:49

Niks is nog zeker hoor daf :) maar ben wel aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, m'n vader en m'n broer zitten er al dus de stap is minder groot. En het is natuurlijk altijd al een droom geweest :) maarja zonder de paarden ga ik nergens heen!

Ik ben nu wel wat gerustgesteld :) het is dus echt te doen!
Volgende week ga ik een weekje heen :D mijn plan was idd al om daar eens langs paardenbedrijven/houders te gaan. Hipica's dus :) Kent iemand misschien iets in de omgeving waar ik eens kan gaan kijken/vragen?

Lokatie is nog niet helemaal bekend dus iets dieper het land in zou goed kunnen.
Denk dat ik daar een beter antwoord op kan geven als ik terug ben :)

En bedankt voor de leuke, positieve, stimulerende reacties :)

Newbee83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:40

Geen dank :)

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:26

bij ons op de manege worden er ook wel eens dartmoors naar italie verkocht
lijkt me dus geen probleem anders worden ze echt niet verkocht;)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:24

JadeYsla schreef:
Niks is nog zeker hoor daf :) maar ben wel aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, m'n vader en m'n broer zitten er al dus de stap is minder groot. En het is natuurlijk altijd al een droom geweest :) maarja zonder de paarden ga ik nergens heen!

Ik ben nu wel wat gerustgesteld :) het is dus echt te doen!
Volgende week ga ik een weekje heen :D mijn plan was idd al om daar eens langs paardenbedrijven/houders te gaan. Hipica's dus :) Kent iemand misschien iets in de omgeving waar ik eens kan gaan kijken/vragen?

Lokatie is nog niet helemaal bekend dus iets dieper het land in zou goed kunnen.
Denk dat ik daar een beter antwoord op kan geven als ik terug ben :)

En bedankt voor de leuke, positieve, stimulerende reacties :)

Dat klinkt ondernemend hoor Djin!

Maar je paarden wennen er wel aan hoor, zou inderdaad alleen van te voren goed informeren naar hoe het daar zit qua voeding en dan vooral voor Jade omdat die lijkt wel altijd iets extra's nodig heeft.
Ik denk dat uiteindelijk de warmte daar een stuk lekkerder voor ze is als de warmte hier zomers!
Gaat Jerry ook mee?

Nou ik ben benieuwd laat je het me eens horen als je terug bent?

Succes en veel plezier

ilse0123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:03

MIjn oude paard/pony is een paar jaar naar spanje geweest. Een koed bloedig paard kruising fjord/gelderspaard. Geen problemen. Ook in spanje kan je goed voer kopen om je paard op conditie te houden. Het paard werd wel wat vaker geschoren, omdat hij niet gewend was om zijn vacht op de warmte aan te passen.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:22

Ik zit nu in spanje, lekker op een terrasje te internetten! Zalig! Het is hier echt prachtig.
Nu ik hier zit is de drang om te blijven en echt over te gaan erg groot! Heb al lekker gebabbelt met mensen (ook nederlanders) hier in de buurt met paarden. Het is allemaal prima te doen!

Ben bij een bedrijf geweest met prachtige andalusier hengsten. Mooie hengst voor Ysla??? :) Mijn nu 2 jarige merie. Als ik weer terug ben ga ik toch echt ALLES uitzoeken en op papier zetten. Zit nu bij vrienden in huis die hier sinds een maand wonen in Javea. Dus heb gelukkig altijd een adres om te verblijven. Zit er dik in dat ik snelw eer terug kom.

Ga morgen en overmorgen nog wat huizen en boerderijen (finca's) bezichtigen. Ben erg benieuwd!!!

ik snel weer terug kom.