Oprekken rijlaarzen met rits: ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frannyc

Oprekken rijlaarzen met rits: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 11:20

Mijn rijlaarzen met rits zitten, als ik 's avonds rijd, te strak dus nu zit ik er over te denken om ze te laten oprekken, heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor namelijk verschillende geluiden, de een zegt dat oprekken met een rits niet kan, de ander zegt van wel!

lovey_ou

Re: Oprekken rijlaarzen met rits: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:46

Ik zou zeggen vraag het bij je schoenmaker die kan het beste zegge of hij dat kan of niet :j

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:30

Mijn rijlaarzen met rits (Derby's) heb ik gewoon laten oprekken bij de schoenmaker. Voor € 2,50 was ik klaar en tevreden ;)

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:09

Heeft iemand misschien een foto van een laars waar een spie ingezet is (dat is ook een optie, maar wil wel eens zien hoe dat er uit ziet)

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:17

Oprekken met rits kan wel!! Rits geeft geen enkel probleem!!
Maar zitten je laarzen dan alleen in de avond strak of de hele dag?
Want als ze alleen savonds strak zitten, komt het waarschijnlijk doordat je overdag veel gelopen hebt. En dan is het even volhouden.. want dan rekken de laarzen wel op door je benen.
En misschien rare zin nu... Maar in je maandelijke periode heb je vaak ook iets dikkere benen. Weet niet of dat bij jou van toepassing is. Zo niet vergeet die zin maar weer. haha

frannyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 20:30

Overdag zitten ze in het begin strak maar stroomt er nog wel bloed naar mn tenen maar 's avonds krijg ik de rits echt niet dicht! Als ik ze dan toch aan krijg heb ik binnen 2 minuten kramp in mn voeten en kuiten, niet echt lekker dus. En ik zit de hele dag :o , volgens mij helpt dat niet! En het is al een maand of 3 zo, dus aan de feestperiode kan het niet liggen!

olanis

Re: Oprekken rijlaarzen met rits: ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:42

Dan is de oplossing voor jou wel.. Om de laarzen iets op te laten rekken. een cm ofzo. Dat net de eerste spanning eraf is.
En oprekken van laarzen met rits is geen enkel probleem.. Het grootste risico zit in het leer. Als je te snel wil oprekken of de laarzen niet voorbehandelt voor het rekken, kan het leer gaan scheuren.
Laat dit dus wel door een goede schoenmaker doen of door diegene die je laarzen heeft aangemeten.

Sanne_zepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:44

Laarzen oprekken met rits kan. Je moet alleen wel rekening houden met welk soort laars je hebt.

Ik had namelijk de Petrie Glasgow gekocht en die zaten niet goed en wilde ze laten oprekken. Dit kon helaas niet omdat er een coating over de laars zit en die gaat scheuren bij het oprekken. Dus wel even oppassen hiermee. Maar goed denk dat ze je dat in een ruitersportzaak wel meer kunnen vertellen.