paard vertoont zeer raar gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

paard vertoont zeer raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:26

Ik heb deze Friese merrie 2,5 jaar. ze is 5 jaar

vanaf het begin vertoont ze zeer raar gedrag. als ik erop zat heel hard rennen en vooral niet meer willen stoppen.
wilde nooit in een normaal tempo lopen en reageerde ook panisch als je een ophouding maakte.

vorige eigenaar had veel bitten geprobeerd omdat ze haar niet goed aan de teugel kregen. ze had een tekorte hals?
dit leek mij niet de waarheid vooral omdat een paard ook gewoon kan grazen.

ik probeer veel aandacht in haar te steken. maar ze is bang. ik kan haar nauwelijks scheren omdat ze me dan echt aanvalt.
ik kan niet aan haar binnenbeen komen omdat ze zich dan bijna laat vallen. ik kan niks achter haar achterhand zetten zoals een passoa of een dubbele longeerlijn omdat ze dan helemaal door het lint gaat.

met paarden in de paddock levert ook problemen op. ze probeert een vriendje voor zichzelf te krijgen en jaagt de rest weg. ze probeert veulens van andere moeders af te pakken en als een paard teveel in haar buurt komt springt ze over het hek heen en raakt ze helemaal in paniek.

op wedstrijden houdt ze nu op met lopen. als ik de baan in kom is het gewoon afgelopen en kan ik er niks meer mee.

een keer stond ze in de trailer met haar veulen. toen een paard achter de trailer langsliep is ze helemaal door het lint gegaan. ze had bijna haar veulen dood geslagen.

ik ben echt ten einde raad met dit paard. verkopen is geen oplossing omdat het dan zeker weten niet meer goed komt. als fokmerrie kan ik haar prima gebruiken. het is een eerste premie stermerrie met een goed papier. ik gun haar alleen een wat rustiger leven zonder al die spanning.

ze gooit haar tong eruit tijdens het rijden. niet dat ze hem over het bit doet. maar ze hangt hem er gewoon gerust een uur uit. hoe gespannender is ze is.. hoe erger.

ik zou graag serieuze reacties willen krijgen, ik denk dat dit paard in het verleden iets traumatisch heeft meegemaakt. bij ons is er in ieder geval nooit iets gebeurd. misschien paardenfluisteraars of iets dergelijks. ik sta er voor open.
Laatst bijgewerkt door Horsea_nl op 05-02-11 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Miiej

Re: paard vertoont zeer raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:29

Ze is 2,5 en ze heeft al wedstrijden gelopen? Of begrijp ik het verkeerd.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:29

ik heb haar 2,5 jaar

ze is nu 5 of bijna 6

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:33

Mijn vorige paard liet zich vallen als ik zijn achterhoeven ging uitkrabben, ging ook steeds harder lopen tijdens het rijden. Het is niet helemaal het zelfde als bij jou, maar bij hem zat er dus een ruggewervel scheef waardoor het zeer deed. Voordat ze daar achterkwamen is hij klinisch en runtgologisch( zo schrijf je het niet, maar weet niet goed hoe je het wel schrijft )goed gekeurt. Misschien dat je er wat aan hebt, maar wat jij omschrijft is wel wat extremer!
Succes ermee in ieder geval!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:34

Jeetje wat een gevalletje apart zeg.
Is ze misschien zelf als veulen te vroeg afgespeend bij dr moeder?Dan hoor je ook vaker dat paarden zo'n vreemd gedrag eraan over houden.
Ik denk dat dit echt iets psychisch is bij je paard.Ergens heeft ze een goeie kronkel opgelopen.
Heb je dr al eens laten onderzoeken?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:35

ik weet niet meer door wie ik haar moet laten onderzoeken?

dierenarts, fysiotherapeut, ostheopaat ze hebben haar allemaal uitgebreid bekeken.

en als er dus iets in de rug zat, moest het er wel uitkomen bij deze 3 mensen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:37

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:37

Even een berichtje om dit te volgen.
Vreemd is het wel. Wel erg fijn voor het paard dat je er achter wilt komen hoe en wat.
Zelf heb ik ook een paard dat vreemd gedrag vertoont en ben daar ook mee aan het puzzelen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:39

Misschien een optie om samen met haar naar Annemarie v/d Toorn te gaan (monty roberts)
Heb hier heel erg veel goede ervaringen over gehoord.
Google maar eens op montyrobert.nl

Succes met je merrie, ergens moet er toch iets aan de hand zijn met dit gedrag.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:42

ik ken annemarie v/d toorn. heb ooit mijn paard door haar laten beleren (niet dit paard)

probleem is dat het alleen enorm ver weg is

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:45

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:45

Heb je dr hormoonspiegel es laten onderzoeken?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:47

nee nog nooit, wat voor problemen zou dat geven?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:53

Nou ik heb es een paard ontmoet op een manege/dressuurstal en tjong ik wist niet wat ik zag!
Dat dier gilde als je dr aanraakte en ook als ze erop wilden stappen.
Ik wist niet wat ik zag had het nog nooit eerder meegemaakt.Ik vroeg wat het dier mankeerde en ze zeiden dat het met de hormonen te maken had(was dus ook een merrie)
Ik weet niet of die er meds voor kreeg (herinner me dat niet meer) maar het was echt bizar.Ze had het ook de ene keer erger dan de andere keer.
Verder mankeerde het dier (volgens hun) niks.

Vraag de veearts eens of het een goede optie is om dat eens te laten controleren!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:57

ik loop stage bij mijn dierenarts en heb het hele probleem al voorgelegd, hij heeft der afgelopen week goed bekeken en wist het eigenlijk ook niet. hormonaal is ze eigenlijk altijd oke. niet extreem willig. niet extreem raar op aanrakingen etc.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:02

En wat weet je van dr voorgeschiedenis?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:03

weinig, de stal waar ze vandaan komt heeft haar niet heel lang gehad. ze was moeilijk te rijden en ze hebben haar ook eerst gehouden om door te rijden.

onder het zadel is ze nu eigenlijk wel braaf. alleen momenteel heel panisch met het bit, dus denk dat ik haar maar tijdelijk bitloos ga rijden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:06

Doe je grondwerk met haar?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:10

nee eigenlijk niets. ik longeer haar vaak los en probeer haar altijd even gedag te zeggen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:12

misschien een goed idee om helemaal terug naar de basis te gaan en ook aan het vertrouwen te werken.
Heb je iemand in de buurt die goed is met grondwerken en gedragsproblemen bij een paard?
Dat zou wellicht een grote steun voor je paardje kunnen zijn (germ heb echt met jullie te doen)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:14

ik heb niemand in de buurt die me daarbij kan helpen eigenlijk. mijn instructise gaf ook eerlijk toe dat dit haar te ver ging. rijtechnisch kan ze me helpen.. maar verder.

en meer dan basis doe ik niet. als ik ga rijden is het een half uurtje lekker otnspannen galoperen draven stappen etc.

maar heb nu al een maand niet meer gereden omdat ze zo raar at en ze in paniek raakte als ik wilde opstappen

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:19

Ten eerste me complimenten dat je echt voor haar een oplossing wil vinden en haar niet zomaar van de hand doet. Daar kunnen vele een voorbeeld aan nemen ;)

Zou inderdaad zeggen die heeft iets traumatisch mee gemaakt. :(:)

Ik zou inderdaad stap je voor stapje te werk gaan en dan te beginnen met grondwerk om haar vertrouwen goed te winnen. Annemarie van de toorn is heel goed en zo zijn er nog een aantal. Misschien eerst je daar in verdiepen?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:21

Tandarts al laten kijken?
Past het zadel echt heel goed? Zou daar meerdere mensen naar laten kijken.
Verder zou ik naar een kliniek gaan om eens uitgebreid te laten onzerzoeken incl foto's.
Waar woon je ergens in de buurt? Ken iemand die heel goed is in de buurt van Amsterdam. Als t angst is oid, dan krijgt zij haar wel super veel beter. Heeft menig paard gered op die manier!

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:22

Ik heb deze Friese merrie 2,5 jaar. ze is 5 jaar
vorige eigenaar had veel bitten geprobeerd omdat ze haar niet goed aan de teugel kregen. ze had een tekorte hals?

Dus dit wil zeggen dat ze met 2,5 jaar is ingereden en op die leeftijd al veel bitten in haar mond heeft gehad.
Ik denk dat er met inrijden iets zeer traumatisch is voorgevallen en daarom absoluut geen vertrouwen heeft

Zo met veel grondwerk weer van vooraf aan beginnen,en alles rustig opbouwen als of je een groen paard heb.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:33

amsterdam_30 schreef:
Tandarts al laten kijken?
Past het zadel echt heel goed? Zou daar meerdere mensen naar laten kijken.
Verder zou ik naar een kliniek gaan om eens uitgebreid te laten onzerzoeken incl foto's.
Waar woon je ergens in de buurt? Ken iemand die heel goed is in de buurt van Amsterdam. Als t angst is oid, dan krijgt zij haar wel super veel beter. Heeft menig paard gered op die manier!

ik woon aan de kop van de afsluitdijk.

foto's lijkt me niet helemaal zinvol van de benen en dergelijke. ze is nog nooit kreupel geweest.

dierenarts is nu 3 keer voor het gebit geweest. ze eet nu wel weer beter. als het binnen een paar weken echt niet beter is ga ik met haar naar wolvega.

ik rijd haar met een kn medium boom die goed ligt (beaamde de zadelmaker) heb een anky op haar gehad. eentje met een wijde boom maar die is te wijd. deze ligt tot nu toe het beste.