WA Verzekering en Bijrijder.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

WA Verzekering en Bijrijder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:33

Hallo,

Allereerst, Ik weet dat hier meerdere topics over geplaatst zijn, heb ze ook allemaal doorgelezen.
Inclusief de link van LDRD (een bokker).

Ik heb sinds kort i.v.m. zwangerschap een bijrijder. Een meisje van 13 rijdt 2x per week op mijn paard. In de bak.
Buiten alleen onder MIJN begeleiding aan een touwtje. In de bak ben ik ook altijd aanwezig, dit heb ik zelf zo afgesproken.

Nu zit ik met de verzekering. Ouders hebben gewoon een WA waar meisje bij op zit en ik heb zelf ook een goede wa verzekering.
De verzekering maatschappij wist mij te vertellen dat schade door eigen gedraging van paard vergoed wordt. Aan derden althans ;) !
Wat betreft letselschade aan het meisje ook. Maar nu begonnen ze ook over eigen risico van de ruiter die erop stapt. Als -wie dan ook- er maar op stapt volgens mijn verzekering, is dat een eigen risico dat je neemt als je dus op een paard stapt. Klopt dit? Ze vermeldden er wel bij dat het eigenlijk heel erg per situatie afhangt hoe en wat! ;)

Nu heb ik hier mij wel eens in verdiept, maar wat ik op bokt lees is dus dat ik altijd aansprakelijk ben. Stel dat meisje valt eraf, breekt haar rug en zal nooit weer lopen...(ik hoop met heel mijn hart dat dat niet gebeurd). Dan zeggen zij dus dat ik daar aansprakelijk voor ben en ook voor verzekerd ben. Ik wil het graag goed geregeld hebben mocht het gebeuren want wat ik op bokt er wel eens over lees (of het spookverhalen zijn weet ik niet) wordt je ook niet blij van. (dat je zelf mag gaan betalen).

Wie kan mij duidelijkheid verschaffen hierover? En eventueel een goed onderbouwde tekst om de verzekering duidelijk te maken dat hun eventueel verkeerd zitten.
Ik kan het ze niet goed duidelijk maken dat het volgens mij wel altijd zo is dat ik er voor verzekerd ben/aansprakelijk ben.
En ik heb geen zin heel mijn leven krom te liggen mocht zoiets niet vergoed worden..... :o
Oftewel ik wil het gewoon goed geregeld hebben! :D

Thansk voor alle reacties alvast hierover.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:46

Zelf betalen? Waarom? >;)
Pak je WA-polis erbij en kijk naar het verzekerd bedrag.
Dat is dus gedekt aan eventuele kosten; wat daar boven komt, is dan idd voor jou, maar kijk eens goed naar het bedrag? ;)

En wat bedoel je met eigen risico? Dat zij eventueel het risico aanvaardt en daar dan zelf een deel van moet dragen?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 12:50

MarvanTom schreef:
En wat bedoel je met eigen risico? Dat zij eventueel het risico aanvaardt en daar dan zelf een deel van moet dragen?

Ja. En dat punt snap ik even niet want overal waar ik op bokt lees is eigenaar (moi) dus aansprakelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:59

Je hebt mijn link al gevonden zag ik *\o/* .

Je moet die nog een goed doorlezen en tot je door laten dringen wat er eigenlijk staat.

Kort samengevat:

Als jouw paard schade veroorzaakt aan derden, een bijrijder is gewoon een derde, door een eigen gedraging van jouw paard, dan ben jij aansprakelijk.

Dat is onderdeel 1 dat beoordeelt moet worden.

Onderdeel 2 is dat je gaat kijken of er ook een schadevergoedingsverplichting voortvloeit uit die aansprakelijkheid.
Daarvoor beoordeel je de 'eigen schuld' (en dan wel in juridische zin, dus niet wat iedereen er zoal zelf van vindt ;) ) van het slachtoffer. Een bijrijder als slachtoffer kan bijvoorbeeld verweten worden dat dat slachtoffer zeer goed wist waar hij of zij aan begon en het toch gedaan heeft. Dat kán een deel eigen schuld opleveren, dat hoeft niet. Alle omstandigheden van het geval worden daarin betrokken, gewikt en gewogen. Daarom is daar op voorhand nooit iets van te zeggen, je kent tenslotte van tevoren nooit alle omstandigheden die later tot een ongeval leiden.

Als er sprake is van 'eigen schuld' van vermindert de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke bezitter van het dier, met het percentage 'eigen schuld' dat is toegerekend.
In theorie kan de eigen schuld zelfs oplopen tot 100%, waardoor je wél aansprakelijk bent maar géén schadevergoedingsverplichting hebt.

Maar dan nog even de leeftijd van de bijrijder. In jouw geval is het een 13 jarig kind. Kinderen jonger dan 14 jaar daaraan kan géén eigen schuld worden toegerekend. In dat geval heb je dus als aansprakelijke altijd 100% schadevergoedingsverplichting.

Duidelijk?
Laatst bijgewerkt door LDRD op 05-02-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vwmissy

Re: WA Verzekering en Bijrijder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:00

ik kreeg toevallig van hippozorg een formulier voor een opzittende verzekering , kost 20 euro per jaar .
kijk even op hun site.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:04

Ik dacht al: waar blijft LDRD? :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:08

:+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:00

vwmissy schreef:
ik kreeg toevallig van hippozorg een formulier voor een opzittende verzekering , kost 20 euro per jaar .
kijk even op hun site.

verzeker je dan niet dubbel? aangezien dit volgens mij gewoon onder je WA valt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:12

Nee, dat is geen dubbele verzekering, omdat ze beide iets anders dekken.

De WA (=AVP) dekt de schade waarvoor je wettelijk aansprakelijk bent.

De opzittendeverzekering is een Ongevallenverzekering. Dat is iets totaal anders.
Deze geeft gewoon een vooraf bepaald bedrag dat uitgekeerd wordt als een bepaald
iets zich voordoet:

Zie dit lijstje:

Schadevergoeding
Deze verzekering biedt een schadevergoeding bij blijvende invaliditeit of overlijden van een verzekerde persoon. De maximale hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de combinatie die u kiest. U kunt kiezen uit 2 mogelijkheden:

Verzekerde bedragen per persoon per gebeurtenis: Combinatie 1 Combinatie 2
In geval van overlijden € 15.000,00 € 25.000,00
personen jonger dan 16 jaar € 5.000,00 € 10.000,00
personen van 70 jaar en ouder € 5.000,00 € 10.000,00
In geval van blijvende gehele invaliditeit € 30.000,00 € 50.000,00
personen jonger dan 16 jaar € 40.000,00 € 65.000,00
personen van 70 jaar en ouder € 10.000,00 € 20.000,00

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:24

ah oke, duidelijk :)