Merrie wordt steeds dominanter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Merrie wordt steeds dominanter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 21:37

Tivara, een merrie van 11 jaar is altijd al wel dominant geweest, maar het bleef bij een keertje oren naar achteren/hapje en dan was het wel weer goed. Twee maanden geleden liep ze niet helemaal lekker, en helaas heeft ze een hele lichte peesblessure. Ze staat 24/7 buiten omdat ze niet op stal kan/wil staan. Omdat ik het niet eerlijk vond om haar weer op stal op te sluiten en dan meteen hele dagen heb ik besloten haar gewoon buiten te laten lopen. Ze staat nu dus 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en schuilstal.

Er is een nieuw paard in de groep gekomen een aantal maanden geleden en dit klikte helaas niet zo goed. Daarom is de groep op dit moment gescheiden. De 3 merries staan bij elkaar en 2 ruinen staan (achter dubbel draad) ook samen. Onze schuilstal is nu ook in 2en verdeeld waardoor elke groep nog maar 1 uitgang heeft (de schuilstal heeft 2 uitgangen). Tivara was/is dikke maatjes met de ruin die al het langste bij haar staat, en laat dus ook nog steeds merken dat ze stiekem naar de andere kant van de draad wil.

Het probleem is dat ze steeds dominanter/gemener wordt. Eerst steeds lelijker doen, maar nu is het ook de andere paarden niet mee laten eten van 'haar' net (3,5 meter lang), echt bijten/erachter aan zitten, ze laat de andere merries niet goed meer bij de waterbak komen en is weer begonnen met tegen de stalwand te slaan. Dit deed ze toen ze op stal stond heel erg (daarom staat ze niet meer op stal), maar nu gaat ze dus echt staan om tegen de wand te kunnen slaan. Omdat er geen goede sfeer zo meer hangt zijn we dringend opzoek naar een oplossing, maar ik ben een beetje oplossingloos, dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:43

hm... mijn paardje slaat ook met haar achten benen tegen de stal wand als ze worden gevoerd, ik denk dat dit stres is en zij is ook best dominant, dat ze eigenlijk het paardje naast haar weg wil jagen van het voer maar dit kan/lukt dus niet...
ik lees even mee :)

Tivara

Re: Merrie wordt steeds dominanter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 21:53

Voor op stal heb ik nooit een oplossing gevonden, behalve haar dus buiten zetten, ik heb echt een nieuw paard gekregen. Het slaan tegen de wand vind ik vervelend, maar zeker niet het grootste probleem op dit moment. Ze moet zich gaan gedragen tegen de andere paarden, want dit kan zo niet. Ik ken mijn eigen paard niet eens terug.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:08

Kan je haar niet samenzetten met haar vriendje?

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:14

Is het niet een idee om op meerdere plekken hooi neer te leggen. Dan heeft je paard ook niet het idee dat ze haar eten hoeft te "verdedigen" en hoeven andere paarden niet aan "haar" eten te zitten. Wellicht kunnen Bachbloesems hier ook helpen. Is ze ook zo bezitterig naar jou toe (je man, vriend, vriendin, hond mag geen aandacht krijgen zolang zij bij jou in de buurt is)?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:20

dit klinkt als een hormonaal probleem
hoe is ze tijdens de hengstigheid?

zorg in elk geval voor genoeg voer, misschien komt ze toch net tekort en wil ze daarom haar voer zo verdedigen.
je kunt haar laten nakijken door een veearts op bijvoorbeeld op cystes op de eierstokken,die kunnen voor dit soort gedrag zorgen.
ook kun je zelf een middel geven wat de hormonen wat reguleert en kijken of ze daar van opknapt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:24

Misschien is het geen paard voor 24/7 in een groep. Sommige paarden krijgen dan onvoldoende rust en worden steeds geprikkelder uit zelfbescherming. Dominantie is geen aggressie, aggressie is meestal zelfbescherming of angst. Een dominant paard hoeft niet te bijten om haar zin te kijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:38

Het lijkt me uit je verhaal duidelijk dat de problemen zijn begonnen toen jullie de groep zijn gaan scheiden omdat het met het nieuwe paard niet meteen klikte. Problemen bij inscharen kunnen best een paar dagen duren - als ze de ruimte hebben om elkaar te ontlopen moet je dat voor lief nemen.
De oplossing lijkt me dus simpel: of het nieuwe paard uit de groep weghalen en een ander onderkomen laten vinden, of het inscharen opnieuw proberen!
Maar het is zo klaar als een klontje dat jouw paard niet blij is met de huidige situatie en als jij niet naar haar luistert zal dat steeds erger worden.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 11:05

@tamary; nee, dan gaat het dus niet goed met de ruinen helaas.
@LadySierra; ze hebben al op verschillende plaatsen hooi liggen.
@ellepel; ze staan op onbeperkt ruwvoer, ze hebben echt altijd te eten. Ze is geknikkerd, dus in principe zou hengstigheid enzo geen probleem meer moeten spelen.
@Sizzle; maar op stal kan ook niet, alleen gaat niet. Ze staat hier nu een jaar ik heb geen problemen gehad.
@Jannepauli; dat willen we ook wel proberen maar de vorige keer ging die ruin echt heel erg jagen en stopte ook niet meer om zijn merries te verdedigen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:19

Problemen bestaan kennelijk sinds het wijzigen van de groep? Kennelijk heeft ze moeite met het nieuwe paard in de groep. Is het een idee op jouw merrie bij de ruinen te zetten. Kennelijk heeft ze daar eerder bij gestaan, en gaf dat geen problemen. Of anders moet je het zoeken in de andere weide indeling: er is nog maar 1 uitgang in de schuilstal, dus dat voelt voor haar mogelijk ook meer als opgesloten, en voelt ze de drang om in ieder geval de uitgang te verdedigen/bewaken.
Verder zijn paarden natuurlijk wel vaker niet goed in "voer delen" dus op meerdere plaatsen hooi geven is iets wat ik uberhaupt zou doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:03

[quote="_Kiki@Jannepauli; dat willen we ook wel proberen maar de vorige keer ging die ruin echt heel erg jagen en stopte ook niet meer om zijn merries te verdedigen.[/quote]

Het probleem ligt dus sowieso al niet bij jouw merrie, maar bij de ruin die zijn groep verdedigd.
Tja.. zo zit de paardenwereld in elkaar, er is altijd strijd om de rangorde. Ik weet niet hoe jullie het inscharen hebben aangepakt: het zou verstandig geweest zijn als je de groep bij elkaar gehouden had en de nieuwe ruin tijdelijk afgescheiden achter een draad gehouden had totdat ieereen goed kennis gemaakt zou hebben, de geur en het egdrag van de nieuweling voor de anderen bekend geworden was. Misschien moet je alsnog proberen de oude groep weer bij elkaar te zetten en de nieuweling weer even apart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:42

kiki,dus ze heeft al een knikker?
is die lang geleden geplaatst en weet je zeker dat die er nog in zit?

ik vraag me af..wat zou er gebeuren als je jouw merrie juist bij 1 ruin zet?

niet bij allebei,dan gaan ze misschien wel juist om haar knokken omdat ze zo uitgesproken merrie gedrag heeft.
kan best zijn dat als je haar bij 1 ruin zet dan het dan rustiger is.
eventueel de andere ruin dan bij de andere merries zetten?

celia113072

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:44

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 14:08

En wat moet ik daar zien celia?

Ze heeft sinds een maand een knikker. Als we haar bij 1 ruin zetten, dan gaan de ruinen een beetje tegen elkaar op boksen, dus heel stoer doen waardoor er andere problemen ontstaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:13

daarom zou ze juist bij 1 ruin kunnen staan en dan de andere bij de andere merries?
valt te proberen,kan best zijn dat ze dan toch beter in haar vel is en rustiger word :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 14:15

Maar dat hebben we al gedaan, en dat werkt dus niet. Dan krijgen we andere problemen met de ruinen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:33

ohw,daar heb ik dan overheen gelezen,sorry!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:38

Tja, je zal toch iets moeten bedenken met de samenstelling van de groep, als dat niet op te lossen valt zul je zelf moeten denken aan verhuizen ben ik bang. We hebben hier ook meerdere groepen en echt niet elk paard kan overal bij, zo zijn er bijvoorbeeld 2 die nergens geaccepteerd worden en die staan daarom met z'n 2en apart. Vriendschap valt doorgaans niet te dwingen. Het enige wat je nog kan doen voor een betere omgang met de nieuwe is door samen met dit paard te gaan wandelen bijvoorbeeld en ze naast elkaar te zetten met poetsen, etc. Je kan ze het gevoel geven dat ze bij elkaar horen via het contact met de baas, dat wil nog wel eens helpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:25

Zo vanaf de PC lijkt de oplossing simpel: dat nieuwe paard moet weg. Past niet, werkt niet. Klinkt heel l*llig, maar wanneer je paarden wilt houden zoals je beschrijft, loop je het risico dat je soms mensen (eigenlijk hun paard) weg moet sturen omdat het niet past.

Zie het maar zo: jij wil toch ook niet met iedereen onder een dak wonen? Nou paarden ook niet........

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:26

Is het geen mogelijkheid haar weer met dat ruintje samen te zetten?
Merries zijn nou eenmaal dominant en je moet er mee om weten te gaan.
Ik denk dat de oorzaak ligt bij het feit dat jullie in haar ogen haar beste vriendje bij haar vandaan hebben gehaald en dat ze vertrouwde dat als zij iets deed hij haar beschermde. echt het kudde idee, waarschijnlijk is ze nu voor alles op haar hoede en laat ze goed zien dat ze de hoogste dame in de rang is

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:50

He Kiki, wat een lastige situatie, je kunt een paard niet dwingen om zich aan te passen natuurlijk. Volgens mij komt haar gedrag wel voort uit het veranderen van de kuddesamenstelling. Er worden hier al ontzettend veel 'oplossingen' genoemd, ik zou zo 1,2,3 even geen andere oplossing weten, maar ik ga er wel nog even over nadenken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:17

Zo herkenbaar!!

Die van mij is ook heel dominant, maar tot we gingen verhuizen naar een andere stal was het acceptabel.
Maar bij die nieuwe stal, ik schaamde me gewoon voor het gedrag van mijn pony.
Aanvallen met d'r bek open. 2 van de 3 andere paarden kon ze niet luchten of zien en zaten onder haar bijtwonden
Nu staat ze weer op haar oude plekkie en ze is weer zichzelf.
Ook hier paarden die ze niet moet, maar hier loopt ze eerder weg dan in de aanval gaan.
Snap er niet veel van, maar goed. Ze is in elk geval weer veel happier. Das het belangrijkste voor mij.

Ik heb geen oplossing voor je, behalve een kudde vinden waar je merrie zich goed voelt.

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:47

wellicht voelt het paard zich bedreigd

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:10

Vervelende situatie. Ik herken het gedrag wel een beetje, ik begrijp dat ze een kudde had maar een deel ervan nu bij een 'nieuwe - intruder' isgekomen waar zij niet meer bij kan. Dit geeft waarschijnlijk enorm veel frustratie en onrust bij haar. Mijn merrie wordt enorm zenuwachtig en boos ook als ik 1 van HAAR kudde leden bij de andere paarden zet waar zij niet mee kan omgaan. Dan valt ze ook uit naar haar andere vriendin die dan nog bij haar blijft en waar ze normaal wel mee om kan gaan...

Ik zou niet zo snel weten wat je er aan kan doen. Ja, toch alles in 1 groep gooien, maar die nieuweling krijgt het dan mogelijk enorm zwaar te voorduren met nare gevolgen. Mensen zeggen wel dat het tijd nodig heeft, maar ik heb ook een dominant kreng lopen die het echt niet na een paar dagen zich eropeens bij gaat neerleggen. Die blijft doorgaan met het terroriseren helaas. Zelfs in haar stabiele kudde kan ze nog behoorlijk tekeer gaan soms :o

Ik zou ook niet weten wat je zou kunnen doen. Samenstellingen veranderen, kijken wat wel werkt, maar met zo'n paard zijn zulke veranderingen juist ook niet echt bevoordelijk misschien. Ik zou voor de optie van Ikke gaan :o Heel l*llig dat wel.... Hier hebben we er ook een nieuwe paard bij gehad voor een aantal maanden, maar mijn merrie accepteerde hem niet (of ze moets allee met hem staan). We konden er beiden niet van slapen, en uiteindelijk is zij verhuisd :o

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:08

De 'nieuwe' ruin is weg waardoor de groep weer bij elkaar kan. Tivara voelt zich duidelijk weer goed meer, en kan zonder problemen met alle 3 de andere paarden van 1 hooinet eten. Ze is weer helemaal zichzelf, dus doet nog wel een beetje 'boos' maar daar blijft het ook bij.